kopen of maken?

Started by vil de vliegvisser, March 14, 2012, 21:37:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vil de vliegvisser

halo forum maten

ik zit met een soort van probleem..
ik wil dit jaar vis vangen!
dan zul je zeggen dan moet je gaan vissen
maar om te vissen heb je vliegen nodig
ik hoor altijd dat maken goedkoper is dan kopen
het heeft bijen voor  en na dellen
zelf maken:
+ je kan het maken hoe je maar wild
+ je kan zelf lekker caritatief zijn in het bedanken
+ en het is gewoon leuk om met je eigen gemaakte vlieg wat te vangen
- de bind materialen zij niet goedkoop
- liederen vlieg is weer anders en heb je dus
ook weer anderen spullen voor nodig en die moet je weer kopen
-het kost tijd waar in je ook had kunnen vissen!

gekochte vliegen:
+ ze kosten maar 0,48 euro
+ je zijn goed gebonden
+ het koste geen tijd
- 2dagen verzend kosten

nu is mijn vraag aan juli:ben in nog + of - punten vergeten?
en waar ligt juli de voor keur... vliegen maken of kopen?
en waarom?

groet vilmar

Patrick(WF)

Binden is een hobby binnen een hobby. En hobby's kosten geld.
Als het een zooitje ruk weer is ga je binden en als het mooi weer
is ga je met je gebonden vliegjes vissen. Dus voorkeur.... Hmmmm
Lekker gaan binden...!!
Groet Patrick

Arno

Vliegen zelf binden moet je leuk vinden om te doen
door het veel te doen krijg je er steeds meer handigheid in??
ik ben niet handig met vice en binddraad en heb er ook geen plezier in daarom koop ik mijn vliegen en heb ik dus meer tijd om te vissen
degene die binden zullen zeggen dat zelfmaken veeel goedkoper is.
ik zeg gelul je koopt voor een bepaalde vlieg spullen ze hebben voor 100 vliegen van dat spul maar maken er maar 10
en de rest ligt weer jaren in de kast hoezo goedkoper?
en zo verzamelen ze een godsvermogen aan bindspullen en gebruiken de helft maar(uitzonderingen bevestigen de regel).
dus ik koop op jaarbasis denk ik voor zo'n 100 euro aan vliegen en ik vis gemiddeld 3 keer in de week
zowel op de forellenvijvers als gewoon in de grachtjes en kanalen als voor 1 week Denemarken(die is wel gesponsord door Dick).

Gr Arno

Gert

#3
Ook Arno vergeet nog te melden: alleen een goeie vice kost al meer dan die 100 Euro (vaak wel 300) die jij per jaar uitgeeft.
Dus zelf maken is niet gauw goedkoper.

Maar dat bindtijd ten koste gaat van vistijd hoeft natuurlijk niet. Tenzij je bijvoorbeeld stelt dat je maximaal zoveel tijd aan je hobby besteedt. Binden doe ik 's avonds, of als er ijs ligt, of als er om andere reden niet gevist kan worden.
Verder is het inderdaad een hobby binnen een hobby.

Maar: levertijd van gekochte vliegen 2 dagen.... Als ik m'n favoriete vliegen verspeeld heb, of behoefte heb aan een ander patroontje, kruip ik thuis achter de vice en ik heb ze dezelfde dag nog (mits ik de juiste spullen in huis heb natuurlijk).

Bindmateriaal hoeft helemaal niet duur te zijn - omgerekend kun je voor een paar cent per vlieg klaar zijn, afgezien van (goeie!) haken.
Aan de andere kant kost ook niet elke gekochte vlieg 48 cent. Je hebt ze zelfs goedkoper, maar ook veel en veel duurder.

Het is volgens mij helemaal persoonlijk of je gaat kopen of zelf binden. Binden is leuk, en je kunt in voorkomende gevallen altijd ook nog vliegen kopen - doe ik ook nog wel eens. Dan ben je pas echt dom bezig  ;D

Groet,
Gert

bij

ik bind zelf nog geen vliegen. Ik maak gebruik van gekregen exemplaren hier op het forum. Volgens mij moet je niet naar de prijs kijken maar meer naar of je het leuk vindt om te binden of niet. Het vliegvissen zelf kost tenslotte ook geld (hengel, reel, leader, tippet verdunning e.d.).

gertjan

ben

Hoe doe je dat Bij?????, ik heb ook een Chronisch tekort aan goede vliegen!!!!!

bij

Ik vis niet zoveel, daardoor ook niet veel nodig.

Ben altijd erg blij als ik via dit forum vliegjes kan krijgen.



Plantje

Ik vind dat vliegen binden ook een beetje hoort bij vliegvissen. Het binden zelf schiet er bij mij ook nog wel eens bij in, maar het is inderdaad een hobby binnen een hobby. Het is gewoon te gek als je zelf vliegen hebt gebonden en daar ook nog daadwerkelijk vis mee vangt!

Om op te starten kan het zeker handig zijn eerst gewoon wat vliegen te kopen. Maar daarna zou ik zeker aanraden zelf vliegen te binden. Brian heeft destijds een beginnerssetje gekocht; dan heb je al best een leuke start.
Verder kan het ook best gezellig zijn om met andere vliegvissers samen een avondje vliegjes te binden!

vil de vliegvisser

Quote from: bij on March 14, 2012, 22:48:42
Het vliegvissen zelf kost tenslotte ook geld (hengel, reel, leader, tippet verdunning e.d.).

dat klopt maar dat is eenmalig en bij vliegbinden niet
zelf bind ik wel en ik word ook beter
maar dan wil ik nu dus een mooie karpervlieg binden
(geen zalmeitje , broodkorst of honden brok)
maar daar heb ik dan weer andere haken, haren, veren, lootkopjes voor nodig.
en dat kost 5x zoveel dan dat ik ze koop
zelf binden is leuk
maarja wat is nauw wijsheid?

groet Vilmar

Rossie69

nou eerlijk gezegd soms denk ik ook aan kopen :)
maarja heb de rommel liggen,dus moet ik wel binden ;)


catchem

Binden van vliegen moet je doen als je het leuk vindt. Goedkoper dan kopen is het in iedergeval niet (zeker niet op kort termijn).
Het voordeel van zelf binden is dat je de vliegen aan je eigen wensen kan aanpassen; formaat, verzwaring, etc.

Op de site van Erik de Noorman staat nu een artikel over beginnen met binden en wat je nodig hebt ............
Is niet veel, maar uit ervaring weet ik dat elke keer als je iets nieuws ziet je hier dan toch mee wil experimenteren en dat de verzameling bindspullen steeds groter wordt.

johannes

net wat er eerder gemeld is

een deel vliegen die ik bind zijn niet te koop.

en het is een heerlijk tijdverdrijf


renew

ik ben het helemaal met speycast eens, heb trouwens ook zo veel overvolle dozen. Als je zelf bindt kan je ook patronen aanpassen zodat je een ontwikkeling in je vliegen ziet tot hij helemaal aan je wensen voldoet. Ja sommige mensen barsten van de bindspullen maar ja sommige barsten ook van de hengels en lijnen. Je bent er toch zelf bij om te besluiten of je iets koopt of niet, het is niet verplicht, als je iets hebt dat er op lijkt, niet kopen. Met pheasanttail, haas, squirrel en wat hackles weet ik 10 tallen modellen nimfen en droge te maken, het hoeft niet moeilijk.
Grtz
rene

toppiedus

Binden is zeker niet goedkoper, tenzij je alleen maar bindt waar je daadwerkelijk mee gaat vissen want dan valt het wel mee,
aan de andere kant het is ontzettend leuk om te doen over een jaar genomen denk ik dat ik wel meer uren achter de vice doorbreng als aan de waterkant.

denk er wel aan dat je 3 soorten bind materiaal heb

1) materiaal dat je koopt en ook gebruik
2) materiaal wat je koopt en maar 1 keer gebruik
3) materiaal wat je koopt en nog nooit heb gebruikt.

Binden te duur?
De oplossing hiervoor is het bedrag wat je uitgeeft om te rekenen in een bedrag per uur, vindt je het nu nog te duur ga je meer uren binden wordt het vanzelf goedkoper per uur  ;D ;D ;D

HappyFisherman

Ja, en beter mee verlegen dan om verlegen ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...