Wat te binden met Vlaamse Gaai veren?

Started by Gerrit72, November 29, 2013, 18:48:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Die blauwe veertjes van een gaai zie ik wel eens in Zalmvliegen.
Zijn er forummers die weten waar je andere veren van een Gaai voor kan gebruiken?
Ik heb ineens een behoorlijke voorraad;



Het was weer slagerij van kampen deze week.
Een collega van mij trof 1 van zijn vogels dood aan.
Die was dus ook voor Bassie...



Bindtips zijn welkom!
Deze skinn ligt nog te drogen voor de luchtuitlaat van de pelletkachel.
Ze zijn dan in no-time droog.
Even in de magnetron en ze zijn anti-bugs.

De tijd om lekker te binden bij de kachel komt er weer aan...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Ze worden in elk geval redelijk vaak in natte vliegen gebruikt Gerrit... Denk dat Jan ook nog wel ideeën heeft, maar hier een leuk patroon voor een Bumble.... Bere goede vlieg op de putten....

http://www.flyfishing-and-flytying.co.uk/articles/view/better_bumbles/



Sieger

Heintje Davids

Even googelen op fly tying en Blue Jay en je vindt wel het een en ander.

Wiel Slovenië

Ik dacht en denk dat de "Vlaamse gaai" een beschermde vogel is, of heb ik het verkeerd................................:-(


Gerrit72


Super bedankt voor de mooie patroontjes Sieger en Beertje! Zien er mooi uit en zijn met enige oefening te doen voor mij (hoop ik ;))
En over beschermd...ik weet het niet, de veertjes zijn ook te koop. Deze vloog tegen een raam, die laat ik echt niet liggen.
De tropische vogels heb ik een oplossing voor gevonden. Het zijn  kooivogels die je dood- of levend mag hebben (als die ring er maar aan zit).
Als je goed op de foto kijkt, kan je zien dat de ring nog om de poot zit (die nog aan het lijf zit). Volkomen legaal denk/hoop ik.
Ik probeer eea goed te doen, naar eer en geweten zie ik hier geen probleem in  ::)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

bij

Quote from: Wiel Slovenië on November 29, 2013, 20:02:48
Ik dacht en denk dat de "Vlaamse gaai" een beschermde vogel is, of heb ik het verkeerd................................:-(

deze is inderdaad beschermd dat maak ik op uit de volgende tekst zie de link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-8788.html
Maar ja om zomaar een dode vogel weg te gooien die je goed kunt gebruiken. Wat mij betreft je hebt groot gelijk.

JB

Bleu jay en Vlaamse gaai zijn volgens mij twee verschillende vogels met verschillende type veren.  ::denken:: ::denken::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Troutbuster

Quote from: Sieger on November 29, 2013, 19:28:38
Ze worden in elk geval redelijk vaak in natte vliegen gebruikt Gerrit... Denk dat Jan ook nog wel ideeën heeft

Yep!!!

de Invicta

Hier de Yellow Invicta




Ook de Silver en de Gold Invicta heeft Vlaamse Gaai (of Blue Jay) in de baard/keel hackle

En ook nog eens een leuke natte klassieker om te binden, én om mee te vissen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72


Jan, da's ook een mooie. Bedankt voor de leuke ideeën.
Binnenkort ga ik er eens lekker voor zitten, genoeg inspiratie.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Damman

Quote from: JB on November 30, 2013, 09:31:44
Bleu jay en Vlaamse gaai zijn volgens mij twee verschillende vogels met verschillende type veren.  ::denken:: ::denken::

Een blue jay en een vlaamse gaai ( jay ) zijn inderdaad twee verschillende vogels en de vlaamse gaai is in ons land beschermd.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Heintje Davids

Quote from: Jan Damman on December 01, 2013, 11:58:59
Een blue jay en een vlaamse gaai ( jay ) zijn inderdaad twee verschillende vogels en de vlaamse gaai is in ons land beschermd.

Helemaal gelijk Jan. De naam Vlaamse Gaai is er een die hier in de volksmond wordt gebruikt om de Gaai aan te duiden. In het Engels is er dan ook geen vertaling voor Vlaamse Gaai en wordt de vogel gewoon Jay genoemd. Een Blue Jay is nog veel blauwer dan onze Gaai. Laat onverlet dat de (vleugel)veren van de Vlaamse Gaai prima bruikbaar zijn om, met name natte vliegen te binden.

Arie de Vries

Nou Gerrit, even voor gaan zitten, zes van dat patroontje van Troutbuster knuppen en opsturen naar de eindejaarsswap.....wel alle vliegen even voorzien van een preparateurs plaatje natuurlijk ;D
Groet, Arie