Vliegvissen zonder hengel

Started by Opidoku, August 22, 2014, 13:08:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gijsie20

#25
Ah excuus, ik dacht dat het ging om een gemiddeld stromend riviertje in het buitenland...
De maas...dat zal wat lastiger worden idd , iig qua waden :D

Opidoku

Quote from: goswit on August 22, 2014, 23:26:57
In welke gemeente of plaats woon je ,Maas is een heel ruim begrip
Ik mag helaas niet teveel stekinfo geven, maar het water stroomt er redelijk snel en is erg troebel. Het loopt er steil af en het is er in het midden zo'n 8 à 10 meter diep

@Gijsje20:
Dat klopt, maar ik denk wel dat het mogelijk is. Heb er namelijk iemand zien vliegvissen. Hij was wel al na een half uur gestopt.

Joost S.

#27
In het buitenland wordt dat vaak gedaan. Daar hebben ze een spoel voor.

Hier kan je dat goed zien.

http://youtu.be/YoJMG7Tri7g

Een handlijn heet dat geloof ik.

Raymond

Maas...?!  :o Humm...  ???
::wtf::

Opidoku

Quote from: Joost S. on August 23, 2014, 01:01:57
In het buitenland wordt dat vaak gedaan. Daar hebben ze een spoel voor.

Hier kan je dat goed zien.

'Youtube filmpje'

Een handlijn heet dat geloof ik.

Aah bedankt, het bestaat dus toch! Dat was ook wat ik in gedachte had! Het zal zeker niet echt vliegvissen zijn, maar toch een variant omdat het kunstaas toch een vlieg is. Die spoel kan ik ook nog eens vervangen door iets anders, en heb ik alleen nog maar een lijn een een vlieg nodig. Héél erg bedankt!

@Raymond:
Kan u wat meer info geven over die verbazende reactie?  :-X

Herman

Op Jamaica viste ik wel met n handlijn, maar dan met n stukje vis er aan. Das dus niet met n vlieg. Als reel gebruikte ik n leeg waterflesje.
Misschien met n paar loodjes op n cm of 20 voor je nymph?
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Raymond

#31
De Maas is meestal buitencategorie water, vandaar mijn verbaasde reactie.

Maar als er visjes bovenin zwemmen, in een haven bijvoorbeeld, zou je ze inderdaad misschien met een handlijn en een vliegje er aan kunnen vangen.

Maar Maas en 8-10 meter diep... en redelijk snel stromend...???
::wtf::

Opidoku

Quote from: Herman on August 23, 2014, 11:42:28
Op Jamaica viste ik wel met n handlijn, maar dan met n stukje vis er aan. Das dus niet met n vlieg. Als reel gebruikte ik n leeg waterflesje.
Misschien met n paar loodjes op n cm of 20 voor je nymph?

Nu ik weet dat dat een handlijn heet heb ik een beetje gegoogeld en ben al verschillende alternatieven voor een reel tegengekomen. Van een houten plankje tot een ijzeren blik en een leeg waterflesje is ook wel handig. Ik dacht eigenlijk om de loodjes te vervangen door een wartel, dit heeft ook gewicht. En dan kan ik altijd nog 3 gram boven de wartel doen.

@Raymond:

Ow, dat wist ik niet, ik dacht dat de zee dat was...
Makkelijk gaat het zeker niet zijn,  maar moet dat dan?  8)

Grtz.

Joost S.

Vangen hoeft niet makkelijk te gaan. Maar er is ook nog zo iets als veiligheid van de vis. En ik denk niet dat je ze dat kan geven met zo een setup.


goswit

Opidoku.

Ik vraag niet om de plaats van jouw stek , gewoon waar je ongeveer woond om beter advies te geven .
Ik begin een beetje te twijfelen of jouw vraag wel serieus is.    Wat ik zo kan vinden is de gemiddelde diept 5,5 tot 8,00 mt van grave naar het zuiden .

Dus de manier hoe jij wilt vissen is dus onmogelijk.   Je hebt een lijn van 10 mt  doet er een wartel op en 3 loodhagels samen ca 5 gram.
Volgens jou is de rivier 8 a 10 meter diep , stel dat je de lijn 10 mt kan wegzetten wat dacht je dat de lijn ging doen , juist naar beneden zakken en recht naar beneden hangen, kun je mooi verticaal vissen.     Verder weet je niet welke soorten vis in de maas zit ,dan zou in me daar eerst eens in verdiepen. Zoek op internet hengelsport vereniging die water gepacht hebben aan de Maas haal je veel informatie uit , Voorn -  baars- paling- snoek snoekbaars- karper,  zitten/liggen er in ieder geval.

Dus de enigste oplossing voor jouw vraag is ,spinhengel met buldo en vlieg , vaste stok met vlieg maar het allerbeste is een goedkoop vleigvissetje.

Toen mijn zoontje 4 jaar oud was heb ik een lijntje aan een  takje van 20 cm gebonden en een glimmend haakje zonder  aas. Heb hem voorgedaan hoe die moest verticalen op baarjes , had ik het maar niet gedaan kon zelf niet meer vissen . Hij is nu een zeer goede karpervisser geworden.

Met vrg  Gos.
:-\
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

maurice

Vanaf de kant met 10 of meer meters lijn denk ik dat het onmogelijk is.
Door de stroming die jij aangeeft zul je snel weer aan de kant zijn.
Misschien vang je een klein baarsje wat in het riet zit maar denk eerder steen of het riet zelf.

Mijns inzien een onmogelijke manier voor het water wat jij beschrijft.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Kruijff

Hoi mede forummers,

Ik krijg eigenlijk het idee dat we in de zeik genomen op dit topic..... niemand anders dat gevoel? Mocht ik er naast zitten dan wil ik wel een hengel en reel doneren..... Ooit hengel gekregen op dit forum en een reeltje gekocht voor weinig. Onze zoon vind vliegvissen echter helemaal niet leuk...
Gr Ed

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

goswit

Kruiijff.

zie mijn stukje ik heb het heej voorzichtig gemeld. Dit kan niet serieus zijn . Misschien kan een mod ip adres opzoeken
Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Kruijff

Heren bedankt voor jullie reacties.
Gr Ed

goswit

Het valt mij op dat het laatste jaar regelmatig vragen worden gesteld van nieuwelingen die vreemd overkomen , en na een tijdje niets meer van ze hoort .

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hilco de Visser

ik wil al 4 jaar vissen zonder reel maar niemand vind me meer aardig  :P

Plantje

Quote from: Opidoku on August 23, 2014, 00:22:29
Ik mag helaas niet teveel stekinfo geven, maar het water stroomt er redelijk snel en is erg troebel. Het loopt er steil af en het is er in het midden zo'n 8 à 10 meter diep

Van wie mag je geen stek info geven?!? Het is hier het roofvisforum niet! Je weet niet wat voor vis er zwemt dus je weet ook niet of het een goede stek is. Wat maakt het dan uit of je zegt waar het is?

@alle anderen die hier gereageerd hebben,

Op het roofvisforum heb ik dit topic van Opidoku al gevolgd: http://www.roofvisforum.nl/forum/viewtopic.php?t=114343

Ik denk niet dat we hier in de zeik genomen worden. Ik denk dat we hier te maken hebben met een jong menneke die wel graag wil vissen maar daar bepaalde (vreemde) ideeën bij heeft. Ik denk dat het een beetje een dromer is: hij heeft al lang bedacht dat hij zonder een hengel en reel wil "vliegvissen" en schuift alle antwoorden die hem adviseren iets anders of het op een andere manier te bekijken aan de kant. Immers, dat lijkt te veel op witvissen en daar is hij als 14 jarige wel klaar mee.

Dit alles vertel ik als persoon Plantje (Rudi zo u wilt) en niet als moderator. Als moderator wil ik er nog aan toevoegen: geef gerust adviezen, maar verwacht niet dat deze ter harte genomen worden en weet dat ironie en sarcasme niet aan Opidoku besteed zijn. Ik hoop zo een behoorlijk gefrustreerde discussie te voorkomen!

goswit

Plantje .

Ik denk ,nadat ik een stukje heb gelezen op R . F . dat hij of zij echt de boel zit te belazeren .  Of hij weet totaal niet wat hij / zij wil.     Beste is niet meer reageren .

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

goswit

Spreken is zilver zwijgen is goud .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Plantje

Gos,

Ik heb die stukken op het roofvisforum ook gelezen. Ik denk oprecht dat het niet is dat hij de boel belazert.

Ik denk dat hij zelfs heel goed weet wat hij wil! Hij wil alleen graag bevestiging dat het mogelijk is.
Als we hier bevestigen dat het prima te doen is zal hij ons allemaal bedanken voor de geboden hulp. Dan trekt hij binnenkort met een stuk dikke nylon, wat lood eraan en een kale haak met een vlieg eraan geprikt naar de Maas in Limburg en begint dat zaakje vrolijk hier en daar in het water te gooien. Enkele dagen later zien we dan hier en daar topics verschijnen:"Help! Ik vang niks!"

Het is een dromer met wat weinig geld te besteden volgens mij. En hij zoekt naar manieren om met zo min mogelijk investering en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van andere mensen toch te kunnen proeven aan het vliegvissen. Hij heeft op dat stuk aan de Maas immers al eens een vliegvisser zien staan. Dus kan hij er ook met zijn zelf geknutselde manier vissen vangen.

maurice

@ plantje, dat wat hij wil is geen vliegvissen en kan zelfs als stropen gezien worden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Ben het met je eens dat het geen vliegvissen is Maurice.

En ik geloof best, dat het als stropen gezien kan worden! Hij moet maar eens gewoon met een vliegvisser optrekken. En bijvoorbeeld die vliegvisser die hij aan de Maas gezien heeft eens aanspreken. Maar ik heb het vermoeden dat hij daar geen zin in heeft.

Scaramouche

Ja, dat is eigenlijk wel een goed punt, van die stroperij. De vispas is voor het vissen met een hengel en een handlijn valt niet onder die definitie. Je moet wel een heel zure BOA treffen als die daar over gaat vallen, maar ik heb al wel heel zure meegemaakt.

Misschien is het voor Opidoku eigenlijk het beste als hij met alleen een vlieg gaat vissen. Gewoon op zn buik bij de waterkant en heel voorzichtig een vlieg boven het water houden. Want het hoefde toch niet makkelijk te zijn?.... ::)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

#49
Cornico, zoals ik het tenminste altijd begrepen heb:

1. Definitie hengel in de visserijwet:

"Een hengel is: het vistuig bestaande uit een roede (stok) - al dan niet voorzien van een opwindmechanisme - en een lijn of snoer - al dan niet voorzien van één of meer dobbers - en ten hoogste drie één, twee- of drietandige haken."

Dus: geen roede = geen hengel.

2. Zowel een beroeps- als sportvisser moet zijn voorzien van de schriftelijke toestemming van de visrechthebbende (tenzij hij uiteraard zelf de visrechthebbende is, bijvoorbeeld omdat hij de huurder is van het visrecht). Vissen zonder voorzien te zijn van de schriftelijke toestemming van de visrechthebbende is volgens art. 21 van de Visserijwet 1963 verboden. Dit is strafbaar gesteld in art. 1a van de Wet op de economische delicten (WED) onder 30 bij het vissen met een hengel of peur. Voor het vissen zonder toestemming met andere vistuigen dan een hengel of peur (stroperij) is de strafbaarstelling opgenomen in art. 1a van de Wet op de economische delicten (WED)

Dus: met een ander vistuig dan een hengel of peur vissen is stroperij. Een hengel met 4 haken kan dus ook worden gezien als stroperij. (voor beide gevallen: Feitcode H 662 e. het OM bepaalt de strafmaat).

Zoals ik al zei moet je wel een heel zure BOA tegenkomen, maar mocht je met alleen een handlijntje zitten te vissen, dan heeft hij volgens het bovenstaande wel het formele recht om je op de bon te slingeren.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10