Beginnen met vliegvissen op forel

Started by Antonio, September 25, 2014, 21:45:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Antonio

Hoi,

ik ben een 34 jarige gast uit Lommel (BE).
Ik ga regelmatig forelvissen met de gewone hengel.
Nu leek het me leuk om ook te vliegvissen.

Kunnen jullie me misschien op weg helpen welke hengel, molen enz ik daarvoor het best kies?


Hilco de Visser

Het beste gebruik je een groene hengel , die valt het minste op als je in het gras staat .

Joost S.

Ik zou denk ik een #4 aan raden. Drijvende lijn. En met kleine nymphjes.

MarcelN

Yep zeker en vast, da's wel het belangrijkste GROEN En de lijn goed invetten, liefst met frituurvet waar vliegen in gefrituurd zijn ::bbq::

Antonio

buiten het antwoord van Joost, is de rest maar zever


Joost S.

Terwijl ik pas 1 keer geweest ben, en toen heb ik er ook nog niks van gebakken, haha.

Maar op het einde heeft de beheerder mijn lijn in orde gemaakt, en toen ging het meteen veel makkelijker, alleen was de dag voorbij.


Drijvende lijn, dan een metertje 20 honderste fluorcarbon, tippetringetje, en dan een metertje 18 honderste fluor.

Nymphjes haakje 12 of zo.

Denk als ik zo start volgende keer, en er ook wat minder wind staat, dat ik een heel eind verder kom.

W3stland

Ik denk dat een groene hengel te veel opvalt als je tussen het riet in staat in deze tijd van het jaar.. Ik ga voor een bruine hengel  :o
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Troutbuster

Antonio,

Probeer in contact te komen met een ervaren vliegvisser in je buurt, of een vliegvis vereniging is nog beter!

Wellicht kan hij, of kunnen hun je de goede weg op helpen en misschien kan zo'n ervaren "rot" je eens een dagje op "sleeptouw" nemen waar je meer van zal leren dan een vol jaar "aankloten" in je uppie.
Daarnaast zal je er zeker meer van opsteken dan het (tot nu toe) gezever op het forum hier, hoe geinig bedoeld dan ook ;)

Succes met je verdere vliegvis "carrierre" en laat ons hier mee genieten van je eerste en hopelijk succesvolle schreden in de wereld die vliegvissen heet!

Gr

Jan
"Petri Heil"


marc

VVV  Gammarus.
Vrunstraat.  Zolder
Niet zover bij jou vandaan ?
Geschikte hengel voor Ardennen ,een negen voet voor een vier lijntje.Kan je een beetje alle kanten mee op.
Wil je echter op reservoir vissen dan eerder een zes of zeven in negen voet .
Beetje te ver om je persoonlijk op weg te helpen,woon zelf in west Vlaanderen
Grt marc

BV

Dag Antonio,

PM gehad en beantwoord.
Op dit moment de belangrijkste vraag :  op welke vijver wil je gaan vissen , want dat bepaald al de rest.

gr

Bart

maurice

Zoals Marc al aangaf een # 4 voor de beekjes en een #6 voor de grote vijvers in België.
Ga je naar een put kun je er ook met een #4 terecht.

Vliegen voor grote vijver en put,
Nimpfen en streamers.
Grundler kan en is een mooie droge voor deze manier.

Beekjes,
Droog, nimpf en streamer waar het is toegestaan.
Haakje 12 tot 20 daar kom je een ver mee.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

FSCHAMP

Antonio,

als ervaren reservoir vliegvisser raad ik je een 10-voets hengel aftma 7 (#7, 7-lijn). Dit is een typische vliegenhengel voor op vijvers en meren te vissen. 
En zoals Marc al zei : Gammarus is een goede vliegvisclub.  Je gaat er zeker mensen vinden, die hun hengel wel eens willen lenen voor een werpsessie aan hun vijver of anders moet je maar eens afspreken met Patrick Steenhout.  Hij is lid van Gammarus en hij heeft een vliegviswinkel in zolder.  Hij is zeker bereidt om je verder te helpen.  Als je met dezelfde hengel op een grotere rivier wil vissen kan je misschien opteren voor een 9-voet (9ft) voor een 6 lijn (#6 (aftma 6)).  Ik ben zelf lid van de Frank Saywer Flyfishing club in Wilsele (Leuven) en ken Patrick goed.  Als je moest langs gaan bij hem, kan je hem zeggen dat Gino Verbinnen je gestuurd heeft.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Plantje

Heren, naar mijn idee stelt Antonio een normale vraag. Ik begrijp dan ook niet helemaal waar de sarcastische reacties vandaan komen. Wie de schoen past trekke hem aan!

Voor Antonio: graag ook even de zoekfunctie van dit forum gebruiken. Veel beginners zijn je voor gegaan en velen zullen je nog volgen! Er is al een schat aan informatie en de vragen die je stelt zijn al verschillende keren gesteld. Een (aantal) sticky onderwerp(en) voor beginners staat ook op de agenda.

Rossie69

zo wordt een normale vraag weer om zeep geholpen.
;D

antwoord is al gegeven.
succes met je keus.


Peter68

Ik snap ook die domme opmerkingen niet snapte jij er wat van toen je begon met vliegvissen.
Help elkaar gewoon en doe niet zo lullig :(

Raymond

Antonio, zou je eens willen gaan vissen op de vijvers van "De Berg" in St. Martens-Voeren, wil ik wel met je afspreken. Stuur me dan maar een pb'tje. Ik woon zelf in Nederlands Limburg.
::wtf::

Hilco de Visser

Het leek me toch vrij duidelijk  dat de onzinnige antwoorden gewoon HUMOR was ...................

ik had nu eens geen zin om netjes te antwoorden dat hij eerst  wat op het forum  had kunnen  rondkijken.

ik hoop dat Antonio zelf er wél de lol van in kon zien ..............

p.s. ik heb zelf wel degelijk een groene hengel  :P

Plantje

Eens Marten; een los onderdeel is beter.

Hilco de Visser


arpad

Quote from: Plantje on September 27, 2014, 08:02:09
Heren, naar mijn idee stelt Antonio een normale vraag. Ik begrijp dan ook niet helemaal waar de sarcastische reacties vandaan komen. Wie de schoen past trekke hem aan!

en daarom komt ik bijna niet meer op die forum stel je een gewone vraag krijg je dit  ::wtf::

MarcelN

Ik weet niet wat er stond, maar ik wil Antonio best wel eens helpen op het OVM na de gesloten tijd, da's van de winter, taai maar leuk, ReneV zal er ook wel zijn, ook een aardige 'helper'.
Dat verhaal over groene hengels was een grap natuurlijk, ik verwachtte eigenlijk ook ergens een voorstel topic, Marten zei het, ik dacht het al eerder.

BV

Een starters-topic lijkt me idd nuttig , maar geen totale oplossing voor het probleem.
Je filtert er een deel nieuwelingen uit die na 4 keer vissen niet meer willen , maar de mensen die echt wat willen vangen gaan na het lezen van het starters-topic een hengel kopen , knopen de geadviseerde vlieg aan en gaan dan 5 keer niks vangen en openen dan een topic  'help ik vang niks '  waarin we soms weer eens lollig antwoorden , dan weer  serieus en behulpzaam en een derde keer gewoon niet omdat er niemand echt opstaat op dat moment.
Mijn inzien is het forum is als een kroeg waar je binnen komt.
De sfeer kan er wat wisselen, en als je niet tegen wisselen kan moet je zeker niet gaan willen vliegvissen ;)


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco de Visser

inderdaad  heel goed verwoord Bart  :-*

marc

Wanneer je op een normale vraag geen serieus antwoord wens te geven kan je beter niet reageren.
Kous af ,zo simpel ligt dat . Al de rest is ene hoop gezever

Grt marc