lijn strekt nit

Started by bij, July 29, 2015, 11:55:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bij

Tijdens het ner komen van de lijn strekt de lijn niet goed zodat ik veel missers heb. Hoe kan ik er voor zorgen dat de lijn wel goed strekt.

peterf

De stop is heel belangrijk in het werpen.

weerwolf

vlak voor het strekken even een keer aan de lijn trekken.........dan strekt hij echt wel. maar het is je handicap verbergen (werkt wel)

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Bert J.

Goedkope lijn? Voor het vissen even goed uitrekken?
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

vliegvisserdorian

Kringelt hij of komt hij in bochten op het water zegmaar?

Beertje

Quote from: Bert J. on July 29, 2015, 16:23:42
Goedkope lijn? Voor het vissen even goed uitrekken?
Goedkopelijn is onzin. ik gebruik de goedkope lijnen van A&M en die strekken echt wel.En als ze het niet doen, dan ligt dat aan mijn werptechniek.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Joost S.

Ik had dat in het begin ook een beetje.

Nu als ik aan het zwiepen ben, de laatste zwiep naar voren die gaat net zo ver als een normale zwiep, dus tot 10 voor 12 of zo. Dan stop je, ga je niet verder naar voren/beneden. Je houdt de hengel in die stand.

En dan strekt de lijn mooi uit. En pas als de lijn gestrekt is, ga je naar beneden.


(Heb alles zelf aangeleerd, zal vast verkeerd zijn haha ;-) )

quaden

tjah, wat is goed en wat is fout, als je vis vangt doet je iets goed.
heb ooit wel eens op het forum gelezen, dat er vissers zijn die prachtig werpen maar niks op de kant krijgen.

Beertje

@Joost, dat tussen haakjes zou best eens waar kunnen zijn. Hier spreekt een ervarings deskundige.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Joost S.

#9
Dat zat er dik in. ;-)

Maar kan jij het goed in woorden uit leggen hoe het moet?

Beetje makkelijk te zeggen, dat klopt niet en verder het gepeupel in het ongewis laten, haha.

Ps. Het werkt wel prima hier zo. Vooral met grote streamers op mijn acht.

marc

Stops beter verzorgen,gaat het als vanzelf 😉
Grt

bij

Quote from: vliegvisserdorian on July 29, 2015, 17:03:30
Kringelt hij of komt hij in bochten op het water zegmaar?
Hij ligt doorgaans in bochten op het water. Soms in een dotje aan het einde van de lijn. Dat laatste is wat ik gelezen heb dat de lij  verder wil.

bij

Quote from: vliegvisserdorian on July 29, 2015, 17:03:30
Kringelt hij of komt hij in bochten op het water zegmaar?

Het is een wf4 van partridge met een lange belley.

bij

Quote from: Beertje on July 29, 2015, 19:36:39
@Joost, dat tussen haakjes zou best eens waar kunnen zijn. Hier spreekt een ervarings deskundige.

Beertje jouw opmerking vraagt wel hoe het wel moet.


Beertje

#14
@Bij, Ik heb het mij in het begin zelf geleerd van uit een boekje. Ik dacht al snel dat ik het wel kon.Ja......ik kreeg de nimf wel te water en de afstand was ook wel oké. Maar er waren fouten b.v. de lijn lag niet mooie gesterkt op het water maar b.v. de laatse paar meter lag met een bocht naar links en dat had een oorzaak bleek later. Ik had ook veel last van tailing loops. Een droge vlieg mooi op het water zetten.... dat kon beter. Kortom, ik ben naar de werplessen van de vereniging VVNA gegaan en moest toen meer af dan aanleren. En dat af leren is moeilijker dan iets nieuws aanleren. Dus mijn advies is: ga naar een vereniging die gecertificeerde instructeurs hebben.Besteed minstens één seizoen aan het volgen van werplessen. Ik noem speciaal  certificeerde instructeurs
want iemand kan misschien heel goed vliegwerpen en vissen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij het ook goed aan een andere over kan brengen. Een goede instructeur ziet wat je fout doet en wat je specifieke probleem is.één tip wil ik je wel geven: tijdens het maken van valse worpen met een lijn van +/- 10 a 12 mtr
en een medium actie hengel, kun je als hulp middel  telkens rustig tellend voorwaards 21 achterwaards 22... dus... één.en.twintig.... twee.én.twintig enz  enz
Dit helpt je om niet te snel de tegengestelde worp in te zetten. Dit is vooral van belang bij de achterwaardse worp. Als je de achterwaardse worp niet laat strekken dan wordt de voorwaarse worp verpest. Probeer het maar eens.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

bij

@Beertje, je advies uitgeprobeerd en gaat nu een stuk beter. Alleen mijn reactie vermogen nog. Is lastig na het drinken van een strong biertje.
Zodra de droge vlieg het water raakte werd deze door een vis gepakt.
Voor mijn doen leuk gevangen in de Gardon bij de camping.
De camping gaf aan geen vergunning nodig te hebben omdat de strook water langs de camping bij de camping hoorde.

Beertje

@Bij, Mooi dat het je geholpen heeft. Maar dat van die vergunning en de strook die z.g.n bij de camping zou horen, heb ik mijn vraag tekens bij.

P.s. je moet ook niet zuipen als je vist. Vliegvissen is een serieuze bezigheid. ;) ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

bij

Ach als de politie geen toeganf krijgt tot de camping kunnen ze ook niet bekeuren. De camping  had ook een dam in het water gelegd zodat de waterspiegel voor waterrecreanten stijgt.  Dit doe je niet zo snel in water van een andere eigenaar. Maar ja wel lekker gevist.

DavidS

aan deze video heb ik veel, telkens er iets niet gaat zoals het zou moeten, kijk ik opnieuw;  https://www.youtube.com/watch?v=ubtkZ_KIls0

Beertje

Een duidelijk instructie filmpje.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

bij

jammer dat het in engels is is niet mijn sterkste taal

steenhuisgeert

Dank je David, een duidelijk filmpje met de standaarden, kan ik goed gebruiken