Funen 2011 voorbereiding

Started by Flysselmeer, February 19, 2011, 12:45:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Flysselmeer

.

Useless

Heb (denk ik) zo'n beetje dezelfde ervaring als Evert. De eerste paar keren had ik enorme aantal vliegen bij me; tegenwoordig nog slechts 1 doosje. Tijdens een volle week gebruik ik hooguit 3 vliegen en dat is het wel zo'n beetje. In het voorjaar maakt het vrijwel niets uit wat je er aan bindt. Ik het najaar luistert het duidelijk wat nauwer en zijn ze wat kieskeuriger.
En misschien een tip: als je niet een puur sang vliegvispurist bent is het verstandig om ook een spinhengel met wat sburolino's mee te nemen. Hiermee kun je een hele slechte week soms nog een beetje redden is mijn ervaring.
Enne... let bij Fynshoved ook een beetje op je spullen. Van kennissen heb ik begrepen dat er tegenwoordig nog wel eens een auto op de parkeerplaats wordt open gebroken. Voornamelijk van buitenlanders en voornamelik in de (late) avonduren.


Useless

Wow, 5 funenmannen. Zoveel heb ik er in de 30 jaar dat ik in Denemarken vis nog niet gesproken  :).

Ik zou zeggen, doe gewoon lekker waar je zelf in gelooft. Tot op heden is mijn ervaring dat ze in het vroege voorjaar absoluut niet erg kieskeurig zijn en dat ze, wanneer ze echt azen, bij wijze van spreken ook een scheerapparaat pakken. En natuurlijk vis je met immitaties van beestjes die op dat moment ook voorhanden zijn. Maar dat laat onverlet dat je aan wat garnaal immitaties, wat Mysis, zandaaltjes, borstelwormen en stekelbaarsjes alles echt wel afgedekt hebt. De wijze waarop je ze vist is waarschijnlijk veel belangrijker. Zandalen met wat lange halen binnenvissen, garnalen met korte felle rukjes enz. Maar als je jezelf zekerder voelt door dozen vol mee te slepen, vooral doen zou ik zeggen. Ik heb zelf meer geloof in formaat wisselen dan dat het persé steeds een andere vlieg moet zijn. Zeker in het voorjaar.

johannes

Mijn ervaring met zeeforel niet op de funen maar in de fjorden van noorwegen is ook dat je niet veel verschillende vliegen nodig hebt maar als je je er beter bij voeld is er niemand die je tegen houd toch :)

Wel mis ik er nog 1 in je doos, zagerimmitatie als ze los zijn op zagers dan kun je de rest van je vliegen opbergen wand dan is het selectief zagers eten voor de zeeforel.

veel succes

sebastiaan

Ik heb vorig jaar op FlyFever een aantal tips en een aantal vliegen beschreven: http://www.flyfever.com/pages/BvD_zeeforel_006.html
Zelf acht ik meer belang bij de tips dan bij de vliegkeus, al zijn er wat vliegkeus beterft wel wat regeltjes te noemen.

Een goed artikel staat op de site van Go-Fishing: http://go-fishing.dk/2010/05/10-fly-tricks-for-the-coastal-seatrout-fishermen/?lang=en
Op die site staan nog meer leuke artikeltjes.

Eén tip nog voor mei, vooral als het al lekker mooi en warm weer is; vis vooral 's ochtens heeeeeeeeeeel vroeg (vanaf 4 uur tot een uur of 10) en vis 's avonds lang door in het donker. Midden op de dag is minder productief.

Bas


Bert J.

Quote from: Evert on February 20, 2011, 08:36:58
Het rare vind ik alleen van de tip dat mensen die 15 meter gooien meer vis vangen.
[/quote

Daar bedoelen ze mee: Je vangt meer zeeforel met 15 meter-worpen over 2 kilometer, dan met 30 meter-worpen over 1 kilometer. Is wel logisch.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

sebastiaan

Ik gebruik zelf ook een shooting-head systeem. niet om enorme afstanden mee te gooien, maar vooral omdat de vlieg veel sneller weer in het water ligt. Je vist veel effectiever. Een valse worp, de boel laten gaan en de vlieg ligt weer op 20 meter. Je vlieg ligt gewoon twee keer zo lang in het water.

Na 20 jaar zeeforelvissen heb ik de oplossing gevonden voor de frusterende missers: GEWOON ACCEPTEREN !!! Er is niets aan te doen. Soms wordt je hengeltop gewoon onder water getrokken of je lijn uit je handen getrokken en hangt de vis nog niet. Ik heb van alles geprobeerd, extra haak achter de vlieg, dreggen gebruiken, haakpunten naar buiten buigen, enz. enz., helpt allemaal niet.

In het tijdschrift van de Federatie laamse Vliegvissers heb ik een artikel geschreven over zeeforel. Als aanvulling hierop staat er op hun site een stukje over de stekken waar ik het liefst vis: http://vliegvissen.be/pdf/dvv_denemarken.pdf

Bas

sebastiaan

De westkust vind ik veel leuker en spannender omdat het veel afwisselender is.
Wel is het er wat lastiger om de vis te vinden maar als je er achter komt waar ze zitten en waar je op moet letten dan vang je ook meer, omdat de vis er geconcentreerder zit.

Vergeet ook de eilanden Bagø (!), Avernagø, Bjørnø en Lyø niet. Voor mij is een dagtripje, met een kleine ferry, naar zo´n eilandje ieder jaar weer een hoogtepunt.

Bas

sebastiaan


sebastiaan

Dan zit je er een week tevroeg ....  ;)

Ik heb een deal met "moeder natuur" voor de tweede week  :)

Bas

HappyFisherman

Voor die eerste week heb ik een afspraak staan voor het OVM :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...