Forelvisserij Maurik

Started by Huppel, March 14, 2020, 20:03:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Huppel

Vandaag voor het eerst naar een forrellenvijver geweest.

Niet de meest grote vijver in NL, wel lekker dichtbij voor mij.
Dus even gebeld en langs geweest. Hele leuke en gezellige mensen.

Helaas in Maurik nog weinig ervaring met vliegvissen, waardoor weinig hulp mogelijk vanuit de eigenaren. voor een beginner als mij was het moeilijke visserij. Echt zoeken naar de juiste vliegen/ spullen.

Tegen de wind in was de enige plek om te werpen. Aan de andere kant sta je namelijk strak langs een fietspad.
Aangezien het koud is zaten de vissen diep werd verteld. Helaas had ik niet helemaal de juiste uitrusting hiervoor.

Na een uurtje niks gevangen, maar toch genoten.

Eigenaren vertelde me dat ze van plan zijn vliegvis workshops te gaan geven. Dus wie weet.  ::goodjob::

Ik ga hier zeker vaker komen, maar hebben jullie tips? Met name in deze kou? Eventueel ervaring op deze vijver?

BVD

Menno_siemensma

Lastige visserij, ik ben zeker geen prof forelputtenvisser, maar op zich zou het water warm genoeg moeten zijn dat ze actief zijn. Wat vaak kan werken als ze niet (meer) zo happig op actief geviste streamertjes etc zijn, zijn buzzers. Muggen zijn vaak de eerste insecten die uitkomen na de winter en zelfs eigenlijk tijdens de winter. Rode kleine larven op haak #10-16 of zwart/zilver, zwart rood, olijfgroene buzzers zijn je standaard versies, meestal vis je die 2 of meer onder een indicator, tenzij meer haken niet mag.
Dan blijft het zoeken waar ze zitten, beste gok is te beginnen redelijk dicht bij de kant tegen het talud aan op een meter of 1,5- 2,5m diepte, blijven zoeken met dieper vissen en andere plekken tot je vis haakt.
Gouden combinatie blijft ook 1 of 2 kleine hazeoor of pheasant tail nimfjes langzaam 8tjes draaiend binnenvissen met lange leader of intermediate lijn.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Huppel

Hallo Menno,

Dank voor je hulp.
Buzzers heb ik niet geprobeerd, dus wellicht de volgende keer.

Ik probeerde met een loop q #4 met drijvende lijn en lange leader (2,7m).
Verschillende vliegen (kleine streamers, maar ook wooly bugger, nimpfjes in felle kleuren en glimmende staarten) geprobeerd.
Alle met verzwaard kopje zodat ze zonken. Door de drijvende lijn vielen er andere vliegen af. Ze moesten immers zinken naar +/- 2m.

Ook de pheasant tail niet geprobeerd. Terwijl die wel in de. Liegendoos zat  :o

Menno_siemensma

Het kan zijn dat ze met het toch nog vrij koude water vrij inactief zijn en diep blijven. Vaak wel in een school of schooltjes. Wat je met buzzers en nimfen goed kan doen is steeds lager in het de waterkolom vissen zodat je  de vis kunt vinden, ze worden er niet door verjaagd zoals met streamers kan gebeuren. Maar soms wil het gewoon ook niet, ik heb ook wel eens een middag gevist op zo'n put waar ik met moeite één forelletje er uit kon halen. Nu het wat warmer wordt moeten de insecten actiever worden en zo ook vis actiever worden dus andere dag een keer gaan kan totaal anders zijn :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Mike

Ik zou een DI5 pakken met een leader van 2 m en er 2 booby's aan knopen. 1 op 1 m en 1 op t eind. Zwart/wit/sunburst/chartreuse zijn mijn favo kleurtjes.
Probeer eerst langzaam strippen en af en toe ff 20 sec stil laten hangen en als dat niet binnen afzienbare tijd aanbeten opleverd je snelheid opvoeren.
Wat met koud weer vaak ook goed werkt zijn apps.
Hang er 2 onder je indicator. 1 op 50 cm van de bodem en 1 in t midden.
Probeer ze eerst statisch te vissen en als dat niet werkt af en toe langzaam omhoog trekken en weer laten zakken.
Een flinke snake is ook bijna altijd echt top. Bij voorkeur aan int of zinklijn.
Werkt dat allemaal niet, dan zou ik lekker gaan Netflixen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Huppel

Super jullie tips  ::goodjob::

Haha Mike, Netflixen is natuurlijk de allerlaatste hopeloze uitvlucht  ;D

Boobys had ik ook wel meegenomen in fel oranje/ geel/ glitter, maar wist ze niet goed te combineren met mijn drijvende lijn. :(
De volgende keer de intermediate en of zinkende lijn meenemen en de boobys proberen wat dieper te vissen door te combineren met een buzzer/ nymph.

Maar buzzers (larven) en apps (bloedwormen) zijn op vrij grote diepte dus in het koudere water de beste keuze.

Binnenkort nog eens proberen.