Vergunining Frankrijk

Started by Beertje, July 02, 2017, 22:24:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Beertje

Het is misschien wat lastig. Maar als je een weerkaart koopt kost ?32 Maar een jaarvergunning kost ?73 voor een departement.Als 2 man en paar weken na elkaar met vakantie gaat naar hetzelfde gebied, kun je hem delen en net zolang vissen als je wil voor minder geld. En als ik het goed heb, dan kost een interdepartementale  vergunning ?93 dan kun je in heel frankrijk vissen (uitgezonderd een paar departementen) o.a  Vogezen en Ardeche en nog een paar in het oosten van frankrijk.
http://www.campingsoleildoc.com/camping-frankrijk-correze-vissen.html
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

goswit

Kijke Kijke en niet kopen.  :o   En een weerkaart  :D heb ik niet nodig .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Chaisedieu

Officieel moet er ook op bv de weeKvergunning een pasfoto van de vergunninghouder, incl zijn naam. Ik zou het risico niet willen lopen

JEVDE

Mij wordt bij aanschaf van de franse vergunning(en) altijd verteld dat de foto niet noodzakelijk is voor toeristen. Toen ik laatst vroeg of ik mn indentiteitsbewijs bij me moest hebben zij de dame dat dat misschien wel slim was. Ik denk sowieso; voor die paar euros, gewoon betalen en niet moeilijk doen, maar van mij mag iedereen doen wat hij wil. Denk dat je in de praktijk totaal geen probleem ondervindt van vergunning zonder foto; is voor mij nog nooit een probleem geweest. Op de naam van een ander vissen en je niet kunnen/willen legitimeren zal waarschijnlijk vaak goed gaan, maar als t misgaat...kan men denk ik vrij streng zijn. Vist niet rustig lijkt mij.

Scaramouche

Volgens mij hoef als je online een weekvergunning koopt ook geen pasfoto in te voegen (vorig jaar hoefde dat in ieder geval nog niet).

http://en.cartedepeche.fr/

En mijn ervaringen aan de waterkant zijn ook positief, zeker als je een beetje Frans spreekt. Vooral nieuwsgierig waarmee je vist en meewarig hoofdschudden als je zo'n heerlijke riviergrondel weer terugzet  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Toen ik mijn vergunning in Argentat bij de plaatselijke hengelsport winkel kocht, zei de daar aanwezige dame"die mij een papiertje overhandige met daarop een code " als je in het vervolg in Frankrijk een vergunning gaat kopen moet je dit papiertje laten zien aan degene die je vergunning afgeeft. Hij/zij kan dan in de computer je gegevens zien en gebruiken dat werkt sneller. Toch wel slim van die Fransen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Beertje

#6
Misschien kennen jullie hem al? Maar deze site kan ook handig zijn.

http://www.cartedepeche.fr/
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

@Beertje, inderdaad, heel handig. Als je je daar registreert krijg je ook direct je "code" doorgestuurd die je kunt gebruiken wanneer je ergens in een winkel een vergunning koopt. Is datzelfde ding als het "afscheur" gedeelte van een papieren vergunning.

W.b.t de overdraagbaarheid van de vergunning zou ik voorzichtig zijn. Franse ambtenaren zijn bijzonder grondig en boetes zijn niet mis.
Ik koop zelfs voor mijn zoontje van 6 een vergunning (kost 6 euro voor kids onder 12 jaar). Toen ik vroeger met mijn ouders meeging werd er al op gecontroleerd als ik zelf viste.

Mennos

#8
Ik heb op die site van Beertje gekeken, maar kan je daar al gewoon een vergunning online kopen, of kan dat pas als je in Frankrijk zelf bent?
Zoals ik het namelijk zie, kan ik op die site een jeugdvergunning bestellen(ik ben pas 15) voor 20 euro voor een heel jaar. Dat is heel wat goedkoper voor mij als 2 keer een carte de vacance van 32 euro de week.

goswit

Hou er wel rekening mee ,dat als je een jaarvergunning koopt ook een staats vergunning nodig hebt
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Beertje

#10
Mennos: zoals ik het zie, kun je online een vergunning kopen. Maar vul het maar eens in fictief in. dus tot aan de betaling. Heb ik ook even gedaan en volgens mij werkt het.

Mmm, betalen via creditcart  lukt niet?
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Ik heb 2 vergunningen (carte hebdomadaire) uitgeprint klaar liggen dus het werkt zeker...

markpiet

Vanaf volgende week zit ik op camping du Moulin aan de Ain bij Patornay in de Jura.
Ik denk dat ik mijn vergunning/carte des vacances op de camping kan kopen en anders wel bij de plaatselijke sigarenboer.
Bij terugkomst volgt natuurlijk weer een verslag en/of een youtube filmpje.
Volgens het boek wondervliegen 2 is dit de moeilijkste tijd met zeer schuwe forellen. Dat wordt dan misschien een kort verslag.  ;D
groeten van Mark
><((((0>

adje

pasfoto is nodig , heb hier eentje liggen (vergunning) zit momenteel aan de semois    (nohan sur semois ) mooi watertje , maar controle is hier geregeld

Beertje

#14
Quote from: markpiet on July 12, 2017, 11:32:27
Vanaf volgende week zit ik op camping du Moulin aan de Ain bij Patornay in de Jura.
Ik denk dat ik mijn vergunning/carte des vacances op de camping kan kopen en anders wel bij de plaatselijke sigarenboer.
Bij terugkomst volgt natuurlijk weer een verslag en/of een youtube filmpje.
Volgens het boek wondervliegen 2 is dit de moeilijkste tijd met zeer schuwe forellen. Dat wordt dan misschien een kort verslag.  ;D

Markpiet: Informeer eerst even voor je vertrekt naar de jura, of het water wel bevisbaar is. Ik heb n.l. aan de Dordonge  met 2 vissers uit de jura gesproken, en die vertelden me dat er wederom vissterfte was. Nu weet ik niet meer of het de Ain betrof, maar het zou zonde zijn als je er je er niet kan vissen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

markpiet

Als ik niet zou kunnen vissen zou dat zeker zonde zijn. Maar het gaat hier nou eenmaal om een gezinsvakantie waar ik ook af en toe mag vissen. Dus vis of geen vis, volg met algen het maakt niet uit we gaan toch.

Maar als ik niet kan vissen verpest dat toch wel een beetje mijn humeur.  :'(
Nou in dat geval op zoek naar alternatieven.  :)
groeten van Mark
><((((0>

Scaramouche

Als je op FB zit, kun je deze pagina bekijken: https://www.facebook.com/pecheain/

20 mei een post waar EDF de schuld krijgt van een lozing die vooral het jongbroed lijkt te hebben getroffen.

Blijft een fragiele rivier. Jammer want het is een fantastisch mooi stuk water. Je kunt evt ook in de zijrivieren proberen, bijvoorbeeld in de Herisson. Veel kleine forel, en ook knotsen van kopvoorns.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

pierre

Ff terugkomend op de beginpost: Op de carte Hebdomadeire (en ook dagkaarten) hoort tegenwoordig vaak eigenlijk wel een pasfoto. De geprinte vergunningen hebben daar een vakje voor. Dien je er achteraf zelf op te plakken/nieten als je geen pasfoto bij hebt bij het verkooppunt. Of er nu nog handgeschreven vergunningen uitgeschreven worden, weet ik niet, ik kom ze laatste jaren niet meer tegen. Maar dat zou per rivier/traject/AAPPMA/verkooppunt kunnen verschillen.
Afgelopen weken 4 vergunningen (2 x week en 2 x dag) gekocht voor de Dourbie. De dame van de Tourist Information die me de vergunning verkocht zei dat pasfoto niet per se noodzakelijk is (ik vroeg er specifiek naar), want je naam en adres staat op de vergunning geprint. Doen ze bij controle niet moeilijk over, vertelde ze, als je maar wel een identiteitsbewijs bij hebt.

Vergunning 'delen' met twee personen lijkt me tegenwoordig niet meer mogelijk, ook niet gewenst ..... boetes zijn niet mals in Frankrijk. Ik sprak 2 meervalvissers (tijdens hun 'rustweek' aan de Sioule) en die wisten me daar een en ander over te vertellen. Als de Garde Peche bij je staat en je zit fout, ga je niet lachen. Terecht, vind ik, voor ? 32,- een week mogen vissen op zulke rivieren is niet veel geld.


Attila25

Zoetwatervissen is vergunningplichtig. Maar hoe zit het met vliegvissen aan de kust? Deze vorm is vergunning vrij toch? Via de officiƫle site cartedepeche.fr kom ik er niet uit.

Mvg, Erik