hoe aanslaan

Started by bij, August 06, 2012, 15:51:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bij

Gisteren teruggekomen van vakantie in Zuid-Frankrijk. Ik heb daar gevliegvist op de Gardon. Ik heb daar meerdere keren gevist en in totaal 20 visjes gevangen. Tot mijn grootte vreugde. Ze waren niet groot maar  vis is vis. 
Ik sprak daar een franse vliegvisser hij vertelde mij dat ik beter kan aanslaan door aan de lijn te trekken. Bij het aanslaan beweeg ik altijd de hengel(top).
Mijn vraag aan jullie is hoe slaan jullie aan en wat is beter????

Gerrit72


Mooi discussiepunt :) Op niet te groote afstand zou ik strip-strike doen (dus gewoon de hand, waarmee je de lijn vasthebt aantrekken) en vervolgens rustig de hengel krom zetten.
Laatst heb ik op helder water op ruisvoorns eens geprobeerd ze voorzichtig en zo subtiel mogelijk te haken door de hengel omhoog te doen. Zelfs als ik dit uiterst voorzichtig deed, schoten haakjes uit de bek van de wild kopschuddende voorns (ze zaten dus wel even vast).
Kennelijk breng je met de hengel meer kracht over dan je denkt.

Per visserij zal er veel nuance in zitten (ver weg/dichtbij, stromend/stilstaand water, vissoort).

Bij het snoeken (vooral bij aanbeet op afstand) doe ik stripstrike, maar ook hef ik tegelijk de hengel (wel met beleid), maar ik ga door tot mijn hengel mooi krom staat (en ik het idee heb de haak gezet te hebben).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

bij

Ik heb wel gehad dat bij te hard aanslaan met de hengel de vis gratis vliegles kreeg, maar dit was al snel over. Ik was te gretig om een vis te vangen. Dat krijg je als je nog niet veel hebt gevangen. De vissen heb ik trouwens gevangen op een gekregen vlieg van hier op het forum. Ik weet niet meer precies van wie, maar nogmaals hartelijk dank voor het opsturen.

Koen

wat nog wel eens wil helpen is verticaal aanslaan in plaats van omhoog. Vooral bij kleine vis of vis die met mes en vork aan net eten is merk ik toch dat er meer blijft hangen. Dus als je de vis van links naar rechts je aas ziet pakken sla dan naar rechts aan.

Mr. Tinus

@bij lol... Vorige week dacht ik ook even opnieuw zwiepen. Zag ik een voorntje met een paar kilometer per uur op mij afvliegen .... Bukken !!!!

Maar de haak was onbedoeld goed gezet ^--^

Maar normaal met kleine vis zet ik de haak iets minder lomp , met een stripe of een zijwaartse beweging.
Ze blijven dan volgens mij het beste hangen.



goswit

Bij.          Aan de aanbeet kun je redelijk inschatten als het een grote of kleine vis is.  Een kleine vis gewoon aan de lijn trekken, een grote vis de armen  wijd uitspreiden .       Waar ben je wezen vissen in de Gardon ?

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

W3stland

Ik doe inderdaad ook bij kleine vis een strip en bij grote vis een strip strike..is een kwestie van aanvoelen denk ik..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

bij

Goswit,

ik heb in de Gardon gevist langs de camping La Sousta in Remoulins, waar ik ook op de camping stond.  Ik heb hier gevist omdat ik niet in het bezit was van een visvergunning. Ik vond dit niet nodig vvoor die enkele vissessies van een uur. Overdag was het hier niet mogelijk omdat er teveel gasten van de camping recreerden in de Gardon. Ik heb dus gevist in de ochtend uren de avond vond ik wat minder omdat de muggen graag wat bloed wilden om eieren te leggen.


Plantje

Quote from: Koen on August 06, 2012, 19:05:36
wat nog wel eens wil helpen is verticaal aanslaan in plaats van omhoog. Vooral bij kleine vis of vis die met mes en vork aan net eten is merk ik toch dat er meer blijft hangen. Dus als je de vis van links naar rechts je aas ziet pakken sla dan naar rechts aan.
Dat is wel een goede tip. Hoewel ik denk dat je juist horizontaal bedoelt. Je kunt dan inderdaad wat voorzichtiger de haak "zetten". Bovendien zul je een klein visje eerder wat door het water trekken, dan ineens eruit. En bij een grotere vis kun je na het zetten van de haak alsnog met de lijn op spanning je hengel naar boven bewegen.

A{b}r{a}xa{s}

kort rukje aan de lijn, is er geen contact dan verder met binnenstrippen, is er wel contact dan rustig hengel omhoog en vis binnenhalen

bij

dank jullie wel voor de reacties, zo wordt ik steeds wijzer. Als je nog tips hebt dan graag!!