Looprecht viswater/beken

Started by gijsie20, February 26, 2016, 21:48:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

gijsie20

Heren,

Vraag; ik ben gewend in Belgie en Duitsland dat je in principe bijna altijd loop recht hebt langs de rivier. Vaak heb je al mooie paadjes langs de rivier door vissers gevormd in de loop de tijd.

Hoe zit dat in Nederland? Ik ben onlangs langs een paar leuke beken gereden in het Oosten des Lands, ik mag er vissen met mijn Vispas, maar geen idee of je daar langs de beek mag lopen, deels gaat het door het bos of langs weilanden etc. Veelal stonden er hekjes etc naast de bruggetjes. In de Landelijke Lijst staat geen info, dan behalve dat je er mag vissen. Parkeren in de buurt van viel ook al niet mee.

Groet Gijs

maurice

Welke beek en waar?
Zit nogal wat verschil in.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Wilco

Bij je vispas heb je een boekje gekregen en de viswateren die je terug kan vinden in het boekje. Visrecht betekend ook vaak looprecht maar dat kan verschillen dus raadpleeg het boekje zou ik zeggen.

gijsie20

#3
Je hebt een pm Maurice.  :)

gijsie20

#4
Quote from: Wilco on February 26, 2016, 22:30:52
Bij je vispas heb je een boekje gekregen en de viswateren die je terug kan vinden in het boekje. Visrecht betekend ook vaak looprecht maar dat kan verschillen dus raadpleeg het boekje zou ik zeggen.

Ja dat snap ik, en dat vertel ik ook in mijn openingspost  ;)
Dus...ik kan er vanuit gaan als ik ergens mag vissen over de complete lengte van de beek/sloot/rivier etc volgens de pas/planner/boekje er dus ook langs mag lopen mits er niks anders in het boekje vermeld staat? Het wringt mij het woordje "vaak", ik wil het zeker weten om geen gezeur te veroorzaken  ;) Je hebt namelijk soms misschien ook te maken met natuurgebieden waar je niet mag komen als visser. Staat dit dan ook vermeld in het boekje? Of moet je dat ter plekke ondervinden?

Ik weet dat in sommige gevallen er wel in het boekje staat dat je van boer 1 tm 3 wel mag lopen, maar bij boer 4 niet etc. In deze gevallen waar ik op doel staat er namelijk niks..

maurice

Die vlieger gaat niet altijd op Wilco.
Veel stukken mag je idd komen volgens de vispas, echter heb je wel toestemming nodig van de grond bezitter om over zijn grond te lopen.
Veel stukken beek die in de vispas staan zijn verbonden te vissen geworden en daar waar in Duitsland dat goed is aangegeven hier dus niet.
Dat hebben Herman en ik een 3 jaar geleden ondervonden, mooie beek matig visbestand maar wel super mooie vissen.
Stukken waar je wel mag vissen kun je je auto haast niet parkeren.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Beertje

#6
Ik erger me dood tegenwoordig aan al die natuur organisatie''s Waar je vroeger altijd mocht vissen, komen nu op zeker moment een paar graaf machines die de hele boel op de kop zetten en als ze klaar zijn noemt men het "natuur".Mij best. Maar daarna kunnen wij als visser op hoepelen zonder dat we daar op enige wijze voor gecompenseerd worden..

Bij mij in de buurt Hebben ze enige jaren geleden een mooi vliegviswatertje gedemt, en het hele gebied op z'n kop gezet. Wat we terug hebben gekregen zijn een aantal grote en kleine plassen. Hartstikke mooi! Zit ook veel vis in, maar je mag er niet vissen (we zijn er al weg gestuurd). Wat wel mag: met drie honden in de auto arriveren,de honden er uitlaten, en die springen direct met veel kabaal in het water zodat alle vogels verschrikt opvliegen.Maar vissen.....nee, dat mag niet.
Dit is typich zo'n water dat uitstekend geschikt is voor vliegvissen: ondiep (max 1mtr), helder en een goed vis bestand vastestok vissers is het niet geschikt voor.Dus idiaal. Maar ja,..........
Dat men zo links en recht soms een beetje ziek wordt van sportvissers, kan ik mij wel voor stellen. Als je ziet hoeveel afval men achterlaat en herrie maakt.Maar over het algemeen zijn dat geen vliegvissers.
Ook maken de federatie's zich niet druk over vliegvissers. Dat is maar zo'n klein groepje, die zoeken het zelf maar uit.Maar dat wij over het algemeen behoefte hebben aan een ander type water dan ander sportvissers is duidelijk. En het probleem zal zich niet overal voordoen. In west Nederland heeft me de polders met mooie tochten, Maar hier in Drenthe speelt dat wel.En dat water is wel, maar is niet opgenomen in de vergunning.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Quote from: Beertje on February 27, 2016, 11:57:09
komen nu op zeker moment een paar graaf machines die de hele boel op de kop zetten en als ze klaar zijn noemt men het "natuur"
De spijker op de kop!!
Vlak bij mijn vaders huis had je een heel mooi stuk bos met veel wild.
Vorig jaar heeft men besloten dat het zandvlakte moet worden want zo was het daar vroeger daar ook.. GRRRRRR
Sorry voor de off-topic maar je verzint het niet.. de idiotie..