reishengel ervaringen?

Started by Gerrit72, August 19, 2012, 10:58:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Wie heeft er ervaringen met reishengels tbv vliegvissen? Onze sponsor A&M heeft bijvoorbeeld een mooi uitziende 7 delige hengel in het assortiment.
Maar werpt dat bijvoorbeeld nog goed/lekker?

Zelf heb ik niet kleiner dan 3 delige hengels, maar die passen niet in een koffer (een 9ft, 4 delig zou diagonaal wel moeten passen lijkt me ???).

Ik ben inmiddels zo verslaafd aan vliegvissen dat een vliegvishengel overal mee naar toe moet, vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.
Als alles mee zit ga ik volgende week zaterdag op vakantie en eigenlijk zou ik dan een hengel mee willen hebben. Forummers die een reishengel (of vierdelige) in de verkoop hebben ben ik ook benieuwd naar, mogelijk kunnen we zaken doen :).   
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Team

Het heeft een voordeel, je kunt er ook mee vissen,
zonder dat je op reis gaat.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

jelle

Ik heb zelf een 5 delige 9voet #6 dit is nog een fijne strakke hengel waar ik ook in nederland graag gebruik van maak
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Troutbuster

Ik heb 2 reishengels Gerrit
een  8,6ft #5 en een 9,6ft #7
Beiden 6 delig en beiden van Greys
De "missionairy" , het type dat er eind 2010 "uit" moest!

Beiden prima stokkies met een goede actie en belangijk, ze passen beiden makkelijk in de koffer!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72


Bedankt voor de reacties mannen  :).

Ben nog wel benieuwd naar gebruikerservaringen van 'echte' reishengels.

Ben al druk aan het zoeken naar een 5 of 6 delige hengel, mocht iemand een reishengel (vanaf 4 delig) te koop weten/horen,
dan hoor ik het graag.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

Gert zal ook nog wel reageren misschien, die gaat ook wel eens op de motor 'op trip' en zal dan ook wel een reisversie bij zich hebben neem ik aan.

jelle

Ik heb net trouwens een mooie karper met de reishengel gevangen.
was voor de hengel geen enkel probleem.
Mijn hengel past met zijn 5 delen ook in mijn koffer
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gerrit72


Jelle wat voor merk / type heb jij? Karper op een 6 da's mooie sport  8)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on August 19, 2012, 21:27:46
Gert zal ook nog wel reageren misschien, die gaat ook wel eens op de motor 'op trip' en zal dan ook wel een reisversie bij zich hebben neem ik aan.

Meerdere zelfs ;D
Maar ik denk dat menig reiziger jaloers is op de bagagemogelijkheden die sommige motoren bieden.



Hier zie je de koker met een vierdelige negenvoeter bovenop zitten, maar normaal gesproken stop ik die in die zwarte kanozak. En in die zak zaten ook al een 7-delige Orvis Frequent Flyer en een telescoopwerphengel. (En een tent, en nog wel het een en ander).

Die Frequent Flyer past echter ook met gemak in bijvoorbeeld een motorkoffer of rugzak. Weet de transportlengte niet zo uit m'n hoofd, maar zal ongeveer 40 cm bedragen (de koker).

En het is naast een praktische reishengel ook een kwaliteitshengel die je dagelijks kunt inzetten. Er zijn ook hele goedkope 6-of 7-delige hengels te koop, maar dat lijken mij dan vooral reishengels, geen vishengels  ;)

Groet,
Gert

Gerrit72


Dat ziet er goed uit Gert!

Ben benieuwd of er iemand werp/vis ervaringen heeft met andere 5, 6 of 7 delige hengels.

De 7 delige hengel van A & M bijvoorbeeld ziet er geweldig uit, ben benieuwd of
er forummers zijn die er mee gevist hebben.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Wel jammer dat A&M tot nu toe alleen een #6 als reishengel in het assortiment heeft.

Bij Sonik heb je ook lichtere hengels in 6 delen.
http://www.soniksports.com/products/fly-fishing/rods/175/sonik-sk6-fly-rod
En die kom je in Engeland tegen voor de helft van de prijs....
http://www.ebay.co.uk/itm/Sonik-SK6-8ft-4-Fly-Rod-Travel-6-piece-HALF-PRICE-OFFER-/270944461907?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&hash=item3f158c6453

Nu nog op zoek naar een Nederlandse dealer die ze ook voor de helft aanbiedt  8)

johannes

mooi plaatje van een fijn plekkie gert

mijn gedachte over reishengels is heel makkelijk
7 delig is 6 plekken waar i los kan schieten
4 delig is 3 plekken waar i los kan schieten.


jelle

Quote from: Gerrit72 on August 19, 2012, 22:46:32
Jelle wat voor merk / type heb jij? Karper op een 6 da's mooie sport  8)
Oscar Travel Fly Fishing Rod 9ft 5 piece #5/6 £249.99
gekocht op Ebay
best wel een dure hengel  ;)
ik heb een beetje slim geboden en had hem voor €50 thuis ;D
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gert

Ja doei! Die Oscar hengels kosten helemaal geen £249.99
De "Buy it now" prijs is £49.99
Ze verzinnen er gewoon 200 pond bij met een mooi verhaal dat een vergelijkbare hengel van een duur merk £249.99 zou kosten.

Maar neemt niet weg dat als je hem voor 50 Euro in huis hebt, dus inclusief de 20 pond verzendkosten, je wel slim geboden hebt. ;)

Groet,
Gert

Herman

Ik heb ook de Orvis 7-delige frequent flyer.
Sterker nog... ik heb er inmiddels twee. Laatst eentje van Bas overgenomen.
bevalt erg goed. zowel transport als vissen!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gerrit72


Die Orvis ziet er goed uit. Maar die 7 delige van A&M ook (en die is nogal aantrekkelijker geprijsd ;))
Mooie bruine blank en klassieke reelhouder.
Inmiddels heb ik die bij Manfred besteld. Ben zeer benieuwd ;D
Accepteren ze zo'n hengel in een vliegtuig in de hand bagage?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Herman

Navragen op schiphol en of reisaanbieder? Bij mij gaan ze iig altijd in de "harde" koffer.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

jelle

Quote from: Herman on August 21, 2012, 00:15:12
Ik heb ook de Orvis 7-delige frequent flyer.
Sterker nog... ik heb er inmiddels twee. Laatst eentje van Bas overgenomen.
bevalt erg goed. zowel transport als vissen!
natuurlijk is die prijs onzin
ik heb al drie hengels bij deze aanbieder gekocht en alle drie voor minder dan €50 thuis
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

vliegvisgek

Quote from: Gert on August 20, 2012, 22:29:00
Ja doei! Die Oscar hengels kosten helemaal geen £249.99
De "Buy it now" prijs is £49.99
Ze verzinnen er gewoon 200 pond bij met een mooi verhaal dat een vergelijkbare hengel van een duur merk £249.99 zou kosten.

Maar neemt niet weg dat als je hem voor 50 Euro in huis hebt, dus inclusief de 20 pond verzendkosten, je wel slim geboden hebt. ;)

Groet,
Gert

klopt wel gert doen ze ook met die flextex hengels en meer andere onbekende merken die door het engelse team getest zijn  ;D ;D ;D ::goodjob::

Gert

Quote from: vliegvisgek on August 22, 2012, 09:03:36
klopt wel gert doen ze ook met die flextex hengels en meer andere onbekende merken die door het engelse team getest zijn  ;D ;D ;D ::goodjob::

Ja ik weet het Jeroen, heb zelf ook diverse hengels van verschillende merken gekocht en (vaak weer doorverkocht aan beginnende vliegvissers of vismaten die er bijvoorbeeld wel een zwaardere hengel bij wilden voor af en toe) bij Tacklediscounts.
Zijn goedkope hengels, letterlijk en figuurlijk. Werpen goed, maar afwerking is niet altijd geweldig. Ogen niet in 1 lijn, kurk (na verloop vantijd of meteen al) los, 2x gehad dat ze binnen een half uur al braken. In die laatste 2 gevallen overigens wel kostenloos een nieuw deel opgestuurd gekregen. Maar ik wil er tijdens mijn "reizen" toch niet van afhankelijk zijn. 

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gerrit72

#22
De A&M travel 6#, 9ft is vandaag binnengekomen. Een mooie bruine blank, klassieke reelhouder, ziet er helemaal gelikt uit. ::goodjob::

Uiteraard moest er even getest worden. Net even staan gooien met een streamer.

Mijn angst was, zoals hierboven ook al genoemd werd, des te meer delen, des te meer kans de hengel uit elkaar te gooien.
Ik was dus zeer benieuwd hoe de hengel zich zou houden. De delen sloten perfect in elkaar en eenmaal in elkaar gezet is het een mooi geheel.

Werpen ging heerlijk, ik kreeg mijn streamer precies waar ik hem hebben wilde. Ik was zo met de hengel bezig dat ik een aanbeet miste en pas merkte dat de streamer was gegrepen, toen de lijn wegzwom. Ik voelde een paar mooie beuken en de lijn werd zo'n 2 meter uit mn hand getrokken. Toen schoot de streamer los.

Een kwartier later op een andere plek werd vlak voor mn voeten de streamer wild gegrepen, door een aanzienlijke snoek. Een mooie dril volgde. Door het warme weer wilde ik wat forceren om de dril niet onnodig lang te laten duren. Ik zag dat de snoek meerder keren aanstalten maakte om te gaan springen. Toen ik de leader in de hand had om de snoek het laatste stukje naar me toe te trekken gebeurde dat ook, De snoek vloog over de laatste meter met een salto in mijn richting en landde precies tussen mijn benen. Ik was zeiknat en de snoek zag ik mooi wegsprinten. De weerhaakloze streamer die in de hoek van de bek zat, was kennelijk losgeraakt  :(.

Op zo'n moment mis je vismaat, had een mooi filmpje kunnen worden  ;D

Mooi is dat de korte test een succes was. De hengel werpt heerlijk en buigt mooi tijdens de dril. Dat hij uit 7 delen bestaat vergeet je tijdens het vissen compleet. Hij gaat mee in de koffer, op naar nieuwe avonturen!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Mooi man!
Hoop dat je er verder ook nog veel plezier van hebt.
Wie weet komen er ook nog wel andere lijnklassen.

Groet,
Gert

Gerrit72

#24
Vandaag nog even een  paar keer geworpen met de A&M. Lekkere snelle hengel, ondanks enige wind ging het als een speer.
Na zo'n 10 worpen, werd de streamer direct na het landen gegrepen, een spectaculair gezicht!
Snoek was klein, maar wat een leuke vechters zijn snoek(jes) toch ;D
Hengel drilt heerlijk, ben nu al weg van dit stokkie.

Streamer was eigenbouw, kettingoogjes, zonkerstrip, buizerdveren en kerstslinger ::wtf::



The only difference between men and boys is the price of their toys.