skagit / shootinghead / spey

Started by A{b}r{a}xa{s}, February 24, 2011, 19:38:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Naar aanleiding van het topic van Pascal ben ik wat filmpjes gaan bekijken maar helemaal heb ik de verschillen nog niet op mn netvlies staan.
Wat is nu precies tussen een 'gewone' shootinghead lijn, een skagit lijn, en een speylijn qua werpen ?
Met een skagit lijn maak je als ik het goed begrepen heb ook speycasts, maar met minder lijn uit de hengel ?
Met een shootinghead kun je overhands 'het zaakkie in 1 keer wegzetten'....
en met een speylijn...die ken ik :) ...maak je 'echte speycasts'....toch ?

pas

ik weet wel iets maar niet het fijne allen dat skagit een hele korte lijn is de lengte ligt aan de hengel en welk gewicht lijn deze kan hebben, deze lijn word dan weer gevolgd door backing het is dus (zo als ik het zie )een shootinghead die je gelijk zonder gewone lijn zeg maar aan de backing zet

http://www.youtube.com/watch?v=gsQyFjbCpjk
http://www.youtube.com/watch?v=gsQyFjbCpjk
::wtf::

pas

sorrie ik heb je vraag net niet goed gelezen maar nog maar een filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=gsQyFjbCpjk
::wtf::

Sieger

Met mijn weinige ervaring toch ff een duit in het zakje:

Toen ik de Speycursus heb gedaan stonden we met 2 verschillende lijnen. Ik met een echte Speylijn en mijn 'collega' met een Skagitlijn..

Wat me bij is gebleven dat er in de basis van het gooien niet zoveel verschil zit... Volgens mij zit er alleen wat verschil in stijl. Een speylijn wordt gebruikt voor de meer traditionele echte spey-cast worpen.
Skagit is meer "underhand" casting, waarbij de inzet van de cast erg veel lijkt op een rolworp...

Wat me wel opviel was dat de hoeveelheid belly die je uit de hengel hebt hangen bij met een skagitlijn veel preciezer komt dan een speylijn.. Een speylijn is wat 'vergevingsgezinder'... Een skagit moet je helemaal terughalen tot aan het begin van de kop....

Maar zoals gezegd... dit is wat is blijven hangen...  :D


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

eigenlijk dus een beetje a la een speylijn maar met een veel kortere belly...soort shooting-spey lijn ?¿ :)

Useless

Voor zover ik het heb begrepen worden skagit-lijnen voornamelijk gebruikt voor het wegzetten van snelzinkende tips met relatief grote vliegen. De zinktip telt niet mee voor het ankerpunt terwijl dit bij een speylijn juist de leader is. De zinktip blijft dus onder water. Ik weet niet of ik het goed verwoord (ik weet niet eens helemaal zeker of ik het wel goed begrepen heb  :) ), maar weet wel dat het verschil 'm bij het werpen voornamelijk in het ankerpunt zit.

Useless

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on February 24, 2011, 20:24:45
eigenlijk dus een beetje a la een speylijn maar met een veel kortere belly...soort shooting-spey lijn ?¿ :)

Nog korter dan een scandi-lijn Bas.

A{b}r{a}xa{s}

hmz, misschien toch eens een keer zien uit te proberen, klinkt wel aardig om :)

(komt natuurlijk omdat ik met die lange speylijnen niet echt heel goed uit de voeten kan.. lol)

Useless

Quote from: klaas on February 24, 2011, 20:32:37
Zolang het werpgewicht van de lijn boven water is maakt het niet veel uit met een skagit lijn denk ik.
Nog eens de dvd nakijken of het anker nog van belang is bij skagitlijn icm zinktip,denk dat ie hem wel meetrekt ;D

Klaas
volgens mij is dit ook zo. De skagit trekt de sinktip gewoon het water uit.

A{b}r{a}xa{s}

nu eens op zoek gaan dan naar zulke lijnen

sebastiaan

"Skagit lijn; hele korte zware belly/head waarmee je dus makkelijk kunt werpen."

Volgens mij gaat dat nog makkelijker met een spinhengel  ;)

Ik denk dat je het beste moeilijk kunt beginnen door te leren speycasten met een longbelly lijn. Als je die techniek als basistechniek beheerst kun je je techniek makkelijk 'downgraden' (niet negatief bedoeld en ook geen sinoniem voor 'minder leuk' of 'minder effectief') door met verschillende shortbelly lijnen en bijbehorende technieken aan de gang te gaan. Andersom is veel lastiger, dan moet je keer op keer het leertraject door.

Van het argument 'gemak' zou ik me niets aantrekken. 'Gemak' is een excuus dat in dit geval technische beheersing en ontwikkeling in de weg kan staan.

Bas

A{b}r{a}xa{s}



peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Waterhen Bloa

#14
Ik vind dat je minimaal de Single Spey moet kunnen beheersen (eigenlijk net als Sebastiaan al zei), dat is in grote lijnen de basis van alle ouderwetse en moderne tweehandige worpen ....... ik begrijp overigens NIET waarvoor iemand die een beetje gevoel voor hengels en werpen een cursus daarvoor nodig heeft, dit leer je in een half uurtje, zo niet in minder dan een half uurtje, als je 5 minuten probeert een anker punt te combineren met een zogeheten D-Loop en 10 minuten later begrijpt dat je naar de overkant moet werpen ipv. naar het water, werp je na een kwartiertje de Single Spey.

Zo simpel is het en iedere "janboerefluitjes" leert het in notime.

Scandinavia speycast is next ....... in single spey gaat de hengel omhoog, omhoog en omhoog naar achteren en valt ie als het ware naar beneden en vooruit bij de voorwaartse worp  en is de verhouding tussen onderste en bovenste hand ongeveer 50/50 ...... bij de scandivanian speycast is de bovenste hand meer een scharnier punt en wordt de beweging voor 80 procent gevoerd vanuit de onderste hand, de hengel gaat nauwelijks omhoog en de loop is ook vlakker en puntiger...... het ankerpunt en de basis principes bijven hetzelfde.

De Skagit worp ....... heb je wel eens met een baitcaster geworpen met een te zware plug ...... ja ..... dan kun je ook de skagit worp aan, de zware lijn laadt de hengel diep en het klapt er uit .....

Nog meer weten ?

Sieger

#15
Op zich is het inderdaad niet eens zo heel lastig, als je weet hoe het werkt. Maar dat zei Houdini ook al...

Het principe van laden, anker (en D-loop) en het juiste moment van "afzetten" zou voldoende moeten zijn.... Beetje mechanische kennis is ook wel handig... ik bedoel begrijpen wat een lijn in de lucht eigenlijk wil doen en hoe het ideale pad van een lijn er (in theorie) uitziet...

Jammer genoeg hebben heel veel mensen zich met het enkelhandig werpen veel dingen aangeleerd die er dan weer gecorrigeerd moeten worden...  Bovendien heeft niet iedereen van nature het zelfde "gevoel" en een soort van oog/hand coördinatie... Maar dat kan natuurlijk best getraind en bijgespijkerd worden. Denk dat daarom een beetje meer begeleiding soms wel handig is... Maar ook het aanleren van het omleggen van de lijn naar de goede kant (snap C, Z, T etc...) Dubbel-spey heeft volgens mij wel iets meer tijd nodig dan alleen gevoel voor hengels en lijnen hebben... Je moet het op zijn minst toch een paar keer gezien en gedaan hebben... (en dan is al met al een ochtend zo voorbij... ;) )

Ger: Is Skandinavian style hetzelfde als Underhandcasten? Dan volgt de cast toch meer het principe van Rollcast... dus onderlangshalen, omhoogbrengen tot de D is gevormd en scharnieren langs je rechterarm...? Of haal ik dan dingen door elkaar...

En als ik het goed begrijp heeft de Skagitlijn dus een korte zware belly...?


Sieger

Useless

Vind dat je het nu wel erg eenvoudig doet voorkomen Ger. Ik neem overigens aan dat je bedoelde dat je NIET begrijpt waarom iemand een cursus speycasten nodig heeft.
Ben er inmiddels wel achter dat het werpen met een skagit inderdaad een stuk eenvoudiger is dan met een speylijn of een scandi. Na een kwartiertje kon ik een skagit al een behoorlijk eind wegzetten, dit in tegenstelling tot de scandi die ik nu gebruik. Ik vind het zelf toch wel erg prettig dat er iemand is tijdens zo'n cursus die me op mijn fouten wijst dus wat mij betreft dient dit wel degenlijk een doel en heeft het nut. En verder zal het net zo zijn als met het werpen met een 1-handige hengel: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Sieger

Heb nog een stukje van de Winston DVD over dubbelhandig werpen op Youtube gezet... Misschien nuttig:

http://www.youtube.com/watch?v=Q8CCGyfdIyo


Sieger

Waterhen Bloa

Quote from: Sieger on March 02, 2011, 14:27:01
Ger: Is Skandinavian style hetzelfde als Underhandcasten? Dan volgt de cast toch meer het principe van Rollcast... dus onderlangshalen, omhoogbrengen tot de D is gevormd en scharnieren langs je rechterarm...? Of haal ik dan dingen door elkaar...

En als ik het goed begrijp heeft de Skagitlijn dus een korte zware belly...?

Yep underhand, maar de D loop is meer een liggende V loop en de hengeltop komt in verhouding tot een single spey nauwelijks omhoog.

De belly van de Scandi Spey en Skagit zijn vrijwel gelijk, maar de Skagit heeft een korte steile front taper van ca 3 ft en de Scandi Spey heeft een front taper van ca. 10 ft. , derhalve is de Skagit meestal zo'n 7 meter en de Scandi zo'n 9 meter. En de Skagit is zwaarder.

Sieger



Sieger

Waterhen Bloa

#20
Quote from: Useless on March 02, 2011, 14:37:30
Vind dat je het nu wel erg eenvoudig doet voorkomen Ger. Ik neem overigens aan dat je bedoelde dat je NIET begrijpt waarom iemand een cursus speycasten nodig heeft.
Ben er inmiddels wel achter dat het werpen met een skagit inderdaad een stuk eenvoudiger is dan met een speylijn of een scandi. Na een kwartiertje kon ik een skagit al een behoorlijk eind wegzetten, dit in tegenstelling tot de scandi die ik nu gebruik. Ik vind het zelf toch wel erg prettig dat er iemand is tijdens zo'n cursus die me op mijn fouten wijst dus wat mij betreft dient dit wel degenlijk een doel en heeft het nut. En verder zal het net zo zijn als met het werpen met een 1-handige hengel: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Yepp er had NIET moeten staan en het is veel eenvoudiger dan er over gedaan wordt....... het is zo ongeveer net als met golfen, als je over 7 dingen tegelijk staat na te denken, komt er niets van terecht, en dat is zo ongeveer de praktijk, ankerpunt, dip in de backcast, bloody L, D of V loop, anker punt te ver naar voren, achteren, opzij, te dichtbij of stroomafwaarts ipv stroomopwaarts etc.

De meest gemaakte fout is te veel snelheid wanneer rust nodig is en te weinig snelheid wanneer het nodig is, en zeker bij de moderne worpen is het noodzakelijk dat de elleboog van de bovenste hand dicht bij het lichaam blijft en dus redelijk passief is.

Maar als je er logisch over nadenkt en de worp in onderdelen ziet, kun je die later combineren tot een worp en zul je achteraf zeggen ....... ik begrijp niet dat ik 5 jaar heb staan klootviolen ...... echt het is veel simpeler dan er over gedaan wordt.

Sieger

Quote from: Waterhen Bloa on March 02, 2011, 14:58:16
....... ik begrijp niet dat ik 5 jaar heb staan klootviolen ...... echt het is veel simpeler dan er over gedaan wordt.

;D Pfieuwwww gelukkig.... ;)


Sieger

Waterhen Bloa

#22
Laat ik het even nog simpeler maken, overhead gooien kunnen we allemaal wel heh (ik vind van niet maar goed dat is een ander verhaal), stap naar buiten met je twee handige hengel, optuigen, head buiten het topoog, maak maar eens een mooie valse overhead worp, en nog een, en nog een, en nog een mmmmaaarrrrr nu doe je de achterwaartse langzamer en voorwaartse worp op de normale snelheid .......

Wat er nu gebeurt is dat de achterwaartse worp onder de top door komt in plaats van er langs of er over heen.

Maak de achterwaartse worp nog langzamer, tot je leader-lijnverbinding het water raakt op het moment dat je de normale voorwaartse worp inzet.

Gefeliciteerd ...... u beheerst de Single Spey !

Hoe simpel kan het zijn :D

Ennnnnn denkt u nu van T''''''''''ring   :-\ :-\ :-\ :-\