Advies voor twee #6 lijntjes: Streamertjes, afstand en wind

Started by wh82, April 05, 2017, 12:47:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Wat voor #6 lijntjes zouden jullie adviseren voor afstand, wind, streamers en verzwaarde nimfen?
Ik denk aan een drijvende en aan een di5.

Ben erg tevreden over de Airflo Super Dri Elite #4 DT voor droge vliegen en lichter werk.
Nadeel van de lijn is dat hij ERG dik is en daardoor meer wind vangt.
Ik heb ook een Orvis Clearwater WF5F maar ik vind het een drama lijn, supersnel vies, drijft slecht (zinkende tip), is eigenlijk een 6 lijn, heeft veel geheugen enz.

Zinkend heb ik nu een Airflo Velocity DI3, goedkoop lijntje maar doet het fantastisch. Enige nadeel is veel geheugen bij koud weer.

Ik ben op zoek naar een drijvende WF #6 lijn die streamers en nimfen tot haakje #10, misschien #8 met een tungsten kop makkelijk wegzet door de wind op enige afstand. Niet te dik (vervelend op de reel en vangt meer wind) maar liefst wel net zo glad en ongevoelig voor vuil en geheugen als de Airflo Super Dri Elite lijn.
Daarnaast ben ik op zoek naar een zinkende WF #6 lijn, zelfde soort eigenschappen als hierboven, denk een DI5, beoogde inzet is OVM, grotere rivieren en plassen, evt. Fint op de nieuwe waterweg, misschien een verdwaalde zeeforel poging.

Gezien mijn ondergemiddelde werkptechniek ook eentje die je redelijk in de lucht kan houden en waarbij ik niet 100% afhankelijk ben van double haulen en lange afstanden schieten.
De hengel in kwestie is een Beulah Guide 9' #6.

Lijn met "ingebouwde" lus is een plus, en als er een mooie aanbieding is: ik blijf een zuinige Nederlander met (ver weg) Zeeuwse wortels ;)










Troutbuster

Ik zou gaan voor de Airflo lijnen!!

De Dry Elite #6 en de Sixth Sense Di5

Super lijnen en mét lus!!

En wat betreft dat "zuunige Zeeuws" ach... ;D 8)

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Floor

Die Airflo lijnen is inderdaad niets mee! Voor wat jij wilt zou je natuurlijk ook een shootinghead met volglijn kunnen overwegen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

p.forel

En voor een ver weg zeeuw zou ik het water over gaan om te bestellen scheelt je zo euro of 30
Op je twee lijntjes

goswit

Zo zie je maar ,niet alleen een Zeeuw is zuinig ,ook de Hollanders . ;D ;D :P
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Ik ben niet zuinig gos
Wil me alleen het fel niet over de oren laten trekken door de nederlandse winkelier

wh82

Voor de droge lijn ben ik gegaan voor de Super Dri G-Shock. Zelfde lijn als de Super Dri Elite maar met een beetje extra rek. Zou moeten helpen met vissen die bij aanbeet wegspuiten en daardoor zichzelf lossen of zelfs tippet breken. Hoop dat de WF in de lucht minder last heeft van wind dan de DT, maar met een #6 zou wind sowieso minder problematisch moeten zijn dan met een #4.

Nu nog de zinklijn. Heb voor "even-snel" een cheap DI5 lijntje gescoord (zou voor de prijs al blij zijn als ie uberhaupt zonk  8) ). Die Sixth Sense staat goed bekend maar weet niet helemaal welke ik zou kiezen: DI3, 5, 7,8? Of misschien de "mini tip"?
Op dit moment gebruik ik een Airflo Velocity #5 DI3 op mijn 4/5 hengel. Afgezien van geheugen een prima lijn, werpt prima en zinkt redelijk. Voor Boobies zinkt ie eigenlijk niet snel genoeg. De rest is goed te doen. Maarja, wat is het handigst? Een soort "oprolbaar lood" waardoor ik altijd strak tegen de bodem kan zitten? Of? Op OVM vind ik de algen nu alweer al irritant dus strak tegen de bodem lijkt me niet direct een handige optie?

Scaramouche

Quote from: wh82 on April 07, 2017, 09:43:13...Voor Boobies zinkt ie eigenlijk niet snel genoeg.

Dat heb je zelf in de hand, kwestie van een boobie maken met wat minder drijfvermogen. En je kunt ook nog extra diepte behalen door met snelzinkende leaders te werken. (Airflo heeft polyleader tot "Extra Super Fast sinking" dus dat belooft wat :-) )

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Mee eens, hoewel niet maken (bind niet, te weinig tijd nu) kan knippen meestal wel tenzij je die met zo'n netje hebt.
Polyleader is geen gek idee.

Scaramouche

Als je wilt maak ik een paar foam boobies voor je om mee te testen, die kun je dan ter plekke op maat knippen. Moet je even een fotootje sturen van de boobies die je nu gebruikt, dan knutsel ik wel iets in elkaar dat er op lijkt  :)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Thanks voor t aanbod, komt goed hoor, nu niet persé nodig. Heb nu nog een paar bruikbare (eerder op maat geknipt). De andere boobies die ik nu heb zakken met de #5di3 gewoon wat minder diep. Ik gebruik  ze meestal 's winters. De tijd dat ik zoveel mogelijk met droge vliegen, nimfen of hoog geviste streamertjes aan de slag ga komt er weer aan. De eerste vissen op droog zijn alweer binnen  :D 8)
Ook even proberen of ik ze met die nieuwe "el cheapo" #6 di5 lijn op diepte krijg, even t water opzoeken.

JB

Boobies op maar knippen, hoe bepaal je dat?
Hou je dan ook rekening met de diepte waarop je vist?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

wh82

Heel spannend is dat niet, gewoon stukje er af zodat ie onder gaat door de lijn 8)

MarcelN

Als je een goede zinklijn zoekt moet je de Vision Bottom Express hebben, daar zag ik laatst een klein oud mannetje mee klooien op het OVM die maakte geeneens een valse worp en hup hele lijn eruit :o
en de één na de andere vis ook nog eens vangen, overigens is het nu de beste tijd daar ze hebben vlinders en zwemmen zowat tussen je benen door 8) sssttt anders komt die sproetmop ook nog :-X

MarcelN

Maar Wim, ik wil het wel even voor doen hoor hoe dat vissen daar gaat...."uiteraard zijn daar wel kosten aan verbonden" ::argh:: man man man wat een figuren heb je toch

p.forel

Ach ja marcel ooit waren die zelfde gasten blij als ze kennis van andere kregen nu willen ze voor gratis verkregen kennis geld hebben van andere

MarcelN

@Wim, ik heb nog wat zitten navragen bij de heren casters, maar sommige zijn ook erg te spreken over de lijntjes van Loop ::)
Nu moet je daar net zoals Piet al zegt natuurlijk wel even voor in het buitenland gaan shoppen, zo bespaar je zowat een extra lijn,
maar mocht je toch je zuur verdiende centjes hier in NL willen uit geven kan dat uiteraard ook.....
Als je googled kom je vast wel een store tegen in de buurt, sommige hebben zelfs een leuke "gratis" attentie erbij, om die foto net effe vetter te laten lijken 8)
Hier zie je bijvoorbeeld Jasper met zijn PR zeebaars ::goodjob::


Bone F

@Marcel
Wel een heel bijzonder mannetje, die kan met een touwtje aan een bezemsteel nog 20m  gooien !  ;D
Volgende week maar weer "s OVMmen?

wh82

Quote from: MarcelN on April 07, 2017, 22:40:39
... hoe dat vissen daar gaat...."uiteraard zijn daar wel kosten aan verbonden"
Dat ging vermoed ik niet om een visser maar om een vanger..
Vissen als sport is voor mij net als een instrument leren spelen: het gaat om de reis en niet om de bestemming. Het boeit me vrij weinig als een ander meer vangt.

wh82

Overigens bedankt voor de tips, ga eens kijken. Overigens ben ik niet te beroerd om in NL te kopen. Heb backing en een reeltje pas in NL gescoord maar ik ben geen gekke henkie dat ik 79 euro betaal waar ik in GB 20 pond betaal met een wisselkoers van 1,15 en 2 euro extra verzendkosten.

JB

Quote from: wh82 on April 07, 2017, 18:39:11
Heel spannend is dat niet, gewoon stukje er af zodat ie onder gaat door de lijn 8)

Ooooo, dus je maakt ze standaard te groot  ;D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

MarcelN

Was gezellig Wimpie, je hebt weer wat geleerd ::agree::
De aalscholvers hebben er ook maar lol mee :'(


Ojee controle, snel gooi hem terug.......

wh82

Was zeker gezellig, thanks! Mooie dag!

Die "sushi" is serieus te pakken genomen. Wist niet dat die Aalscholvers uit Japan kwamen  8)

wh82

Quote from: MarcelN on April 07, 2017, 21:26:42
Als je een goede zinklijn zoekt moet je de Vision Bottom Express hebben, daar zag ik laatst een klein oud mannetje mee klooien op het OVM die maakte geeneens een valse worp en hup hele lijn eruit :o
en de één na de andere vis ook nog eens vangen, overigens is het nu de beste tijd daar ze hebben vlinders en zwemmen zowat tussen je benen door 8) sssttt anders komt die sproetmop ook nog :-X

Nog bedankt voor de tip, is een erg fijn lijntje.
Had tussendoor een A&M zinklijn geprobeerd maar dat was geen succes: zonk niet, worp niet en had het geheugen van een olifant. Dit zinkt en werpt als een raket.

MarcelN

Ja dat zinkt he 8) had er van de week maar wat lol mee, flinke wind in de rug en hoop vis vanaf de dam, was genieten weer  :P