River Dranse nabij Thonon-les-Bains

Started by Nigel, February 11, 2019, 23:04:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nigel

Hey gents,

Mijn vriendin en ik zoeken momenteel met een ander stel naar een leuke bestemming in zuid duitsland/noord frankrijk naar een leuk onderkomen waar ook nog wat gevist kan worden. Als vliegviscrack zoek ik automatisch naar de wateren waar een goed bestand aan kopvoorn of forel zit.

Bij toeval kwam mijn vriendin uit bij Thonon-les-Bains. Het licht net onder Zwitserland. Snel googelen levert plaatjes van dikke forel op. Echter nader onderzoek wijst ook uit dat dit water flink wat hengeldruk te verdragen heeft gehad. https://www.peches-sportives.com/fermeture-de-la-basse-dranse-et-la-riviere-dans-tout-ca/ (vertalen met google levert wat info op als je moeite hebt met Frans zoals ik).

Weten jullie er misschien meer over? Als ik de foto's op google zie lijkt het ook wel een beetje te mooi om waar te zijn. Alternatieve campings/locaties zijn daarom ook meer dan welkom. En for the record; mij is het niet alleen te doen om kapitale salmoniden (hoewel dat natuurlijk mooi is). De ardeche vinden we wat te ver voor een weekie. We denken aan een straal van 3 a 400 km vanaf Freiburg (ovm vonden de meiden niks).

Beertje

Ik zou zeggen: "spit deze site maar eens door. Even gewasser kiezen op de abc lijst of op de kaart zoeken. meer informatie vindt je bij de betreffende hengelsportvereniging van het traject.

https://www.anglermap.de/
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

pierre

Vlakbij Freiburg vind je al heel leuk vliegviswater in het Schwarzwald. Niet alleen Wolff en Kinzig, ook bovenloop van de Neckar en Donau en nog veel meer.
Aan de andere kant van de grens zit je in de Vogezen, ook veel vliegviswater beschikbaar: Moselle en Moselotte, Breuchin, Lanterne, enz. enz.
En dan nóg ietsje verder rijden, zit je in de Jura of in de Allgäu .... nog meer keus.

Over de Dranse: Op de website van de AAPPMA Haute-Savoie of die van Du Chablais Genevois (waar de Dranse onder valt) kan ik nu anno 2019 niets terugvinden van een sluiting van de rivier. Mogelijk hebben ze dat afgelopen zomer gedaan vanwege de langdurige droogte. In combinatie met hengeldruk zal dat tot verhoogde vissterfte leiden, misschien ging het bericht daar over. Ik heb echter niet alle kleine lettertjes van de websites gelezen. Wel is er een vangstverbod voor vlagzalm.

Buffie

#3
Als Fransoos heb ik alles goed kunnen lezen, en er was een verbod die periode om daar te vissen vanwege het feit dat het veel te druk was en gevaarlijk doordat er elke dag water werd vrij gelaten van een stuw stroom opwaarts.
Er zijn daar mega grote forellen die uit de Lac leman komen en worden truites lacustres genoemd. Check dit http://www.zanellapeche.com/ die kerel is befaamd in de streek en heeft daar hele mooie gevangen, Mon Dieu torpedo's/ duikboten zijn het !!!
Op de AAPPMA van deze rivier is er geen verbod meer, heb ik gezien. Er is wel een gedoe al jaren bezig door leden van verschillende verenigingen over het vissen daar in verband met het water niveau. Sommige zeggen dat het geen vissen is als het water laag staat en geen kunst is het dan om een grote te vangen. Echt een Frans gezeur moet ik beamen, wellicht een kern van waarheid.

Je kan daar vissen maar melding gezien dat de mensen van de EDF , stuw eigenaren , bij de opening van het seizoen, de aanwezige vissers hebben bezocht aan de oevers om hun te waarschuwen dat het gevaarlijk kon zijn door de plotselinge verhoging van het water niveau.

Het schijnt daar wel heel mooi te zijn en ruig, natuurlijk vooral bijzonder door de aanwezigheid van deze joekels van forellen die uit het grote meer komen.

Hoop dat jullie wat aan hebben en schroom niet om mij te vragen om wat te vertalen via deze post die mijn aandacht heeft gevestigd.
Salut, Patrick