Gradon?

Started by FrancoisCKX, July 18, 2015, 23:16:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrancoisCKX

Vrienden, ik sta in Zuid-Frankrijk op een camping met een prachtige vijver voor de deur. Ik sta aan de lopende band kleintjes te vangen, de Fransen noemen ze "gradon".

(de foto is van de levend-aas tank bij de Decathlon in PĂ©rigueux). Ik heb gekeken of ik er achter kan komen hoe ze in het Nederlands heten maar ik kom er niet uit. Weet iemand van jullie hoe wij ze noemen? Google geeft "graydon" maar dat helpt me niet verder.

Gert

Vriend ook,
Het is niet Gradon maar Gardon, oftewel blankvoorn.

Veel (vis)plezier nog!

Groet,
Gert


FrancoisCKX

Dank je Gert! Zit ik dus toch weer gewoon voorntjes te vangen... Het voelde al zo vertrouwd ;-)

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

Dank je, Maurice. Ik kon er op kleine droge vliegjes zo veel vangen als ik wou, shooting fish in a barrel... Maar er zaten ook een paar grote rovers, ik heb een stel machtige klappen gezien. Wat het was, geen idee. In elk geval voor mij niet vangbaar.

maurice

Rovers kan van alles zijn natuurlijk,
Baars
Snoek
Enz

Gewoon 30/100 eraan als tippet zonder leader en een streamertje proberen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

We zijn helaas al weer door getrokken (oh, dat klinkt nou viezer dan het is). Streamertjes heb ik wel geprobeerd maar de beestjes waren kieskeurig. Heb er laat in de schemering wel een vals gehaakt maar die onthaakte zichzelf gelukkig na een korte worsteling.
En verder zoals gezegd heel veel kleine kopvoorntjes gevangen.

maurice

Mooi dat je aan het vangen bent geweest.
Rover kan ook grote kopvoorn zijn
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX

Degene die ik vals gehaakt heb, zag ik zwemmen, ik schat hem op 50/60 cm., dus dat lijkt me geen kopvoorn geweest te zijn.

maurice

Vergis je niet, kunnen ze ook makkelijk worden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FrancoisCKX


jur606

Juist die kopvoorns 40 tot 60 (of misschein groter) die wil je juist in frankrijk vangen :)


Beertje

Het zou ook nog best "black Bass"kunnen zijn. Die zijn n.l. op veel plaatsen uitgezet in frankrijk.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Scaramouche

En black bass jaagt ook graag aan het oppervlak. Ik heb in de Jura, in de Herisson trouwens kopvoorns gezien die dik over de 60cm gingen.  :o Wat een bakken waren dat, ik dacht eerst dat het graskarpers waren maar die vind je niet in zo'n riviertje (niet kunnen vangen natuurlijk).
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FrancoisCKX

Ik hou het op volwassen kopvoorn nu ik een foto van Maurice met zo'n monster gezien heb. De klappen die ik gezien heb waren aanvallen van onderen waarbij vissen van 20-25cm. gepakt werden.

wh82

Niet gewoon snoek? Vijver zei je toch? Kopvoorn ken ik alleen van stromend water. Blackbass lijkt me niet 25 cm prooien pakken.

FrancoisCKX

De vijver was een bewateringsvijver van de boer op wiens land we stonden. Het was een vierkante bak van 50x50 meter, ca. 3 meter diep, dat was een aardige plas water. De boer had het over karper en gardon die er in zaten, snoek ("brochet") heeft hij niet genoemd maar zou natuurlijk kunnen.