Nieuw seizoen OVM 2017-2018 (Oostvoornse Meer)

Started by Franky Boy, December 03, 2017, 08:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

MarcelN

Vandaag een cursus dubbelhandig werpen gehad bij Sepp met o.a Frank Scaramouche, die wist voor we begonnen al een paar bruintjes te strikken.
Maar ook de aalscholvers wisten ze te raken, en toch ontsnapten de meeste gelukkig, waarschijnlijk met een gat voor het leven.
Ze waren dus, wat ik al dacht, snel overgezwommen die visjes.
Zo..vanaf nu weer verder op de finten.

Scaramouche

Na de cursus nog even verdergevist en er nog een mooi aantal bij weten te vangen. in totaal 13 bruintjes, mooi getekende vissen. En het dubbele aantal aanbeten gemist, echt lekker veel actie gehad.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Hadden jullie de indruk dat ze - net als een paar jaar geleden - in een grote school bij elkaar bleven?

Scaramouche

Er was 1 duidelijke school, die over een meter of 30 verspreid lag in een binnenbak. Iets verder naar de westkant zwommen er ook een aantal maar die waren wat meer over de bak verspreid.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

#79
Bedankt voor de informatie en de melding bij SZWN.
Ook een duidelijk zichtbare school voor onze zwarte 'gevederde vrienden' dus...  :o
Gelukkig dat de bruine forellen zich ietsje moeilijker door die vogels laten vangen dan regenboogforellen.
En ook gelukkig dat we ze in twee groepen gespreid hebben uitgezet. :)
Liever dat vliegvissers ze een prik van een haak laten voelen dan dat ze in de magen van aalscholvers verdwijnen.
Met vissers blijven die vogels toch wat meer op afstand, hoewel ze ook steeds brutaler worden!  ???
Dit zijn vissen van een 'wilde' stam uit de Wehebach uit het stroomgebied van de Roer (Eifelrur) in Duitsland. Vandaar dat ze ze zo mooi qua uiterlijk zijn!

Scaramouche

We zagen de scholvers wel vliegen, maar niet heel veel. Ik begreep dat er een kolonie van 1500 broedparen om de hoek zit?  :o hopelijk vinden die op zee makkelijker hun prooi.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

M.. dat klinkt goed, goede vrijdag was t nog niks. Binnenkort nog maar eens proberen.

sjoerd

Quote from: Scaramouche on April 09, 2018, 13:36:28
We zagen de scholvers wel vliegen, maar niet heel veel. Ik begreep dat er een kolonie van 1500 broedparen om de hoek zit?  :o hopelijk vinden die op zee makkelijker hun prooi.


Ja ik heb ze de nodige zeebaarzen zien  verorberen enkele weken terug. En dan in de krant lezen dat ze hoofdakelijk  leven van pos.!!!!! Ja mijn hoela.

MarcelN

Haha moet je die afmetingen zien, die krijgen die aalscholvers niet weg hoor ;D
https://vimeo.com/263943740

Franky Boy

 ::agree::
Ha ha ha...  ;D
Niet allemaal in één hap, in ieder geval.
Leuk filmpje!

Franky Boy

Foto's van de kwaliteitsforellen die in het Oostvoornsemeer worden uitgezet... (Foto's Aad van der Jagt)
(kijken of het deze keer lukt...)  ???


Franky Boy

As. zondag, 15 april, houden de 'Kingfishers' een visdag op het Oostvoornsemeer.
Als je niet van drukte houdt, kun je het OVM deze zondag beter mijden.
Vind je zoiets wel gezellig, kom dan zeker langs.
De 'Kingfishers' hebben op hun facebookpagina uitgebreid voorlichting over het Oostvoornsemeer en de speciale regels aldaar gegeven. Ook is er contact met Sportvisserij Zuidwest Nederland geweest.
De 'Kingfishers' vissen veel op het water met bellyboten en kano's, maar er nemen ook kantvissers aan deel.


Scaramouche

Dat was geen uitzetter! En vrolijk deuntje  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Nee ik heb maar 1 uitzettertje kunnen vangen, de rest waren vaste bewoners....
Maar ik ben nog even, met soort van toestemming, het natuurgebied ingelopen, omdat ik daar 2 aalscholvers maar vis zag vangen en druk
heen en weer vliegen en weer neer ploffen en gelijk duiken.
Bleek dat ze daar een vers schooltje uitzetters in een hoek hadden gedreven >:( in het natuurgebied die NW kom heb je nóg een kommetje tegen het fietspad aan
en daar stegen ze op insecten en elke rimpel van de vis triggerden de aalscholvers op te vliegen en te attacken vaak succesvol.
Toen ik er was waren ze weg natuurlijk, maar voelde me niet op mijn gemak, het mag niet en er is veel vogelbroed op het moment.

Ik ben toen in het riet gaan zitten en heb wat aalscholvers kunnen verjagen.....
https://www.youtube.com/watch?v=h-QQGgiSP_M&frags=wn

Bone F


MarcelN

Vandaag waren de flats van het OVM ingenomen door de platte sexfeesten, overal lagen de botten te draaien en goed zichtbaar zonder camouflage,
want ze willen elkaar immers goed zien.... :-*
Maar toen ik er ook andere schimmen tussen zag kreeg ik het erg warm vanbinnen, zijn ze terug??
En jawel....jagend op bottenkaviaar!
https://youtu.be/S4Hr1i7E3fY

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Bedankt Frank, al vang ik ze liever onder die waterval ;)
Hier nog wat botten, voor wie dat leuk vindt....
https://youtu.be/QSiFskj-QuQ

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

THOSE WERE THE DAYS...
Filmpje van een paar Tsjechische vliegvissers uit 2008.
Filmpje is van abominabele kwaliteit maar laat goed zien hoeveel regenboogforellen er toen - met enig geluk - gevangen werden.
2011 t/m 2014 waren de laatste topjaren voor de regenboogforel in het Oostvoornsemeer.
Daarna is het voor de regenboogforel bergafwaarts gegaan en is het aandeel bruine forel en bot gestadig toegenomen.
Misschien dat het nu weer de goede kant opgaat?
https://www.youtube.com/watch?v=O6L3m-HTY1I

Scaramouche

zitten beste vissen tussen. Maar hadden ze geen kleinere netjes bij zich  :o
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Franky Boy

Ik denk dat zij ook door het formaat waren verrast! :)
Wisten zij veel... Waren gewoon om op Tsjechische beekjes te vissen.  ;D

MarcelN

#98
Gisteren lekker met 'Lange Frans' gevist en zagen we een grote wolk uitzetters en konden er maar een paar strikken.
Vandaag met Sepp op pad en heb ik wat uitzetters, botten en een grotere bruine forel kunnen vangen, gisteren waren de botten moe van het wippen...vandaag waren ze 'los'.
https://youtu.be/oDKkbX0ZuDc

Franky Boy

Mooi filmpje weer!
Die bruine had zich weer flink in de onderlijn gedraaid...  :o
Ze kunnen het niet laten! :)