WAT ZIJN GOEDE KARPERVLIEGEN?

Started by Gerrit72, March 12, 2012, 23:39:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Zag ik net het geplaatste filmpje van de hondebrok vlieg. Ik kan me voorstellen dat dat werkt op wateren waar regelmatig met katten- of hondenbroken gevist en gevoerd wordt. Werkt het ook water waar dit niet gebeurd?
Ik ben zowieso benieuwd of iemand tips kan geven voor goed vangende karpervliegen (ik ben beginner, alle uitleg is welkom).

Groeten en alvast bedankt,  Gerrit72
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Quote from: maurice on March 13, 2012, 00:04:03
kijk hier eens.
karper

Heb de sponsvlieg er ook maar even bij gezet met een plaatje en bindbeschrijving.

renew

hallo
het ligt er ook aan hoe je op karper vist. De meeste mensen op zicht zowel aan de oppervlakte als er onder. Het water in mijn omgeving met veel karper heeft nauwelijks zicht. Karpers verraden zich daar door bellenplakkaten. Ik werp gewoon op die bellen met hele normale vliegen, red of andere tags en hazenoren. Alleen moeten ze zwaar over de bodem gaan dus behoorlijk verzwaard. Dat doe ik met kettingoogjes zodat ze upside down over de bodem gaan en niet teveel vuil pakken. Best wel effectief, plotseling loop je vast en als je dan de haak zet breekt de hel los.
Grtz
rene

Gerrit72


Bedankt voor de tips tot zover (meer info is van harte welkom)! Een aantal vlieg typen bootst iets eetbaars na, waar karpers bekend mee zijn. Vanuit het penvissen weet ik ook dat karpers uit nieuwsgierigheid dingen naar binnen slurpen (tijdens vlokvissen, is al meerdere malen mijn drijvertje naar binnen geslurpt & ging die net zo snel weer naar buiten!). Ik vis echter graag op water waar weinig vissers komen (en de karpers dus onbekend zijn met eetbare zaken die vissers erin gooien)

De info over de vliegen (natuurgetrouwe) vind ik interessant. Ik ken nog water waar karper niet (bijna dan, door mij 4x per jaar) belaagd wordt. Een besloten plas, met vele zijsloten en rietvelden. Het water is altijd helder en de karpers zitten er tot 30 pond. Doordat er veel overhangende bomen zijn, verwacht ik dat de karper het nodige opslobbert, wat uit die bomen valt (info over ervaringen met natuurgetrouwe vliegen is daarom zeer welkom!).

Er zit ook een mooi bestand aan graskarper, zijn er forumleden die informatie hebben over goed vangende graskarpervliegen?

The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Hai Gerrit,

wij vangen al jarenlang graskjarpers met de zg wiervlieg, eigenlijk niet meer dan een bosje groen of geel marabou op een stevige(!) haak gebonden. Zowel drijvende als langzaam zinkende uitvoeringen doen het goed.
Een karpervlieg hoeft niet natuurgetrouw te zijn want ik vang veel karpers aan zalmeitjes. Net zoals je zelf al schrijft pakt de vis die uit nieuwsgierigheid .Of niet natuurlijk want je moet soms vele vissen aanwerpen om er eentje te verleiden en te kunnen haken!

Sjoerd

Gerrit72


Maurice - Gert - renew - sjoerd, bedankt voor de suggesties!
Zijn duidelijke verhalen en plaatjes (waardoor ik makkelijk verder kon zoeken).

Quote:  De info over de vliegen (natuurgetrouwe) vind ik interessant.

Mochten forumleden aanvullende info hebben over goed vangende natuurgetrouwe vliegen voor (gras)karper, dan blijft jouw reactie zeer welkom!
The only difference between men and boys is the price of their toys.


Gerrit72


Maurice, bedankt voor de uitleg. Neem aan dat dit de vlieg is die Sjoerd bedoeld. Ben weer wat verder.
Wil dit zomer graag eens een poging doen (maar moet ook mijn uitrusting nog wat upgraden).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

erikdenoorman


Gerrit72


Erik, thanks, die ga ik binnenkort maken.
Karpertijd komt er weer aan.
(Al lijkt het er niet echt op, buiten helemaal
wit in Assen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Plantje

Ik ben van plan die hatseflats eens een keer te proberen. Lijkt me ook wel cool om eens karper te vangen op de vlieg!

Gerrit72


Ook die staat op mijn verlanglijstje.
Dit jaar maar eens serieus mee aan de slag.
Een echte uitdaging karper op de 'vlieg'.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

hilco

ik vind alleen die boilies zo lastig werpen dus gebruik ik de penhengel maar  :P

Henkie

Vliegeren op karper moet je beslist een keer doen. Op een mooie zomeravond met je waadpak het water in en proberen maar. Weet je niet wat je meemaakt!  ;D

hilco


R.S.N Flyfisher

Quote from: Gerrit72 on March 10, 2013, 08:58:35
Ook die staat op mijn verlanglijstje.
Dit jaar maar eens serieus mee aan de slag.
Een echte uitdaging karper op de 'vlieg'.


Wil dit jaar ook gaan vliegen op carp, carpbol/honderbrok fly's zijn al gereed  :)
Kijken wie het eerst z'n eerste karper vangt op de vlieg gheghe   ;)

Henkie

Quote from: hilco on March 10, 2013, 19:27:11
wordt je lek gestoken?
Beetje insmeren en een dikke sigaar mee voor als de muggen komen, Hilco.  8)

R.S.N Flyfisher

Quote from: Henkie on March 10, 2013, 19:47:20
Beetje insmeren en een dikke sigaar mee voor als de muggen komen, Hilco.  8)

Wil geen mug op Hilco zitten, sigaar is hierbij overbodig  :P

vliegvisgek

80 procent vang ik ook met zalmeitjes mt 8 en kleur wit of geel ;D ;D

hilco

Na vele felle discussies omtrent het wel of niet voeren, las ik laatst dat forum member Sjoerd, een doorgewinterde fanatieke vliegvisser,  toch gewoon een handje brood gooit en er zijn spons vlieg ertussen legt..............


tukkerrutger

tja, ik vindt dat je het zelf moet weten, maar tis wel mooier zonder lokvoer.. maar tis wel effectief.. en ik ga zo de hatsevlats maken :)

R.S.N Flyfisher

Vooral op die stadsvijvertjes met bv eenden voeren, karpers weten dat precies..
Komen ze zo boven

tukkerrutger

idd, ik vis voornamelijk nog op stadsvijvers (vervoer), lokvoer is niet nodig..

hendri

ik hoop dit voorjaar/zomer nog een paar karpers tegen te komen op de vecht.  kijken of die ook een carpbolletje willen. ;D ;D