Zalmvissers?

Started by Floor, August 02, 2017, 12:33:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Floor

Zijn er nog vakantiegangers die het op Noorse dan wel Zweedse zalm hebben voorzien? De berichten zijn  hier in Noorwegen over het algemeen niet best.
Hier na in totaal zo'n 9 uur ??n zeeforel, (foto volgt) ook leuk natuurlijk.

Nu na 3 uur met de Loop Evotec Cast Fast 15' #10 overgestapt op de oude vertrouwde TFO Lefty Kreh 12'6" #8. Dat is toch een stuk minder hard werken...

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Hans-oet-remunj

Is dat zo ? interessant...
Ik dacht juist dat het met de zeeforel (op rivier) al een tijdje prut is in zuid & midden noorwegen ....

Floor

Quote from: Hans-oet-remunj on August 02, 2017, 16:14:39
Is dat zo ? interessant...
Ik dacht juist dat het met de zeeforel (op rivier) al een tijdje prut is in zuid & midden noorwegen ....

Dat klopt over het algemeen wel. Er zijn wel erg grote plaatselijke verschillen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Hans-oet-remunj

ik had zojuist de statistieken van 1995-2016 op een rij gezet mbt zeeforel op noorse rivieren  => Zelf ga ik dit jaar maar eens niet op zeeforel, in sommige provincies is de totaalvangst  tot 25% gedaald... :'(

Marco B

Waar het door kwam weet ik niet, maar ik heb nog niet eerder zoveel moeite moeten doen om zeeforel te vangen. En daarbij ook nog nooit zoveel lossers gehad als dit jaar. Daarentegen was er wonderlijk genoeg dit jaar op mijn vakantiestek nog niet eerder zoveel zalm de rivier opgetrokken. Je zou bijna gaan denken dat de zeeforel wegbleef als gevolg van de vele zalmen die de rivier optrokken.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

MarcelN

Als ik in die besloten zeeforel en zalmgroepen op facebook zit te kijken, zie ik als er wat wordt gevangen, deze ook gelijk een vreemde oogopslag heeft of een touw om zijn staart :'(
Ik ben vandaag ook even met de Loop 14' #9 bezig geweest, dat werken valt wel mee, maar het is een aparte visserij, interessant dat dan weer wel.

Floor

Quote from: MarcelN on August 02, 2017, 20:33:40
Als ik in die besloten zeeforel en zalmgroepen op facebook zit te kijken, zie ik als er wat wordt gevangen, deze ook gelijk een vreemde oogopslag heeft of een touw om zijn staart :'(
Ik ben vandaag ook even met de Loop 14' #9 bezig geweest, dat werken valt wel mee, maar het is een aparte visserij, interessant dat dan weer wel.

Het zou zeker een enorme stap voorwaards zijn als die Noren zich eens op C&R zouden richten maar, dat kan je wel vergeten, alles naar de klote helpen en vervolgens hard gaan roepen dat het door al die buitenlanders komt... een vuil spelletje waar die Noren zich kennelijk graag mee bezig houden. Gelukkig is dit hier en daar wel aan het veranderen en is niet iedere Noor zo
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

Dat hebben de noren af gekeken van de belgen
Die vinden ook dat de hollander alles de kop in slaat 
Pan vissers. Zijn we volgens vele

DocSalmo

Vooral de oudere generatie Franstalige Belgen zijn echte panvissers, die liever een vis in de vuilbak smijten dan C&R toe te passen. Maar ook in het zuiden van ons landje begint de mentaliteit te veranderen. Het zal tijd worden!

p.forel

Nou ben ik niet voor C&R
Ik vind dat mensen een visje voor de maaltijd mee mogen nemen
Dit alleen al om de groenen niet de kans te geven
Om te zeggen vissers doen aan dieren kwelling voor hun plezier

Floor

Wanneer er een goed beleid wordt gevoerd en dit ook gecontroleerd wordt is c&r niet per definitie altijd nodig denk ik.
Maarja, dat blijken in de praktijk vaak lastige zaken te zijn.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

Invoeren c&r. Zal ook niet werken als mensen toch vis mee gaan nemen
Wel de groenen voer tot aktie geven  is niet wat de sport visser wil

Als het aan de groenen ligt wordt vissen verboden net als jagen.
Of het houden van vogels in kooi. Vissen in kom. Honden sport
Paardensport

Die mensen zijn totaal van de pot gerukt  dus kijk uit voor je C&R ga promoten

Floor

Dat er tussen die 'groenen' een hoop mafketels zitten is duidelijk, echter doordat, er in het verleden gelukkig ook wel eens 'groen' gedacht is (en nog steeds) zijn vele diersoorten en daarmee ook vele vissoorten voor uitsterven behoed.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Woenos

Quote from: Floor on August 05, 2017, 11:10:24
Dat er tussen die 'groenen' een hoop mafketels zitten is duidelijk, echter doordat, er in het verleden gelukkig ook wel eens 'groen' gedacht is (en nog steeds) zijn vele diersoorten en daarmee ook vele vissoorten voor uitsterven behoed.

::agree::

p.forel

Dat waren de groenen niet zoals ik ze ken
De meeste daar weten geeneens wat de natuur eigenlijk is

Scaramouche

Net terug uit Noorwegen, een paar keer met wat locals gebabbeld. die lieten trots hun vangsten zien: koolvisjes van 25 cm, forelletjes van minder dan dat. 1vent stond op een kade mini-kabeljauwtjes te takelen. die mochten op de kai langzaam stikken. of hij ze niet effe snel dood kon maken? achterlijke vraag, kon ik in zijn blik lezen. Paar keer de vraag gekregen of ze mijn vis mochten hebben als ik die toch teruggooide. en dan heel raar kijken als ik nee zei. Een paar keer de opmerking 'ah yes, holland of course. you put the fish back.'

Het hangt er dus nogal van af met wie je daar te maken hebt voor wat voor reactie je krijgt. het zijn eigenlijk net mensen  ;)

Overigens heb ik ook lekker gegeten van de vis; mooie makrelen en koolvissen gevangen en een paar forellen hadden de vlieg achter in de strot dus die mochten ook op de bbq.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Jan

Quote from: Scaramouche on August 07, 2017, 17:01:50
Overigens heb ik ook lekker gegeten van de vis; mooie makrelen en koolvissen gevangen en een paar forellen hadden de vlieg achter in de strot dus die mochten ook op de bbq.
Wat zielig voor die forellen en andere vissen. :(
Toch hoor ik liever de reden die een Noor geeft om een gevangen vis op te eten: Vissen doe je voor de pot.
Mensen die daar moeite mee hebben moeten gewoon niet naar Noorwegen gaan, je gaat toch niet op vakantie om je te ergeren aan het gedrag van je gastheren?

Scaramouche

Quote from: Jan on August 07, 2017, 21:26:24...je gaat toch niet op vakantie om je te ergeren aan het gedrag van je gastheren?

Nee, dat is zeker niet de doelstelling van de vakantie... ::)

Maar toch gebeurt het wel eens he, dat je je ergert. Ik heb op vakantie ook wel eens gezien dat iemand zijn hond kreupel schopte. Daar ergerde ik me dan ook aan. Maar volgens mij ging de discussie niet over of je je ergens aan ergert, maar over de locale mores over hoe mensen de visserij beleven en bedrijven.

Ik beschreef mijn meest recente ervaringen. Ik heb daar idd wel een mening over maar zal die verder niet opdringen en iedereen mag zijn eigen conclusies trekken. Wat mij gewoon opviel was hoe klein de visjes waren die werden meegenomen en hoe er met de vangst werd omgesprongen. Ik vind het ook prima als iemand voor de pot vist, zolang er maar niet verspild wordt en als de vis die wordt meegenomen snel wordt gedood.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Joost S.

Ik heb helemaal niks tegen op vissen voor de pot. Maar als je dan vist voor de pot, waarom moeten die vissen dan vaak zo schandalig behandeld worden? Omdat ze toch dood gaan? Ik snap dat nooit. Op de pieren worden platvissen zo levend  een vuilniszak ingegooid. Vissen op de stenen dood willen slaan wat niet lukt en andere misstanden. Allemaal zo onbehouwen.

Ik vind dat alle vis met repect behandeld moet worden, of die nu terug gezet wordt, of meegenomen als eten. Neem je hem mee, moet je na de vangst zo snel mogelijk de vis doden op een verantwoorde wijze.

Zo sta ik er in, dus ik snap de ergernis wel van scaramouche. Ik denk wel dat je heel voorzichtig moet zijn met het veroordelen van buitenlandse gewoontes. Maar als het naar jouw smaak te ver gaat, waar dan ook ter wereld, dan mag je daar best iets van zeggen.

Jan

Quote from: Joost S. on August 07, 2017, 22:56:18Ik vind dat alle vis met repect behandeld moet worden, of die nu terug gezet wordt, of meegenomen als eten. Neem je hem mee, moet je na de vangst zo snel mogelijk de vis doden op een verantwoorde wijze.
Dat is een prachtig standpunt.  ::agree::
Laten we voor een discussie daarover dan maar niet een topic als dit misbruiken.
Iedereen, die moeite heeft met de behandeling van gevangen vissen door anderen, kan ik oproepen om een weekje met een Urker vissersboot mee te gaan en dan alle energie die je daarna nog over hebt besteden aan de bestrijding van de genoemde misverstanden, te beginnen in Nederland.