Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

wouter veuger

Quote from: sjoerd on January 05, 2015, 20:20:28


@Wouter, splitringen heb ik ook wel gebruikt in een ver verleden. Maar......ook daarbij heb ik wel eens een streamer verloren, gewoon tijdens het werpen!!
Die kunnen  dus echt wel opengaan en gebruik ik dus niet meer!!


gr.
Sjoerd


Hmmmmm,dan heb je waarschijnlijk echt wel heel matige en of lichte kwaliteit splitringen gebruikt dan.

Ik gebruik de rvs splitringen van lureparts maat 6 ( 7mm diameter/45 kg trekkracht) deze zijn zonder goede splitringtang niet eens te openen.

deze kunnen gewoon niet tijdens het werpen opengaan,laat staan dat je streamer eraf schuift. Bestaat niet.

@merijn,ik heb dat ook een beetje hoor,laatste tijd dusdanig goed voorn gevangen,dat de snoek wat naar de achtergrond is verdwenen.

Erg verslavend om zoveel beet te krijgen,en hartverwarmend in de kou!

MarcelN

#51
Wouter, jij schrijft al een tijdje over knot2kinky, maar als ik een tak raak en er zit een lichte knik in, dan is het al snel over hoor, hetzelfde met elke tig-strand onderlijn gecoat of niet.
Zo ben ik al diverse streamers kwijt geraakt en ja ook door open spelden, soms liggen ze ook achter mij in het gras gelukkig of kan ik er vanuit de tuin met de boot achteraan met een magneet :P
Aan vis ben ik 'nog' geen streamer kwijt gelukkig.
Kortom....na elk knikje, gelijk de onderlijn vervangen!

wouter veuger

Ha die Marcel,

Voorheen viste ik veelal met gecoat staaldraad en dat knikt inderdaad snel.

Ik denk dat je nog nooit knot2kinky hebt gebruikt,want dan zou je weten dat daar echt geen knik in komt als je een tak raakt (in ieder geval niet in de 45 Lb versie die ik gebruik)

Neemt niet weg dat iedere snoekvisser,met wat voor technieken je ook vist,altijd zijn verantwoordelijkheid moet nemen,en bij de minste twijfel aan zijn onderlijn deze moet vervangen.

MarcelN

Nou beste Wouter, ik denk zelfs dat ik het al langer gebruik dan jou hoor, welke ik gebruik weet ik niet precies, het is de een na dunste dat weet ik wel, misschien is dat het ::hulp::
Mijn pakje is bijna op, ik zie toevallig door het onderste venstertje met zo'n vuilniszak bindertje erom nog 1 omwenteling zitten....ik gebruikte het eerst hoofdzakelijk op mijn Faiplay spinhengels, maar on-the-fly is het dus te zwak in deze dikte!?

wouter veuger

#54
goedemorgen marcello,dan zal dat het probleem wel zijn misschien, ik gebruik dus de 45 lb versie op de vliegenlat en de 35 lbs versie op de mosquito 10 grammer.

de 2 allerdunste versies zijn denk ik meer geschikt voor op de echte UL spinhengeltjes (de rapier heb je toch?) ik heb zelf the edge van cjw,maar daarop gebruik ik als onderlijn materiaal flexonit in de 15 lbs versie,ook mooi spul.

maar zoals jezelf ook al zei, als snoekvisser moet je je ondelijn gewoon goedin de gaten houden,ik zie hier in de buurt regelmatig snoekvissers lopen met onderlijntjes dat je denkt "als dat maar goed gaat".

veelal zijn dat jeugdige of startende snoekvissers met spinhengels,maar ik ben afgelopen maanden ook 2 keer een vliegvisser tegengekomen met een staaldraadje dat meer weg had van een wokkel.


merijn1982

Gewoon fluorcarbon onderlijnen gebruiken 60 lbs. ( 100/100e ) top spul!!
Tight lines!!

wouter veuger

dat kan ook natuurlijk,maar dat vind ik dan weer lomper ogen,blijft toch een kwestie van persoonlijke voorkeur ook.

terug naar de vangst van de dag maar weer in dit topic dan he :)

merijn1982

Vandaag had ik me zinnen gezet op een dagje kampen, ondanks de slechte vangst van vorige week was ik de grote voorns die ik had zien zwemmen niet vergeten:-) daarbij was ik het een btje zat om in onze eigen haven te vissen. Het is er vaak zo druk dat er amoer ruimte is en constant de oude 'harderwiekers' die tegen je aan staan te lullen/ in de weg staan.
onderweg naar kampen zag ik een hert in de berm liggen. Snel gestopt om te kijken maar het beestje was al dood. Ze was al koud dus ze lag er al even. Toen ik aankwam in kampen heb ik wr wel melding van gemaakt zodat het beestje wel opgeruimd word

Eenmaal aangekomen in kampen kon ik lekker dichtbij parkeren want er kan langs de gracht gratis geparkeerd worden:-) wat gelijk opviel is dat de gracht van helder naar troebel verloopt van voor naar achter. Al bij de eerste echte brug ( met een weg erover ) vind ik een grote school met voorn dankzij me polariod. Om een lang verhaal kort te houden: ik besteed 1,5 uur aan de omgeving rondom de brug maar vang slechts een kleine tien voorns. Waarvan ik er geeneen hoef te scheppen... ik wissel geregeld me nimfen en vang op red tags, green tags, me madenimf maar ook op kleine buzzers maar de gouden greep vind ik niet ( of is er niet.. ) langzaam aan komen de lokale vissers met hun viskarren en lange vaste hengels. Met lokvoer en deeg als aas zie ik ze voorn na voorn binnenhalen. Zodra het minder word lopen ze door en beginnen ergens anders opnieuw. Als ik een praatje maak met een van ze zeggen ze dat het slecht is laatste tijd. Te helder, te weinig water in de gracht...zelf denk ik op dat moment te veel afval in het water. Wat een ontiegelijke teringzooi ligt er in die gracht zeg!! Verkeerspilonnen, kartonnen dozen, een schuur vol fietsen, een tuin vol kerstbomen en al het andere nog! Maargoed het zal wel normaal zijn:-)

Ik besluit de brug te laten voor wat het is en ga verder op zoek naar vis. Als ik ff ga plassen ( wat ideaal die openbare toiletten met deze kou!! ) zie ik voor het toilet vis flanken. De eerste worp leverd gelijk een mooie voorn op. Tweede worp ook en dan is het klaar.

pas bij de volgende brug vind ik weer vis. Hier is het water meer gekleurd en kan ik de vis niet meer zien liggen. Maar ze liggen er wel! De vaste stokvissers zijn me inmiddels voorbij gelopen en staan weer goed te vangen. Als ik langs ze kom haakt er een een flinke vis. Niks geen schepnetten voor deze heren. Aan het draadje, langs de grachtwand worden de vissen omhoog getakeld. Dit keer een bak van zeker tegen de 40 cm. Wat een prachtvis!! Helaas gaat het terugzetten even lomp: met een boog word de vis zo vanuit de hand zo terug gegooid:'(
Ik besluit maar door te vissen. Hier word ik en jaloers en verdrietig van!! Ik vang nog een aantal redelijke baarzen en verspeel een grote:-(


daarna vang ik naar het einde toe alleen nog maar kleine baarsjes... ik besluit te stoppen. Wat een leuk maar toch zo moeilijk water met waanzinmige voorns! Vangen is een tweede.. als ik wegrijd besluit ik nog ff langs de haven te rijden. Er staat een jonge jongen te vliegvissen en vangt leuk vis. Misschien de volgende keer.... :-)
Tight lines!!

looland

Beter iets dan niets gevangen Merijn.  mooi verslag .  Helaas Jammer voor het hert....

Scaramouche

7 strepen op die baars, dat zie je niet vaak!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

merijn1982

Ja dat viel mij ook op. Alle baarzen/baarsjes hadden veel en duidelijke strepen. Ook bijna allemaal gingen bij aanraking krom staan en zette de kiewen uit. Zoals een schele pos dat doet?! Iets wat ik niet ken van baars
Tight lines!!

MarcelN

Misschien lezen ze dit forum ook en kennen je dus al ???

merijn1982

Als dat zo is hadden ze me vlieg niet gepakt:-D

En looland je hebt wel een punt. Maar als de vis zo dik ligt opgestapeld en je kan er maar een paar pakken is dat wel teleurstellend. Zeker als je ziet wat een voorns naar boven kwamen bij de vaste stokkers
Tight lines!!

GJ

Mooi verhaal Merijn! Ik denk dat ik ook een keer wat noordelijker de kanaaltjes ga proberen. Of de havens. Als ik jouw verhalen lees dan wil ik het daar ook eens proberen :)

merijn1982

Vammorgen een paar uurtjes in de haven gevist. Enkele voorns mogen vangen aan me madenimf en een mooie baars. Vis was super vvorzichtig dus aanbeten waren nauwelijks waar te nemen en had erg veel missers. Niet strippen maar cm voor cm naar binnenpielen deed ze reageren. Erg secure manier van vissen. Want het een mooi spelletje maakte!!
Tight lines!!

looland

#65
Tussen de middag ook even in de haven gestaan.  Vrijwel geen aanbeten, of ik zag het niet, op een oude Red Tag ( met klein loodje voor beetje diepte) . Toch nog 2 exemplaren weten te haken. Eerst een klein formaat brasem ( volgens mij) . Maar op het moment dat ik hem in mijn handen had ( schepnet lag nog in de auto ) , op mijn knieen op de spekgladde steiger, floepte hij er zelf alweer vandoor. Vervolgens zag ik dat ik ook lekker in de eendeshit had geknield. Dus toch maar even weer mijn schepnetje gehaald, voor je weet maar nooit wat er nog gaat komen. 
Even later nog een mooi exemplaar naar boven gehaald ( met schepnet) . zie foto.  Beetje gezocht in internet wat dit nu exact was, kom ik tot de voorzichtige conclusie dat dit een Winde is .   Afijn , middagpauze weer nuttig besteed , kak aan de broek , maar dat went vanzelf .

macfly

Zondag in Huizen, passantenhaven, gevist en idiote aantallen baarzen van <10cm gevangen tot er een school ruisvoorn voorbij kwam en ik er 4 wist te haken met n uitschieter van 25cm. Gisterenmiddag in een andere haven gevist en 15 baarzen gevangen echter waren deze allemaal van een leuk formaat! En omdat het de komende tijd baggerweer wordt, vanmiddag nog ff 1,5 uur in een uitstroom gevist waar doorgaans altijd wel wat brasem en, als je geluk hebt, mooie blankvoorn rondhangt. Blankvoorn ontsnapte maar wist 4 brasems te haken en heb nr. 3 maar ff uit de losse hand op de foto gezet (haal ze nooit uit het water)

[attachment deleted by admin]

sjoerd

Quote from: looland on January 07, 2015, 19:32:18

. zie foto.  Beetje gezocht in internet wat dit nu exact was, kom ik tot de voorzichtige conclusie dat dit een Winde is .   


Ik moet je teleurstellen Looland, maar de vis die je hebt gevangen is een "gewone" maar leuk formaat blankvoorn en zeker geen winde!

Sjoerd

looland

Zou ook zeker goed kunnen Sjoerd. Is ook meer aannemelijk qua leefgebied . Maar deze had geen oranje vlekje bij de  iris , (kenmerkend voor de blankvoorn ). Anaalvin van winde is hol , en bij blankvoorn bol.  is bij deze vis niet goed zichtbaar .

Scaramouche

Een blankvoorn, denk je? Geen oranje in de iris en een wel heel lange anaalvin. Zou een hybride blankvoorn/brasem kunnen zijn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjoerd

Quote from: Scaramouche on January 07, 2015, 21:52:05
Een blankvoorn, denk je? Geen oranje in de iris en een wel heel lange anaalvin. Zou een hybride blankvoorn/brasem kunnen zijn.

Ja of hybride met kolblei, achteraf gezien is het oog wel erg groot, kijk maar eens naar de foto van de kolblei hieronder maarhet is  iig geen winde :) :)


merijn1982

Geen blankvoorn gezien de anaalvin maar een kruising met blei of brasem. Wel een mooie vangst!
Tight lines!!

jo flyfishing

Gisteren hier een vervolg aangebreid.
2e snoek gevangen, ditmaal 78cm op de reserve hengel, die ik moeten boven halen heb nadat ik mijn #8 gebroken heb (deel 2 en 3 onopgemerkt wat losgekomen, vasthangen, trekken en krak. gelukkig geen vis aan op dat moment.)
Wel een lekker windje, en nog een stevige regenbui ook (iets meer dan de voorspelde 2mm, nietwaar Gino  ;D )

Quote from: jo flyfishing on January 03, 2015, 22:32:10
Vandaag met Gino V. opstap en mijn allereerste snoek vna 70cm gevangen.
De snoek was een overlever, want droeg duidelijk sporen van een aanval van een soortgenoot.
Merci Gino.

Jo.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

wouter veuger

Zonde van de hengel jo!, gelukkig wel een troostsnoek ;)


Ik had zelf gisteren mijn nieuwe #3 setje compleet,en hoewel er hier in noord Holland een 7/8 bft waait,moest en zou ik het nieuwe setje gaan inwijden ;D

Het had wel iets weg van gekkenwerk,maar op de een of andere manier ligt dat me wel meestal :P

Op sommige stekjes in de luwte was enigzins te vissen,en kon ik met een rolworpje tussen de windstoten door de overkant waar de vis ligt bereiken,zo toch redelijk wat voorns gevangen!

Na 2 uurtjes werd de wind dusdanig hard dat links en rechts flinke takken naar beneden kwamen,daarbij had ik 2 ijsklompjes als handen en een chronische sliert aan m'n neus,dus uitgewaaid en tevreden naar huis getogen :)

jo flyfishing

Leek inderdaad wel gekkenwerk op sommige momenten. Soms moest je echt stevig gaan staan om je evenwicht niet te verliezen.

Wij hebben de hele dag volgehouden. De buurt onder Gouda is iets te ver en te lang rijden om de aftocht te blazen na een paar uurtjes.
Koude viel nog mee. Vorige zaterdag was een pak kouder. Toen waren handschoentjes noodzakelijk.
Jo.

Quote from: wouter veuger on January 11, 2015, 14:01:56
Zonde van de hengel jo!, gelukkig wel een troostsnoek ;)


Ik had zelf gisteren mijn nieuwe #3 setje compleet,en hoewel er hier in noord Holland een 7/8 bft waait,moest en zou ik het nieuwe setje gaan inwijden ;D

Het had wel iets weg van gekkenwerk,maar op de een of andere manier ligt dat me wel meestal :P

Op sommige stekjes in de luwte was enigzins te vissen,en kon ik met een rolworpje tussen de windstoten door de overkant waar de vis ligt bereiken,zo toch redelijk wat voorns gevangen!

Na 2 uurtjes werd de wind dusdanig hard dat links en rechts flinke takken naar beneden kwamen,daarbij had ik 2 ijsklompjes als handen en een chronische sliert aan m'n neus,dus uitgewaaid en tevreden naar huis getogen :)
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain