Verwarring over vices

Started by A.de Vries sr, November 28, 2012, 21:00:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A.de Vries sr

Hoi, omdat de cursus vliegvissen waar ik volgend jaar naar toe mag ook een onderdeel vliegbinden heeft, ben ik hier aan het rondkijken naar informatie over bindgereedschap en materiaal. Net als hengels buitengewoon verwarrend. Waarom kost het ene vice €15,-- en een andere meer dan €500,-- terwijl ze er nagenoeg gelijk uitzien? Sterker nog, ik kom prachtige kistjes met een "complete" set vliegbind gereedschap tegen voor een prijs waarvoor je bij een ander maar net een schaartje kunt kopen. Daarnaast lees ik dan dat die goedkope setjes prima zijn om mee te beginnen, maar isdat ok zo? Of raak je al heel snel gefrustreerd omdat de vice de haak niet goed houdt?
Concreet, waarom kost de ene vice €15,-- en de ander €500,--?

tukkerrutger

Hoi, A de Vries,

zon starters kit kan heel goed zoijn zoals die van A&M, ik heb zelf ook zon eentje en er zit alles bij, op materialen na, en ik vindt hem erg fijn! ik raad die erg aan. maar je kunt ook een van de andere sponsors vragen om een setje bij elkaar te maken.

Useless

Zou me er maar niet al te druk over maken. Het prijsverschil in vises zit 'm voornamelijk in de kwaliteit van het materiaal. Goedkope vises gaan wat minder lang mee wat in de praktijk betekent dat de bek op den duur slijtage gaat vertonen en dus, met name de kleinere haakmaten, niet meer goed klemt. Verder zullen de duurdere vises over het algemeen geheel roteerbaar zijn en vaak een wat grotere range van haakmaten aankunnen. Maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde en dat is een haak vasthouden; niets meer of minder. Bot gezegd, een bankschroef doet hetzelfde maar ziet er wat minder mooi uit. Voor het gereedschap geldt eigenlijk hetzelfde. Het duurdere spul gaat wat langer mee, maar om te beginnen kun je rustig met wat goedkoper spul beginnen. Gaat meestal ook jaren mee hoewel dit ook wel afhankelijk is van hoe vaak je het gebruikt. Goedkoper of met 2e handsspul beginnen kan geen kwaad en wanneer je er verder in wil omdat je het leuk vindt kun je altijd op duurder en vaak dus ook, kwalitatief wat betere spullen overstappen.
Met dure spullen wordt je geen betere vliegbinder. Uiteindelijk telt ook hier je techniek en de wijze waarop je dit toepast.

Rene V.

De lonen in China zijn nou eenmaal anders dan in Europa of de USA.Ook is er natuurlijk een verschil tussen pisbakken staal en hoogwaardig gereedsschap staal.Neemt natuurlijk niet weg dat je met een goedkope vice hele mooie en goede vliegen kan maken.Ben je gehecht aan mooi spul en kwaliteit en je hebt er geld voor over,koop je iets moois.

Groet Rene V.

A.de Vries sr

Dank voor de tips, kan nog net op verlanglijst sinterklaas :D
Arie

Johan

@Marco,

Sorry niet helemaal met je eens, goed gereedschap is het halve werk geldt ook hier. Er is niks irritante dan een haak die steeds wegschiet omdat de bek hem goed vast houd of je binddraad wat steeds knapt omdat je bobbin niet goed is of een schaar die niet lekker knipt of....of... en zo kan ik nog wel ff door gaan.
Waarom kost een Suzuki 5000,- en BMW 50000?? Juist!!!! Daarom.
Ik ben ooit begonnen op een imitatie Regal van 25,- gulden en heb daar 10 jaar opgebonden toen dacht ik dat ie prima functioneerden, tot dat ik wat beters in handen kreeg, toen dacht had ik dit maar gelijk gedaan. Beginnen met goedkoop/slecht spul kan ook heel demotiverend werken om de eerder genoemde redenen. Ik zou meneer de Vries adviseren om er ergens tussen in te gaan zitten en toch voor een beetje kwaliteit gaan. Uiteraard hangt aan alles een prijs kaartje en dit is meestal de grootste afweging met name als je begint met vliegvissen en er veel gekocht wordt. ik zou ook altijd voor een roterende vise kiezen.

Johan

Inderk

Ga jij de cursus volgen bij de NNVV??

Zo ja, dinsdagavond hebben we weer een bindavond.
Kom dan gerust langs en dan kan je "live" diverse vices bekijken, voelen en vernemen van de gebruikers wat ze er van vinden.
Ik denk dat je dan een goed beeld kunt krijgen van vices.

En kan je tegelijk een beetje sfeer proeven bij ons op de club
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Hilco

ik heb inderdaad op een gewone bankschroef gebonden en dat gaat prima.

enkel inderdaad de draaiende kop is toch wel erg handig hoor!!

Ik heb nu ook diverse systainers met festool spul in mijn bus staan , na jaren werkt dat toch aangenamer.
maar ik ben ook gewoon met flut gereedschap begonnen .

gereedschap is maar een kwart van het werk , al doet het spreekwoord anders vermoeden ( spreekwoord waarschijnlijk door middenstanders de wereld in geholpen )

gijsie20

Ik ben tot op heden prima te spreken over de vise/ het setje van A&M.
Wel merk ik dat de Hacklepliers niet zo goed een fijn veertje vast kan pakken en blijft houden. Ook het schaartje vind ik niet fijn genoeg. Dus daar heb ik wat nieuwe tools voor bijgekocht voor een paar euro. Verder vind ik het zeker prima om mee te beginnen.

groet Gijsbert

A.de Vries sr

@Inderk
Inderdaad bij NNVV. Maar als het alleen a.s. dinsdag is gaat het helaas wegens andere verplichtingen niet lukken.
Mogelijk een andere keer?
Groet Arie

Inderk

@ Arie,

Het is in principe iedere eerste dinsdag van de maand.

Groet,
Henk
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit72



Ook ik kom graag een keer kijken Inderk / Henk ;D

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Koen

Ik ben begonnen op een vice die Rob mij in mij handen duwde, dingentje van twee tientjes ofzo. Niet ideaal, maar voor het maken van een redtagje wel geschikt. Als je het leuk gaat vinden merk je snel genoeg wanneer je iets adners wil. Moet wel zeggend at een goed schaartje en een bobinholder wel fijn zijn ja :)

Inderk

@ Gerrit, je bent ook van harte welkom!
Ook op avonden als ik dienst heb
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


maurice

kom anders eens langs op de binddag 12 jan 2013
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Team

Quote from: Inderk on November 28, 2012, 23:11:45
@ Gerrit, je bent ook van harte welkom!
Ook op avonden als ik dienst heb

Heeft je vrouw ook een keer geluk
NUNC  AUT  NUNQUAM

A.de Vries sr

Bedankt voor de antwoorden. Brengt  me wel bij de volgende vragen,
Ik zie vices met een soort tafel klem en met bodemplaat, wat heeft de voorkeur?
Ik lees over de mogelijkheid om de klem 380 graden te draaien, hoe belangrijk is dat?
Ik kom plaatjes tegen waarop de vice wel een kerstboom lijkt met allerhande toeters en bellen eraan, onmisbaar gereedschap of leuk voor later?
Groet Arie

Gert

Ik bind niet heel erg veel, maar heb na verloop van tijd toch wel een vrij dure vice aangeschaft (iets van 300 Euro of zo).
Een grondplaat is over het algemeen handiger dan een tafelklem, omdat je een grondplaat overal neer kunt zetten. Maar het moet wel flink wat gewicht hebben, en dus veel materiaal, en dat is duur. Dus een hele goedkope vice zul je waarschijnlijk niet gauw met een grondplaat vinden.
Niet op elke tafel of bureau kun (of wil, ivm beschadigingen) je een klem kwijt. En als het wel kan, staat ie altijd op het randje. Soms wil je dat misschien niet.

360 graden kunnen draaien is reuze makkelijk. Ten eerste omdat je dan altijd de juiste kant van de vlieg "voor" kunt zetten.
Ten tweede - en dat geldt met name voor de gelagerde draaibare vices - kun je makkelijk materiaal op de haak wikkelen door het draaien van de bek in plaats van het materiaal zelf.
Noodzakelijk is het niet.

En toeters en bellen: zijn meestal niet nodig, maar er bestaan hele handige hulpstukken.
Sommige zijn redelijk makkelijk zelf te maken, voor zover dat al nodig is vanwege de (on)betaalbaarheid.

Nou, hoop je weer voldoende overwegingen mee te hebben gegeven ;D

(En er komen vast nog wel andere meningen).

Groet,
Gert

karelgol

Ik heb zelf een paar jaar geleden een Nor-vice nagemaakt. De bek is gewoon een stukje staal, niet gehard, onder het mom van: als ie versleten is maken we wel een nieuwe. Ik gebruik nog steeds dezelfde bek, achteraf gezien ook wel logisch, waarvan moet ie slijten? Het enige wat je doet is een haak vastklemmen, het is niet de bedoeling dat de haak in de vice kan bewegen (waardoor slijtage zou ontstaan). Nou bind ik tot maximaal haakje 16, misschien dat je bij kleinere haken hier wel meer last van zult hebben.
Verder zou ik kiezen voor een tafelplaat (goedkoop bij Hengeldiscount Oldemarkt) en de hoogte aanpassen aan de plaats waar je het meeste bindt.
Als je een rotary vice hebt en dit niet gebruikt bij het binden is het toch handig voor als je het kopje van de vlieg gaat lakken.
Al met al denk ik dat je goed uit de voeten kunt met een goedkopere vice. Aan de andere kant denk ik dat je meer ergernis hebt als je een goedkoop schaartje gebruikt, koop daarvoor in ieder geval topkwaliteit. Mijn dochter zit in de hondetrim business, daar heb ik mijn bindschaartje gekocht.

Karel

HappyFisherman

Vorig jaar een nieuwe bek moeten halen bij mijn vice, voornamelijk door het gebruik van (hele) kleine haakjes. Precies op het randje inklemmen en dan iets te strak aangedraaid. Knapte net het hoekje van de bek er af...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Goed gereedschap is WEL het halve werk. Een goedkope doppenset van de Gamma doet het werk best wel behalve als je het heel veel of onder 'zware' omstandigheden gaat gebruiken... Ga dus niet voor het allergoedkoopste spul maar geef een klein beetje meer uit. Maar onder de 100 euro moet je toch echt wel een fatsoenlijke vice kunnen vinden.
::wtf::

Derofly

Goed gereedschap is idd het halve werk. Als beginner weet je echter nog niet precies wat nu voor jou (en jouw wijze van binden) goed gereedschap is.
Ben zelf dit voorjaar met vliegvissen en binden begonnen (na ook de cursus bij de nnvv te hebben gedaan!). Heb voor enkele tientjes de bekende imitatie Regal-vice met baseplate aangeschaft. Later hier nog een bobbinhanger bijgekocht. Voldoet prima en is geen gigantische investering om mee te kunnen beginnen. Bedenk dat er ook nog het nodige gereedschap en bindmateriaal moet worden aangeschaft. Je kunt m.i. dan beter investeren in een goede bobbinholder en schaar en tzt, als je meer ervaring hebt opgedaan en weet wat je wilt, een andere vice aanschaffen.


Waarschuwing: vliegvissen en zelf binden is hartstikke leuk maar zeeeeeer verslavend!
Voor je het weet heb je meerdere hengels, reels, lijnen en kom je om in het bindmateriaal!

:)

Ga nu zelf binnenkort wel een andere vice kopen omdat ik er een wil die stabieler kan ronddraaien. Omdat ik echter geen gebruik maak van rotery-technieken is een full-rotery vice voor mij dus overdone. Denk momenteel aan de Anvil Apex ( €125,=).

Voor vergelijking van enkele vices : http://www.flyfishohio.com/Vise%20Review%201/Fly_Tying_Vise_Shoot-Out.htm

Succes met je keuze!
Jos


Wilco

Mijn voorkeur gaat uit naar een tafelplaat vanwege het simpele feit dat je die overal neer kan zetten. Ik kan de hoogt van mijn vice dus wel verstellen dus het hoogte verhaal is geen probleem.
Mijn vice is er een uit het segment € 400,- +  en dan vooral vanwege het design en de functionaliteit

Rene V.

De Anvil Apex is een goede keuze.Wordt geleverd met grondplaat en tafelklem.Vliegen tot 4/0 bind je moeiteloos o.a. door de goede afstelling.Toen ik hem kocht stond er levenslange garantie op de bek,dit is ook gebleken uit een vice test van het VNV.Ik heb er enkele jaren intensief op gebonden tot dat ik een Renzetti tegenkwam,kost iets meer maar ik vind dit het geld zeker waard.

Succes met je keuze Rene V. 

willyzuid

Ik heb de anvil atlas ,gekocht op aanraden van van benthem uit oldenzaal.
Het is een vice voor het leven volgens hem.
levenslang garantie op de bek,ik heb hem mezelf maar gegund.
De apex is ook super ,maar kan niet roteren.
Maar de imitatie regal voldoet ook prima.

succes bij het uitkiezen,het is en blijft een persoonlijke keus....een bankschroef voldoet ook.