Oostvoornse Meer 2018 - 2019

Started by Franky Boy, November 30, 2018, 19:18:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit59

Quote from: Menno_siemensma on October 17, 2019, 17:25:58
Gisteren nog een halve dag op het ovm rondgesjouwd, nog veel wier maar gelukkig niet zonder resultaat geweest.


Mooie exemplaren Menno!

Gerrit

Hans-oet-remunj

#276
mooie opame met die drone  ::goodjob::

Koen

Vanochtend nog ff wezen bellyboaten bij de loswal. Helemaal niks. Alles ondieper dan 2 meter staat nog vol met planten. Achjah, twas een lekker dagje dobberen :)

Franky Boy

#278
Nog twee nachtjes slapen en dan...
Is het weer gesloten tijd op het Oostvoornse Meer! :o
Op 1 december gaat de visserij weer open...
Het barst momenteel van het kleine spul (voedsel!) in het Oostvoornse Meer dus die forellen gaan in de komende maand nog flink groeien!
Ook worden er in de gesloten tijd weer nieuwe regenboogforellen uitgezet. ::)
Dus ik voorzie goede vangsten in december...

Koen

heel veel voedsel ja, verbaasde me een beetje eigenlijk, maarjah, het is ook nog niet echt koud geweest. veel visjes gezien. grote ook, 10cm makkelijk.

Franky Boy

Even een kleine enquête:
We hebben nog één gesloten tijd voor het Oostvoornse Meer: De gehele maand november.
Er zijn mensen die ook die gesloten tijd willen afschaffen.

Argument voor het opheffen van de gesloten tijd:
* We willen zoveel mogelijk in het Oostvoornse Meer kunnen vissen.

Argumenten tegen het opheffen van de gesloten tijd:
* Regenboogforellen (de meest kwetsbare en makkelijkst vangbare forellen) worden in november uitgezet en moeten zich in alle rust kunnen aanpassen.
* Gedurende de drie voorafgaande seizoenen raken de al aanwezige forellen door de vele vangsten behoorlijk 'gedresseerd'. Het kan geen kwaad deze oudere forellen tot rust te laten komen en wat van hun 'schuwheid' te laten verliezen.

Met welke van de volgende uitspraken zijn jullie het eens?:
(Herhaal de uitspraak waarmee je het eens bent, eventueel voorzien van eigen argumenten en overwegingen)

- Ik ben voorstander van het opheffen van de gesloten tijd in november.

- Ik ben tegenstander van het opheffen van de gesloten tijd in november.

Ben Tabak


Menno_siemensma

Tegen, het is maar 1 maandje, je kunt er gratis vissen, het is geen put and take putje. Dan ga je daar maar even een keer heen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

"Ik ben tegenstander van het opheffen van de gesloten tijd in november."

Vissen mogen best een maandje rust hebben. Al mag het van mij ook best oktober of september zijn, als er nog veel waterplanten zijn. November is dan beter bevisbaar, maar misschien zijn daar uitzettechnische bezwaren tegen.

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

PdH

Puur op onderbuikgevoel zeg ik ook : Tegen.
Maand rust kan geen kwaad,  zeker niet vlak na de uitzet.

Vind het een moeilijke plek, maar dat is dan ook weer de uitdaging.
Misschien vaker heen gaan.
grtn, Peter.

Koen

tegen.

is er een reden dat er in november wordt uitgezet? En niet eerder? Binnenbakken staan nog vol met gras.

JB

Vis er niet zo veel maar toch tegen opheffen gesloten tijd
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

henkverhaar

Ik ben tegenstander van het opheffen van de gesloten tijd in november.

Het OM is geen commerciele forellenput maar een visserij die -min of meer- als kunstmatig natuurlijke meervisserij beheerd wordt - door en voor vissers. Er is dus vanuit het beheer geen noodzaak om zoveel mogelijk 'open' te zijn (revenuen te genereren), en dus kan het beheer afgestemd worden op overwegingen aangaande 'kwaliteit' van de visserij. Overwegingen als acclimatiseren van nieuw uitgezette vis, en rust gunnen aan 'overjarige' vis zijn dus, indien ze ten dienste staan van de beheersdoelen, zonder meer acceptabel. Binnen deze beheersdoelen mogen dergelijke overwegingen dan ook prevaleren boven de overwegingen/belangen van individuele vissers om 'zoveel mogelijk' te kunnen vissen.

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on October 31, 2019, 16:27:04
"Ik ben tegenstander van het opheffen van de gesloten tijd in november."

Vissen mogen best een maandje rust hebben. Al mag het van mij ook best oktober of september zijn, als er nog veel waterplanten zijn. November is dan beter bevisbaar, maar misschien zijn daar uitzettechnische bezwaren tegen.
Wellicht is een andere maand bv oktober inderdaad wat handiger aangezien je dan nog veel waterplanten hebt, wat dan toch vissen lastig maakt, en de vis lekker beschermd kan beginnen rond te zwemmen. November is een mooie maand om dan te beginnen met de wintervisserij.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

Heeft iedereen die een mening heeft over de gesloten tijd (zie mini-enquête hierboven...) al zijn mening gegeven?
Wat betreft het voorstel van Menno: Ik denk dat oktober of november wat betreft de begroeiing niet veel zal uitmaken. De boel staat nu nog steeds vol met wier. Bovendien zal een verschuiving van de gesloten tijd lang verwarrend kunnen werken. Er zijn nu nog sportvissers die denken dat de gesloten tijd van 15 november tot 15 december loopt! Dat schijnt een oude gesloten tijd te zijn geweest... :o
En tenslotte nog dit: Zou degene die mij een PM stuurde zijn blokkade van zijn message-account misschien kunnen opheffen zodat ik hem kan antwoorden? Lijkt mij handig als je een reactie van mij op je opmerkingen wil ontvangen... :)

Wilco

Streamer,
Je vraag om extra aandacht is ontvangen. Als je een afkeer hebt van bepaalde mensen dan zou ik graag zien dat je die voor je houdt of in een andere bewoording formuleert.

mvg Wilco

gijsie20

Quote from: henkverhaar on November 01, 2019, 12:54:06
Ik ben tegenstander van het opheffen van de gesloten tijd in november.

Het OM is geen commerciele forellenput maar een visserij die -min of meer- als kunstmatig natuurlijke meervisserij beheerd wordt - door en voor vissers. Er is dus vanuit het beheer geen noodzaak om zoveel mogelijk 'open' te zijn (revenuen te genereren), en dus kan het beheer afgestemd worden op overwegingen aangaande 'kwaliteit' van de visserij. Overwegingen als acclimatiseren van nieuw uitgezette vis, en rust gunnen aan 'overjarige' vis zijn dus, indien ze ten dienste staan van de beheersdoelen, zonder meer acceptabel. Binnen deze beheersdoelen mogen dergelijke overwegingen dan ook prevaleren boven de overwegingen/belangen van individuele vissers om 'zoveel mogelijk' te kunnen vissen.

Ik vind het altijd prachtig hoe je een en ander kan verwoorden! Chapeau! Ik deel je mening in deze! Helaas ben ik zelf wat minder naar het OVM geweest afgelopen jaar, maar dat gaat zeker weer gebeuren.

Wilco

Quote from: Streamer on November 04, 2019, 13:36:43
Wie noemt mij een zeur ? En dan ook nog achter mijn rug langs. Daar reageer op, niets meer en niets minder. En heb je problemen met mijn formulering ? Jammer dan,  ik laat me door niemand achter mijn rug langs beledigen.

Streamer
Je hebt de boodschap wel begrepen hoop ik

Streamer

Doe wat je wilt, het zegt niets over mij maar alles over de omgang met vissers hier. Denk daar maar eens over na.
IHYT

sjoerd

Waar gaat dit allemaal over?????  Lekker off topic.  Gewoon weer gaan vissen mensen zou ik zeggen 😁😁😁😁👍👍






Franky Boy

Even weer 'on topic': Heb je mening al over de gesloten tijd in november gegeven? :)

sjoerd

Haha nee Franklin, maar gesloten tijd is ok maar deze maand niet😢😢😢zit straks weer weekje bij ovm maar dus niet vissen daar....😥😥

Steelhead

Quote from: Franky Boy on November 05, 2019, 21:32:46
Even weer 'on topic': Heb je mening al over de gesloten tijd in november gegeven? :)
Jawel, laat maar lekker zoals het is, misschien beter nog een maand langer zelfs na het uitzetten.
my best memories are not that old!

ferdinand

Ik ben ook voor handhaving van de bestaande gesloten tijd.

Franky Boy

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties op de mini-enquête over de gesloten tijd in november!
Ik heb het resultaat al per e-mail in de vergadering van de werkgroep ingebracht.
Wegens vervroegde opname in het ziekenhuis kan ik aan die vergadering helaas niet deelnemen.
Ik meld me nog wel op dit forum voor een verslagje van de lopende uitzettingen van regenboogforellen in het Oostvoornse Meer.