licht forelvissen

Started by HappyFisherman, January 07, 2011, 22:39:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

Tot nu heb ik altijd met een #5 op forellenvijvers gevist, maar zou dit graag eens iets lichter gaan proberen. Voor mijn gevoel moet dit ook met een #3 kunnen, maar ik weet niet of dit te licht is. Wil dit met een #3tje?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

 :o zelfs met een dubbel #0
maar als je niet voor de pot vist ja dan zou je het wel is kunnen proberen.
ik heb het ook gedaan ben dr geen fan van.

gewoon lekker drillen op een 5 en als dr voor de rookton moet gevist worden dan haal ik ook de 6 erbij hahaha.


Sieger

Op een put echt licht vissen zie ik niet zo.... Misschien om eens te voelen hoe een lichtere hengel het doet als je een beste vis moet drillen, maar verder gaat het daar toch vaak om "de productie"...


Sieger

Willem

Geen idee maar 't is mij met een viertje ook gelukt om ze lekker snel uit te drillen. Ik zou trouwens juist lekker licht gaan vis toch niet om te eten :o

HappyFisherman

Gaat me dus net niet om zo veel mogelijk vangen (lees binnen takelen), maar vind dat gewoon leuk werk. Doe dat het afgelopen jaar ook minstens 1x per week dus de vriezer is ook wel een x vol (en ik vreet bijna geen vis :D) Morgen ben ik van plan een #3tje te proberen (en misschien ook wel te kopen) voor het vissen op polderforel, maar die hengel wil ik ook gaan gebruiken op de forellenvijver...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Willem

Moet wel lukken denk ik, kicken met zo'n licht stokkie. Ben benieuwd wat het word.

Sieger

Quote from: HappyFisherman on January 07, 2011, 22:59:10
Gaat me dus net niet om zo veel mogelijk vangen (lees binnen takelen), maar vind dat gewoon leuk werk. Doe dat het afgelopen jaar ook minstens 1x per week dus de vriezer is ook wel een x vol (en ik vreet bijna geen vis :D) Morgen ben ik van plan een #3tje te proberen (en misschien ook wel te kopen) voor het vissen op polderforel, maar die hengel wil ik ook gaan gebruiken op de forellenvijver...

Kan in principe ook goed (vis zelf vaak met een 3 op de Kyll), maar je bent gewoon langer bezig de vis binnen te halen.. Volgens mij vist Hendri altijd met een 3 op de put...


Sieger

Willem

Leuk toch? Ik ga ook soms met de spinhengel op baars, Ul vissen met een stokje tot 5 gram werpgewicht. Kicken dat!

HappyFisherman

Vorig jaar met de MSTender meegeweest de noordzee op, makreel takelen. Had een spinhengeltje mee van 15gram en een paar pilkertjes. Ik ultraziek op het dek, maar m'n maten supersport op mijn hengel! Dat vind ik nu leuk, net ff lichter of anders dan gewoon...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

De dril is ook erg leuk, maar ik heb soms wel war moeite met het al te licht vissen in 'natuurlijk' water. Door het lange drillen (door 'te' licht vissen) krijgt de vis behoorlijk op z'n donder. Zeker vissen als forel en vlagzalm... Het lijkt dan na het loslaten of de vis ok is, maar je wilt niet weten hoeveel er kort daarna alsnog het loodje leggen... Is toch niet echt de bedoeling op een Catch en Release stuk...


Sieger

HappyFisherman

Da's voor mij nu toch nog 'a step to far'. Ben al lang blij dat ik m'n vissie hier in de buurt kan vangen. De straat over en ik heb een mooi gemeentevijvertje waar volop ruisvoorn zit, dus vant zomer mooi met een smudge op vissen en zo klein mogelijk vangen :D Die #00 hengel komt er ook nog wel een x...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: HappyFisherman on January 07, 2011, 23:27:11
Da's voor mij nu toch nog 'a step to far'. Ben al lang blij dat ik m'n vissie hier in de buurt kan vangen. De straat over en ik heb een mooi gemeentevijvertje waar volop ruisvoorn zit, dus vant zomer mooi met een smudge op vissen en zo klein mogelijk vangen :D Die #00 hengel komt er ook nog wel een x...

Hier in NL is wat dat betreft ook prima te vissen... Mooie ruisvoorn van 20+ op een 3-tje ... heerlijk..... En wat dacht je van de polder en de beekjes... ook super!


Sieger

HappyFisherman

Foto 11 van de wedstrijd, kun je geloof ik nog op stemmen :D

Afgelopen zomer naast 20+ ook 5- cm gevangen en da's ook erg grappig!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Ik weet niet of het slim is om met een #3-tje overal op forel te gaan vissen in putten.
Forel is in vergelijking met voorn echt een stuk sterker en ik ben bang dat in veel gevallen de dril te lang gaat duren,
om nog maar niet te spreken over de verspeelde vissen.

vliegvisgek

happy vis ook wel met een 3tje op forel maar dan moet het niet te druk zijn tip 12/00 wel gaaf maar op de grote jongens gebruik ik 16/00 froghair met mijn 3tje maar vis meestal met 5# nou die geeft actie zat en je mag hem testen die geeft meer actie als een gemidelde 4 hengel geloof me :)

dartmayor

Ik vis op forel (put) bijna altijd met een #4.
Ik gebruik een #5/6 alleen als er veel wind staat of als ik met een zinklijn wil vissen.

Voor een paar weken gelden nog een 64 cm (3kilo) forel gevangen bij het blank water, met mijn #4.
Ik ben er wel een tijdje mee bezig geweest.
Forelvisser zei dat ik er tegen de 15 minuten over deed.
ik zelf had het idee dat het wat sneller ging.

Maar een #3 vind ik wel erg licht maar voor regenboog moet dat lukken.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Rossie69

strakke 3 moet wel lukken,heb het ook is geprobeert in Elim de boshoek,was een succes qa vangsten :)
binnen een 1 of anderhalf hadden we rond de 35 forel gevangen.
water was daar zo helder,dat je ze mooi kon aanwerpen,wel met polaroid op je knar natuurlijk.
als je dan zag hoeveel ,je nog miste.

maar mn voorkeur gaat toch uit naar een 5 of 6

Rossie69

ja dan zit er niks anders op om die hengel dan ook maar achter die vis aan e gooien als je backing op is hahaha of meezwemmen.



HappyFisherman

Het is geworden: Een Scott #3 E2 803/4 8 foot, 4 delig. Redelijk strakke hengel en dat ligt me wel. Morgen denk ik direct maar ff uitproberen!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

Quote from: speycast on January 08, 2011, 13:07:28
`voor die putforel maakt het niks uit kan je gerust met een 3# op vissen   liggen binnen enkele tellen op de kant 

is wat anders als je op de ronde bleek  of ovm gaat vissen en een 50plusser er aan krijgt

dat ben ik dus totaal niet met je eens (emst zalmforel beresterk,doornspijk,dalfsen en ga zo maar door)heb ze met een 5# wel eens verloren tijdens de drill inverband met de drukte dus laat staan met een 3tje ja of je moet zo veel ruimte hebben en ik vis wekelijks op forelputten het gehelejaar door

vliegvisgek

en happy veel plezier met je nieuwe hengel testen bij marinus die zijn ook beresterk hoef je niet voor naar de ronde bleek hoor ;D

HappyFisherman

Volgens mij is de kwaliteit van de uitgezette forel in een vijver nogal bepalend voor de sport die je er aan beleefd. Ben ook wel eens bij vijvers geweest waar ze van die uitgebluste gestresste forel uitzetten, maar daar kom ik dan ook nooit weer. Kun je net zo goed een washandje aan je lijn hangen en die weer binnen halen... Voor sterke vis, waaraan je best een kluif hebt, ga ik maar naar 1 adres en da's toch elke keer weer Hellendoorn. Krijg het gevoel dat ik reclame zit te maken voor die knakker de laatste tijd, maar hij heeft gewoon supergoeie vis t.o.v andere vijvers.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

vliegvisgek

ach ja verschil is er zekers en de rondebleek heeft super sterke vis maar diverse putten hebben dat en ik heb ze al gevangen van 88cm dik 7 kilo nou die zou ik niet graag aan mijn 3tje krijgen maar goed verschillen zijn er altijd en meningen ook ieder zijn ding en antwoord  ;) en happy vangse morgen bij marinus  8)

dartmayor

Vliegvisgek,

Ik vind de forel bij de haere helemaal niet sterk.
Vorig jaar een blank voorn gevangen in de haven van kampen.
Die was in iedergeval even sterk als de forel bij de haere.
En ook bijna net zo groot.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

vliegvisgek

nou joost dan heb jij nog nooit 5kilo plus daar gevangen en de sterkste forel van boven de 4 kilo had ik bij de kool niet normaal wat sterk en emst zijn de zalmforellen ook sterk tuurlijk het is geen ovm vis maar zo op de kant vergeet het maar ja of ik kan niet vissen dat zou ook kunnen ;D