Tips voor aan te schaffen materiaal

Started by Flying Dutchman, January 18, 2020, 18:43:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flying Dutchman

Zoals de titel al zegt zoek ik enkele bruikbare tips voor de beginnende vliegbinder. Op verschillende sites wordt een grote hoeveelheid materiaal aangeboden door verschillende merken. Maar wat is nog goed of voldoende, en waar kan ik beter van weg blijven?

Ik zie klosjes houder variërend van een knaak tot 60 euro. Net als het andere gereedschap eigenlijk.

Daarnaast vraag ik me af waarom ik juist vliegbinddraad moet kopen, of kan ik ook af met het garen uit de naaidoos van de vrouw?

Mijn doel is om verschillende vliegen te maken die ik kan verwerken in mijn ultralight spinners. Het hoeft voor mij geen hobby op zich te worden.

Hoor graag wat jullie tips zijn.

Ik heb reeds al:
- Vise (van HMH)
- haken maat 10 & 12
- enkele veren en herten haar

Mara

#1
Ben zelf ook nog niet zo lang bezig en mijn eerste vliegen waren de pheasant tail nympgs, red tags en gold bead nymphs.
Met rechte haken 12-14-16, bobbin houder voor je draad, tungsten beads, uni cord draad 8/0 in wit, zwart en groen (sterk), rode wol, peacock herls en pheasant tails ben ik maanden zoet geweest om de technieken onder de knie te krijgen. Dubbing is ook handig (eerst met kant en klaar op draad begonnen, nu ook losse heares ear).
Wat eenvoudige hackle veren (later pas duurder) om dat onder de knie te krijgen en small en medium koperdraad voor de ribbing.
Op YouTube kun je de "beginnersvliegen" zien en zo kijken welke materialen je nodig hebt.

Lid worden van vereniging met bindavond is ook erg leuk en leerzaam.

Succes!


sarca2

handigste is volgens mij om een filmpje over het binden van de door jou gewenste streamer te bekijken op youtube, opschrijven welke materialen worden gebruikt en dan even kijken hoe je dat het makkelijkste en goedkoopste kunt krijgen. zal niet veel geld kosten verwacht ik en een speciaalzaak is dan wel handig. muddle en A&M hebben wel wat je zoekt verwacht ik.
::new::

Martijn

Mijn ervaring is dat, als je echt aan vliegvissen doet, en de smaak van vliegvissen te pakken krijgt je vanzelf dure materialen gaat kopen... ondanks dat dat soms eigenlijk niet nodig is.... (toch een andere vice, terwijl die van jou nog goed is, een  hair stacker met een merkje erop, een dubbing brush terwijl dat ook met een tandenborstel of een hondenkam kan, ......)

Maar als ik dit zo lees is dat bij jou (nog) niet het geval.

De klosjeshouder... een bobbinholder... die van een paar knaken is vaak voldoende, als er maar voldoende druk op het binddraad wordt uitgeoefend zodat dit onder spanning blijft staan tijdens het binden. Duurdere zijn mooi en geschikt voor diverse doeleinden, maar voor jou voor zover ik dat kan inschatten (nog) niet echt noodzakelijk lijkt mij (als je het puur wil gebruiken voor pluimpjes achter ultra-light spinners).

Schaartjes zijn er in alle prijsklasses, een nagelschaartje bij de drogist werkt voor mij perfect, is scherp genoeg, houdt het lang(er) vol, en kost een paar euro.

Goed binddraad is echt een must. Als je eenmaal de treksterkte van echt binddraad hebt vergeleken met het naaigaren, snap je direct waarom. Als je spinners maakt zou ik degelijk draad kopen, om te voorkomen dat het na 1 aanbeet allemaal eraf ligt.

Op MP zie je met regelmaat bindspullen te koop aangeboden, is op zich ook een prima manier om je eerste spullen te kopen, dingen vervangen kan altijd nog. Mijn ervaring is dat ieder zo zijn eigen voorkeuren heeft, en dat moet je altijd eerst ondervinden wat jij prettig vindt en waar jij waarde aan hecht...

Duur materiaal is voor vliegen achter spinners niet echt nodig lijkt mij (ik weet niet wat jij precies voor ogen hebt), voor een paar veren rond een haak hoef je geen skin van 80 euro te kopen, dan kom je ook al een eind met een hen neck van een paar euro.

Een bindvereniging is altijd ook een prima plaats, daar kan je vanalles zien en uitproberen voordat je het koopt. Ik weet alleen niet of dat is wat jij op dit moment zoekt.

Wat je verder gebruikt als materiaal, daar moet je je creativiteit een beetje voor gebruiken. (Rode) Breiwol kan je bijvoorbeeld prima gebruiken als het puur gaat om bedekking van de haak/rood pluimje.  Verder zou ik hiervoor een beetje googlen, en kijken wat je nodig zou zijn en welke alternatieven je ervoor kan vinden of bedenken.
Je kan altijd nog naar een vliegviswinkel gaan, daar kan je alles krijgen en maandelijks meer dan je maandsalaris achter laten :-)

Suc6!

Flying Dutchman

Op zich kan ik wel genoeg adressen vinden waar het te koop is. Bijvoorbeeld Flysupply had ik als webwinkel al gevonden. Alleen ik vroeg me dus af of er een wezenlijk verschil gaat zijn tussen bijv. een bobbin holder van een knaak of die van over de €60 (voor wat ik ga merken). Als alles ongeveer even goed is, dan wel voldoet, gaat ik natuurlijk voor zo goedkoop mogelijk. Het is natuurlijk dat ik de hele dag zit te binden. Maar het moet de klus wel geklaard krijgen natuurlijk.

Ik wil gaan beginnen met enkele droge vliegen.

Martijn

Verder is het lastig op erg open vragen een goed antwoord te geven :-) Misschien de bobbinholders noemen waar je tussen twijfelt, misschien kunnen dan meningen worden geven :-)


Flying Dutchman

Quote from: Martijn on January 18, 2020, 20:52:55
Goed binddraad is echt een must. Als je eenmaal de treksterkte van echt binddraad hebt vergeleken met het naaigaren, snap je direct waarom. Als je spinners maakt zou ik degelijk draad kopen, om te voorkomen dat het na 1 aanbeet allemaal eraf ligt.

Bedankt voor de tips en snelle reactie. Bedoel je zoiets als in goede binddraad?

Martijn

Binddraad hangt een beetje af van het soort vliegen, dat kan ik zo niet echt zeggen.

Die goedkopere bobbinholders heb ik ook, (tot euro of 6) Verschil tussen die goedkopere holders weet ik niet.... maar 20 euro of meer voor een bobbinholder is niet noodzakelijk om een goede vlieg/streamer te binden.

Mara

Ik ben begonnen met zo'n goedkopere bobbinholder (uit Polen) en daarna overgestapt op één van paar tientjes met keramisch buisje: gaat veel soepeler. Met de goedkope regelmatig draadbreuk omdat er toch ergens iets niet goed glad was (na veel gemopper getest en bleek inderdaad niet glad).
Dus misschien had ik pech maar is wel belangrijk dat dit goed is.

Beertje

Als je beginner bent dan is het niet belangrijk. Maar een bobbin-houder met regelbare draadspanning is wel erg prettig.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JEVDE

Zoek filmpjes op youtube of bindpatronen op websites, van de vliegen die je wilt binden. Daar wordt bij aangegeven welke bindmaterialen je nodig hebt om die vliegen te binden. Bobbin-holders kun je goedkoop kopen. Doen het prima. Pas als je een flink stuk verder komt met binden, als dat al je wens is, dan kun je duurdere overwegen, maar ook dan voegen ze relatief weinig toe.

henkverhaar

Quote from: Flying Dutchman on January 18, 2020, 18:43:18Daarnaast vraag ik me af waarom ik juist vliegbinddraad moet kopen, of kan ik ook af met het garen uit de naaidoos van de vrouw?

Zoals al eerder aangegeven, er wordt geen garen speciaal voor vliegbinden geproduceerd. Alle bindgaren komt uit naaigarenfabrieken. Dat wil niet zeggen dat alle naaigaren geschikt is om mee te vinden. Vrijwel alle moderne bindgarens zijn polyester, en zelfs daarvan zijn er maar een beperkt aantal geschikt. Gütermann Skala bijvoorbeeld, of Amann Serafil. Het zijn voornamelijk industriele garens. Kans dat je die in een standaard naaidoosje vindt is niet zo groot. Je doet er dus goed aan om gewoon bindgaren te kopen. Als je op een of ander moment heel veel of heel fanatiek gaat binden kun je altijd nog Skala per cone van 20.000 meter kopen...

Herman

Misschien is een reisje naar de binddag van februari een optie? Kun je veel leden van t forum leren kennen, maar bovenal zien wat er zoal te koop is en het uit proberen.
Internet is een mooi ding, maar "live" beleven is voor mij altijd beter.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..