Hoe tuig ik mijn hengel goed op?

Started by Hans. K.man, January 23, 2012, 20:05:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Hans. K.man


Dag allemaal,

Zoals bekend bij een aantal van jullie heb ik intussen mijn eerste hengeltje met vliegjes en leader lijn, enz. echter heb ik geen idee hoe je zo'n ding goed optuigt, ik dacht zo dat daar veel verschillende manieren voor waren (verschillende knopen, tippets) maar wie kan mij even een soort basishandleiding hengeloptuigen geven. Ik heb intussen de backing en lijn op de reel met een leader loop, dus nu moet de leader worden gemonteerd en dus ook de tippet (is tippet gewoon 20/00 fluor carbon?) hoe knoop ik dat er dan aan?

Ik had zo bedacht maar eens een werpcursus te gaan volgen want dat werpen van mij geeft een soort zweepslagen? en mijn lijn raakt de grond steeds, ik neem toch aan dat dat niet hoort.

In afwachting van jullie deskundige reactie's,
Hans Kunstman

A{b}r{a}xa{s}

wat ik meestal doe :
* backing vastmaken aan de reel
* leaderloop aan beide kanten van de vliegenlijn
* backing aan leaderloop op de lijn knopen
* leader m.b.v. een lus in lus verbinding aan de vliegenlijn bevestigen
* klein ringetje aan het einde van de leader en daaraan de tippet (kan alle nylon zijn...wel dunner dan de punt van je leader !)
* vlieg(en) aan de tip
* ....en vissen maar !
(in geval van alleen vissen met nimfjes...alleen een stuk tippet/nylon aan de leaderloop bevestigen..dan is een leader niet echt nodig...maar wel makkelijker om de lijn beter te laten overslaan)

wat het werpen betreft...zou zeker een lesje nemen, dat scheelt enorm !

Hans. K.man

Dag A{b}r{a}xa{s},

Ik had inderdaad al geprobeerd met een lus in lus verbinding de leader aan de lijn te maken maar dat ging niet zo goed, de leader was nog zo veerkrachtig dat hij steeds een krakeling werd in plaats van een mooi klein knoopje...
Hoezo een ringetje aan de leader?
Ik dacht toch dat je altijd met één vlieg tegelijk vist?
Wat bedoel je precies met het laatste sterretje, over nimfjes vissen?

Cursus word aan gewerkt!

Groeten,
Hans

Rene V.

Goudrijnet of golden delicieus?

Rene V.

A{b}r{a}xa{s}

* lus-in-lus : de lus aan de leader (als die er niet aan zit dan eerst maken) over de leaderloop halen en dan de piunt van de leader door het oogje in de leaderloop trekken en vervolgens de leader helemaal doortrekken en stevig aantrekken...die 'knoop' zet zich vanzelf vast

* je kunt ook je tippet direct aan de punt van de leader knopen, maar zo nu en dan verspeel je een vlieg of wissel je van vlieg. het stuk tippet wordt daardoor korter en op enig moment moet je het dus vernieuwen..dus afknippen en nieuwe tippet er aan knopen. daardoor wordt je leader dus ook steeds een stukje korter, én de overgang tussen de dikte van de leader en je tip steeds groter (dikteverschil). door een klein ringetje aan je leader te knopen is het makkelijker om de tippet er aan te knopen én kun je de tippet snel/makkelijk vervangen als die te kort is geworden, of wanneer je een andere dikte er aan wilt knopen.

* in het begin viste ik bijna altijd met 1 vlieg, tegenwoordig, zeker als ik met nimfjes vis, zijn het er meestal 2 of 3 aan de lijn. zo kun je meerdere waterlagen (dieptes) tegelijk afvissen.

* i.t.t. droge vliegen is de secure presentatie met nimfjes wat minder belangrijke, die moeten toch nog even zinken. daarom hoeft de leader niet zo netjes 'over te slaan'. plus, nimfjes zijn vaak al een beetje verzwaard, wat helpt bij het overslaan van de lijn...dus kun je in dat geval ook uit de voeten met bv. 2,5-3meter nylon, ipv een leader met daaaraan nog een stuk nylon/tip

Hilco

probeer eens samen met een andere vliegendevisser een uurtej te vissen dan zie jehoe het moet!!

Sieger

Hans de snelste en eenvoudigste manier om het te leren is om bij iemand langs te gaan die je live kan helpen....

Je zou bv Inderk ff kunnen mailen om op (een) zaterdag langs te komen op Baggelhuizen (bij Assen) is niet zo ver bij je vandaan volgens mij... Daar zit een hele batterij aan mensen die je graag verder helpen...

Via letters is het toch wat lastig....


Sieger

Hans. K.man


Ja, dichterbij zijn er ook wel mensen die me kunnen helpen maar ik denk van misschien doe ik wel een heel klein pietluttig dingetje verkeerd, dan vraag ik het hier even en dan is het probleem opgelost.

Maar ik snap wat je bedoelt knopen enzo is ook gewoon niet uit te leggen.

Ik zal de man van de vliegvislessen eens vragen, hij kan me vast verder helpen.

Groeten,
Hans

Hilco

en overal is wel een youtube filmpje van te vinden .

Hans. K.man


John

Zit ook een vliegvisvereniging in Nieuw Amsterdam. Is nog dichter bij.
Vanaf 1 april elke vrijdag avond weer werplessen van gecertificeerde instructeurs. (Is gratis voor leden)

Voor het eerste moment kan ik je wel op gang helpen Hans. Stuur je wel  een PB met mijn contactgegevens.

Inderk

Kom eens bij mij langs in Midden Drenthe.
Kunnen we kennis maken en kan ik je wel helpen met het optuigen van de hengel. En tevens de beginselen van het werpen bijbrengen.

Daarnaast ben je ook van harte welkom op Baggelhuizen op de forumdag. (Ik heb vliegen zat, dus die hoef je niet te regelen)
Daar kan je ook gelijk kennis maken met de vliegvisvereniging in Assen (NNVV) en er zijn ook leden van de vliegvisvereniging VVNA aanwezig (Vliegvis vereniging Nieuw Amsterdam)

Maar kom gerust langs/aan.
Mail gerust.: aftma5@gmail.com
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Inderk

Quote from: John on January 23, 2012, 21:22:27
Zit ook een vliegvisvereniging in Nieuw Amsterdam. Is nog dichter bij.
Vanaf 1 april elke vrijdag avond weer werplessen van gecertificeerde instructeurs. (Is gratis voor leden)

Voor het eerste moment kan ik je wel op gang helpen Hans. Stuur je wel  een PB met mijn contactgegevens.
jij woont dichterbij hem..... altijd goed.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hans. K.man


Baggelhuizen klinkt leuk, zal even met mijn ouders moeten overleggen maar als ik kan ben ik graag van de partij!

renew

he guys daar in het noorden
chapeau hoe de nieuwelingen geholpen worden.
Grtz
rene

weerwolf

deze topic kan gecombineerd worden!

Voor het eerst vliegvissen!

nu wordt het interessant hans :)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hans. K.man

renew,   je hebt zeker gelijk!!!

Heb nu al van meerdere mensen aanbod gehad voor hulp, vind ik echt geweldig hoor!

Ik hoop over een jaar zelf ook zo mensen in de hobby helpen. (eerst zelf nog effe leren vliegvisse)

Echt mooi hoor,

Hans

renew

yep vandaar mn opmerking .. Ben een beetje aangedaan :'(
ik had in het haagse geluk en werd door Hanafi Saleh op sleeptouw genomen en stond de 2de week al forel te drillen op ovm. Maar het is soms triest hoe hier mensen niet begeleid worden daarom krijgen sommige die zich wel verantwoordelijk voelen er bijna een dagtaak aan. Maar hoera voor het noorden.
Rene

renew

yep wij stonden ook 4 maanden nadat jij begonnen was op de Kyll en 
een van je eerste vissen daar was een ....... Ruisvoorn dat was lachen he?! Ja Nico daar heb ik ook veel aan te danken  :'(

Voor de nieuwelingen gaan in op die aanbiedingen van die "oudjes" de beste manier om vliegvisser te worden.
Rene

Hilco

maar ook "ouwe" nieuwelingen als ik worden in het warme bad gelegd hier !!!

Hilco

ik heb veel geleerd van de tourdeovIII daar kon ik de kunst goed afkijken.

Nu lijkt het net of ik heel goed kan vissen ............ :o

weerwolf

Quote from: Hilco on January 23, 2012, 22:39:54
maar ook "ouwe" nieuwelingen als ik worden in het warme bad gelegd hier !!!

Hilco, dat komt omdat de spijkerbedden op waren, anders had je die gekregen ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hans. K.man

Dit forum is toch wel de enige plek waar je terecht kunt als beginnende vliegvisser, al doet sportvisserij nederland ook zijn best het vliegvissen bij de jeugd te promoten, je krijgt nooit de expertise en de gigantische hoeveelheid informatie als hier.

Ben je klaar mee Hilco!

Beetje off-topic maar moet toch even gezecht worden vind ik,
hans

Inderk

Misschien een idee om eens een vliegvis-starters dag te organiseren?
Kan wat mij betreft wel in de buurt van Emmen.
Kom graag om jullie op weg te helpen.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit