waanzinnig Zweden!!! (en Noorwegen)

Started by sjoerd, October 12, 2016, 20:44:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Zoals de afgelopen jaren gingen we ook dit jaar weer richting Zweden en Noorwegen. Lekker een week of 6 met de caravan door de rustige natuur van het hoge Noorden. In Zweden heb ik mij dit keer wat het vissen betreft meer toegelegd op het streameren op snoek . Soms vanaf de kant, in riviertjes maar  in de meren vissend  merendeels vanuit de kajak. Dat laatste is ook veel succesvoller omdat je daarmee de vissen pas goed kunt bereiken. Vanuit de kajak kun je prachtig naar de biezenvelden werpen waar de groenjassen "staan".

geweldige springers , die Zweedse snoeken

een ietwat magere snoek, die ik twee keer wist te vangen. De tweede keer moest ik de streamer over een afstand van wel 50 meter laten "dartelen "en versnellen voordat de vis uiteindelijk toch nog toehapte. Heel apart.

Vanaf deze brug op onze "paradijs"camping waar we met slechts nog één stel Duitsers stonden, konden we in het glasheldere water scholen voorns, baars en snoeken zo zien zwemmen en dus aanwerpen!! Haken is een ding maar om een beste vis te landen moest ik wel even een stukkie lopen.

deze ving ik kort na die magere snoek en vlak na deze snoek......

pakte ik mijn pr baars, een schitterende vis van 43 cm die ik vanaf de brug zaf staan.
Met mijn viertje een klein streamertje laten zakken bij de vis en gelijk hangen! Wat een sterke vis was dat.
Die Duitsers stonden maar raar te kijken toen ik de baars terugzette.
Mijn vrouw en ik hebben overigens veel mooie baarzen weten te haken. Soms moest ik even de keus maken: Zal ik die snoek aanwerpen of die mooie baars die net  langs de kajak kwam zwemmen. Luxeprobleem dus haha.

sfeerplaatje van een van de duizenden meren.

met de kajak kon je de snoeken mooi aanwerpen. Meer dan 50 snoeken kon ik landen maar een veelvoud daarvan miste ik of schoot alsnog los. Oorzaak is het toch wel lastige aanslaan in een kajak. Soms werd de vlieg aangevallen op het moment dat ik deze voor de achterwaartse worp uit het water trok. Tsja dan is aanslaan erg lastig. Ze waren ook erg sterk, niet te vergelijken met onze snoeken. Ook opvallend: Je ving soms meerdere snoeken op één plek. En "blanken"was er niet bij.

Niet alleen  maar vissen natuurlijk, ook genieten van de natuur.

een van de elanden die we zagen, altijd mooi deze machtige dieren

vanuit de caravan, een zeearend spotten, beter kan niet

tja in Lapland moet je nog wel eens stoppen voor overstekende rendieren

Eén van de vlagzalmen die ik ving. Deze kwam uit de monding van een riviertje dat in een groot meer uitmondde.
Aan een Zweedse visser die op baars stond te vissen met kunstaas vroeg ik of er hier ook vlagzalm zat, toen ik enkele ringen zag van stijgende vis. Nee die had hij hier nog nooit gezien. Enkele worpen later ving ik deze 40 plusser en kort daarop nog zo'n bak. Had je zijn reactie moeten zien, prachtig!
Zo zie je maar locals weten het ook niet altijd.

ontmoeting tijdens het kajakken, een ringslang

uiteraard gingen we ook nog even naar Norge om de nodige sneeuw te zien en natuurlijk om
langs de kust te vissen.

daarvoor gingen we boven de poolcirkel naar de beroemde Saltstraumen.
Elke 6 uur stroomt daar meer dan 40 miljoen m3 water door een smalle doorgang waar het dan ook barst van de vis.

vanaf de kant zag je scholen vis, meest koolvissen jagen of zelf opgejaagd worden

vanaf de hoge brug zag je de vissen zwemmen of een visotter die zich moeiteloos liet meedrijven met de stroming

Meer dan 300 van dit slag koolvissen kon ik vangen. Het zijn geen grote vissen maar een 8 hengel
was nodig om ze strak te kunnen drillen zodat ze niet in het taaie kelp zouden duiken. Na anderhalf uur vissen had ik echt pijn in mijn armen van het drillen. Maar wel leuk! haha. Beste tij was uitgaand tij.

het was zo "druk"op de ze camping aan de Saltstraumen, dat deze scholekster een nest met eieren had niet ver van de caravan. Ook werden we "aangevallen"door meeuwen omdat die jongen ook op het campingveld liepen. Die heb ik dus maar even over de heg in het weiland gezet en daarmee werd het voor de weinige campinggasten een stuk rustiger.

weer terug in Zweden, zagen we dat niet iedereen zijn snoeken terugzet!
Al met al zou ik jullie nog heel veel foto's kunnen laten zien, dit is maar een kleine selectie maar het is erg tijdrovend om ze hier te plaatsen.
In ieder geval denk ik dat onze volgende bestemming in 2017 best wel weer richting Noorden zal gaan. het blijft zo mooi daar.

Sjoerd



Scaramouche

Prachtig Sjoerd!! ziet er uit als de perfecte vakantie  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gerrit59

Echt waanzinnig Sjoerd!
Hoop dat er over een aantal jaren nog iets als pensioen bestaat :)

Gerrit

iMarco

Mooi hoor. Dank voor het verslag. Leuk om te lezen!

Marco

merijn1982

Fantastisch sjoerd!! Wat een mooi verslag van een nog mooiere vakantie. Wat heerlijk dat jullie dat hebben mogen doen voor zo'n periode! Dat is echt genieten van het leven
Tight lines!!

Mike

Super gaaf!!
Zweden gaat op mn verlanglijstje  8)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sjoerd

#6
Nog even een paar plaatjes dan.

in dit stukje doodlopend riviertje zag ik een snoek liggen. Bij het aanwerpen daarvan kwamen er uit het niets nog eens drie snoeken kijken. Ik kon er drie van de vier vangen. Ze wilden alleen maar een klein 12cm streamertje. Terwijl ik al die andere snoeken aan een grote zwarte streamer ving.!

een mooier uitzicht vanuit je caravan kun je bijna niet krijgen. Het hele meer voor ons alleen met snoeken baarzen, voorns en zelfs aan het eind in een beekje vlagzalmen. En dat met het gezelschap van soms bevers  ijsduikers en kraanvogels.

de indrukwekkende brug over de saltstraumen

hier nog even de snoek toen ik deze voor de tweede keer ving.
Die was goed herkenbaar aan de beschadigde borstvinnen.

Wat een plaatje. Schitterend weer in een mooie omgeving en lekker vissen vanuit onze kajaks!

Bone F

Hi Sjoerd
Mooie avonturen weer. Kennelijk hoe noordelijker hoe beter! Hoeveel kms. heb je gereden?

Gerrit59

Opnieuw mooi Sjoerd!
Dank voor het plaatsen.
Alleen de plaatjes is al genieten, laat staan de werkelijkheid.

Gerrit

sjoerd

Quote from: Bone F on October 13, 2016, 10:42:24
Hi Sjoerd
Mooie avonturen weer. Kennelijk hoe noordelijker hoe beter! Hoeveel kms. heb je gereden?

Nou Frans, ik denk een dikke 4000 km zeker maar dat was geen straf. Slechts één keer in de file gestaan en dat niet in Duitsland maar in Zweden omdat er een paardentrailer was gekanteld op de E 6. Pff lekker wachten in de 30 gradenzon. gelukkig airco aan boord. Maar verder rijdt het op de tweebaanswegen zo lekker ontspannend. Beter dan richting Zuiden met al die zomerse drukte. Niks voor ons. Die rust en stilte daar, machtig mooi. En dan bosbessen bij de vleet, cantharellen en Noordelijker de moerasbessen, oftewel het Noorse goud. Heerlijke jam kun je daar van maken. dat is nagenieten op een winterse dag.

Bone F

Dan heb je kennelijk een bijna rechte lijn z/n - n/z gereden wat misschien wel een goed idee is. Ik heb een rondje midden/west Noorwegen gedaan tot aan Trondheim en kwam op ongeveer hetzelfde aantal km's uit dus met al je belevenissen moet k dat ook maar eens doen. Volgend jaar eerst maar eens een rondje BC.

sjoerd

Nog even een plaatje van de Saltstraumen waar elke 6 uren 40 miljoen kuub water doorheen kolkt!



Ik krijg alweer een beetje heimwee naar die mooie Noorse zomervakantie......

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift