Beginnen met binden

Started by greg, July 07, 2011, 22:46:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

voor grote vliegen gebruik ik er ook zo een, imi-Regal

greg

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 15, 2011, 18:55:20
voor grote vliegen gebruik ik er ook zo een, imi-Regal

Mag ik vragen welke vice je gebruikt voor kleine vliegen? Betekent het dat op de imitatie geen kleine vliegen te binden zijn? Wil hem gaan bestellen en daar als eerste wat pheasant tails mee binden, maar weet nu niet of dit de juiste vice hiervoor is?

maurice

voor de streames gebruik ik ook mijn imi-regal, gekocht voor €35,00( 5 jaar ook voor de kleine vliegen) voor de kleine vliegen gebruik ik nu een danvice.
gekocht in polen voor 59,95 euro, een super ding.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

peterv

Tot haakje 18 of zo werkt het prima. Kleiner kan, maar de vrij grove kop maakt het dan wel lastiger . Je moet wat meer prutsen omdat je weinig ruimte hebt. Hetzelfde geldt overigens voor de "echte" Regal.

Ben je idd. bereid 100 euro uit te geven dan zou ik naar een Anvil Apex kijken.

Maar: Vergeet de rest van je uitrusting niet:  Absoluut nodig zijn:

-Een goede schaar (Anvil, DrSlick, goed solingen nagelschaartje, voor grof werk een Korum onderlijnschaartje) Hier niet bezuinigen!
-Goede spoelhouder/bobbinholder (iets met peren heeft ze in de aanbieding) Ceramische tube is geweldig...
-Hackletangetje. C&F heeft prachtig spul, maar het hoeft niet zo duur. Ik gebruik zelf heeel oude RVS Dorin teardrop hacklepliers. Zoek iets dat je bevalt.

Handig:
-Dubbing brush (Te maken met velcro en een ijslolliestokje)
-Laknaald/halve steek tool.
-Whipfinisher (als je die gebruikt)

Maar je handen zijn je belangrijkste gereedschap.

A{b}r{a}xa{s}

Wat Peter al zegt, de kop is vrij grof waardoor ik kleine haakjes al snel 'kwijt' was en er weinig ruimte overbleef.

Daarnaast had ik met kleine haakjes regelmatig dat ik het haakje uit de vice trok. De kracht waarmee het haakje vast zit wordt bepaald door de klem en die kun je niet regelen. Misschien dat de klem in mijn vise niet optimaal was, maar ik vond het uiterst irritant om als je bijna klaar was in eens de haak uit de vis te trekken, waardoor je weer van voor af aan kon beginnen. (of ik trek gewoon te hard :) )

Een 3e minpuntje, maar dat vind ik bij de meeste vices, is gebrek aan voldoende hoogte. Dat is puur persoonlijk, maar ik vind veel vices te laag. De vice die ik nu gebruik (een Snowbee Waldron) heeft een verlengstukje voor de stang waardoor alles wat hoger komt te staan, wat ik prettiger vind werken.

De Snowbee vice heeft deze 3 punten waar ik moeite mee heb niet en bevalt mij daardoor heel goed. Voordeel is bovendien nog dat de stand van de kop goed instelbaar is en dat de vice roterend is. Minpuntje is wel de prijs, die is stukken hoger dan die van een imitatie-Regal.


Henry

Ik gebruik zelf de Stonfo lever vice. Is wat duurder dan deze die je in de link liet zien, plusminus 160 euro http://www.sportfish.co.uk/product/stonfo-lever-vice En kan van zeer kleine haak tot toch wel vrij groote haak aan. Is degelijk en voldoet aan mijn wensen tot op heden en met de opties toch ook nog uitbreidbaar.

greg


Inderk

Ik heb een Peak vise.
Prima kwaliteit, en met de standaard bek kan je al heel goed uit de voeten.
Kijk op de link maar eens even naar testreviews.
http://www.peakfishing.com/ProductReviews.html
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


greg

#34
Heb de Avil Apex vice besteld  :) :) :)  !!!!!

Heeft iemand nog goede ervaring met schaartjes, speol/bobbinhouder, hackeltangetje, e.d . het liefst merk en evt. waar te bestellen?

Krijg nu al zin om wat te gaan binden  :D

Inderk

Gefeliciteerd met je aankoop!

Voor schaartjes spoeltjes etc.....
Ach zoek eens contact met een sponsor.
http://www.egoflyfishing.com/webshop/index.php?cPath=92&osCsid=fadfd3c84b38ef9560581c6e85311ae1
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


peterv

#36
Nette vise, Greg! Daar ga je een heleboel plezier aan hebben.

Goede schaartjes: Anvil of DrSlick. (Anvil is echt GOED. )
Spoelhouder: Griffin (Voahr wénig)
Qua hackleplier is C&F uiteindelijk niet te verslaan. Veel te duur, maar erg goed.
Laknaald/half hitch tool: Pik er een, boeie. (Maar niet met een rond greepje, dat rolt je hele bindtafel af) Geinig voor weinig.

Oh, En Mirjana is best lief hé :)





greg

Quote from: peterv on July 16, 2011, 22:23:57
Nette vise, Greg! Daar ga je een heleboel plezier aan hebben.

Goede schaartjes: Anvil of DrSlick. (Anvil is echt GOED. )
Spoelhouder: Griffin (Voahr wénig)
Qua hackleplier is C&F uiteindelijk niet te verslaan. Veel te duur, maar erg goed.
Laknaald/half hitch tool: Pik er een, boeie. (Maar niet met een rond greepje, dat rolt je hele bindtafel af) Geinig voor weinig.

Oh, En Mirjana is best lief hé :)

Helemaal niks mis mee ;)!

Heb een hoop vices onder de loep genomen en denk met dit budget een goede aankoop te hebben gedaan!
Nu nog ff de tools verzamelen en ja daarna niet te vergeten de hackels, e.d.
I.i.g bedankt voor alle tips!

maurice

veel plezier er mee.

ps Muddler.nl heeft een mooie bobbinhouder,

de Stonfo drag system bobbin holder    en niet duur.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

greg

Quote from: maurice on July 17, 2011, 10:37:09
veel plezier er mee.

ps Muddler.nl heeft een mooie bobbinhouder,

de Stonfo drag system bobbin holder    en niet duur.

Bedankt en zeker leuk geprijsd!

greg

Wat is nu wezenlijk het verschil tussen een rechte roterende hackle klem of zo`n ronde? Bij het rechte model heb je ze ook in in verschillende lengte`s.

Wat kunnen jullie mij aanraden?


HappyFisherman

Roterende vind ik makkelijker. Wel af en toe het kousje vervangen, omdat ie anders niet goed meer pakt.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

greg

Quote from: HappyFisherman on July 18, 2011, 21:03:42
Roterende vind ik makkelijker. Wel af en toe het kousje vervangen, omdat ie anders niet goed meer pakt.

Waar geef jij de voorkeur aan een kort of lang model?

HappyFisherman

Dan moet ik die ook maar eens aanschaffen :D

Beginnen met binden met C&F klinkt wel een beetje als rijlessen in een Ferrari ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

En simpel beginnen! Je krijgt meer voldoening van een goedgelukte "makkelijke" vlieg dan van een slechtgebonden moeilijk patroon!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

peterv

Quote from: HappyFisherman on July 18, 2011, 21:28:24
Dan moet ik die ook maar eens aanschaffen :D

Beginnen met binden met C&F klinkt wel een beetje als rijlessen in een Ferrari ;)
Tja, maar het werkt wél...
Ik heb zó lang gekloot met matig materiaal. Goeie vise, goed schaartje, goede bobbin holder. Het maakt binden zoveel plezieriger...

HappyFisherman

Ik heb nu een plier van DrSlick, ook geen slechte maar wel met een kousje...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

C & F hebben na mn uitproberen toch de betere verenklemmetjes ;)

heb van dr s nou die licht in de kliko en volgen mij ook al lang weer ge re

nou kom maar op met die vliegen :)


greg

Quote from: Rossie69 on July 19, 2011, 16:24:35
C & F hebben na mn uitproberen toch de betere verenklemmetjes ;)

heb van dr s nou die licht in de kliko en volgen mij ook al lang weer ge re

nou kom maar op met die vliegen :)

Heb mijn vise nog niet eens binnen  ;D!
Maar zodra ik die binnen heb en de rest van het spul, zal ik ze zeker op het forum plaatsen 8) :D!


greg

Heb hem binnen is het geen plaatje!



En nu snel op zoek naar het juiste gereedschap!