Skagit

Started by paul de bruijn, December 10, 2018, 21:54:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul de bruijn

Precies Ochi.Ik wil inderdaad een 10ft 4 en/of 5 gebruiken,ook in Nederland,op de rivier welteverstaan.En Raymond,ben het niet helemaal eens ,de mannen van OPST doen zowat alles single hand,tot een #3tje aan toe,en ook andere merken hebben speciale single hand lijnen.
Voor de grote zalm in Canada pak ik gewoon een #10,dat is zwaar zat.
En het lijkt me gewoon leuk om eens wat anders te proberen.En om eens te kijken of je heel lange leaders(+4.5mtr) wat makkelijker weg krijgt.
Zit zelf nu erg te denken aan de Guideline ULS3D.
Ga sowieso knippen met lijn,en misschien komt er wel een goede combi uit.
En uiteraard snap ik dat dubbelhandig of switch andere lijnopbouw behoeft en in sommige gevallen misschien beter is,maar ik heb (nu)geen behoefte aan een dubbelhandige hengel,met alle kosten erbij.Je kunt met de single hand Skagit/Scandi gewoon aan de slag met je 9 of 10ft

p.forel

#26
Ochi het ging hem toch om lange leaders.  Te werpen  dan is mijn mening dat een kort zinktipje niet echt effectief is

wh82

Domme vraag wellicht maar als ik het goed begrijp kan ik dus een skagit lijn doen op een gewone #5 of #6 hengel (waar ik normaal een wf lijn op zet)?

p.forel

Ja alles kan mits het binnen de gewichts marges zit van de hengel  soort worpen

Glibber

#29
Bij het zelf knippen was de info/hulp van deze site een aardige richtlijn:
https://www.redsflyfishing.com/OPST-Commando-Skagit-Heads-p/opst-commando-heads-mp.htm
Scroll op deze pagina naar beneden voor de tabel die je als pdf-je kunt downloaden,
waar New School & Traditional Skagit naast elkaar staan.



Ochi

#30
Quote from: p.forel on December 17, 2018, 11:48:01
Ochi het ging hem toch om lange leaders.  Te werpen  dan is mijn mening dat een kort zinktipje niet echt effectief is
Mee eens als je 3ft T8 over houdt, dan kan je net zo goed een loodje aan je lijn hangen, doen de Canadezen ook als ze flyfish only zalm aan het stropen zijn,  maar met een beetje oefenen kom je denk ik wel op een ft of 8 a 9 uit op een 10ft #5.
OPST en Rio hebben 12 en 15 ft tips voor deze visserij op lichte enkelhandige stokken maar dan kom je denk ik niet zwaarder dan sink 6 en of dat genoeg is weet alleen Paul omdat hij weet waar hij gaat vissen.

Leuke he dat new school toch zo'n 50grains kan schelen op een switch laat staan op 14ft.
Thnx glibber, ik kon wel de OPST file maar deze is uitgebreider.
En ik in het verleden maar met die 700 grains knallen op een 14ft omdat iedereen dat deed.
Ben wel benieuwd of new school ook T17 weg krijgt maar voordat ik volgend jaar weer naar Canada ga heb ik dat allemaal wel uitgevonden. Toch maar is zo'n OPST bestellen en kijken of het echt anders is dan mijn Rio en Airflo meuk.

Topic brengt trouwens genoeg info en discussie boven dus wat mij betreft een succes Paul.

Greetz Ochi

p.forel

Op 4a5 heeft opst geen normale commando tip
Alleen de micro tips en daar zal je ook noet echt naar beneden mee gaan
Maar oude zinklijn knippen kan zeker wonderen doen
Mapje vol met alles van drijf tot  di 7a 8  en je kan alles aan


Glibber

#32
Jammer dat er niet meer wordt gereageerd op dit topic......

Hoe is het de topic starter; Paul verder vergaan? Is hij nog gaan knippen?
Zo ja; wat en hoe bevalt het? Vooral wat is de ervaring met die lange leaders?

Heeft Ochi zijn OPST setje nog besteld en wellicht al uitgeprobeerd?

Voor de liefhebber heb ik hier anders nog wel een drijvend 425 grains Alibaba Head om te verknippen;

Ochi

Glibber, 

setje OPST commandoheads 250 & 300grain, tips 7ft en 10ft beide sink2/4 en de lazar runningline 35 & 40 lbs zijn binnen en ik hoop dit weekend eens wat uurtjes eraan te gaan besteden. Ik heb gewoon met die OPST mannen gemailt en ze aangegeven met welke hengels ik op welke vis wil gaan vissen en heb een besteladvies van hun gehad. Wordt het een succes dan ga ik het inzetten op de zeeforel en zeebaars.

Ze gaan zo en zo mee naar BC van de zomer maar dan gaat er gewoon T7 t/m 11 op.
Als ik wat meer kan vertellen over dit spul meld ik mezelf weer.

Greetz Ochi

paul de bruijn

#34
Ik ben nog niet aan knippen toegekomen helaas.Deels te weinig tijd en deels omdat ik niet zeker weet voor mezelf welke "stijl"te gaan gebruiken,Skagit of Scandi of misschien toch dubbelhandig.
Even wat lijntjes kopen om te proberen is nogal prijzig :)
En om alle misverstanden te voorkomen,ik vroeg me af of je lange leaders met een Scandi of Skagit wegkrijgt over pak m beet 20 meter zonder te veel valse worpen.Want met lange leaders gooien is ook niet echt lollig,zeker niet in combinatie met beetverklikker. :P
Voor Canada(eind september weer,yesss)vind ik enkelhandig genoeg,en ook dan is denk ik Skagit een goede optie.
Het is dan belangrijker snel de diepte in te gaan dan om afstanden te halen.
Maar nogmaals,ben er nog niet volledig uit

Ochi

#35
Vandaag eindelijk tijd gevonden om met het OPST setje an de gang te gaan.

Op een grote plas zonder stroming heb ik de Commando head 250grain uitgetest op een Sage XI3 #7 9ft
Omdat ik dubbelhandig al een tijdje zowel de Scandinavische als Skagt worpen maak ging het eigelijk verbazend makkelijk.

Begonnen met een 35lbs OPST Lazar runninglijn,  10ft floating speyleader van Rio en 1 mtr tip + vlieg.
Lijn neerleggen op juiste positie en zonder veel kracht de skagitworp inzetten en ......... zoef dat ging lekker.
Lazar running lijn krulde wat dus deze ff gestrekt,de strippingbasket omgehangen en hoppa 25 meter als poepen zonder duwen. Tijdje staan gooien en ging steeds beter.
Na een uurtje ff een overheadcast uitgeprobeerd, lijn recht leggen, 1 keer naar achter halen, voorwaartse strip en............ WTF   :o :o :o, dat gaat echt als een raket en super ver. Paar meter runninglijn erbij en hoppa weer alles eruit. Smile op het gezicht, geweldig hoe dat gaat.
Ook nog ff de sink2/4 commando tips geprobeerd van 10 ft, ging ook lekker ook al hangt er dan met een overheadcast wel wat gewicht aan de hengel.

Ik ben om en ga nog wat leader experimenten doen maar deze afstand zonder enige energie zowel skagit maar zeker overhead maakt mij wel happy. Dit setje gaat zeker mee naar Denemarken om mijn armen te sparen.

Greetz Ochi

paul de bruijn

Dat klinkt veelbelovend Ochi.
Omdat ik nog geen ervaring heb met deze materie,hoeveel lijn leg je eruit als "anker"?
Ongeveer de speyleader?

Ochi

#37
Paul,

de enkelhandige commandohead is kort, je ankert je complete leader en tip/vlieg, zodra je de swing maakt is de lijn net los van het water als ik met een 9ft hengel gooi en leader/tip/vlieg wordt zonder enige weerstand meegetrokken. Dit is ook de reden dat je bij een skagitlijn alleen maar naar het gewicht van de lijn hoeft te kijken in tegenstelling tot de scandinavian lijnen.

Greetz Ochi

paul de bruijn

Omdat ik met een 5 wil gooien is 200 grain dus oke.
Dan ga ik daar als het ijs weer verdwenen is :o eens mee aan de slag

MarcelN


p.forel

La vanezia is toch dicht in de winter  ;D

Rene V.

Klopt,april gaan ze weer open met nieuwe smaken ;D

Glibber

Voor mijn eerste kennismaking met dit enkelhandige Skagit gebeuren; vanmorgen een uurtje staan blauwbekken in de jachthaven vanaf een aanlegponton.
Wel wat wiebelig, maar met driekwart rondom stilstaand water.
10 Ft / #6  hengel/ 25 ponds drijvende volglijn / zelf ingekorte drijvende Head van 14 gram (dat is geloof ik +/- 215 grains) /
een drijvende 9 Ft polyleader / 7 strands onderlijn / snoekstreamertje.
Had me met de nodige Youtube filmpjes zo goed mogelijk voorbereid.
Was in begin stevig klooien... Het "schieten" ging wel maar alles netjes gestrekt krijgen was echt géén poepen zonder duwen.
Man, wat heb ik staan persen....  Betrapte me erop dat ik de vooruitgaande beweging met steeds meer kracht in wilde zetten.
Maar toen ik doorkreeg dat het, het leggen van een ruimere D met de overgang van head naar volglijn een metertje buiten m'n topoog
en een welgetimede strip is, die het 'm doet, ging het steeds beter. Kreeg opeens alles gestrekt op het water en het plaatsen van de streamer,
waar ik 'm wilde hebben, lukte zowaar. 
Volglijn steeds met een metertje verlengt. Heb geen backing gezien. Maar kwam toch aardig in de buurt.
Klein windje mee.... Dat dan weer wel....
Met een sinktip tussen head en leader is het toch opeens een heel ander verhaal. Kwam trefzeker en netjes gestrekt niet verder dan een metertje of 20.
Misschien door die polyleader. Maar toen het verwisselen van de drijvende polyleader naar een (korter) stuk 30/00 nylon een gehannes werd,
met m'n inmiddels zowat stijfgevroren vingertjes. Ben ik maar snel de kantine ingedoken.
Heb daar in tijden niet zo genoten van een heerlijk dampende bak koffie.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met dat anker? (Heb daar een heel andere voorstelling bij....)

p.forel

Het stuk lijn wat nog contact maak met het water

Ochi

#44
Mooi om te lezen Glibber dat je het gewoon probeerd en dat het je ook nog best aardig lukt.
Skagit is niet subtiel, zoek dat ook niet want het blijft herrie maken, kracht heb je echter niet nodig en dat heb je zelf al ondervonden.
Varieren met de lengte van de head/runninglijn uit je topoog kan zo maar per 10cm een verschil maken tussen een goede of top worp.

Even voor de zekerheid, als je een echte zinktip gebruik zet je er toch niet ook je polyleader achter en dan nog een tip? Met een zinktiip gebruik ik altijd alleen nog een stuk fluoro carbon van 1 tot 1,5 meter.

Greetz Ochi

Glibber

Vanmorgen op de ponton weer een uurtje staan oefenen. Dit keer heerlijk in het zonnetje met een verwaarloosbaar windje.
Met dit filmpje op m'n telefoon: https://www.youtube.com/watch?v=EmuIP0hAdnI
Aan volglijn en Head niets veranderd, maar inplaats van m'n 10Ft/#6 hengel nu gekozen voor m'n 9Ft#5  (een 7 delig reishengeltje)
Dus nu: 9Ft#5 / 25 ponds drijvende volglijn / zelf ingekorte drijvende Head van 14 gram (dat is geloof ik +/- 215 grains) / 3X leader van +/- 2 meter / streamertje. (Nu alles lus-in-lus)
Het zal wel tussen m'n oren zitten, maar het lijkt me allemaal wat beter af te gaan.
Nog steeds geen automatisme; moet nog steeds nadenken wat ik nou eigenlijk wil doen. Maar toch......
Heb alle worpen ook zittend op het ponton uitgeprobeerd, om maar dichter bij het wateroppervlak te zijn.
Misschien ligt het wel aan de meer parabolische aktie van m'n reishengeltje in vergelijking met m'n eerder gebruikte strakke 10Ft#6 tipflex?
Met een sinktip tussen Head en Leader ging het ook best lekker. Moet hier wel bij zeggen dat vanwege de ware sinktip marteling van vorige keer,
ik deze keer gekozen heb voor mijn lichtste en kortste sinktip..... Van een zinklijn afgeknipte 2 meter die maar 3 gram weegt....


Rene V.

Doe eens gek en koop een skagit head van OPST,gaat een wereld voor je open.

Ochi

Kan het beamen Rene,
Had niet verwacht dat dit zo'n verschil zou maken maar de OPST lijn doet wat ze je in de filmpjes beloven.
Om met een lichtere stok dan mijn #7 te gooien nu een 200grain binnen van de Scandinavian mannen waar ik de link van heb gepost. Helft van de knaken maar moet nog testen of deze ook de belofte waar maakt.

Van de week nog ff contact gezocht met de OPST mannen en zoals het er nu naar uit ziet is er voor ons zeebaars seizoen open gaat ook een intermediate commando head te krijgen.

Op zee heb ik toch het liefst iets wat net ff onder water gaat.
Voor Denemarken vis ik niet zo diep dus dan lukt het denk ik nog wel met de leader en tip om wat te zinken.

Leukste vind ik dat na al die jaren er toch weer wat gaat veranderen in mijn vismethode, beetje uitvogelen is net zo leuk als vis vangen. Dat laatste moet ik nog maar zien of dat ook gaat lukken.

Greetz Ochi