Funen oktober 2015

Started by Scaramouche, September 28, 2015, 14:53:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Volgende week sta ik een week lang langs de Deense kust van Funen. Voor de eerste keer dat ik zo lang daar ga vissen. Ik heb alle voor de hand liggende zaken al klaar liggen (kleding voor meerdere temperaturen, intermediate lijnen/leaders, hengels in de klassen 6/7 waarmee ik tegen een straffe in wind kan beuken (liever niet natuurlijk, maar het kan)).

Vliegen die ik heb gebonden: pattegrisen, gewone magnus, bleeding magnus, polar magnus, kobberbassen, mysis, minipig, brenda's

zijn er nog minder voor de hand liggende dingen die ik zeker mee moet nemen? Ik hoor/lees bijvoorbeeld heel weinig over het vissen met baitfish patronen. Zijn die wel of niet de moeite van het knopen waard?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Troutbuster

"Petri Heil"


Scaramouche

Dank je wel Jan, daar zal ik er een partijtje van binden, zien er leuk uit om te binden. Of ze werken daar kom ik vanzelf wel achter  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Troutbuster

#3
Quote from: Jan Vlieg on September 28, 2015, 17:17:22
Dit soort vliegen zou ik eventueel wel in het voorjaar gebruiken, maar in het najaar ?????
Just my 1 cent ;)

Autumn Fly....

In het voorjaar.....

::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh:: ::slaugh::

Teal & Blue Silver, OK, maar de Autumn Fly is echt een killer in de herfst!!

Met beide patronen zijn overigens goede resultaten geboekt in oktober, dus....!!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


macfly

Vorige week een paar mooie vissen gevangen met deze vlieg,beetje gebonden als de Vaskebjorn maar dan Partridge gebruikt.



[attachment deleted by admin]

Scaramouche

Dat is ook een leuk garnalen patroon. Ik weet alleen niet of ik de veren er voor heb. teal duck zal het waarschijnlijk net niet lekker doen maar ik zal eens experimenteren.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Marco B

Sommigen vinden het prettig om een stripmand te gebruiken. Ik zag het niet op je lijstje staan dus noem het maar even.

De vliegen die je noemt zouden voor mij persoonlijk voldoen. Zou ze wel in verschillende formaten maken. Maar wil je nog veel meer patronen mee nemen omdat je het binden zo leuk vindt... lekker doen.
Zeeforelvissen is wat mij betreft een uiterst lastige visserij en dat maakt misschien wel waarom ik er zo verslaafd aan ben, maar betekent automatisch ook dat je enorm veel ervaring moet hebben wil je de 'code kraken'.
Veel vissers denken dat ze het na 2 of 3 keer allemaal wel weten maar zelf ben ik er achter dat ik na meer dan 16 weken Denemarken het nog steeds niet helemaal door heb en nog steeds veel te leren heb van de echte ervaren zeeforelvissers.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Scaramouche

Stripmand gaat inderdaad ook mee. Wat vliegen aangaat, heb ik voor mijn gemoedsrust graag 'alles' bij me (in het echie vis ik er maar met een paar, maar ik kan mezelf behoorlijk gek maken met gedachtes als "eigenlijk had ik nu een okergele heutekneuter bij me moeten hebben." )

En ik ben me er bewust van dat het lastig gaat worden, daarom haak ik ook aan bij een gids die de nodige ervaring heeft. De enige keer dat ik eerder daar heb gestaan was 1 dag, ook met een gids en dat is ook de enige reden dat ik toen ik iets heb weten te vangen. Wel gelijk een heel mooie vis van 56cm, ik reken er eigenlijk op dat ik dat niet ga verbeteren. (hopen doe ik wel natuurlijk!  :D )

Als ik terug ben zal ik in ieder geval een verslagje typen met mijn ervaringen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

Na wat tips aan de knutsel gegaan. Nieuw type kobberbassen, aanbevolen door een Deense gids, deze zou het nu goed doen. Gebonden op een maatje 10:


En me ook aan de autumnfly gewaagd op een maat 8 streamerhaak met relatief korte shank. Ik heb het patroon nog niet onder de knie, morgen weer verder. Wel leuk om de progressie te laten zien. Bij de eerste compleet de verhoudingen mis maar als je het veel te lange koppie wegdenkt misschien toch nog wel een acceptabele vlieg. Hij mag toch mee. Nummers twee en drie al wat beter, ik moet alleen echt beter opletten bij het selecteren van de hackles. Verdere feedback is welkom.  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Troutbuster

Goed bezig!! ::goodjob::

Kopjes idd wat te groot en de fronthackle... niet helemaal de juiste keuze qua materiaal denk ik, maar verder wel een goed begin

Gewoon proberen, de forel zal er wellicht niet om malen! ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


sleutien

Jan, volgens mij ben je de Killer Shrimp nog vergeten?? Oktober vorig jaar weet je nog?

Troutbuster

#11
Helemaal waar Gerrit!! :-[

Zie link (ff langer blijven kijken, het zijn er 4 !! ;D)

http://www.lure-and-emerger.nl/patronenbindavonden/gjwkillershrimp/gjwkillershrimp.html

Succes!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Scaramouche

Eigenlijk allemaal Magnus varianten he? Ik neem mijn bindspullen mee dus ik heb in de avonden vast wel tijd om wat kleurcombinaties in elkaar te zetten. Dank!  ::goodjob::
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

Zo, even mijn belevenissen van de voreige week op een rij gezet. Ik had 1 keer eerder langs de Deense op zeeforel gevist. Dat was toen ik nog niet bijster goed kon werpen maar onder begeleiding van een locale gids wist ik toch mijn eerste visjes te vangen. Moeilijke visserij, maar wel erg leuk om te doen. Dit jaar zou het nog beter moeten gaan; met een veel betere werptechniek, een groep van 4 vissers en een ervaren gids 6 volle dagen knallen in de tijd dat de vissen weer naar de kust trekken, dat moest goedkomen!

Na een reis met de nodige vertraging (zijn ze dan nooit klaar met de weg tussen Hamburg en Bremen?) kwam ik aan in de buurt van het plaatsje Assens, op het eiland Fyn. Even kennismaken met de mannen die ik nog niet had ontmoet (altijd een gok wat voor vlees je in de kuip hebt, maar het pakte dit jaar ook weer goed uit) eten, plannen doornemen voor de volgende dag en op tijd onder de wol. De volgende dag werden we wakker met volmaakt windstil weer en een hardnekkige mist; niet optimaal, de vissen zien dan elke beweging in het glasheldere water en blijven ver weg. Laat ik het maar kort houden: helemaal noppes die dag. Er werden wel een paar visjes gevangen, maar alles was klein en in totaal bleef de teller steken op een stuk of 6 forelletjes en een minigeep.
De volgende dag moest het beter gaan, andere stek, meer wind, meer zon, kom maar op met die forellen.


Ik kreeg de eerste aanbeten, pakte vroeg in de middag dan eindelijk mijn eerste forelletje en loste later op de dag nog een knappe tweede. Nog wat later maakte ik mijn eerste typische zeeforellenfrustratie mee: ik stond pal naast een andere visser uit onze groep. Hij pakte 6 forellen in 8 worpen, terwijl ik niet verder kwam dan een voorzichtige knabbel die niet bleef hangen. Pffff... dan is het wel even afzien als je de dag afsluit met die ene haring.

Goed, derde dag dan maar echt aan de gang. Wat een verschil met de eerste dagen! Knoertharde wind die over de kust joeg en die aanwakkerde tot kracht 7 a 8. In theorie veel beter weer maar dan moeten de vissen wel bijten. Over een totale visdag van 9 uur verspreid welgeteld 1 vage aanbeet gehad. En wat het ergste was: de anderen vingen wel mooie vissen. Het toch al niet beste weer werd nog verder aangetast door de donderwolk die boven mijn hoofd samenpakte. Drie dagen bikkelen voor een klein rotvisje, ik had me wel ingesteld op taaie visserij maar dit was echt effe niet leuk meer Q$#@$#@!

Vierde dag eerst even langs Go Fishing, een wel heel mooie speciaalzaak in Odense. Vissen kan ik misschien niet, goeie spullen kopen, dat moet nog wel lukken. En zo heb ik er weer een nieuwe reel bij....  ::)
Afijn, met wat tips van een local naar een nieuwe stek. Nog steeds slecht weer maar in de luwte was er goed te vissen.


Met frisse moed weer het water ingestapt. Al snel een aanbeet maar weer geen hanger. We verkasten na anderhalf uur naar een ander deel van diezelfde kust en gingen vrolijk door. Worp na worp na worp.... mijn rug begon te protesteren en langzaam maar zeker begon de twijfel weer toe te slaan. Heb ik de goeie vlieg? Vis ik niet te snel? Werp ik wel ver genoeg? Moet ik blijven staan of het toch maar verderop proberen? En net toen die laatste gedachte door mijn hoofd spookte, zag ik links van me een vis draaien. Snel de lijn op lengte brengen, en aanwerpen. Ja, lekker, een windvlaag duwt mijn leader in de knoop... grtvr$#%#%^#%^. Het valt mee met het ontwarren, nog een worp en deze valt wel goed. Een kolk achter mijn vlieg maar geen contact. Hop, nog een keer, ik strip snel over de hotspot, en dan wordt mijn vlieg tegengehouden. Ik strip-strike zonder genade en dan is er ein-de-lijk het verlossende gevoel van een vis die begint te vechten! Aaaahhhhh..... ja kom maar naar papa! Maar dat valt nog niet mee, het is gelijk ook maar een serieuze vis die er een flinke partij van maakt. Gelukkig is de vis goed gehaakt en na een paar spannende minuten mag ik met een heel mooie gekleurde vis op de foto. Niet exact gemeten, maar wel een 50er schat ik zo.


Ik kijk er nog een beetje ontdaan bij, nog nooit heb ik zo lang en intensief moeten werken voor een vis. En zelden was ik zo blij met een vis! Op naar de volgende...

Welnu, een van de dingen die ik geleerd heb is dat zeeforel meestal in groepen langs de kust trekt. De kleintjes soms wel in drommen van tientallen vissen, en hoe groter de maat, des te kleiner de aantallen waarin ze voorbijkomen. Het duurde dan ook geen 5 minuten voor ik voor de tweede keer contact wist te maken, deze keer met een iets kleinere vis, maar die was al net zo welkom als de eerste.


Weer 5 minuten later spot ik weer wat beweging op ongeveer dezelfde plek, en na een paar worpen word ik opnieuw beloond met een mooie aanbeet en een vis die ik weet te landen. Weer een paar centimeter kleiner dan de voorgaande, maar gek genoeg een verrassend sterke vis vergeleken bij zijn grotere broer/zus.


Het gaat lekker dus. Nu zijn het de anderen die om duistere redenen niet of nauwelijks vangen. Ik krijg een vierde aanbeet van een sterke 40er maar die vis weet te lossen. We vissen nog even door maar gaan dan weer terug naar het huisje. Het mag voor zich spreken dat mijn humeur een heel stuk beter was die avond. De dag erop gaan we terug naar de rampstek van de derde dag. Daar aangekomen is het water een stuk lager. We vissen netjes over de wierbedden en om de zoveel tijd komen er aanbeten.


In eerste instantie loopt het weer moeizaam bij mij, maar dan spot ik weer een draaiende vis, werp hem perfect aan en hoppetee! Hangen, en opnieuw een beste vis. Met 56cm een evenaring van mijn PR. Veel groter kan mijn grijns niet worden


Even later vang ik er nog een mooie 40 bij, en later op de dag nog 2 kleintjes terwijl ik ook nog een regenboogforel haak die helaas lost. Maar ook die dag sluit ik tevreden af.

De zesde dag is de laatste visdag. We proberen een stuk of 5 stekken, maar het is die dag gewoon slecht, en ik sluit hem weer af met een dikke blank, zonder ook maar een tikje te hebben gehad. Het schijnt 'normaal' te zijn, ik heb inmiddels ook verhalen gehoord van mensen die vol goede moed naar de Deense kust vertrekken en gewoon nul vis scoren in een volle week tijd. In totaal zijn er door ons vijven 55 vissen gevangen, en waarschijnlijk het dubbeele aantal aanbeten gemist. Al met al een lekkere visweek gehad, en in de avond lekker met de anderen vliegen zitten binden met een whisky'tje ernaast terwijl er allerlei mooie verhalen voorbijkomen is ook geen straf. Volgend jaar in mei maar eens kijken of ik dan weer een paar dagen kan gaan.

Sowieso veel geleerd in die week. De beste patronen waren de magnus, en dan vooral met een beetje oranje dubbing in het lijfje verwerkt, op een polar magnus is een mooie vis gevangen en de Brenda bleek ook erg effectief. Verrassend vond ik het aanzienlijke aantal vissen dat werd gevangen op mysis patronen tot maatje 14 aan toe, een vlieg waar ik eigenlijk geen vertrouwen in had maar waar ook mooie vissen in bleken te bijten. Aan garnalenpatronen heb ik geen enkele aanbeet gehad (daar zit ik dan voor joker met een hele verzameling van ide dingen  :P). Ik heb vooral gevist met een intermediate Airflo lijn omdat ik mijn nagelnieuwe Vision Kust in eerste instantie vond tegenvallen, maar na een behandeling met line slick ging dat veel beter en kon ik met die lijn weer beter uit de voeten in de ondiepere stukken waar de airflo net iets te snel zonk.

Verder elke dag bruinvissen en zeehonden gezien, een gezellige steenloper die op 2 meter afstand heel druk was met het opzij duwen van honderden steentjes, een velduil die op een stormachtige dag bijna het water in werd geblazen en een blauwe kiekendief die druk aan het jagen was. Allemaal dingen die bijdragen aan de totale ervaring.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bert J.

Wat een mooi verslag. Lekker om te lezen. Ik krijg gewoon zin in Denemarken als ik dit lees.
Gelukkig heb je toch een stel mooie vissen gevangen!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Jan Damman

Leuk verslag en mooie plaatjes, bedankt voor het delen.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

wh82

Mooi verhaal en mooie vissen! Lijkt me super om te doen. Hele plaatje vanaf vliegbinden t/m vangen. Vraag me dan af of "de waardeloze garnalen" niet een kwestie van het tijdstip is?

Scaramouche

Tsja, van de 55 vissen zijn er bij ons 3 op een garnaal-imitatie gevangen. In andere verslagen heb ik gelezen dat driekwart van de vangsten juist weer op pattegrisen werden geboekt. Ik kan er nog bij vermelden dat op een gegeven moment een Luxemburger met een klein CDC garnaaltje naast ons kwam vissen, en daarmee een beul van een vis van 72 cm ving. Een prachtige dikke vrouwtjevis die helaas gelijk een klap op zijn kop kreeg. We hebben toen nog een half uur met gelijksoortige patronen gevist maar dat leverde geen aanbeet op. Toen ik daarna weer wisselde naar een Magnus, had ik binnen een paar minuten een 40+ vis.

Ik kan het ook niet verklaren, ik zie het als onderdeel van het leerproces. Het maakt het alleen maar intrigerender he  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Twan

Leuk verslag! bedankt voor het delen. Mooi om te lezen dat het uiteindelijk toch goed beloond wordt.

Marco B

Leuk verslag en ook wel een beetje herkenbaar.
Zelf vis ik in het najaar ook altijd met wat kleinere vliegen en boek daar redelijke vangsten mee; over het algemeen wat beter dan vismaatjes die veelal met relatief grote pattegrisen-achtige vliegen vissen. Misschien toeval, maar ik geloof in wat kleinere vliegen in het najaar.
En de verhalen dat 75% van de vissen gevangen worden op een pattegrisen lijkt mij hartstikke logisch omdat vrijwel iedereen dat ding er aan bindt, want overal hoor en lees je in vrijwel ieder artikel dat dit DE vlieg is voor de Deense zeeforel.
Het grappige is dat ik wel eens met de bedenker van de pattegrisen heb gesproken en dat hij vertelde dat hijzelf, ondanks de beweringen die hij in diverse artikelen over 'zijn' vlieg deed, de vlieg helemaal niet zo vaak gebruikte.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Piet Piraat

#20
Leuk verslag.
Grappig om te lezen dat het formaat vlieg belangrijk kan zijn.
Vaak vis ik zelf met 1 formaat (haakje 6 Gamakatsu F16) en zoek de verschillen in:
dik of dun gebonden, felle kleuren met glitter of  natuurlijke kleuren, wel of geen duidelijk silhouet en dan in combinatie met bepaalde weersomstandigheden.
Gelukkig raak je bij deze visserij nooit uitgeleerd en is het altijd maar weer afwachten of je de juiste keuzes hebt gemaakt.


wouter veuger

mooi verslag frank! stroef begin,maar toch mooie trip geworden... ::agree::