Beginnend visser

Started by chris33, April 08, 2013, 21:58:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chris33

Hoi allemaal,

Ik heb dit weekend een vliegvishengel gekregen. 0,0 ervaring mee. Het is een abu garcia 56 diplomat. Hoe kan ik zien of het links of rechtshandige hengel/reel is...

Ik ben namelijk rechtshandig. En hoe moet de lijn lopen op de reel? Als je rechtshandig bent moet je dan met links draaien? En; kan je een reel omdraaien zodat ie bijv linkshandig wordt..

Hoor graag van jullie. Alvast bedankt!

groet,

Christian

Erwin

Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Beertje

Als je gewend bent om de hengel in de rechterhand te houden,dan draai je de reel met links,en anders visa versa.
Veel reels zijn simpel om te bouwen van links naar rechts draaiend.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rena

Quote from: Beertje on April 08, 2013, 22:28:53
Als je gewend bent om de hengel in de rechterhand te houden,dan draai je de reel met links,en anders visa versa.

Er is een groot aantal vliegvissers die met rechts werpen en de hengel overpakken naar de linkerhand voor het indraaien.
Dit is vooral in de USA. Maar ook bv in Noorwegen zijn er veel vliegvissers die dit doen.
Ik meen dat de reden hiervoor is, dat ze dan de lijn weghouden van de indraaiknop op de reel, de lijn zou verstrikt kunnen raken.


ben


chris33

Quote from: Beertje on April 08, 2013, 22:28:53
Als je gewend bent om de hengel in de rechterhand te houden,dan draai je de reel met links,en anders visa versa.
Veel reels zijn simpel om te bouwen van links naar rechts draaiend.

Zou jij mij in het kort kunnen uitleggen; hoe dat zou moeten? Ik weet namelijk nieto f het bij mijnes mogelijk is. Ik kan eventueel wel een foto er van maken. Zaterdag ga ik naar hengelsport zaak. en die willen het wel doen als het mogelijk is.

Alvast bedankt voor de behulpzaamheid!

ben

Quote from: chris33 on April 09, 2013, 21:35:14
Zou jij mij in het kort kunnen uitleggen; hoe dat zou moeten? Ik weet namelijk nieto f het bij mijnes mogelijk is. Ik kan eventueel wel een foto er van maken. Zaterdag ga ik naar hengelsport zaak. en die willen het wel doen als het mogelijk is.

Alvast bedankt voor de behulpzaamheid!

Zeker bij Arnhem in Deventer, mooie zaak of Fly & Spin Zwolle ook mooie Zaak

Erwin

Je kunt de reel op 2 manieren onder je hengel doen. Of met het draaien en dat je naar rechts wijzend of naar links. Dat is puur een kwestie van de rail omdraaien. En de lijn er vervolgens opspoelen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Plantje

Naar een hengelsportzaak kan ik zeker aanraden. En bij Fly & Spin in Zwolle hebben ze wel verstand van zaken!

Verder flink hier op het forum rondstruinen!

Sieger

#9
Quote from: Erwin on April 09, 2013, 21:46:30
Je kunt de reel op 2 manieren onder je hengel doen. Of met het draaien en dat je naar rechts wijzend of naar links. Dat is puur een kwestie van de rail omdraaien. En de lijn er vervolgens opspoelen.

Mmmm dat klopt alleen als je een reel zonder slip systeem hebt Erwin.... Omdraaien klopt, maar als je hem verkeerd om op de hengel zet, dan kun je de slip niet meer gebruiken...... Je draait hem dan tegen de weerstand in..... (of je zet je slipsysteem om, maar dat gaat hier nu veel te ver....)


Voor nu even 1 tip.... zoek iemand op die je even op weg helpt... Kan een winkel zijn, maar natuurlijk ook iemand uit de buurt die wat meer ervaring heeft....

Voor de geïnteresseerden ... hier even een tijdelijke link naar een (geleend) document met wat basis dingen rondom vliegvissen....

http://tight-loops.nl/wp-content/cursusvliegvissen.pdf


Sieger

Plantje

Quote from: Sieger on April 09, 2013, 22:55:21
Mmmm dat klopt alleen als je een reel zonder slip systeem hebt Erwin.... Omdraaien klopt, maar als je hem verkeerd om op de hengel zet, dan kun je de slip niet meer gebruiken...... Je draait hem dan tegen de weerstand in..... (of je zet je slipsysteem om, maar dat gaat hier nu veel te ver....)
Haha! Dat heb ik in Luxemburg ook gehad! Later heb ik het slipsysteem omgedraaid. Maar toen in Luxemburg lag zo'n beetje mijn hele lijn in het water! Dan heb je het zo afgeleerd om de reel zomaar om te draaien. ;)

Dank voor de link Sieger, daar gaan velen wat aan hebben!


Sieger

ben nog even aan het prutsen met de link... krijg het docje niet open....  ???


Sieger

Plantje

Die link is niets mis mee hoor... docje opende hier prima!

Sieger

OK.... nu bij mij ook... ;)


Sieger

chris33

Bedankt voor PDFje. Ik ga even naar de winkel zaterdag en hopelijk kunnen ze dat omzetten. Zo niet. Dan werp ik met rechts, en als ik de reel nodig hebt, dan wissel ik van hand...

Dat moet in principe toch niet kwaad kunnen. Heb begrepen dat de reel nou niet echt het belangrijkste is tijdens vliegvissen. Erg fijn dat jullie behulpzaam zijn en meedenken...

TOP!