Gerlos 2013

Started by Gert, September 19, 2013, 00:22:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Hierbij vooral een fotoverslag van de jaarlijkse visweek in Oostenrijk (9-16 september). Dit jaar in Gerlos, net als 2011.



Deel van het uitzicht vanuit het hotel. "Rijdende Rechter, ik eis dat mijn buurman zijn schutting opnieuw neerzet als hij weer nuchter is".



Voordat ik ga vissen kijk ik altijd goed rond wat voor insecten zich op en rond het water begeven. Deze vielen me direct op, maar zoiets heb ik niet in m'n vliegendoos.



Zoiets wel, maar dan weer niet zooo groot....



Op de eerste dag lekker gevist met m'n nog redelijk nieuwe aanwinst, een Orvis Helios Ion, op een klein beekje, de Wimmerbach.



Dit is de Krumbach. Elke keer weer mooie diepe pools na een paar enorme stenen of omgevallen bomen.



Die pools leveren regelmatig dit soort vissen op. Persoonlijk vind ik het jammer dat het vooral - uitgezette - regenbogen zijn.



Nog een keer de Krumbach.



Een grote vlagzalm, gevangen op de Finkau See. De Finkau See is zowel met een vergunning van hotel Braurup in Mittersill als hotel Platzer in Gerlos te bevissen, dus hier waren we al heel vaak geweest. Maar pas dit jaar ving ik voor het eerst echt grote vlagzalmen (40+).



De Gerlosbach, de hoofdrivier van het dal. Het blijft oppassen met die rivier, want het water kan in 1 keer gigantisch stijgen als men de uitlaat van het stuwmeer opengooit om de electriciteitscentrale aan het werk te zetten.



Ook nog een interessante stoet klassieke zijspan- (met o.a. Zundapp Elephanten) en solomotoren tegengekomen.



Zelfportret met saibling.



Op de Finkau See (waar we uiteindelijk 3 keer naartoe zijn geweest) vingen we allemaal mooie, grote vissen. Zoals deze mooi gekleurde beekforel.....



.... deze slanke saibling.....



.... of een lekkere dikke saibling....



.... en zelfs als ze NIET zo groot zijn, zijn ze toch mooi ;)



En ook nog mooie meerforellen.



Deze eendagsvlieg kwam even langs. Maar deze was erg groot vergeleken met de overige vliegjes die op het water dreven, en wij vingen ze dan ook bijna alleen maar met kleine vliegjes/haakjes (#16 en kleiner).



We zijn nog een keer teruggeweest naar de Krumbach, nu wat hogerop. Ook daar hele mooie pools, maar niet altijd eenvoudig te bereiken.



En de laatste middag wederom naar de Finkau See. Dit was denk ik de grootste vlagzalm die ik (ooit) heb gevangen. Ik schat 'm op zo'n 45 cm.



Een heeele grote sedge kwam op m'n flesje met CDC-olie zitten. Vleugellengte ca. 3 cm; totale lengte inclusief sprieten ca. 5,5 cm.



De allerlaatste vis van de vakantie. De andere 3 vismaten zaten al in de auto, maar ik kon het niet laten om deze nog even aan te werpen. Daarna stapte ik ook snel de auto in, maar ik werd er weer uitgestuurd om m'n schepnet uit te gaan spoelen. Wat een meur, zo'n vlagzalm! Maar ik was er wat blij mee.

Het was wederom een fantastische week, met slechts 1 ochtend regen (en een paar keer 's avonds en 's nachts, maar dat boeit niet. Het water wordt er ook totaal niet bruin van).

De kans is groot dat het volgend jaar weer Gerlos wordt.

Groet,
Gert









Rossie69

lekker toch

mooi stukkie weer met weer mooie vissen.
wat een visland.


Sieger

Ook een heel mooi Oostenrijks stekkie....  ::goodjob::


Sieger

Ron

Mooie foto's Gert  ::goodjob::

Jan Damman

Mooie fotoreportage Gert met goed uitziende rivieren en geweldig mooie vis.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

HappyFisherman

Pfff, ik wil weer terug naar Oostenrijk ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72




Mooie foto's! En mooie Orvis!

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

BV


Koen

Ziet er echt super uit!

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Heintje Davids

Fantastisch mooie visserij Gert. Krijg meteen zin om ook weer eens die kant op te gaan. En die uitgezette regenbogen... Of het nu een regenboog, een saibling of een beekforel is, vis is vis en er zijn, muv een paar Scandinavische landen, in west Europa nu eenmaal nog maar heel weinig plaatsen waar salmoniden zich op natuurlijke wijze in voldoende mate kunnen voortplanten. Uitzetten van vis zal dus vrijwel altijd op bepaalde momenten plaatsvinden. Maakt de visserij niet minder mooi.

Christof van den Berge

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Herman

Jullie hebben je weer geweldig vermaakt zie ik! Mooooooooooi
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Plantje

Mooi man!

Gerlos kende ik alleen nog maar van het wintersporten :)

Marksman

Leuk verslag Gert, wat is het daar mooi.

Franky Boy

Of die regenboogforel een uitgezette vis is, is nog maar de vraag.
Hij ziet er wel erg mooi uit (met doorzichtige vinnen) en op diverse Oostenrijkse beken planten de regenboogforellen zich inmiddels met succes voort.

Gert

@ Heintje Davids en Franky Boy:
Vis is vis inderdaad, en ik heb wel vaker gehoord dat regenbogen zichzelf mogelijk voortplanten in Europa tegenwoordig. En als Frank dat zegt geloof ik dat ook onmiddellijk.

Maar dan nog zullen ze ooit uitgezet zijn, en daarom ben ik benieuwd naar de reden - waarom niet (alleen) beekforellen (en saiblingen?) uitzetten om het bestand zo nodig op peil te houden, want die horen daar van nature in ieder geval wel thuis. (Van saiblingen weet ik het niet zeker, maar ik dacht van wel).

De redenen die ik zelf kan bedenken zijn:
er is makkelijk aan te komen via kwekerijen.
ze zijn sterker en daardoor interessanter voor de sportvissers.

Maar of dat inderdaad de redenen zijn - ben benieuwd.

Groet,
Gert




Heintje Davids

#19
Ik vermoed voornamelijk de kosten. Regenboogforel kost per kilo volgens mij minder dan beekforel. Ook zijn ze bij mijn weten wat minder gevoelig voor vervuiling e.d. Nadeel is dan wel weer dat hun levensduur wat korter is dan van de bruine jongens. Kan het mis hebben maar Franklin weet ongetwijfeld veel meer hiervan. Overigens ontsnappen er ook regelmatig regenbogen uit kwekerijen dus ze hoeven niet perse uitgezet te zijn.

Franky Boy

Hallo jongens,
De regenboogforel is gemakkelijker te kweken dan de beekforel (of bruine forel) en dus goedkoper. Ze kunnen in grotere dichtheden gehouden worden, groeien sneller en als broedje zijn ze gemakkelijker op kunstvoer te brengen. De regenboogforel is hoofdzakelijk een succes als consumptievis en daarom ook over de gehele wereld verspreid. Als het aan de beekforel had gelegen, zouden er erg weinig forellen worden gekweekt en zou de kiloprijs een stuk hoger zijn.
Saiblingen (chars) zijn niet noodzakelijkerwijs inheemse forellen. De Bronforel (alias Bachsaibling alias brook trout alias brook char) is een Amerikaan uit het oosten van Canada en de U.S.A.
De seesaibling (alias beekridder) is in sommige meren van de Alpen, Groot-Brittannie en Scandinavië inheems. Tegen de Poolcirkel ook in rivieren en trekt dan ook naar zee.
De Elzasser saibling is een kruising tussen twee voorgaande saiblingen en dus ook niet in Europa inheems.

Gert

Ok, dank voor het uitgebreide antwoord.

Toch jammer vind ik, als het hoofdzakelijk een centenkwestie zou zijn om regenbogen uit te zetten ipv beekforellen.
In de Kyll bijvoorbeeld (is mijn ervaring) kom je geen regenboog tegen, en is toch ook bijna alles uitgezet.
"Gerlos" is vrij exclusief dus daar zouden ze, zeker in de kleinere beekjes, toch wel een "puur" bestand kunnen hanteren lijkt me.

Maar goed, het blijft mooi vissen en ga er volgend jaar waarschijnlijk gewoon weer naar toe. Ik laat me niet tegen houden door die regenbogen ;D

Groet,
Gert 

HappyFisherman

HAHA, ja... Potverdorie, al weer zo'n regenboog!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Quote from: Gert on September 25, 2013, 12:57:50
In de Kyll bijvoorbeeld (is mijn ervaring) kom je geen regenboog tegen, en is toch ook bijna alles uitgezet.

Groet,
Gert

Ik weet het niet zeker maar volgens mij mogen ze in Duitsland geen uitheemse vis meer uitzetten. In ieder geval is de wetgeving daar zo dat je uitheemse vissen, dus ook regenboogforel, niet terug mag zetten. Uitzetten van regenboogforel in water met een open verbinding maakt in zo'n geval catch and release onmogelijk. Dat zou dus wel eens de reden kunnen zijn dat je daar vrijwel nooit regenbogen tegen zult komen.

Koen

Quote from: Gert on September 25, 2013, 12:57:50
Ok, dank voor het uitgebreide antwoord.

Toch jammer vind ik, als het hoofdzakelijk een centenkwestie zou zijn om regenbogen uit te zetten ipv beekforellen.
In de Kyll bijvoorbeeld (is mijn ervaring) kom je geen regenboog tegen, en is toch ook bijna alles uitgezet.
"Gerlos" is vrij exclusief dus daar zouden ze, zeker in de kleinere beekjes, toch wel een "puur" bestand kunnen hanteren lijkt me.

Maar goed, het blijft mooi vissen en ga er volgend jaar waarschijnlijk gewoon weer naar toe. Ik laat me niet tegen houden door die regenbogen ;D

Groet,
Gert

Vorig jaar toch 1 gevangen in de kyll hoor.