vliegen.

Started by sietzedevisser, April 09, 2013, 23:21:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sietzedevisser

Heren,

Dankzij mij ouders loop ik al een tijdje met een idee. Ik bind nu een aantal jaren vliegen en ben dat ook bijna direkt gaan doen nadat ik de belachelijke prijzen zag bij de plaatselijke hengelsportzaak. Ook de kwaliteit van de goedkopere vliegen op het internet viel me vaak tegen.

Het idee waar ik dus mee zit is om te beginnen met vliegen te binden voor de verkoop. Even voor de duidelijkheid, ik ben 17 jaar en ik wil hier never nooit niet mijn beroep van maken. Maar ik hou nou eenmaal ontzettend veel van mijn hobby en beleef erg veel plezier aan het binden en doe het dan ook niet om een dikke winst op te maken.



Ik wil beginnen met een klein aantal aan bewezen vangers die zowel in nederland en het buitenland hun visje vangen. Na verloop van tijd als het goed genoeg loopt zou ik ook graag forelstreamers en droge vliegen willen gaan binden. Vliegen die iedereen kan gebruiken en dus ook echt wat aan heeft

Ik ben benieuwd of er genoeg animo voor is en wat jullie mening is wat een schappelijke prijs is en suggesties qua patroontjes. Ik hoef er geen dikke winst van te hebben ik moet minimaal de materiaal kosten eruit kunnen halen en dan nog een kleine marge voor nieuw bindmateriaal om uit te breiden. Ik besef dat dit in het begin niet haalbaar is en een tijdje kan duren voordat het loopt.

De vliegen die ik in gedachten had zijn de goudkop fazantenstaart, goudkop hazen oor, Killer bug en een goudkop red tag. Dit kan ik later uitbreiden met forelstreamers zoals woolly buggers en boobys.

Natuurlijk is het begrijpelijk dat je niet zomaar de eerste en de beste zelfgebonden vlieg van iemand koopt. Bij genoeg animo kan ik eventueel wat setjes binden en aan de ervaren vliegvissers op het forum verstrekken voor een fieldtest of iets dergelijks.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen  :D.

Groeten,
Sietze

maurice

#1
eerlijk gezegd gewoon niet aan beginnen.

waarom?  A&M hebben goede vliegen voor nog geen 50ct per stuk en nu ook nog eens op een betere en dunnere haak wat betreft de drogevlieg.
forel streamers ook nog geen 50ct per stuk geld voor alles wat ze hebben.
ook Muddler.nl heeft goede vliegen waar je gerust meerdere vissen mee kunt vangen.

goede haken en materiaal en tijd per vlieg kost meer dan wat je er voor terug kunt vragen.
daarbij moeten de vliegen ook nog eens 100% lijken op de vlieg die je verkoopt
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Naast de argumenten die Maurice noemt: hoe snel denk je te kunnen leveren?

Je zou natuurlijk een aantal series vliegen kunnen binden en die op Marktplaats te koop aanbieden. Kijken of je ze verkoopt. Maar op het moment dat iemand een besteling doet van 10 dezelfde vliegen in dezelfde maat, kun je die dan de volgende dag leveren? Een reguliere webshop of winkel in principe wel...

Ik zou er niet aan beginnen in ieder geval. Maar ben dan ook geen 17 meer, en bind al 25 jaar m'n eigen vliegen waar ik nog steeds geen geld voor zou durven vragen ;D

Groet,
Gert

sietzedevisser

Als ik het zo hoor toch maar lekker voor mezelf blijven binden. 10 vliegen leveren zou geen enkel probleem moeten zijn die heb ik in een half uurtje ongeveer wel af. In ieder geval bedankt voor de feedback.

maurice

#4
Quote from: sietzedevisser on April 10, 2013, 10:35:11
Als ik het zo hoor toch maar lekker voor mezelf blijven binden. 10 vliegen leveren zou geen enkel probleem moeten zijn die heb ik in een half uurtje ongeveer wel af. In ieder geval bedankt voor de feedback.

10 vliegen in een half uur :o
weet niet wat je binden wilt maar als je er 10 in een half uur doet kan het alleen maar simpel zijn.
en dan lukt het mij ook niet.

bekijk het eens zo,
iemand besteld 6 X 10 klinkhamers in de maten 14, 16 en 18 en wel in 2 kleuren, zwart en bruin.
maar dan wel graag binnen 2 werkdagen thuis.
ga je echt niet redden in 3 uurtjes binden.

en daarbij nog geen vlieg van je voorbij zien komen, dus moeilijk zeggen hoe je bind en of het de moeite is om bij jou te bestellen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

sietzedevisser

goudkop pheasant tail heb ik het dan over. Droge vliegen zijn inderdaad een ander verhaal. Maar het was ook een hersenspinsel en ik wou even peilen of er interesse voor zou zijn. Helaas is die er niet dus blijf ik lekker voor mezelf binden voortaan. Ik koop al een vrij lange tijd geen vliegen meer en de vliegen van a&m kende ik toen nog niet. Zien er erg goed uit en ik besef nu dat het niet interresant genoeg is voor vliegvissers met mijn handjevol patroontjes.

Het was te proberen! Ik ga weer verder met het forum uitpluizen want ben lang niet online geweest! er staat weer een hoop interresants op  ;D. Toch maar vaker kijken  :P.


Plantje

Anders doe je eerst eens een keer hier en daar mee aan een swap. Dan word je ook nog een beetje gedwongen om net buiten je comfort zone te binden.

Kan best leuk zijn!

HappyFisherman

Dan wordt de volgende swap de PT swap ;D

Alles mag, als het maar een PT nymph is...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sietzedevisser

Goed idee!!! Zal ik voor swapmeister spelen en opstarten? Of lopen er nog andere swaps.

Erwin

Een nieuwe swap kan altijd volgens mij. Gewoon opstarten in de daarvoor bestemde topic.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

HappyFisherman

Kan na de zomer nog wel. Lopen nu nog 2 swaps en er is toch geen haast bij?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Erwin

Haast zeker niet! Gaat ten koste van de kwaliteit ;-)
Maar ik dacht dat de swapz allemaal aflopend waren.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

sietzedevisser

Haastige spoed is zelden goed... Kan na de zomer ook.