Beginnen met binden

Started by greg, July 07, 2011, 22:46:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

greg

Hallo forummers,

Nu ik terug ben van weer een geweldige visvakantie, waarin ik natuurlijk weer een aantal duur betaalde vliegen ben verloren, wil ik nu eindelijk eens mijn eigen vliegen gaan binden.

Ik heb zelf een beginnerscursus vliegvissen van het VNV gevolgd, waarin de grondbeginselen van het binden is verteld en heb er zelfs een paar mogen binden. Is het dan verstandig me aan te melden bij een club die mij het binden kunnen leren of is dit zelf goed aan te leren (heeft mijn voorkeur)?

Indien dit ook goed zelf is aan te leren, zijn er nog goede boeken aan te raden waarin het e.e.a. goed wordt verduidelijk een soort van binden voor DUMMIES ;) ;

Is er een goede vice op de markt die op te bergen is in een koffer (wil dit ook gaan doen in het buitenland) voor een betaalbaar prijsje.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet gregory

Henry

#1
Zelf klooien is erg leuk. Je mag mij best eens bellen of msn misbruiken. . het valt op zich best mee en Youtube staat vol met bind filmpjes . Hou het in het begin zeker simpel . red tagje, pheasant tail een hare's ear dat soort dingen. Kost dan ook niet al teveel en je leert gelijk de basis dingetjes wel.En met deze dingen vang je ook je visjes .

HappyFisherman

Voor het leren binden moet je eens kijken op youtube. Voor het gereedschap geldt eigenlijk hetzelfde als voor (bijna) alles en da's dat kwaliteit geld kost. Hoe beter hoe duurder en het ligt er net aan welke kwaliteit je eist. Ik zou eerst eens goed rondneuzen om te kijken wat er allemaal te koop is en wat het kost.

Ga op onderzoek uit zou ik zeggen, want iedereen heeft z'n eigen specifieke voorkeuren ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

greg

Oké da`s duidelijk, het is dus goed zelf aan te leren. En ja...... YouTube hè, begint al aardig een begrip te worden voor het aanleren van vele dingen!

Zijn er dingen waar ik zeker op noet letten bij de aanschaf van een vice ?

christianvt

Leuk dat je ook gaat binden! Ik ben er zelf ook pas mee begonnen en het is super om te doen! Vooral je eerste visje aan een eigen vlieg  ;D Ik bind ook veel van Youtube..

Wat de vice betreft; daar heb ik ook geen verstand van, zowieso opletten dat het staal van de bek niet te zacht is...

Henry

Zoals christian al zei harde bek. end at hij voldoende haken kan vastzetten in verschillende maten van klein tot groot.

greg

Tsja...ik vindt dat elke vliegvisser minimaal een aantal patroontjes zelf moet kunnen binden. Dus ga maar gauw eens rondtruinen op het internet op zoek naar een leuke set.

Henry

je kan leuke setjes kopen maar koop alles los. Die complete setjes voldoen uiteindelijk niet aan je wensen is mijn ervaring. Geef wat meer uit aan je Vice dan aan je veren en ander bind spul in het begin.

wim

Hey Greg,

Wanneer heb je die cursus gedaan.heb hem vorige maand gedaan dus waarschijnlijk samen gedaan ;D.
gr Willem

John

Greg,

UIt m'n eigen ervaring moet ik zeggen dat je binnen een club makkelijker de diverse bindtechnieken onder de knie krijgt.
Daarnaast kan het uitermate gezellig zijn ::proost:: om samen met mede vliegvissers/binders een avondje te knuppen. ;D

Groet,

John


greg

Hoi John,

Denk ook wel dat je het op die manier beter en sneller onder de knie krijgt, maar ben die verplichte avondjes een beetje zat, heb net twee jaar drie avonden lang verplicht op school gezeten, vondt het wel eventjes welletjes zo! Maar het binden doe je dan ook voor je ontspanning toch ;D!? Ik ga wel eventjes informeren in de buurt en misschien raak wel enthousiast!

greg

Quote from: wim on July 07, 2011, 23:48:52
Hey Greg,

Wanneer heb je die cursus gedaan.heb hem vorige maand gedaan dus waarschijnlijk samen gedaan ;D.
gr Willem

Hoi Willem,

Nee heb hem twee jaar terug gevolgd, heb er heel wat van opgestoken en wat weet die meneer Blokdijk een hoop van insecten. Ik zou er niet graag thuis komen ;)

wim

Ha hij weet inderdaad een hoop van beesies,leuke cursus en inderdaad een hoop van opgestoken,momenteel het hele gebeuren in de praktijk aan het brengen inclusief binden,valt niet mee maar internet is een goede hulp en inmiddels lid aan het worden van De Leader dus lekker bezig.gr

Rossie69

Quote from: greg on July 07, 2011, 22:46:16
Hallo forummers,

Nu ik terug ben van weer een geweldige visvakantie, waarin ik natuurlijk weer een aantal duur betaalde vliegen ben verloren, wil ik nu eindelijk eens mijn eigen vliegen gaan binden.

Ik heb zelf een beginnerscursus vliegvissen van het VNV gevolgd, waarin de grondbeginselen van het binden is verteld en heb er zelfs een paar mogen binden. Is het dan verstandig me aan te melden bij een club die mij het binden kunnen leren of is dit zelf goed aan te leren (heeft mijn voorkeur)?

Indien dit ook goed zelf is aan te leren, zijn er nog goede boeken aan te raden waarin het e.e.a. goed wordt verduidelijk een soort van binden voor DUMMIES ;) ;

Is er een goede vice op de markt die op te bergen is in een koffer (wil dit ook gaan doen in het buitenland) voor een betaalbaar prijsje.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet gregory

:) ja Dummies zat hier hahaha.

club kan zekers de moeite zijn,en clubdagen van het forum,toch meestal in de winter.

succes

A{b}r{a}xa{s}

greg, check je priveberichten even, had je van de week al een berichtje gestuurd :)

greg

Heren, heb nog steeds geen verhelderend antwoord gehad wat betreft het type vice!

Ik zie door de bomen de vice niet meer....heb eventjes rondgekeken op het web voor een vice maar het zijn er zoveel.
Kunnen jullie me misschien opweg helpen door een aantal merken en of type(n) door te geven. Het budget wat ik hiervoor wil uitgeven is max. € 100,-.

Groet greg

Inderk

Hoi Greg,

Vises zijn te verkriijgen in allerlei soorten en maten.
Als je begint met binden, dan is het vaak ook dat er geld mee gemoeid gaat.
Want voor vliegen binden heb je niet alleen een goede vise nodig, maar ook een bobbin holder, hairstacker, schaartje, pincet, dubbingnaald, hackle plier, whipfinisher etc.....
Al met al heb je dus redelijk veel gereedschap nodig en daarnaast ook nog haken en materiaal om de vliegen mee te binden.
Ik ben begonnen te binden met een imitatie regal vise , die geeft een redelijk goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
Als je in Drenthe woont, of in de buurt van Drenthe, dan kunnen we altijd wel een keer afspreken om eens samen te gaan binden.
En mocht je door de bomen het bos niet meer zien, dan kan ik je aanraden om eens bij een winkelier te gaan vragen, of een van onze sponsoren (Ego Flyfishing b.v.), of bij een club bij je in de buurt.

Mocht je vragen hebben, mail gerust, of vraag hier op het forum!
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


christianvt

Quote from: Inderk on July 09, 2011, 13:26:01
Hoi Greg,

Vises zijn te verkriijgen in allerlei soorten en maten.
Als je begint met binden, dan is het vaak ook dat er geld mee gemoeid gaat.
Want voor vliegen binden heb je niet alleen een goede vise nodig, maar ook een bobbin holder, hairstacker, schaartje, pincet, dubbingnaald, hackle plier, whipfinisher etc.....
Al met al heb je dus redelijk veel gereedschap nodig en daarnaast ook nog haken en materiaal om de vliegen mee te binden.
Ik ben begonnen te binden met een imitatie regal vise , die geeft een redelijk goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
Als je in Drenthe woont, of in de buurt van Drenthe, dan kunnen we altijd wel een keer afspreken om eens samen te gaan binden.
En mocht je door de bomen het bos niet meer zien, dan kan ik je aanraden om eens bij een winkelier te gaan vragen, of een van onze sponsoren (Ego Flyfishing b.v.), of bij een club bij je in de buurt.

Mocht je vragen hebben, mail gerust, of vraag hier op het forum!

Daar bind ik ook op, prima vice voor het geld!

greg

Kijk hier heb ik wat aan....ik zag hem bij kaij`s webshop staan genaamd de Crown vise.
http://www.kajs-flyfishing.nl/webshop-detail.asp?groep=Vliegbindmaterialen&product=Vise&pid=720
Ik denk dat dat dat hem gaat worden. Zijn voor al die vises ook zo`n klem te verkrijgen om vast te schroeven op een blad?

pepadew

#19
voor 17,50 staat hij ook op marktplaats.

een man verkoopt er 100 geloof ik en had als prijs bieden. en ik wou er maar 1 hebben dus ik mail de man en zeg ik bied 17,50 voor 1 vice. en hiermee ging hij akkoord, echter had ik toen al een andere.

zal de advertentie even opzoeken.


edit: http://link.marktplaats.nl/459546996

greg

Ik zat toevallig ook net te kijken, maar is dit echt een imitatie van de Regal, het lijkt er wel op, maar dan helemaal compleet.

Jij hebt hem dus niet? Ik zal diegene vragen of hij dit kan bevestigen.

bedankt i.i.g!

pepadew

nee, ik heb hem niet. ik overweeg hem wel weer te nemen eerlijk gezegd.

greg

Heb hem net gemailed! Je hoort het nog wel!