OVM nog steeds goed of totaal bagger?

Started by YoungFlyfisher, April 16, 2017, 22:30:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

YoungFlyfisher

Het ovm is naar mijn mening nog steeds een mooi meer. De vangsten mogen dan minder zijn en vliegvissers geven dit meer op. Meestal vanwege het lak aan doorzettingsvermogen. (Iedereen denkt aan 'de goede oude tijd' zo is het niet meer.) En toch zie je dan vissers oordelen over hoe slecht het OVM nog steeds is. Als je nooit meer op het meer komt, is het niet zo raar dat je vangsten slecht zijn ;). Toevallig zijn de grote en mooie vissen er nog steeds en ik zie ze regelmatig. Het meer is niet slecht. Je moet er gewoon (meer) tijd insteken. Als je dit niet kan of niet wilt oordeel hier niet over...

goswit

 'de goede oude tijd' zo is het niet meer.

Sja , als ik s ochtens wakker wordt en kijk in de spiegel  ......................................... :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Floor

#2
Een feit is een feit omdat het gelijk aan de waarheid is, niet omdat jij of ik dat vind.
Dat het OVM niet meer is als voorheen is een feit en heeft niets met zogenaamd 'doorzettingsvermogen' te maken.
Ik weet niet hoelang jij al mee gaat om over 'vroeger' te kunnen oordelen?
Ander feit is; dat het nog steeds een prachtig water is.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Franky Boy

We hebben allemaal 'gelijk', vooral als we in de spiegel durven te kijken...  ;D
Ik was vroeger ook geen regelmatige bezoeker van het Oostvoornsemeer, maar als ik er was, was het hard werken voor een (mooi dat wel...) visje.
Ik praat dan over de negentiger jaren.
Er waren dagen dat ik helemaal niets ving en ook geen stootje had.
En ik was niet de enige!
Mijn directeur ving toen zestiger en zeventiger regenbogen aan de lopende band en had daar (helaas...) ook foto's van om het te bewijzen...
"Wacht maar" zei ik tegen hem.
En toen had hij opeens een paar trips waarop hij helemaal niets ving. En zijn vismaten ook niet!  8)
Eindelijk gerechtigheid, dacht ik toen...
Het meer is sinds een aantal jaren veranderd.
De waterkwaliteit is achteruit gegaan en de samenstelling van de visbestanden is enorm gewijzigd.
Maar het blijft nog steeds een uitdagend water waar uitzonderlijk mooie forellen zijn te vangen.

goswit

 
Als ik zulke opmerkingen lees of hoor denk ik altijd ,ga in een betaalvijver :-\ vissen ,dan vang je misschien.

Zo lang ik vis  ,zijn de wateren goed en dan weer een of meerdere jaren slecht .  Volgens mij is dat heel normaal en kan het aan alles en nog wat liggen.
Niet zeuren gewoon proberen of een ander water opzoeken . Of gewoon paas eieren zoeken ,kans is groot dat je ook niks vindt. ???
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

#5
Het OVM is nooit makkelijk water geweest. Forel is moeilijke vis en glashelder water draagt niet bij aan je vangkansen.

Ja: half jaren 90 hoefde je niet te zoeken. Maar ook toen was "een blank nog heel gewoon"  8) Toen ik een jaar of 14 was zag je inderdaad de vis bijna tegen de dammen op springen. Fel gekleurde regenbogen. Paaigedrag onder de loswal (die ving je dus niet) Toen kon je bij de hoogspanning nog goed uit de voeten, toen bleef de begroeiing binnen de perken, zwommen er stekelbaarsjes en geen grondels, waren er geen Aalscholvers. Ook werd er forel gevangen van tegen de meter (Ken een verhaal van meer dan een meter maar heb nooit gehoord of t waar was.)


Dus ja, dat is er niet meer maar t is niet dat je er altijd over de hoofden kon lopen. Een aantal dagen per jaar is t nu ook druk. In de zomer is het vaak terecht rustig: veel begroeiing en de vis houd niet van warmte, vangen betekent dan grote kans op uitgeputte en daardoor snel dode vis. Het is erg frustrerend dat sommige doorgangen tussen juli en december gewoon onbevisbaar zijn door begroeiing.

Maarja, je had destijds echt ook problemen:
-Mensen gingen totaal respectloos met vis om;
-Veel mensen visten met dreggen ondanks een verbod;
-Veel ronduit asociaal gedrag (vervuiling, "welke regels", vergunning??, onderling respectloos)
-Veel onsportief vissen met statische zalmeitjes en boobies (De laatste gebruik ik wel maar alleen als streamertje, strippend zodat die niet heel diep geslikt wordt)
-Heel veel "kijk mij eens" gedrag met de duurst mogelijke spullen, verbaasde reacties als je met een Shakespeare/Pflueger hengeltje toch wat ving. Die enorme vliegvisafdeling bij Wout van Leeuwen was er niet voor niks.

Hoewel ik er toen minder oog voor had herinner ik me niet de relatief grote aantallen ijsvogels, lepelaars, witte reigers, scholeksters, enz. die je nu wel ziet. Het gebied is nog steeds schitterend, de visserij lijkt me sportiever, uitzonderingen daargelaten, mensen komen nog steeds uit Duitsland en Frankrijk, vis zit er echt zat. (Afgelopen jaar dagen genoeg dat ik groepen!! echt grote forel aan wierp, maarja die zijn nogal kieskeurig)

Dus ja, problemen zijn er zeker, die kun je niet ontkennen. Dat is gewoon de realiteit, de begroeiing is enorm en de botten en grondels zijn er in enorme aantallen. Tegelijkertijd is elke dag daar genieten. Als t vissen niet wil lukken en je een beetje van natuur houd, steek eens de Brielsegatdam over en ga op t strand kijken: schitterend (beschermde natuur, voorzichtig).

Oja, en dat er veel bot zit betekent niet dat je ze gewoon maar op de dam moet leggen en daar achterlaten voor de vogels...

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on April 17, 2017, 15:20:11
We hebben allemaal 'gelijk', vooral als we in de spiegel durven te kijken...  ;D
Ik was vroeger ook geen regelmatige bezoeker van het Oostvoornsemeer, maar als ik er was, was het hard werken voor een (mooi dat wel...) visje.
Ik praat dan over de negentiger jaren.
Er waren dagen dat ik helemaal niets ving en ook geen stootje had.
En ik was niet de enige!
Mijn directeur ving toen zestiger en zeventiger regenbogen aan de lopende band en had daar (helaas...) ook foto's van om het te bewijzen...
"Wacht maar" zei ik tegen hem.
En toen had hij opeens een paar trips waarop hij helemaal niets ving. En zijn vismaten ook niet!  8)
Eindelijk gerechtigheid, dacht ik toen...
Het meer is sinds een aantal jaren veranderd.
De waterkwaliteit is achteruit gegaan en de samenstelling van de visbestanden is enorm gewijzigd.
Maar het blijft nog steeds een uitdagend water waar uitzonderlijk mooie forellen zijn te vangen.
Ik heb er nog geen forel uit kunnen halen, ook vroeger niet, dus ik heb geen eigen referentie, maar ik heb wel anderen zien vangen en het is niet slecht water maar het is wel zeker veranderd. De mooie vangsten die je vroeger van 70+ steelhead formaat zie je nog niet voorbij komen, zo af en toe wel een grote bruine forel. Met de uitzettingen komt er wel weer een hogere piek in vangsten maar het is afwachten wat ervan overblijft en overleefd. Toenmalig zat er ook nog geen overdaad aan botten in het water, veel meer 'makkelijker' voedsel voor de forel, dus goed? Nee, totaal bagger? ook zeker niet, en ik hoop eind mei er nu eindelijk eens een uit te trekken :P
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bone F

Ik denk dat het ook een kwestie van zoeken en vinden is, ze liggen vast wel ergens. Helaas kan dat alleen te voet of met een bb. en vooral met dat laatste maak je niet zoveel meters. Bootje met een eletromotor zou het zoek gebied flink vergroten, maar helaas is dat niet toegestaan. Er zijn nog wel interessante plekken om uit te proberen maar of je autoruiten dan nog heel zijn bij terugkomst.... :-[
Ik ben wel benieuwd tot welke diepte die algenzooi voorkomt.

Dit topic zou eigenlijk samengevoegd moeten worden met het reeds bestaande OVM topic.

wh82

We zijn hier in NL. natuurlijk helemaal niet creatief.. je zou t prima vanaf een SUP kunnen doen.. Of een bootje met een kleine kite.. :D

Franky Boy

Trapkano's zijn ook erg populair...
Een paar dagen geleden had een trapkanovisser op het OVM een spannende drill van een duiker met een onderwaterscooter.
Ging er met grote snelheid vandoor en dook daarna tot 25 meter diepte waar lijnbreuk optrad.
Wonder boven wonder zijn onderwatercamera en kunstaasje inmiddels terecht...  :o
De duiker had gelukkig ook geen schade.  :-\

Menno_siemensma

Quote from: Franky Boy on April 19, 2017, 08:43:39
Trapkano's zijn ook erg populair...
Een paar dagen geleden had een trapkanovisser op het OVM een spannende drill van een duiker met een onderwaterscooter.
Ging er met grote snelheid vandoor en dook daarna tot 25 meter diepte waar lijnbreuk optrad.
Wonder boven wonder zijn onderwatercamera en kunstaasje inmiddels terecht...  :o
De duiker had gelukkig ook geen schade.  :-\
Die dacht echt een heilbot te hebben gehaakt zeker :P
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Als je een duiker vangt, moet je die dan ook weer in hetzelfde water terugzetten?  ???  ;D
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Mike

Quote from: Scaramouche on April 19, 2017, 09:22:38
Als je een duiker vangt, moet je die dan ook weer in hetzelfde water terugzetten?  ???  ;D

Nee, dat is een uitheemse soort.
Kop inslaan en in de struiken gooien.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Franky Boy

Nee Mike,
Alles wat je in het Oostvoornsemeer vangt, moet je weer levend terugzetten.
Ook uitheemse soorten als: regenboogforel, Elzasser saibling, zwartbekgrondel en Kesslergrondel...
En duikers behandelen we helemaal met respect!  8)

goswit

de struiken gooien

Jij moet toch beter weten MIKE, dat is milieu vervuiling ,toch. :D :D :D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

willem

#15
Vandaag wel 1 vliegvisser gezien, mijn BB sessie duurde van 7 uur tot 12 uur en bracht 8 botten en 1 bruine van een niet bijzonder formaat even in het zonnetje. 1 vis zien keren en dat was alles.

willem

HappyFisherman

Quote from: wh82 on April 18, 2017, 21:54:07
We zijn hier in NL. natuurlijk helemaal niet creatief.. je zou t prima vanaf een SUP kunnen doen.. Of een bootje met een kleine kite.. :D

Nee, we hebben hier de laatste jaren vooral met droge vlieg stroomop gevist...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wh82

Hahahaha check.. Na 50 jaar op de wachtlijst 8)

lambert63

Na 50 jaar eindelijk voor de ballotagecommissie geleidt ... en dan maar hopen toegelaten te worden na het voldoen een aantal persoonlijke verzoeken ....