M'n eerste Snoek(je)!!!

Started by Erwin, November 20, 2015, 16:12:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erwin

Ik had het plan opgevat om ook eens op snoek te gaan vissen met de vliegenlat. De mooie foto's op het forum spraken mij erg aan. Daarom een zwaardere hengel besteld zodat ik ook met de grotere streamers aan de gang kan.
De hengel heb ik nog steeds niet binnen maar de drang om een snoek te vangen kon ik niet weerstaan. Dus met m'n #5 vanmiddag naar de waterkant. Een parkwatertje bij mij in de buurt.



Op de hengel een WF5f lijn met als leader een klein metertje nylon van 45°°. Daaraan een standaard stalen onderlijntje uit de viswinkel.
Om het werpen toch enigszins in de hand te houden had ik er een piepklein streamertje van net geen 5 cm aan gedaan.



Na tig keer werpen, toen ik het al bijna had opgegeven. Gooide ik net wat verder vlak tegen overhangende takken aan. Na een keer of drie strippen voelde ik een aanbeet. Hangen!
Wat een lekker gevoel is dat toch. Het blijft mooi om met je zelf gemaakte kunst een vis te verleiden!
Er zat een snoekje aan. Mijn eerste. Ook al is ie klein, ik denk een centimeter of veertig, deze blijft me bij.



Wel leuk dat ze het ook op die kleine streamertjes doen
Ik had trouwens wel wat meer baars verwacht, maar die hadden vandaag blijkbaar wat anders te doen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit59

Het begin is er.....
Met een #5  kun je -ook met wat grotere ep-streamers - prima op snoek vissen.

Gerrit


Erwin

Quote from: Gerrit59 on November 20, 2015, 16:41:15
Het begin is er.....
Met een #5  kun je -ook met wat grotere ep-streamers - prima op snoek vissen.

Gerrit

Ik vond deze af en toe al aardig bonken.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Gerrit59

Quote from: Erwin on November 20, 2015, 18:36:04
Ik vond deze af en toe al aardig bonken.

Dat zou best kunnen.
Ik vind het met snoek - in ieder geval in stadswater of de polder - nog wel meevallen.
Ik vis normaliter op snoek ook met minimaal een #7.
Met een #5 is de grootte van de streamer eerder een probleem dan de grootte van de snoek.
Maar dat is mijn ervaring...

Erwin

Ik bedoelde eigenlijk dat ik de streamer voelde bonken tijdens het werpen. Niet de snoek. Die lag zo op de kant. Misschien is het ook gewoon ff wennen omdat ik er normaal kleine vliegjes aan heb. Deze hield ook wel aardig wat water vast vond ik. Ik had er later een langere maar dunner gebonden streamer aan en dat ging veel beter. Ik wil ook een wat lichter onderlijntje maken van pike wire.
Maar goed m'n #7 is onderweg...
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

merijn1982

Super! Denk dat het met je #7 idd wat makkelijker zal gaan. En je moet gewoon ook anders werpen met een grote streamer er aan. De achterwaartse en voorwaartse stop moet je als jet ware door bewegen om die bonk wat op te vangen. Komt vanzelf!  het begin is er alvast! Ze worden vanzelf groter!!
Tight lines!!

Erwin

Kijk dat wist ik niet. Ga ik uitproberen. Bedankt voor de tip!
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Gerrit59

Quote from: Erwin on November 20, 2015, 19:57:37
Ik bedoelde eigenlijk dat ik de streamer voelde bonken tijdens het werpen.

Da's wel wat merkwaardig. Met streamers van EP of vergelijkbaar materiaal heb je daar juist weinig last van. Ze houden namelijk geen water vast. Bovendien was ie nog klein ook. Maar dat zal ook een kwestie van ervaring zijn. Het is net zoals Merijn al aangeeft: In het geval van 'bonken' - wat vaak bij kletsnatte streamers (gemaakt van bont, zonkerstrips etc.) gebeurt - kun je dat opvangen. Zodra je de top van de hengel voelt is je lijn op lengte en kun je het 'bonken'  grotendeels opvangen. Maar dat is een kwestie van ervaring.....

Gerrit

wouter veuger


HappyFisherman

Gooi maar eens met iets wijdere loops.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Erwin

Dat klopt Gerrit maar ik vond toch dat m'n streamertje zeiknat bleef. Het is wel dicht gebonden dus misschien blijft het water er door capillaire werking in zitten.  Het is ook geen echte EP vezel maar een nylon vezel. Maar ook dat neemt geen water op lijkt mij.



Maar aan de hand van de tips kom ik tot de conclusie dat het door mijn manier van werpen komt. Dat gaf steeds een bonk(je). Tenminste dat is mijn beleving. Was m'n eerste streamer ervaring.
In ieder geval bedankt voor de feedback allemaal.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Jan Damman

Proficiat met de eerste. ::goodjob::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Caslambalk

Leuke vis hoor.
Alleen is een #5 wel een beetje aan de lichte kant naar mijn mening( ook al had ik mijn eerste snoek ook op een #5 6 hengel).
Met kleine streamers is het opzich wel te doen maar het leidde op mijn #5 6 hengel al gauw naar frustraties( omdat ik niet ver genoeg kwam ).
Ik heb nu een #6 7 en dat werpt perfect.

als ze me missen ben ik vissen ;)

bartkoper85

#15
Caslambalk: zou dat ook niet komen door je geringe ervaring? ik gooi soms met dezelfde streamer aan een #7 verder als aan mn #8 of #9. het werpen is van zo veel afhankelijk dat je bovenstaande niet zomaar kan zeggen  :-*

Gerrit59

Inderdaad: ervaring is zoooooo  belangrijk....

Gerrit

Erwin

Ervaring met streamers is nul inderdaad  ;D.
Ik zal dus wat vaker moeten gaan vissen. Zal m'n vrouw blij mee zijn. 8)
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Team

Proficiat met de eerste, was het een jongen of een meisje ;D
NUNC  AUT  NUNQUAM

Erwin

Dat weet ik niet. Ik heb niet gerammeld  :P
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

Michael

Leuk! Gefeliciteerd. Ik ga er ook mee starten!

Gerrit72

The only difference between men and boys is the price of their toys.