Speydag 2011 Aachen... het verslag

Started by Sieger, March 05, 2011, 21:55:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Sieger

Eindelijk was het vanochtend dan zover. De allang ingeplande dag om weer eens met de dubbelhandige hengel aan de slag te gaan begon... Wel een beetje vroeg voor de zaterdag (om 6 uur ging de wekker), maar het is dan ook een dikke 2 uur rijden naar de plek van bestemming... Om 7 uur in de auto en hup ... karren maar.... Op naar de 'Teichanlage Elsa in Aachen"...


Teichanlage Elsa Aachen

De reis verliep goed en ik was er sneller dan ik had verwacht.. Toch wel een voordeel t.o.v. de doordeweekse dagen... Op zaterdag ligt iedereen kennelijk nog op bed ... Om half 10 op de plek van bestemming dus eerst maar eens kijken... Rolf en Rene zijn er al dus snel de spullen uitgepakt en eerst maar eens een bakkie koffie... Beetje bij beetje druppelen de mensen binnen en de eerste worpen met de lange joekels worden al gemaakt... Lange joekels, want 14 of 15 voet is toch net even iets anders dan een 8 of 9 voets hengel in aftma 4 of 5... Na 2 jaar best wel weer wennen..


De eerste voorzichtige worpen worden gemaakt door Jurgen (Dryfly)


En strekken dat ding... lang hè?

Als de mensen allemaal binnen zijn, wordt de dag geopend door Rolf en begint Rene een inleidend verhaal over Speycasten, Underhand-casten en Skagit-casten... Toch wel goed om het verhaal weer eens te horen. Met het verhaal geeft Rene ook gelijk een demonstratie hoe het casten zou kunnen, wat kracht te maken heeft met casten (niets... ;-) ) en allerlei verschillende worpen met diverse hengels en lijnen... Een goed verhaal, maar ook wel van pffff.... kon (of kan) ik dat ook..?


Inleiding door Rene Königs...

Na de inleiding zelf aan de slag... Shi... dat valt toch niet mee... de lijn loopt voor geen meter en als ik hem al weg krijg dan net rond de 20 meter... Ben het zeker verleerd... Rene komt er even bij staan, kijkt wat en schaaft wat bij aan mijn handelingen en verhip... het begint al beter, maar echt lekker lopen doet het nog steeds niet... Rene probeert mijn hengel even uit en komt al snel tot de conclusie dat de lijn absoluut niet bij de hengel past... En ik had me nog wel zo goed laten inlichten op allerlei fora...

Rene legt een andere lijn op de hengel en zoeffff daar vliegt de lijn er ineens uit... machtig mooi.. 1e leermoment dus... geen lijnen meer kopen die ik niet zelf gevoeld en geprobeerd heb...... :-/ .

Ondertussen is iedereen lekker aan het oefenen en hengel aan het uitproberen en vervliegt de tijd ...

http://tight-loops.nl/wp-content/uploads/Speydag-5-maart-6-300x200.jpg
Hengels en lijnen proberen, ervaringen uitwisselen en oefenen...

Aan de gezichten van de mensen te zien heeft iedereen er schik van... Individuele aandacht is er ook voldoende en voor we het weten weet iedereen er toch een redelijke lijn uit te krijgen.. Wel heeft iedereen zo zijn voorkeuren voor een bepaald type hengel... Zo heeft Jurgen liever een wat harde hengel, terwijl ik meer voor een zachte parabolische hengel ga...

In de middag heb ik de hele tijd staan werpen en oefenen met een Beulah switchrod (10,6 voet aftma 5/6)... Waaauuuuwww wat een heerlijke hengel is dat. Rio shootinghead met het passende gewicht erop en "hij loopt als een tierelier..."... Mooi.. (3 keer raden wat er in de kofferbak mee naar huis ging... ;D )

Ineens wat rumoer... Gunther heeft er illegaal aan vlieg aangeknoopt en gelijk hangt er een forel aan... Wel leuk... :-)


Gunther's illegale vangst... Sjo kijkt verwonderd toe.. ;-)

Om een uur of 3 zijn al een boel mensen richting verwarming (het heeft de hele dag rond het vriespunt gehangen... ijs in de ogen en berekoud.. brrrr..) dus er is ook nog even tijd en ruimte om het wel een vlieg aan te hangen... Ook een heel leuk stukje van de dag moet ik zeggen... De Beulah deed zijn werk echt meer dan uitstekend... Zacht als het moet en kracht als erom gevraagd wordt...


Mooie Straight Line... :-)

Ik weet in een kleine 3 kwartier 5 vissen te vangen en Jurgen heeft er ook nog één... Een heel mooie afsluiting van de dag... :-)






Ik met mijn mooie Regenboog...

Je zult begrijpen... Ik heb een heerlijke leerzame en leuke dag gehad... Veel opgestoken, nieuws geleerd en nieuwe wensen en vooral veel plezier... Iedereen die daar aan mee hebben gewerkt bedankt... Maar natuurlijk vooral Rolf en Rene. Zonder hen was er niet eens zo'n dag geweest... Wat mij betreft voor herhaling vatbaar..

Zoals altijd... de grotere foto's zijn te bekijken via mijn blog... http://tight-loops.nl/?p=649


Sieger

HappyFisherman

Mooi stuk. Was de reis dus meer dan waard!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dryfly

Leuk stuk Sieger, het was inderdaad een top dag.

Toch wel goed zo'n kans om zoveel hengels en lijnen te proberen, zo kun je inderdaad echt eens kijken wat bij je past en je leuk vindt.

Wat ik denk ik één van de beste tips van de dag was, dat er volgens René eigenlijk geen slechte hengels meer gemaakt worden maar dat de lijnkeuze (gewicht en type) in combinatie met de hengel het allerbelangrijkste is.

Zeker voor herhaling vatbaar.
Ne pas pipi contre le vent

Gunther

#3
Zonder woorden,echt niet nodig!

Sieger



Sieger

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

peter

Zo wil ik je veeeeeel vaker zien Sieger

Mooi verslag
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Rossie69

echt smoelenboek plaatje :)

maar is die bula van jouw sieger ?
of
van
Gunther ?

he moet deze topics over gaan slaan,want krijg er toch de kriebels van.


maurice

je zou toch geen vis vangen!
werp dag zou het toch zijn!

mooi verslag en mooie foto`s.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Yep was een bere mooie dag Evert beetje koud maar heel leerzaam....

@Henk... Gunther heeft een een 6/7 hengel ... Ik heb nu een 5/6 met lijn... moooooiiiiii!


Heb na een nachtje slapen overigens besloten dat mijn Winston Spey hengel eruit gaat. Zo'n dag helpt wel om te leren wat het best bij je past.... Een wat kortere 12,6 voets voelt bij mij beter.... Heb er al 1 uitgezocht, maar eerst deze nog verkopen natuurlijk...  ;) Duzzzz...

@ Maurice: Was ook niet echt de bedoeling, met zoveel mensen op een rij hadden de haken denk ik meet wangen gepakt dan vis.... Aan het eind van de dag waren de meesten al weg en toen was er toch nog een uurtje ruimte om met haak te casten.... En te vangen...  ;)


Sieger

dryfly

Welke 12,6 voeter heb je dan in gedachte sieger?
Ne pas pipi contre le vent

Sieger

Deze...

de Beulah Classic Speyrod in 7/8... 12,7 voet



.....
Ben alleen bang dat de levering wel eens lastig kan worden... Dit is de VS variant... niet in de UK verkrijgbaar...


Sieger

dryfly

Gewoon een vistripje naar de US organiseren, kun je hem meteen ophalen. Sjo wist nog wel een plek waar je hem kan testen.
Ne pas pipi contre le vent

Sieger

FF een goede sponsor vinden...  :o

Zou opzich wel leuk zijn... (hengeltje kopen... ;D )


Sieger

Gunther

Een kleine tip: Belgie het land van de onbegrensde mogelijkheden.
Waar krijg je een prachtige Beulah stok met orgineel bijpassende lijn maar ook met reel.
Veelal direct op voorraad of anders even met een mailtje bestellen.

http://www.pnsflyfishing.be/materialen.html

Ben er vandaag nog  geweest en ja hoor, ook weer geslaagd!

Sieger

Had ik ook al even gekeken Gunther...  :D... Eerst even kijken of ik hem bij Rolf Renell kan bestellen... als dat niet lukt dan inderdaad die kant op..  ;)

Leuke dag gehad... Nog nieuwe dingetjes gezien en ingeslagen???


Sieger

Gunther

Uiteraard, stond ook direct weer verlekkerd te kijken voor het goed gevulde Beulah rek.
Heb ook mijn gewenste lijn gekregen (Guideline Pounch pro WF 7F) en nog wat bindspullen.

Sieger

Quote from: Gunther on March 06, 2011, 20:32:17
Uiteraard, stond ook direct weer verlekkerd te kijken voor het goed gevulde Beulah rek.
Heb ook mijn gewenste lijn gekregen (Guideline Pounch pro WF 7F) en nog wat bindspullen.

Schön..... ;D


Sieger

marc

mag hier niet verder volgen of zal weer in de papieren lopen vrees ik. heel mooie hengels dat
@gunther
guideline bullet al eens getest?gooit iets zachter af naar mijn mening ,maar wel even makkelijk;
marc

Useless

Sieger die hengel kun je toch ook gewoon in nederland bestellen? Volgens mij is Exclusive FLyfishing in bussum ook dealer van beulah.

Gunther

Marc voorzover ik vernomen heb is de Bullet net vanaf dit jaar op de markt gekomen,heb er wel al veel positieve dingen over gehoord maar helaas zelf nog niet kunnen testen.
Useless P&S importeert zelf uit America en andere winkeliers die wel Beulah dealer zijn kunnen niet altijd aan alle spullen komen(o.a. tussenhandel).
Hoor vaker van deze probleempjes zowel uit Duitsland als Nederland.

Sieger

Quote from: Useless on March 06, 2011, 22:06:13
Sieger die hengel kun je toch ook gewoon in nederland bestellen? Volgens mij is Exclusive FLyfishing in bussum ook dealer van beulah.

Zoals wel vaker zijn er 2 broertjes die ruzie hebben... Beulah USA en Beulah UK... Beulah USA kan niet 'officieel' in Europa (of in landen waar UK al zit) geïmporteerd worden... UK heeft geen speyrods in het assortiment.. dus een zoektocht... Zal wel komen... Ik denk dat de BE-winkel iets van parallelle import doet... Hoef hem morgen ook nog niet te hebben (.... hoewel.....  ::) )


Sieger

Sieger

#22
Net ff gekeken... Exclusive heeft ze inderdaad gewoon op de site staan...   ;D (zo dat is dan ook geregeld...)

Pfff nog eens goed gekeken... hij is wel akelig duur... 125 euro duurder dan wat ik gisteren voor mijn switch betaald heb... Zoek toch nog ff verder...


Sieger


Sieger

Denk dat het daarom ook "Exclusive Flyfishing" heet....  :o


Sieger