Weer terug van Slovenie (Sava Bohinjka)

Started by Twan, July 04, 2016, 00:55:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Twan

Zo weer terug van Slovenië, wat een topweek!

Met 2 man een weekje wezen vissen op de Sava Bohinjka. Ik ben niet goed in verslagen schrijven, maar ik voel me wel geroepen om mijn bevindingen te delen.

Bij aankomst afgelopen zaterdag was het meteen al warm. Snel vergunningen halen bij Fauna Bled (Matej aardige gozer) en bij Fly fisher's friend (Aparte eigenaar, wel hebben we shotjes staan drinken met hem in de winkel) voor de eerste 3 dagen en dan meteen even wat stekken bekijken. De schoonheid van de omgeving en rivier springt meteen in het oog. We zien al snel dat er genoeg vis zwemt/staat. Ook is het redelijk druk qua vissers. Op de aankomstdag begint het 's avonds en 's nachts enorm te regenen en te onweren. Dit heeft effect gehad op de eerste 2 visdagen.

Op de eerste dag op het institute gedeelte hebben we zelfs in de ochtend het vissen moeten staken, door weer hevige regen en onweer. Deze ochtend vingen we veelal kleine vissen. 'S middags pizza eten (Ik bestelde voor 50 cent extra een large pizza. tering wat een ding. Ik zit er nog vol van! Pizzeria Ema) en 'S avonds terug gegaan bij Nomenj en nog leuk gevangen op droog.

De 2de dag hebben we gevist op de bohinj zone en wederom kleine vissen tot normale formaat (in de 30 cm). Veelal op nymphen en streamers. Droog wel wat op gevangen maar niet heel succesvol. Water stroomt deze dag nog hard, maar water wordt al wel weer helderder.

Na dag 2 is het elke dag erg warm (30+) en de condities op de rivier zijn goed. Water is helder en koud, stroomsnelheid beter, alhoewel dat nog best hard soms is. Binnen een paar dagen goed bruin geworden en goed verbrand, maar niet heel erg veel last gehad van de hitte, want door het waden in de koude rivier koel je wel af :-).

De 3de dag hebben we gevist op het trophy part in Bled. Dit is de start van een goede reeks. Hier veel vis gevangen, op streamers, droog en Nymphen. Mooie formaten gevangen. Hier heb ik ook een enorme Hucho voorbij zien zwemmen. Wat een monsters zijn dat!! Op de Hucho kom ik zo meteen nog op terug.

Dag 4, 5 en 6 waren allemaal superdagen. Hier hebben we alleen in de ochtend en middag gevist, waar we gemiddeld 50 vissen vangen per man per dag. We weten, zoals we gehoord/gelezen hebben en op dag 2 zelf ondervonden hebben dat in de avonduren je mooie uren kunt hebben, maar we zorgen ook goed voor de innerlijke mens. ;D
Vissoorten van deze dagen waren kopvoorns, bruine forellen, veelal regenboogforellen en mooie vlagzalmen. Alle gevangen soorten ruim in de 50 cm excl. vlagzalm. Een aantal vlagzalmen zaten ruim in de 40, zeer mooie vissen. Van uitzetters tot zeer mooi getekende (wilde) vis!

Dag 7 was niet gepland, maar omdat het zo lekker ging deze week hebben we een extra dagje geboekt in een hotel. De rest van de week verbleven we in een cottage bergopwaarts in een klein dorp Koprivnik. Deze laatste dag gingen we weer naar bled part 4, omdat we hier goede ervaringen hadden. Eenmaal aan de waterkant schrokken we ons rot. Op 1 stuk van 50 meter stonden wel 20 man te vissen. Er bleek een wedstrijd te zijn, waarbij stroomopwaarts nog wel 50 man stonden te vissen. Niet erg konden wij op part 1 vissen zonder iemand tegen te komen :-). Achteraf geen slechte keuze, want deze dag vangen we weer rond de 100 vissen, waaronder een paar grotere regenbogen en als toetje ving ik een Hucho van 55 cm. Ik twijfelde over deze vis, maar ik had wel het vermoeden dat het een Hucho was en na foto's te checken wist ik het zeker. Ik wist dat deze vissen veel groter kunnen worden, maar ik had geen idee over de hoeveelheden van deze vis die op deze rivier voorkomen. Dus daarna dit even gecheckt bij een sloveense gids, die we eerder die dag ontmoet hadden en deze vangst schijnt toch wel zeldzaam te zijn, zeker aangezien de periode waarin deze gevangen is. Helaas geen foto, want ik neem geen fototoestel of telefoon mee het water in.

Over het geheel genomen echt een superweek gehad, waarbij we denk ik in 7 dagen +/- 500 vissen hebben gevangen en dan overdrijf ik echt niet, waarbij we de beste dagen hebben gehad op de Bled Zones! We hebben veel stekken gezien/bevist over de gehele rivier. Doordeweeks is het merkbaar rustiger qua vliegvissers. Op veel plekken staan wel mensen te vissen, maar het water is groot genoeg. We hebben de hele week lekker staan vissen en van niemand last gehad en leuke praatjes kunnen maken met andere vliegvissers. De rivier bied voor iedereen wat wils. En de controles vielen mij reuze mee. Ik ben 1 keer gecontroleerd in het trophy part van Bled, maar verder niet. Nog een keer goed gevallen, waarbij gelukkig mijn hengel heel heb kunnen houden, maar mijn arm niet  ;D. Ook heb ik nog een ontmoeting gehad met een slang, waarbij ik me rot schrok, maar de slang was banger voor mij, dan ik voor hem.

Vliegen die ik volgende keer zeker weer mee zou nemen zijn, zwarte zware (en groene) wooly buggers, f-fly en kleine cdctjes, klinkhamers, adams, caddis, steenvliegen, mieren voor onder de struiken. Namen van de nymphen ken ik niet, maar veelal donkerbruin. Droge vliegen veelal beige/lichtbruin.

Conclusie: Sava Bohinkja is een super rivier, met als kanttekening dat dit mijn eerste rivier was in Slovenië.

Twan

en nog een paar...

Twan

en nog een paar...

Twan

#3
en nog eentje dan...

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Scaramouche

Prachtige plaatjes, en puik verslag hoor  ::goodjob::
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ben Tabak

Mooi Twan!
Blij voor je dat de omstandigheden uiteindelijk nog redelijk waren.
Grt. Ben

Sieger

Mooi Twan... ik begrijp je enthousiasme... ik ga er zeker nog eens weer naar toe....


Sieger

FSCHAMP

Twan prachtig verslag en mooie foto's.

Nu als je houdt van het vangen van uitgezette vissen, dan is het leuk vissen daar. Ik heb er in 2009 ook gevist samen met 5 ander vliegvissers en ik heb er ook een Hucho Hucho (Donau zalm en dus wilde vis) van zo'n 50 cm gevangen aan de nimf. Ook ik heb er spijtig genoeg geen foto van daar mijn vriend toen een zo'n wegwerp waterdichte camera had en toen hij de foto wilde nemen, vaststelde dat hij vergeten door te draaien was om de volgende foto te nemen. Toen hij eindelijk klaar was spettelde de vis uit mijn handen terug het water in.
Verder hebben we daar grote vlagzalm, bruine forel (sporadisch) en zeer veel regenbogen gevangen (worden er wekelijks met vrachtwagens uitgezet). Daarbij komt nog dat de vergunning ook niet goedkoop zijn, zeker op het throphy parker.
Maar als je niet veel  gewoon bent dan kan ik me voorstellen dat je dit fijn vind om te doen. Ik vond het toen ook fijn, maar ondertussen heb ik Kroatië leren kennen.
De vliegen, die het toen goed deden was een Double legs, Peeping Caddis en Hare's Ear als nimfen. Als droge vliegen F-flies, Blue Dun, Auskrieger en zwarte eendagsvliegen.

Ik vertrek volgende week voor een week naar Kroatië naar Brod Na Kupi (Kupa, Kupica en Curak) om op wilde vis gaan te vissen nl. gouden vlagzalm (golden Grayling), beekforel en misschien af en toe een uitgezette regenboog (worden op de zijarmen van de Kupa uitgezet door de Slovenen).  Ook hier komen Hucho Hucho's voor en worden er jaarlijks gevangen. Twee jaar terug heeft mijn vriend Mladen  me een plaats laten zien waar er eentje lag van 1,25 m (vrouwtje) en twee mannetjes van tussen de 70 en 80 cm. Echter geen van de vissen had oog voor mijn streamers.
Vorig jaar heb ik op de Curak er ook eentje gezien van zo'n 70 cm, maar ook deze had geen oog voor mijn mooie streamers, die ik hem voorzette.

Misschien doe ik dit jaar ook nog één of twee van de drie andere rivieren in Kroatië aan nl. Gacka, de Vitunjčica (ook hier worden veel regenbogen uitgezet op beide rivieren) en/of de Slunjcica (als ik op deze laatste een vergunning kan bemachtigen, want er wordt maar één vergunning per dag uitgegeven volgens tourist board, ik heb er vandaag bericht van gekregen).
Ik heb op de Kupa, Kupica (dry fly only), Curak en Gacka al veel gevist en op deze rivieren vang ik ook meestal meer dan 50 stuks per dag, maar dan echt wilde vis (Golden Grayling & brown trout & Gacka Golden Olive brown trout), met af en toe een verdwaalde regenboog.

Vervolgens trek in nog enkele dagen naar het Zwarte Woud.  Ook daar hoop ik dit jaar een nieuwe stek aan te doen nl. de Gutach ipv de Wolf en/of de Kinzig.  Ik heb ondertussen een plaats gevonden waar ik een vergunning kan bekomen zonder te overnachten, want ik verblijf nl. in Oberwolfach aan de Wolf.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Klopt Gino, de vrachtwagens rijden af en aan daar vol met vis, maar de locals en omliggende landen als Roemenen lijken als eerst getipt te worden, hele bussen komen dan wel erg toevallig tegelijkertijd aan ::)
en vangen bijna alle vis weg en de pan in. Wat overblijft zakt af langs Bohinj de C&R districten in :'(
Maar toch heeft het wel wat hoor daar, ik vind de natuur ook wel wat waard en dat is bij de Soca en Idrijca helemaal top 8) het vissen is daar weer lastiger vanwege wilde vis ipv uitzetters.
De wilde gevlekte regenboogjes bij Bohinj die van de uitzetters afkomen heb ik er zat gevangen.
Zelfs Sepp had er vorig jaar nog een grote Hucho Hucho en werd al snel als Hucho Sepp omgedoopt in de omgeving ;D
Op 0031flyfishing.com met gekke Flippie staat ook nog een filmpje met het nimphen, ook bij Bela.
Eten is er erg goed, ben druk aan het binden :P

FSCHAMP

#10
Ieder zijn meug zeg ik. 
Wat betreft de Soça en de Idrijca geef ik je volledig gelijk. Deze staan ook nog op mijn verlanglijstje, maar dit is toch totaal anders vissen dan op de Sava Bohinjka.
Geef mij dan maar de Radovna in de buurt van de Sava Bohinjka, maar deze is nog veel natuurlijker dan de Sava Bohinjka.

De natuur is er inderdaad mooi, maar dat is het zelfde in Kroatië. De mensen zijn in beide landen er zeer vriendelijk en het is precies of de klok heeft er 50 jaar stil gestaan.


Off topic :

Ik ben volop aan het binden voor Kroatië, voor kleine nimfen op haakmaat 18, 19 en 20 voor de Kupa & Curak, Gacka, de Vitunjčica en de Slunjcica.
De volgende dagen ga ik nog speciale droge vliegen maken zoals de MMG Kupa Caddis, MMG Kupica Caddis & MMG Pastrvska Musica Dit zijn de sedges, die het altijd goed doen op de Kupa en Kupica op de vlagzalm en bruine forel.  Het zijn speciale patronen van mijn vriend Mladen.  Hij is tevens voorzitter van de vliegvisclub in Brod Na Kupi.

Marcel misschien moet je enkele exemplaren maken van de MMG Gamarus Oranz & MMG Pupa Zuta & MMG Pupa Zelena om uit te testen in Slovenië. Deze vliegen zouden het ook goed doen in Slovenië.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

gijsie20

Mooi verslag Twan! En wat een prachtige omgeving! Hoop ook ooit eens die kant op te gaan.

Twan

Dat klopt FSCHAMP. Over de radovna hebben we nog getwijfeld om er heen te gaan. Uiteindelijk niet gedaan. Wat betreft de uitzet, dat klopt denk ik. Alhoewel ik twijfel of de locals met grote getale deze in de pan doen.

Maar ik heb toch behoorlijk wat mooie wilde exemplaren gevangen. MMG Gamarus Oranz heb ik geen enkele beet op gehad. Peeping caddis ook leuk vis op gevangen, oftwel de leadhead. Hare's Ears waren bij mij minder in trek, maar ook niet heel veel mee gevist.

In Kroatie zijn we ook al eens wezen vissen. 3 jaar geleden op de Cetina.

MarcelN

#13
Quote from: FSCHAMP on July 04, 2016, 20:55:22
Ieder zijn meug zeg ik. 
Wat betreft de Soça en de Idrijca geef ik je volledig gelijk. Deze staan ook nog op mijn verlanglijstje, maar dit is toch totaal anders vissen dan op de Sava Bohinjka.
Geef mij dan maar de Radovna in de buurt van de Sava Bohinjka, maar deze is nog veel natuurlijker dan de Sava Bohinjka.

De natuur is er inderdaad mooi, maar dat is het zelfde in Kroatië. De mensen zijn in beide landen er zeer vriendelijk en het is precies of de klok heeft er 50 jaar stil gestaan.


Off topic :

Ik ben volop aan het binden voor Kroatië, voor kleine nimfen op haakmaat 18, 19 en 20 voor de Kupa & Curak, Gacka, de Vitunjčica en de Slunjcica.
De volgende dagen ga ik nog speciale droge vliegen maken zoals de MMG Kupa Caddis, MMG Kupica Caddis & MMG Pastrvska Musica Dit zijn de sedges, die het altijd goed doen op de Kupa en Kupica op de vlagzalm en bruine forel.  Het zijn speciale patronen van mijn vriend Mladen.  Hij is tevens voorzitter van de vliegvisclub in Brod Na Kupi.

Marcel misschien moet je enkele exemplaren maken van de MMG Gamarus Oranz & MMG Pupa Zuta & MMG Pupa Zelena om uit te testen in Slovenië. Deze vliegen zouden het ook goed doen in Slovenië.
Gino,
de Radovna....die tip kreeg ik al van Sepp om die ipv de Sava Boh. te bevissen, ik ga het zeer zeker uitzoeken.
En dat de tijd daar lijkt of het 50jr stil staat HEEEERLIJK, je ziet er ook totaal geen 'gespuis' (je krijgt er niets gratis denk ik), echt een paradijs voor mij hihi :-X
Zijn dat droge vlieg patronen? Daar ben ik geen held in :'( ik hou het maar bij nimphen en streamers lekker makkelijk.
Ik heb nog wel erg veel droge van het forum en weet ik veel waar vandaan, zit vast wel wat tussen. :)
Heb je wat links over de Radovna?
http://www.guidepool.eu/sbs.php?flyid=62
Oooo dat lukt wel  ;)

Bone F

Twan veeeeeel te kort he. Nou ja anders begint het misschien op werken te lijken.

Twan

Radovna ligt net iets noordelijk van bled. Ik heb van iemand een tip gekregen de weg langs de radovna te volgen. Onverharde bosweg naar boven. Ergens bij klein stroomhuisje die je dan aan de rechterhand ziet staan. Ik weet het, het is vaag, maar daar schijnt het goed te zijn.  ;D

Ook als het water in de Sava Bohinjka hoog is, schijn je daar goed terecht te kunnen.

http://www.flyfishingpoint.net/en/destinations/40-radovna
http://www.flyfish-slovenia.com/e107_plugins/content/content.php?content.28

Twan

Quote from: Bone F on July 04, 2016, 22:24:50
Twan veeeeeel te kort he. Nou ja anders begint het misschien op werken te lijken.

Haha idd. Het is altijd tekort he. Ik ga in de winter wel terug dan neem ik één van die oude zalmhengels van je mee en ga ik grote Hucho hucho's vangen  ;D ;D ;D

Bone F


Twan

Pak ik even een zalmvlieg uit het lijstje ::dance:: ::dance:: ::dance:: ::foei::

Bone F

Haha je stemt nog liever op Donald Trump!!


FSCHAMP

Marcel,

ik heb steeds verbleven in Gostina Vintgar (http://gostilnavintgar.webnode.com/ of http://www.vintgar-bled.si/en/). Je kan daar ook je visvergunning kopen.  Het ligt op 5 meter lopen van de rivier.  Ik heb er verbleven in 2009 en maakte van hieruit mijn verplaatsingen naar de Sava Bohinjka.
De Vintgar gorge is zeker het bezoeken waard als je met familie gaat. 
Ik verblijf er elk jaar enkele dagen in het op en af gaan naar Kroatië en vis er dan altijd één of twee dagen op de Radovna.  Er zit Bruine forel, regenboog, vlagzalm en Saibling. Ook Hucho Hucho (Donau zalm) vertoeft er soms.
Mijn beste vlieg is een simple Hare's Ear in een maatje 16-18 of PT's in dezelfde maten. Ook een Double legs doet het er goed en enkele Sloveense Steenvlieg Nimfen, die ik ooit gekocht heb.  Als droge vliegen gebruik ik zwarte Sedge, F-flies, Auskrieger en Pat's Emerger (beide laatsten hangen in de waterspiegel).

 

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Da's een mooi verblijf Gino ::agree::
Zelfs een NL menukaart :o die gaan we zeker bezoeken om te eten, thx.
Hare's ear heb ik genoeg, maar ik maak er nog wel een stel bij.
Ik heb met die HE nimphen eens daar op een rots boven een pool gezeten vol forel en kon zo mooi alle nimphen eraan knopen, één voor één natuurlijk :D
Toen ik de 'lekkere' had gevonden, ging ik de rivier afvissen, helemaal niets :( rare beesten die forellen. Zal wel met mijn onkundige techniek te maken gehad hebben destijds :-[
Wel klein zeg 16-18, ik maak ze nu flink zwaar, lood eronder en tungsten kop in 10-12-14 ofzo, die lichte dingen zakken toch niet? ???
Op die site van Mladen zijn ze zelfs onverzwaard :o misschien vang ik daarom té weinig ;D ik leer graag, maar moet alles alleen uitvinden he ;) da's niet makkelijk en kostbaar soms achteraf gezien :-X
Misschien moet ik maar eens mee met wat tripjes naar de rivieren en de Caraïben, ben ik ook wat minder chagrijnig. :P

FSCHAMP

Marcel,

inderdaad het menu is in het Nederlands en de Blanca spreekt ook zeer goed Nederlands. Ze heeft nl. heel wat jaren in Nederland gewoont.

Mijn vriend Mladen vist dan wel met onverzwaarde nimfen, maar bij brengt ze wel naar de bodem met extra verzwaring op de leader. Hij zet altijd een bolletje lood op zijn leader zo'n 25 cm voor zijn vlieg.  Niet echt mijn stijl van vissen, maar hij weet er wel heel grote vlagzalmen mee te vangen (50+ en 60+).  Ik verzwaard mijn vliegen en gebruik hiervoor looddraad 0.3 mm en een tungsten kop van 1, 2 of 2.5 mm afhangelijk van de snelheid van het water.
De vliegen moeten echter wel (zeer) klein zijn. Ik vis meestal met haakmaat 16 en vang goed hierbij. Echter op een keer bij gebrek aan de juiste maat (veel vliegen verloren in de bomen) veranderde ik naar haakmaat 14 en kreeg gelijk geen beet meer. In ben toen overgegaan naar maat 18 en ik was opnieuw goed aan het vangen.  Sindsdien gebruik ik haakmaat 16 en 18 (en soms 20).
In Kroatië en Slovenië heb je te doen met zeer helder water en ik heb intussen ondervonden dat op de rivieren waar er veel gevist wordt je best met zeer kleine vliegen vist als je succes wil hebben.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Gino bedankt!
Ik heb van A&M maar eens de gehele voorraad aangesproken, lag hier nog in een lade alles barbless uiteraard.
Ben nu elke avond na het werk een partijtje aan het binden op #18 nymph 2457 a&m met 2mm tungsten en een ribbing om de hare's, zal er ook eens lood onder stoppen.
Ook heb ik heb alle kleuren van Hends en ook van czech nymph hot fluro orange o.a aan dubbing geen gebrek hier ::), zelfs van SLF (Davy Wotton) en Wapsi die dure boxjes :o
Ik ben benieuwd of er nog speciale kleurtjes of vachtjes nodig zijn, heb hier erg veel van de gekste beesten.