Eindelijk worden ze wakker

Started by FSCHAMP, December 06, 2021, 12:59:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Streamer

Ze worden wel wakker maar uitsluitend voor en door de beroepsvisserij. De aalscholver op zich is niet eens het grootste probleem. Het grootste probleem zit hem in de 7.000.000.000 mensen die overal en altijd ergens een oplossing voor ( denken ) te hebben. Waar de mens zich met de natuur ( voor zover we dat nog hebben ) bemoeid gaat het mis.
De aalscholver is daar een mooi voorbeeld van, die moest terug, nou je ziet het. Moet je daar de aalscholver de schuld van geven ????? Hetzelfde verhaal geld voor de bever, ze doen het goed, eigenlijk te goed, dus de volgende op de lijst ? Oja, ik vergeet de wolf nog.
Maar goed, wij zijn het probleem. De enige soort die zijn eigen habitat vernietigd ten koste van vooral geld, maar dat kan je niet eten. Dus het probleem lost zich vanzelf op.
IHYT

Gert

Ja, ze worden wakker, maar er is ook een tegengeluid, van de enige echte expert(?) die nog steeds volhoudt dat de aalscholver vooral schele pos eet.

Nou, een aantal jaren terug zag je geen aalscholver in de woonwijken, maar nu zie ik ze in elk klein slootje in de bebouwde kom. Dus zo vreemd lijkt het me niet dat het er een stuk minder zijn in het IJsselmeer.....

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/02/gedijt-de-aalscholver-te-goed-a4067756

Citaat:
In de aalscholver botsen vanouds conflicterende belangen van natuur en economie. Onder de kop 'Het probleem aalscholver' versloeg NRC Handelsblad al in 1995 een verhit debat in Lelystad tussen IJsselmeervissers, waarvan er toen driehonderd waren (nu 75), en ambtenaren van het ministerie van LNV, waaronder zowel de visserij als natuurbeheer viel.

Ook toen al werden vraagtekens gezet bij de schadelijkheid van de aalscholver voor de visserij. Zo eet hij nauwelijks aal (paling), zoals vissers claimen, maar bestaat zijn menu vooral uit schele pos, een baarsachtig visje dat vooral uit graten bestaat en commercieel oninteressant is.

Mennobart van Eerden, een visserijbioloog in dienst van Rijkswaterstaat en aalscholverexpert, betwijfelde in 2002 zelfs of het überhaupt mogelijk is om een eenduidig verband te leggen tussen de vogel en de stand van commercieel interessante vis. Met de snoekbaars die in het IJsselmeer wordt gevangen is zo'n verband er in elk geval niet.
Afgunst en haat

De discussie in het Europees Parlement van deze week noemt hij gedreven door ,,afgunst en haat" en niet gebaseerd op feiten. Zo is er volgens hem helemaal geen bevolkingsexplosie onder de vogels. ,,Aalscholvers in het IJsselmeergebied zitten nu op het niveau van 1975-1980", zei hij bij EenVandaag. ,,Ze hebben gepiekt in 1993, toen waren er vijftienduizend broedparen. Nu zijn er drieduizend paren. De aalscholver is van nature allang op z'n retour."

Gert

Maar dankzij de muskusrattenplaag wordt er toch ook af en toe een aalscholver geslachtofferd  8)

[attachment id=1 msg=183881]

Scaramouche

Quote from: Gert on December 06, 2021, 21:37:33
Afgunst en haat

De discussie in het Europees Parlement van deze week noemt hij gedreven door ,,afgunst en haat" en niet gebaseerd op feiten. Zo is er volgens hem helemaal geen bevolkingsexplosie onder de vogels. ,,Aalscholvers in het IJsselmeergebied zitten nu op het niveau van 1975-1980", zei hij bij EenVandaag. ,,Ze hebben gepiekt in 1993, toen waren er vijftienduizend broedparen. Nu zijn er drieduizend paren. De aalscholver is van nature allang op z'n retour."

Tja, de feiten.... blijft altijd lastig. Maar op deze site staan heel veel telgegevens die de expert misschien nog niet had gezien: https://stats.sovon.nl/stats/soort/720

Je kunt nergens uit afleiden dat de soort op zijn retour is, integendeel. Wat interessant zou zijn is een analyse van de verspreiding van de aalscholver sinds ze in het IJsselmeer en de randmeren op grote schaal witvis zijn gaan wegvangen voor de vismeel en de export van brasem en voorn naar landen waar die vissen geconsumeerd worden. Ik heb dezelfde ervaring als Gert, dat je nu aalscholvers op plekken ziet waar ze normaal nooit te zien waren; ondiepe prutslootjes en stadsvijvers. Dat zou niet gebeuren als het op de grote wateren zo goed gesteld is met de visstand.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Fly4Fish

Quote from: Streamer on December 06, 2021, 19:52:07
Ze worden wel wakker maar uitsluitend voor en door de beroepsvisserij. De aalscholver op zich is niet eens het grootste probleem. Het grootste probleem zit hem in de 7.000.000.000 mensen die overal en altijd ergens een oplossing voor ( denken ) te hebben. Waar de mens zich met de natuur ( voor zover we dat nog hebben ) bemoeid gaat het mis.
De aalscholver is daar een mooi voorbeeld van, die moest terug, nou je ziet het. Moet je daar de aalscholver de schuld van geven ????? Hetzelfde verhaal geld voor de bever, ze doen het goed, eigenlijk te goed, dus de volgende op de lijst ? Oja, ik vergeet de wolf nog.
Maar goed, wij zijn het probleem. De enige soort die zijn eigen habitat vernietigd ten koste van vooral geld, maar dat kan je niet eten. Dus het probleem lost zich vanzelf op.

Hier ben ik het meer dan 100% mee eens. Het enige probleem dat heerst, is die egoïstische kl*te aap, die wij mensen, "mensen" noemen. Laat de dieren, dus ook de aalscholver, zijn gang gaan. De natuur blijft de balans wel houden, wij mensen vestoren alles. Maar we moeten een zondebok zoeken en wij mensen weten altijd alles beter en vooral het feit dat wij geen deel uitmaken van de natuur, maar boven de natuur menen te moeten staan.

Menno_siemensma

Helaas gaat die idyllische vlieger niet op in een land waar natuur nauwelijks meer voorkomt op wat vlekjes na op de kaart. De mens zal dus zijn verantwoordelijkheid moeten nemen om die weinige natuur die er is wat in balans te houden. Dat betekent gewoon regulatie van populaties simpel als dat, want je ziet hoe het er nu aan toe gaat. Hoe het gaat bij de oostvaarders plassen, hoe het gaat als je uitheemse diersoorten introduceert in plekken waar ze niet horen. Dan gooi je de natuur op de kop, uit balans en ten koste van andere diersoorten zal de dominante soort het wel overleven.
Het is kortzichtig om te denken 'dat de natuur het zelf wel redt' Ja natuurlijk zal uiteindelijk de natuur het wel redden, want die geeft geen fuck om soort 1 of soort 2 om te overleven. Maar diersoorten door toedoen van de mensheid gewoon zijn gang te laten gaan wetende dat dit een onbalans oplevert is gewoonweg niet de oplossing meer.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

FSCHAMP

Quote from: Fly4Fish on December 11, 2021, 10:57:51
De natuur blijft de balans wel houden, wij mensen vestoren alles. Maar we moeten een zondebok zoeken en wij mensen weten altijd alles beter en vooral het feit dat wij geen deel uitmaken van de natuur, maar boven de natuur menen te moeten staan.

Dit vind ik inderdaad ook nogal kortzichtig Fly4Fish. De mens heeft inderdaad de natuur al jaren verstoort, maar we zijn nu in een stadium, dat als we inderdaad nu de natuur zijn gang laten gaan, dan moeten we binnenkort niet meer gaan vliegvissen. Je komt de aalscholvers overal tegen, zowel op rivieren, plassen/meren als aan de zee hier in België en in Nederland. Deze vogelsoort is een exoot in onze streken en deze vogelsoort hoort hier dus helemaal niet thuis. Ze horen net als de Amerikaanse rivierkreeften, de roodwang schilpaden, de Chinese wolkrabben, de brulkikkers, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, niet thuis in onze lokale natuur. Ze hebben hier geen natuurlijke vijanden en dus zal de natuur helemaal niet in balans komen, zoals jij hier schrijft. Als de plaats waar de aalscholvers vertoeven, is leeggevist, trekken de aalscholvers gewoon verder naar een andere plaats, waar hetzelfde zich opnieuw herhaald. Op plaatsen waar ze langs geweest zijn, vind je alleen zeer kleine visjes en zeer grote vissen, en voor dat de natuur zich hier hersteld heeft, zijn we meer dan 10 jaar verder.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Streamer

#8
Deze vogel is absoluut geen exoot, in de 17e eeuw kwamen ze al in grote getalen voor. Dus dat is geen excuus om deze predator makkelijk de schuld te geven. Helaas hebben we ( bijna ) geen echte natuur meer op de wereld. Men komt er zelfs nu pas achter dat grote delen van het amazone gebied aangelegd zijn door de Maya`s.
Nogmaals, WIJ, zijn het probleem. WIJ vinden sportvissen belangrijker dan het overleven van bepaalde soorten. WIJ kennen geen grenzen in onze voortplanting ( ik wel, mijn vrouw en ik hebben bewust geen kinderen ). Maar goed, zo rond 2040 ( ben ik er waarschijnlijk niet meer ) zal de expansie drift van de mens zich tegen hem gaan keren. Kijken waar ze dan al hun voedsel vandaan gaan halen.

En wat is regulatie in de natuur ? Voor god spelen en uitmaken, jij gaat dood want van jouw soort zijn er veel te veel en dan heb ik meer ruimte om te vissen ? De aalscholver ( daar gaat het natuurlijk over ) is een lastig te bestrijden vogel. Maar ik zie liever een aalscholver dan een een beroepsvisser die de hele boel leeg trekt omdat men in Rusland met de kerst zo graag brasem eet.
IHYT

FSCHAMP

Streamer als het dan toch een vogel van hier is dan moet je me eens zeggen waarom ik hem zo'n 40 tot 48 jaar geleden nergens zag in de natuur aan de waterkant. Ik was toen 6 jaar en ik ben vissen met mijn vader en mijn broer. Ik en mijn broer hanteerden toen vooral de vaste hengel, de spinhengel en de strandhengel en we visten overal in België en Nederland, zowel op plassen/meren, rivieren als op de zee. Op mijn 14 jaar ben ik begonnen met vliegvissen omdat we dit niet eerder van onze vader mochten omdat hij vond dat dit te gevaarlijk was. In die periode zagen wij nergens een aalscholver en nu kom je de aalscholver overal langs de waterkant tegen in grote getalen. Vroeger zag je deze vogel alleen in de dierentuin met enkele koppeltjes, die je dan in de buurt van de dierentuin kon tegen komen op kleine viswaters (ik spreek over België want in de Ardennen en Nederland zagen we nergens een aalscholver).
Op een gegeven moment hebben de groenen en natuurpunt in België het voor mekaar gekregen om deze vogel te laten uitroepen tot beschermde diersoort doordat deze vogel slechts sporadisch voorkwam in de natuur (veelal zeer kleine kolonies in de buurt van dierentuinen). Sindsdien zie je ze meer en meer en nu, zie je overal scholen/kolonies van 30 tot 100 stuks neerstrijken en jagen in grote groepen. Als ze ergens op een rivier of vijver neerstrijken, zie je ze na enkele dagen al verder trekken en schiet er van het visbestand bijna niets meer over. Het kan misschien zijn dat ze er al in de 17de eeuw hier voorkwamen, maar ik weet ook dat ze in een ver verleden vanuit China door wereldreizigers naar hier meegebracht zijn om vis in onze contreien te vangen, zoals het heden te dagen nog steeds gebeurt in China (ring rond de nek zodat de vogel de vis niet kan doorslikken).
Voor mij blijft het een exoot net zoals de regenboog forel, die vanuit Amerika naar hier is meegebracht. Ook deze vissoort plant zich nu voort in sommige rivieren in Europa terwijl het ook een exoot is. Deze vissoort mag in België niet meer uitgezet worden in open water omdat het een exoot is, maar ja, de groenen en de mensen van natuurpunt zijn vooral vogelliefhebbers/spotters en vissen zijn nu éénmaal veel moeilijker om te zien in het water dan een vogel in de natuur.

Nu we hebben blijkbaar alle bij ieder onze eigen mening en het staat iedereen vrij om een eigen mening te hebben. Gelukkig dat we in zo'n samenleving leven hier in Europa dat iedereen zijn eigen mening kan hebben. En dit is het laatste wat ik er hier over schrijf.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Streamer

Ik kan een heel verhaal ophangen betreft de aalscholver, ik weet er als vogel ( liefhebber spotter ) best veel vanaf maar in dit geval is Wikipedia je beste vriend,  https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aalscholver.

Staat ook wel het e.e.a betreft het bejagen van de soort. En aangezien we zo'n beetje van dezelfde leeftijd zijn begrijp ik ook wel dat je ze vroeger veel minder zag, terwijl ze er wel degelijk waren.

Je laatste paar alinea's kan ik alleen maar onderschrijven, helemaal mee eens.

IHYT

Beertje

IK ken alleen de aalscholver kolonie in het  "robbenoordbos" bij Den Oever. 50 jaar geleden. Verder waren ze nergens anders te zien. In ieder geval niet in mijn omgeving.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Fly4Fish

Quote from: Streamer on December 11, 2021, 20:14:07
Nogmaals, WIJ, zijn het probleem. WIJ vinden sportvissen belangrijker dan het overleven van bepaalde soorten. WIJ kennen geen grenzen in onze voortplanting ( ik wel, mijn vrouw en ik hebben bewust geen kinderen ). Maar goed, zo rond 2040 ( ben ik er waarschijnlijk niet meer ) zal de expansie drift van de mens zich tegen hem gaan keren. Kijken waar ze dan al hun voedsel vandaan gaan halen.

En wat is regulatie in de natuur ? Voor god spelen en uitmaken, jij gaat dood want van jouw soort zijn er veel te veel en dan heb ik meer ruimte om te vissen ? De aalscholver ( daar gaat het natuurlijk over ) is een lastig te bestrijden vogel. Maar ik zie liever een aalscholver dan een een beroepsvisser die de hele boel leeg trekt omdat men in Rusland met de kerst zo graag brasem eet.

Mooi, dat er ook nog mensen zijn als jou en ik, want ik denk er net zo over.

sarca2

Grootste pijnpunten van aalscholvers zitten (zaten) voor ons vliegvissers, zover ik weet, in Duitsland; riviertjes met ooit mooie vlagzalm en forel bestanden die vanwege aalscholvers in no-time verdwenen waren. Ik ga al niet meer op zoek naar salmonide viswater in Duitsland na enkele tegenvallers. Er zijn echt klappen gevallen. Heb ook eens een video gezien van Duitse karper kwekers, in bepaalde gebieden een veel voorkomende eeuwenoude traditie, die wel kunnen ophouden. In Bayern werden ze met vergunning afgeschoten en een week later waren ze er weer. Suggestie kwam toen op om in de broedgebieden bij Denemarken ze af te schieten en ook eieren kapot te trappen. Fantasie natuurlijk. Hoe rechtvaardig je dat? Wie gaat dat doen? Wie betaalt dat? Volgens mij is er niks te doen aan aalscholvers. Beschermde status mag er volgens mij wel vanaf (ik zie ze iedere dag op lantaarnpalen zitten op de A2, mij maak je niet wijs dat ze zeldzaam zijn) maar dat zal ook niks veranderen. Kan me niet voorstellen dat het economisch haalbaar is om er op te jagen. Dus wie gaat dan dan doen? Ze schijnen in Nederland, in ieder geval op het IJsselmeer, vooral de kleine pos te eten.

Verder sluit ik me bij Fschamp aan dat er bij natuurprofessionals en de meeste natuurliefhebbers nauwelijks belangstelling is voor wat er zich onder de waterspiegel afspeelt, dat zie je toch niet. Dus niet of nauwelijks een georganiseerde lobby terwijl er net zoveel sportvissers als vogelaars zijn (of misschien wel meer). Ik heb me wel eens verbaasd over hoe het water wordt gereguleerd op de Grensmaas. Met grote schokken in korte tijd tussen veel en zeer weinig water stand/druk. Bijna dood qua visstand terwijl het met een regelmatige 'middenstand' qua waterniveau volgens mij een prachtige visrijke rivier zou kunnen zijn. Nu is het een grote inlaatcombinatie waarbij niet gekeken wordt naar de onderwaternatuur.
::new::

Menno_siemensma

Quote from: sarca2 on December 20, 2021, 00:08:58
Grootste pijnpunten van aalscholvers zitten (zaten) voor ons vliegvissers, zover ik weet, in Duitsland; riviertjes met ooit mooie vlagzalm en forel bestanden die vanwege aalscholvers in no-time verdwenen waren. Ik ga al niet meer op zoek naar salmonide viswater in Duitsland na enkele tegenvallers. Er zijn echt klappen gevallen. Heb ook eens een video gezien van Duitse karper kwekers, in bepaalde gebieden een veel voorkomende eeuwenoude traditie, die wel kunnen ophouden. In Bayern werden ze met vergunning afgeschoten en een week later waren ze er weer. Suggestie kwam toen op om in de broedgebieden bij Denemarken ze af te schieten en ook eieren kapot te trappen. Fantasie natuurlijk. Hoe rechtvaardig je dat? Wie gaat dat doen? Wie betaalt dat? Volgens mij is er niks te doen aan aalscholvers. Beschermde status mag er volgens mij wel vanaf (ik zie ze iedere dag op lantaarnpalen zitten op de A2, mij maak je niet wijs dat ze zeldzaam zijn) maar dat zal ook niks veranderen. Kan me niet voorstellen dat het economisch haalbaar is om er op te jagen. Dus wie gaat dan dan doen? Ze schijnen in Nederland, in ieder geval op het IJsselmeer, vooral de kleine pos te eten.

Verder sluit ik me bij Fschamp aan dat er bij natuurprofessionals en de meeste natuurliefhebbers nauwelijks belangstelling is voor wat er zich onder de waterspiegel afspeelt, dat zie je toch niet. Dus niet of nauwelijks een georganiseerde lobby terwijl er net zoveel sportvissers als vogelaars zijn (of misschien wel meer). Ik heb me wel eens verbaasd over hoe het water wordt gereguleerd op de Grensmaas. Met grote schokken in korte tijd tussen veel en zeer weinig water stand/druk. Bijna dood qua visstand terwijl het met een regelmatige 'middenstand' qua waterniveau volgens mij een prachtige visrijke rivier zou kunnen zijn. Nu is het een grote inlaatcombinatie waarbij niet gekeken wordt naar de onderwaternatuur.
Dat van de schele pos is een fabeltje dat ergens een keer is aangegeven door 1 persoon. Denk je nu echt dat ze de relatief kleine vis als een pos die ook nog eens niet heel veel qua hoeveelheid voorkomt, specifiek zouden eten tov andere soorten? terwijl er,  in verhouding, veel grotere scholen van voorn, baars, winde etc etc in hetzelfde water zwemmen? Je ziet dat in vrijwel elk afgesloten water, dat als de grotere vissen weggevreten zijn, er geen aalscholvers meer rondzwemmen of heel af en toe misschien een, puur omdat het voor de vogel niet genoeg oplevert kleine vis te jagen tov een grotere die min of meer dezelfde moeite kost.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Beertje

#15
Quote Menno:Dat van de schele pos is een fabeltje dat ergens een keer is aangegeven door 1 persoon.

Dat is ook de grootste onzin. Als dat zo was , dan moet het ijsselmeer dicht liggen met pos om al die Aalscholvers te voeden. Nee, ik zie ze vaak met een middenklasse vis ( 15 tot 25 cm in de bek boven komen en vaak ook met een grote vis. Snoek van 48 cm, geen probleen Brasem van 40 cm ook niet. Dikke vette paling van 1 pond gaat er ook in. Het ergste is: als ze in een troep jagen beschadigen ze heel veel vissen. We kennen allemaal het youtube filmpje van de ijssel bij Kampen wel.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sarca2

dat van die pos las ik in het nrc, de vogelbescherming heeft het over: pos, baars, blankvoorn en spiering. dat is inderdaad al heel wat breder. hoe dan ook niks aan te doen.
::new::

Gert

#17
Quote from: Menno_siemensma on December 20, 2021, 12:30:58
Dat van de schele pos is een fabeltje dat ergens een keer is aangegeven door 1 persoon.

https://edepot.wur.nl/231613
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiNqqmjofP0AhVOgv0HHWoTAq0QFnoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fnatuurtijdschriften.nl%2Fpub%2F642069%2FNatura2011108001005.pdf&usg=AOvVaw1zS0U8DY9NNCR2_cNGtz9C
Daar is het te lezen, maar ik weet niet of die 2e link werkt? - en het is waarschijnlijk dat je die persoon bedoelt Menno.

Het is dus geen fabeltje, want hij heeft het geconstateerd, maar dat was op 1 locatie, en is ook niet echt recent. En hij vond in andere braakballen weer hele andere vissoorten. Dus het is daarmee inderdaad niet gezegd dat ze overal vooral pos eten. Wel als er veel zit, maar dat is logisch.

En Beertje, ze eten de kleine vis onder water al op; de grotere nemen ze mee naar het oppervlak en dan zien we het pas.

Ik kwam dat bovenstaande artikel overigens tegen toen ik googelde op Aalscholver + rivierkreeft, want ik vroeg me af of ze die ook eten, en dat mogelijk een verklaring zou kunnen zijn dat ze nu ook de woonwijken "bezetten".
Maar ik heb daar nog niet echt een duidelijk antwoord op gevonden.


sarca2

bijzonder verhaal daar in Enkhuizen, mooi de betrokkenheid van die mensen om deze scholen vis te redden
::new::

guidogast

::agree::

Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

guidogast

::agree::