Gezinsvakantie, Sjakie en zinnige forel

Started by Inderk, August 02, 2013, 00:43:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Inderk

Even kort een paar kreten van mijn afgelopen vakantie met mijn gezin.

We hebben deze keer de vakantie doorgebracht in de Eiffel. Prum om precies te zijn. De camping die was uitgezocht lag aan het riviertje de Prum, die daar nog meer een beek dan een rivier was. Bij het voorbereiden op de vakantie was Google veel geraadpleegd en vliegvissenineuropa.nl was vaak geraadpleegd.
Gezien de beperkte informatie dat ik kon vinden over Prum waren mijn verwachtingen niet al te hoog gespannen en troostte mij met de gedachte dat de Kyll en Maxweiler op rij-afstand waren. Maar ik had een ieder al beloofd dat het geen visvakantie zou worden voor mij. En als er tijd over was, dat ik nog kon gaan vissen..........
Van te voren had ik de camping eigenaar al even gebeld en gevraagd naar de vismogelijkheden, en die waren volgens hem wel aanwezig maar dan wel beperkt.
Aangekomen op de camping troffen we een zeer behulpzame en aardige eigenaar, die meldde dat hij een stuk Prum pacht (ongeveer 700meter stroomopwaarts tot aan "Die alte Eisenbahnbrucke" samen met iemand anders en dat er wel wat forel zwemt, maar dat de "groten" al waren gevangen en opgegeten door de locals. Toen ik vroeg wat hij bedoelde met de groten hield hij zijn handen zo'n 30 cm uit elkaar en zei dat dat wel de grootsten waren die daar gevangen waren met een blinker. vliegvissen zou zeer moeilijk zijn zei hij.......
Aangekomen op onze plek achter op de camping toch direkt even bij het water kijken.... en zag een leuk watertje direct achter onze plek, tevens werd ik blij verrast door het schrille gefluit van een ijsvogeltje dat vlak voor mij voorbij scheerde.

Maar goed eerst even de belangrijkste zaken doen als je aankomt op een camping, poten van de caravan uitdraaien, voortent er voor en installeren.
En niet gelijk over vissen beginnen..........
Een dag later sprak ik een alleraardigst stel die een seizoensplek hebben vooraan op de camping, die mij aanspraken toen ik in het water aan het turen was naar vis, onderweg naar de receptie. Deze mensen zeiden dat er best wel een aantal forelletjes aanwezig waren, maar dat Sjakie niet te vangen is.
"Wie is Sjakie?" vroeg ik.. "nou let maar eens op!" zeiden ze en mevrouw gooide een paar stukjes brood in het water......
het was maar even en het water begon te kolken en Sjakie graaide in no-time al het brood van het oppervlak. Sjakie schat ik wel op zo'n 50cm +
Hier zie je de kolken van Sjakie in actie.

Maar nu nog even over het vissen daar, de volgende avond was ik met mijn oudste dochter de beek gaan verkennen, zij de lieslaarzen aan en ik een waadpak (niet het kermit neopreentje) En daar vond ik toch wel een een aantal plekken, waar ik wat vis zag stijgen. Alleen....... hoe moest ik verdorie in dat kruip en sluipdoor water een
vliegje fatsoenlijk presenteren??????

Tevens stond de vis vaak aan het eind van een pool op ondiep water en spurtte weg bij het minste of geringste aan beweging of geluid!
Dus stroomopwaarts vissen en niet de lijn over de vis heen presenteren was de techniek die mij het meest aansprak. En gewoon werpen was echt niet mogelijk dus met rolworpjes zou ik de vis moeten zien te bereiken.....
hier zie je een leuke pool...bij de takken zag ik een vis stijgen. (met dank aan mijn zoon voor het geweldige camera werk!)

Met een rolworpje de vis zien aan te werpen. dat moet in een keer goed zijn, anders is de kans verkeken!

En moet precies tussen de takken landen.

En Hangen!

En dit was hem... (foto was heel snel gemaakt, want ik wilde de vis zo snel mogelijk terug zetten)

Verder heb ik bijna iedere avond wel even kunnen vissen en vangen.
Grote vis zat er niet bij, maar de manier waarop ik de vis heb gevangen, het sluipen
voorzichtig benaderen, zoeken naar de juiste imitaties, het correct presenteren van de (droge)vlieg. Hebben mij ontzetten veel voldoening gegeven. De moelijkheidsgraad was hoog en uitdagend.
Gelukkig had ik van onze Nestor, Kees Pootjes, een twee tal UNI leaders gekregen om te proberen en die hebben bij het juist presenteren zich beter gehouden dan de getrokken leaders. Wat dat betreft ben ik overtuigd over het overslaan van de tip en vlieg dat dit soort leaders echt heel goed kunnen bijdragen aan een fijne presentatie en boterzachte landing. En extra spray op het water heb ik niet waargenomen, ik vette de leaders in met gewoon vliegenvet voordat ik op pad ging in en de spray was nauwelijks aanwezig.
Ik heb veel geleerd en heb genoten van het feit dat de vis zich niet liet foppen met een verkeerde imitatie. Op een avond waren deze massaal aan het uitkomen....

Maar een imitatie hiervan pakken??? No Way! Ze aasden doodleuk op hele kleine sedges, maar uiteindelijk wel leuke forelletjes die ik wist te vangen.
Prachtig als de puzzelstukjes dan weer in elkaar komen te vallen!

Wat mij nog rest zijn een aantal sfeerplaatjes..... Om jullie een indruk te geven van de visserij bij Prum.
Kort samengevat.: Lastige visserij, geen grote vis, maar wie van pielen en sluipen houdt, en graag zoekt naar een oplossing om de vis toch te verleiden, dan kan dit misschien uitdagend zijn.
Daarnaast is dit allemaal op loopafstand van de camping, ik ging achter de caravan de Prum in en kon beginnen met struinen.
Voor mij was het geen gespreid bedje, maar pioneren en struinen.
En heel goed te combineren met een gezinsvakantie.

Zoek de Forelletjes.

Wat heb je nodig om hier te mogen vissen?
Toestemming van de campingeigenaar en een Bundesschein Er wordt gecontroleerd op het hebben van een geldige Bundesschein. Ik heb die van mij op het stadhuis in Prum laten verlengen met 5 jaar voor 41 euries, wat daar helemaal geen probleem was.
















Henk Huising. (Inderk / Kermit)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


BV


Troutbuster

Mooi verslag Henk!
Lekker gevist!!
::goodjob::

Bedankt voor het delen

Gr

Jan
"Petri Heil"


Wouter573

Mooi verslag! Top dat je ze toch hebt weten te verleiden!

Jorrit W

Mooi verslag hoor! En hele mooie foto's.  ::goodjob::

MartinT

Prachtig verslag Henk en dito camarawerk ::goodjob::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Marksman


Heintje Davids

Leuk verslag Henk. En goed om te zien dat zo'n beek zich toch steeds weer herstelt. Heb er lang geleden een aantal keren gevist maar er zijn in de loop der tijd enkele malen giflozingen geweest door boeren en een keer een ongeluk met een vrachtauto waardoor er 'troep' in de rivier terecht kwam. En hoewel het nooit bevorderlijk zal zijn is het wel goed om te zien dat de natuur zich toch weer weet te herstellen, al dan niet met wat kunstmatige hulp.

maurice

mooi verslag Henk, mooie vis en een mooie stek
::bbq:: ::proost:: ::proost::

catchem

Prachtige visserij, genoten van het verhaal en de foto's.

Sieger



Sieger

Gert


Christof van den Berge

Mooi verslag, Henk.

Zaten we toch vlakbij elkaar wij zijn zojuist terug gekomen van 14 dagen Schonecken(7 km van Prum)
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Rossie69

Ken dat stuk ook zekers.
lekker toch om zo met je gezin,het te beleven.

leuk verslag en leuke foto,s.

thanks mate.

Gerrit72



Henk, mooi verslag! , mooi fotowerk (luxe zo'n fotograaf mee :)).
Wat een mooie omgeving en top dat je ondanks dat het 'moeilijk'  was,
je toch goed vermaakt hebt en je vissen gevangen hebt.
The only difference between men and boys is the price of their toys.