Op karper met de vlieg

Started by Gert, December 22, 2010, 01:01:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

(Overgezet van het oude forum)

Mooi!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=IflkFD25nD4&NR=1&feature=fvwp

En moet je eens kijken hoe hij zijn nek gebruikt om de vis te drillen. Had ik nog nooit eerder gezien. Jullie wel?

Groet,
Gert

LycoWico

Gaaafff!! Is dit in nederland ook mogelijk? Hier in Vught hebben we een vijver met heel veel karper ook die aan de oppervlakte zitten maar ik heb ze nog nooit naar een vlieg zien happen. Mvg Rico

A{b}r{a}xa{s}

zeker mogelijk, met bv. een 'brood-vlieg' of zalmeitje.... :)

dartmayor

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

A{b}r{a}xa{s}


Gert

Quote from: LycoWico on March 03, 2012, 09:28:26
Gaaafff!! Is dit in nederland ook mogelijk? Hier in Vught hebben we een vijver met heel veel karper ook die aan de oppervlakte zitten maar ik heb ze nog nooit naar een vlieg zien happen. Mvg Rico

Is heel goed mogelijk Rico! Een echte vlieg zullen ze niet zo gauw pakken, maar wel een broodkorst en kattenbrokken. En het is niet moeilijk om een broodkorst te imiteren: een stukje spons op je haak binden.
Neem een goeie karperhaak, binddraad over de volle steel aanbrengen en aan het eind een knobbelte binden zodat de spons daar niet makkelijk overheen kan. Een heel dun laagje secondelijm op het binddraad aanbrengen, stukje spons op de haak prikken. Even in model knippen/plukken en gaan met die banaan!
Ikzelf heb er geen problemen mee om de karpers te lokken met brood en er dan tussen te gaan vissen, maar er zijn mensen die dat geen vliegvissen vinden.

Nog 2 serieuze tips: denk om je hart, want die zit in je keel als er een karper in de buurt van je vlieg komt. En: neem een groter net als die man in de film!

Groet,
Gert

A{b}r{a}xa{s}

die reel vond ik ook wel leuk om zo te zien :)

Hilco

#7
alles voor de film  8)

maar zo kunnen wij het ook als ik in een karpervijver mag vissen ..............
he daar zwemt er een ( zichtbaar op 20 meter)  gooi hem een vlieg voor ze neus en hap.........
moeilijk........ :-X


Wel leuk trouwens dat ieder jaar dit filpmje weer voorbij komt.
de film wordt trouwens wel zwaar gedragen door de prachtige muziek die eronder zit.


Wat zouden die mannen die aan de kant zitten te vissen wel niet denken van die eikel die midden in het water staat .
en de boel loopt te verpesten hahahahaha

Linxis

Op het moment dat hij de Karper haakt lijkt zijn reel verdacht veel op een buitenboordmotor! :D

vliegvisserdorian

mooie vlieg die hatseflats, van de week een paar binden en dan als het weer warmer wordt maar proberen hier in de buurt ;)

op vakantie was er een vliegvisser die gewoon brood op zijn haak prikte
Quote from: Gert on March 03, 2012, 11:33:00
Ikzelf heb er geen problemen mee om de karpers te lokken met brood en er dan tussen te gaan vissen, maar er zijn mensen die dat geen vliegvissen vinden.
ik vind ook dat je ze wel mag lokken met brood of kattebroken maar ik vind het wel ver gaan als je brood aan je haak doet en er dan mee gaat vliegvissen zoals een man op de camping deed afgelopen zomer
hier trouwens nog een filmpje van me maat voor een hondebrokimitatie:

http://www.youtube.com/watch?v=jTm66afdAEc

Hilco

Vandaag een glashengel ontdaan van ogen en geschikt gemaakt voor Tenkara vliegvissen.

als je toch nooit ver weg vist waarom dan een reel:


http://www.youtube.com/watch?v=CHBfcL2N-F0

dartmayor

Kan je net zo goed een 3 meter hengeltje kopen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Hilco

ja maar die glas hengel gebruikte ik niet zo veel , oxiderende ogen........( goedkope zooi)

en dat Tenkara blijft me fascineren.....................ik wil het hahahahahaha

Rossie69

Heb vandaag nog een mooi patroontje gevonden voor dat vissen Hilco :)


Hilco

 :) dit gaat een goed jaar worden ik voel het  ( kwa vissen dan )

jelle

Om een broodplium te imiteren kun je ook een witte Hatseflats maken met dus een witte of crème kleurige marabou
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Plantje

Die hatseflats wil ik zeker ook nog eens proberen! Het lijkt me ook wel mooi om een keer karper te vangen aan de vliegenhengel. En hier in Zwolle Zuid zwemmen me hier en daar wat bakken rond!

Moet je er vanuit gaan dat karper enkel te vangen is door zaken aan de oppervlakte te presenteren? Of zou er ook een soort van nimf/natte vlieg te bedenken zijn? De hatseflats lijkt me daar het dichtste bij in de buurt te komen. En hoe zou je die moeten vissen? Beetje laten driften lijkt me....lijkt me namelijk dat het ding gewoon wat gras/planten moet nabootsen...niet dan?

"Vliegvissen" door een stuk brood aan de lijn te knopen vind ik niet echt vliegvissen meer (maar dat is dus zeer persoonlijk!) Hondenbrokken...of imitaties daarvan? Tja, ik heb het altijd al wat vreemd gevonden om karper te vangen met aardappels, hondenbrokken en dergelijke. Nogmaals: persoonlijk! Ik vind het altijd wel mooi om vis te verleiden met een imitatie van wat ze normaal gezien toch al eten.

De tip voor de spons als "broodvlieg" is denk ik wel een goede. Ik denk dat je daarbij wel goed op moet letten dat de spons niet van de haak geraakt. Het kan voor dieren behoorlijk ongezond zijn een spons in te slikken!

Hilco

zalm eitje was toch imitatie van mini boilie?

Rossie69

scheelt blijft wel water opnemen,een kat of hond zou er meer last van hebben.


Hilco

dan moet je de spons eerst bakken  :P

maar klopt toch van dt zalmeitje?  kan je voor ze neus laten zakken ...........

willyzuid

Weet nog goed dat wij in de jongens jaren,op het park bij ons in de buurt,in de karper vijver visten.
Gewoon met een afgezaagd bamboe hengeltje,en een broodkorst.

Heet dat tegenwoordig tenkara vissen? ;D

Rossie69

Ja HIlco zo kan dat ook.
maar ook met een dikke nimf lukt dat.

Tenkera vissen,ja dus wij kennen dit al langer.

;D

Plantje

Quote from: Hilco on March 07, 2012, 10:40:01
zalm eitje was toch imitatie van mini boilie?
Inderdaad... Ik weet ook niet of ik snel met een zalm eitje op karper ga vissen. Daar verschilt iedereen in. Voor de één is het: maakt niet zo veel uit hoe...als ik maar vis vang. En voor de ander is vliegvissen juist die vorm van vissen waarbij je probeert zo dicht mogelijk bij de natuur te staan.

Quote from: Rossie69 on March 07, 2012, 10:43:39
scheelt blijft wel water opnemen,een kat of hond zou er meer last van hebben.
Klopt ja. Dat opzwellen wat bij een hond en kat het geval is, daar zou een vis geen last van moeten hebben....als het goed is is het ding al op de maximale grootte.

Hilco

Quote from: willyzuid on March 07, 2012, 10:57:23
Weet nog goed dat wij in de jongens jaren,op het park bij ons in de buurt,in de karper vijver visten.
Gewoon met een afgezaagd bamboe hengeltje,en een broodkorst.

Heet dat tegenwoordig tenkara vissen? ;D

"vroegah"  visten wij ook met een schuifdobber, nu heet dat "matchvissen"
vroeger huurde je een "zolder" nu huur je een "loft"
vroegen zeiden we enz enz ,  tegewoordig   etc. etc. etc.   ( dankzij Yul Brynner)   wie weet het nog?

Gert

Quote from: Plantje on March 07, 2012, 10:32:45
De tip voor de spons als "broodvlieg" is denk ik wel een goede. Ik denk dat je daarbij wel goed op moet letten dat de spons niet van de haak geraakt. Het kan voor dieren behoorlijk ongezond zijn een spons in te slikken!

Plantje, ik heb er tot nu toe nooit last van gehad dat de spons eraf ging op de hierboven beschreven bindmethode. Terwijl die met werpen (vol water!) toch wel heel wat te verduren heeft.