Italië, mei 2010

Started by Herman, December 22, 2010, 10:36:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Herman

Vanaf het oude forum gedeeltelijk overgenomen. Geplaatst: Zo mei 16, 2010 15:20    Onderwerp: Italië, mei 2010
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vorig jaar ben ik in september naar de streek van Bergamo geweest.
Omdat mijn gastheer de vangsten toen wat tegen vond vallen (zie ook verslag Italië, september 2009) MOEST ik in mei weer komen. Dan was de temperatuur goed en dat geldt dan ook voor de vangsten.
Afgelopen week was het dan zo ver. De afspraak was al in januari gemaakt, 11 tot 15 mei. Dit keer niet vanaf Weeze vertrokken, maar vanaf Eindhoven.
Op de 15e zouden Henk en Hendri nog gaan BB-en op het OVM, misschien daar ook nog ff kijken op de terugweg???
Eerst maar eens kijken wat Italië op gaat leveren.

Dinsdag
Na aankomst op het vliegveld van Bergamo gelijk in de auto gestapt om te gaan vissen. Het is droog en het zonnetje probeert door te breken.
Dat lukt dus niet............ na een kwartiertje rijden begint t te regenen. Dat doet het eigenlijk al een week of 3. Dario voorspelt een moeilijke week deze keer. Hoog water en vooral troebel. Hij vist alleen met de droge vlieg, dus het wordt voor hem een groter probleem dan voor mij (denk ik dan nog).
We rijden eerst naar de Serio, de rivier waar ik vorig jaar de slang gevangen heb. Het is niet hoopvol als we langs de rivier omhoog rijden. Bruin water dat machtig snel naar beneden komt. Soms is het hogerop wel beter.....
Helaas dit keer dus niet. Op de plekken waar we vorig jaar eigenlijk geen water hebben gezien was het nu bal. Toch vonden we bijna boven aan de rivier een stukje waar we het waadpak nat gingen maken.

Helaas werd het na een regenbui ook daar niet meer visbaar. Dario stelde voor om naar de Brembo af te reizen, misschien dat het aan de andere kant van de berg wel droog was gebleven?
Een bakje espresso gescoord en de berg overgegaan. Man wat een mist, zicht van 15 meter of zo. En dan de rijstijl van daaro......... slecht voor je hart!
Ook aan die kant van de berg hebben we de stekken van vorig jaar bekeken. Man wat een verschil, het water stond hier en daar wel een meter  hoger! Het werd dus niets met vissen. Een wijntje bij Dario werd dus ons doel. Kwam mooi uit, het was inmiddels 6 uur en dan konden we gelijk door het het warme eten.
Vanuit de keuken zagen we dat t wat beter leek te worden. Helaas niet meer voor vandaag, morgen weer een kans.

's Avonds wist de weerman op RAI UNO te vertellen dat we dan tussen de buien door moesten zijn.....
Woensdag
In eerste instantie zijn we woensdag even bij een locale visser langs geweest om een bakkie te doen. Die wist een paar stekken waar het misschien onder deze omstandigheden wel zou lukken een visje te verschalken.
Eerst weer de rivier omhoog tot het punt dat we al kenden. Geen enkele zin om daar de plomp in te gaan. Dan maar naar het punt dat we opgekregen hadden. Halverwege de rivier (tenminste het stuk dat wij wilden gebruiken) een zijrivier omhoog. Kilometertje of 30 gereden, daar was een plek op 1900 meter hoogte waar je wel zou kunnen vissen.
Niet te ver daar voor, op 1350 meter hoogte, kwamen we een plek tegen waar het ook zou moeten kunnen.

Helaas stroomde het daar ook te hard en was het water niet helder. Omdat Dario zoals al gezegd alleen met droge vlieg vist besloten we nog maar wat hoger te gaan. Aangekomen op de 1900 meter zijn we de auto niet eens uitgeweest. Stortregenen!

Helaas is de foto waarop je de sneeuw kon zien mislukt door het slechte weer. Bovendien was het ongeveer 3 graden daaro, snel weer naar beneden! We hadden via de telefoon gehoord dat op de andere locatie het droog was en voorlopig neit ging regenen.
Na een kleine 100 km gereden te hebben aangekomen bij

Een rivier zoals we ze in Nederland ook hebben, hier geen bergachtige omgeving

Maar met het grote verschil dat er hier wel forel zit!
Fototoestel heb ik in de auto laten liggen, dus verder geen foto's.
Hoewel we van alles geprobeerd hebben viel het vissen (en vangen) erg tegen. Dario had er helemaal de balen van, maar goed we bleven doorgaan.
Aan het einde van de middag ving ik op de CDC en Elk een paar leuke vissies die op Alvers of Serpeling leken. Volgens de andere vissers en Dario betrof het de "Vairone". 's avonds opgezocht in de enceclopedie en het gaat om een vis die alleen in Italië voorkomt. Shit en ik heb geen camera bij me.........
Na een lange dag omstreeks 8 uur weer thuis voor een goede warme maaltijd en welverdiende nachtrust.
Donderdag
Vandaag weer de Brembo opgereden. Het water was inmiddels al wel wat helderder en lager geworden. Misschien dat we vandaag wel aan de bak kunnen??
Bij de camping leek het wel wat te worden. Hoewel t water hoog stond en niet helemaal helder, toch maar het waadpak aangetrokken en begonnen met vissen.
Vele nymfen geprobeerd. Na een half uurtje lukte het dan eindelijk de eerste forel te landen. Met de Pink Harry, gemaakt om in Tjechië te gebruiken, begonnen.


Best wel een bleek gevalletje. Maar goed, vis is vis!
Later nog een paar mogen haken, onder andere deze:

En wat te denken van deze? Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd moet je maar denken.

Niet al te lang daarna begon t te miezeren. Het water begon te verkleuren van regenwater hogerop de rivier. Dario had t al snel bekeken. Hij had nog geen stijger gehad op de droge vlieg. Zelf nog een half uurtje doorgegaan en dan naar de auto gelopen.
Het mooiste dat ik toen nog ving was dit:

de bloemen van schijnknoflook. Snel naar huis om te gaan eten en drinken.
Vrijdag
De laatste dag al weer. Helaas was het ook deze nacht niet drooggebleven. We kozen het zekere voor het onzekere en gingen weer terug naar het dal. Machtig mooi weer! Zonnetje erbij en het werd warm. Dat beloofde nog wat te worden, ook voor de droge vlieg.
Onderweg weer een paar panini's gekocht met overheerlijke pancetta.
Op de parkeerplaats aangekomen begon het erg donker te worden. Een paar dikke onweersklappen en een beste onweersbui vielen ons ten deel.
Dikke hagelstenen klapten op de auto, dus eerst de broodjes maar eens opmaken en wachten op beter tijden.

Na een half uurtje werd t weer droog en kon ons visavontuur verder gaan.
De rivier was door de grote regenval ook al weer zo bruin geworden waar het regenwater er in kwam. Ik had een stek onthouden waar een poel was en een inlaat van afvoerwater. Daar aangekomen leek dat een hotspot te zijn. Boven de poel behoorlijk bruin water. Nymfen (weer de Pink Harry) ingegooid net er boven en dan door de poel laten driften. Binnen 10 minuten een mooie aanbeet. De Herminator boog zoals ie nog nooit gebogen had! WOW wat een gevoel! Dat moest een dikkert zijn.....
De vis komt niet boven, maar schiet van hot naar her. Omdat ie niet boven komt begin ik me een beetje zorgen te maken over de 12/00 waar ik mee vis. Een diepe run maakt het drama compleet..............
tippetbreuk........ Dario was zelfs te laat met de camera om het krom staan van de Herminator Sliptcane op de gevoelige plaat vast te leggen.
Balen dussssssssssssss
Een poos doorgevist, maar verder geen grote vissen weten te treffen. Dario had nog een grote forel aan de droge vlieg, maar na een paar seconden wist die zichzelf te onthaken. Waarom zijn weerhaken ook al weer verboden????
Uiteindelijk nog een paar Vairones weten te verschalken. Zoals al vermeld lijken ze op Alver of Serpeling, maar zijn het toch andere vissen.
Ze hebben roodachtige vinnen en voelen aan alsof je baars vasthoudt.





Al met al ook daar weer een redelijk dagje gehad. De vangsten vielen tegen, maar och het gaat er soms ook om dat je buiten bent nietwaar? Toen we terugliepen kwamen we nog een visser tegen die met een woolybugger aan het streameren was. Hij ving vlak bij ons een mooi exemplaar van zo'n 2 kilo denk ik.... Dario vindt nymfen al bijna geen vliegvissen meer, laat staan streameren........

We hebben maar afgesproken dat ik eind september nog maar weer een poging moet komen doen. Jammer, maar het is neit anders...........
Hopelijk dan wat meer foto's!


Herman
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::