Welke vergunning naast de standaard vergunning in Wallonië

Started by Woenos, July 04, 2018, 09:01:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Beste mensen,

Mijn Frans is niet heel geweldig dus daarom vraag ik dit even hier. Als ik in Wallonië ga vissen heb ik een jaarvergunning bij, daarmee kan ik in de maas vissen bijvoorbeeld. Maar als ik de beken opzoek is het wat lastiger. Waar gelden welke regels?
Zo wil ik dit jaar nog een keer naar Bomal sur Ourthe en dan ook vissen. Is daar een regionale vergunning genoeg of gelden er nog andere regels? en als ik een keer een beekje in de buurt van Dinant wil bevissen, hoe zit het dan?
Heeft er iemand overzicht hierop?

Th vd Poll


Woenos

Dan zou een visverlof genoeg moeten zijn voor het grootste gedeelte van de Ourthe.
Toch als je er dan bent lijkt het soms dat er gedeeltes van een lokale vereniging zijn.

Raymond

Het is heel simpel, in Wallonië heb je overal een staatsvergunning nodig die er in twee varianten is: wil je graag wadend vissen dan heb je de duurdere nodig (iets van 40 euro?). Je kunt ze online bestellen bij Maison de la Pêche of direct aanschaffen op een postkantoor. Ga je ergens net over de grens (bijvoorbeeld in Visé) dan wil men ook nog wel eens Nederlands spreken.

Daarnaast heb je een vergunning nodig van de rechthebbende op het betreffende water. Op bijvoorbeeld de Ourthe zijn er ook wel wat openbare stukken waar je alleen een staatsvergunning nodig hebt maar op de interessantere beken en rivieren wordt het visrecht afgegeven aan een hengelsportvereniging. Vaak kun je daar als buitenstaander ook wel een tijdelijke of een jaarvergunning krijgen, al dan niet alleen voor no-kill (die dan vaak wel weer een heel stuk goedkoper is).

Welke hengelsportvereniging de rechten heeft zul je dus wel moeten uitzoeken. Daarnaast spreekt men in Wallonië over het algemeen geen Nederlands dus je zult je op een of andere manier toch moeten zien te redden wat communicatie betreft. Let ook op, men loopt daar ook niet bepaald over van behulpzaamheid als je de taal onvoldoende beheerst dus het is niet altijd allemaal heel eenvoudig. En, sommige rivieren zijn vaak leeggevist omdat ieder visje de pan in moet. Maar dat is uiteraard weer een heel ander verhaal.

Succes ermee!
::wtf::

henkverhaar

Het is zelfs nog eenvoudiger - je heb lig een staatsvergunning nodig: A als je alleen met 1 hengel vanaf de oever vist, B voor alle andere toegestane methoden. Omdat je als vliegvisser vaak wadend (of wellicht vanuit een boot) wilt vissen heb je het meeste aan permis B, maar mocht je echt krap bij kas zitten, kun je ook met A uit de voeten. Je mag met A overigens wel waden, maar dus niet wadend vissen. Voor het uitwerpen van je lijn weer op de oever klauteren dus.

Daarnaast geldt: (officieel) bevaarbaar water is openbaar, daar heb je aan de staatsvergunning genoeg; niet bevaarbaar water is niet openbaar en (vrijwel) altijd verhuurd, of anderszins in eigendom. Op maisondelapeche.be kun je, ook in het NL ( al zij het wat krom) vinden welke stukken van welke rivieren bevaarbaar en dus openbaar zijn. Zo is de Semois openbaar stroomafwaarts van Herbeumont, en de Ourthe stroomafwaarts van de stuw van Nisramont.

Woenos

Bomal is dan aan het bevaarbare stuk van de Ourthe! Mooi want die staatsvergunning heb ik sowieso elk jaar al.
En aan vis zit er sowieso veel barbeel.