Vliegvissen in de polder

Started by jopa, May 18, 2015, 14:27:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jopa

Vorig jaar heb ik een #3 vliegenhengel op marktplaats gekocht en een mooi orvis reeltje, gewoon om eens te proberen of vliegvissen iets voor mij zou zijn. Ik woon in het groene hart en heb een schitterende polder als achtertuin, met kraakheldere vaarten en sloten vol lelies die wemelen van de scholen baars en ruisvoorn.
Lang verhaal kort; ik vind het te gek!
Maar behalve heel leuk vind ik het ook nogal een zoektocht naar de juiste manier van vissen. Het is nogal anders dan mijn andere visserij (ultralicht) en ik heb het afgelopen jaar veel geƫxperimenteerd met aardig resultaat.
Concreet heb ik een aantal vragen waar ik nog niet helemaal uitkom, misschien dat jullie mij weer een stapje verder op weg kunnen helpen;

1. Welke vliegen zijn nou eigenlijk geschikt voor in de polder? Ik vis veel met redtags en olijfgroene nimfjes, maar ik heb geen idee wat ik nou eigenlijk imiteer. Ik merk dat ik met sommige vliegen wel volgers krijg, maar echt niks vang.
2. Als het gemaal aan staat, is er een stevige stroming in de hoofdvaart. De baarzen zijn dan meestal los (weet ik uit ervaring met de ultralight), maar mijn nimfjes (en buiten het gesloten seizoen kleine streamertjes) komen dan niet lekker op diepte. Ik heb geprobeerd de boel te verzwaren met een klein loodhageltje, maar het werpt dan niet meer zo best. Ik lees over zinkende leaders, maar heb geen idee wat ik dan moet hebben en hoe ik die moet toepassen.

Wie weet raad?

Daniel

Plantje

Daniel,

Mooi dat het je zo goed bevalt. Het is dan ook een schitterende visserij!

Als je gaat kijken naar droge vliegen kijk dan ook even goed naar hele kleine CDC'tjes. Ook een Red Tag met grijze in plaats van rode hackle kan een wezenlijk verschil maken. Een Palomino doet het ook vaak wel goed.

Als je naar nimfen gaat kijken zou ik zeker de Pheasant Tail niet overslaan! En gewoon niet te gek doen: klein fazantenveren staartje, wat bruine/beige dubbing, iets van een thorax en je bent al een heel eind. Echter, zeker met het nimf vissen moet ik ook nog VEEL leren!

Verzwaren van nimfjes en streamers kan met een (goud)kopje op de nimf of met looddraad om de haaksteel. Een nimf hoeft ook niet echt over de bodem te stuiteren. Ik heb ook nog ergens een met lood verzwaarde leader liggen. Dat zou je inderdaad wellicht wel kunnen helpen, maar dat gaat vrij hard naar beneden!

Chaisedieu

Lid worden van een vliegvisvereniging in de buurt wil ook heel vaak helpen. Altijd heel veel ervaring binnen deze verenigingen. Ik kan het je van harte aanbevelen. Voor de rest: nimfen binden met goud/zilver/koper kopjes of inderdaad loodwikkelingen gebruiken. Cheers, Marten