baggeren, goed voor de visstand????

Started by sjoerd, April 12, 2013, 20:31:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Eindelijk werden afgelopen winter/voorjaar een aantal sierwateren in mijn woonwijk gebaggerd. Dat was wel nodig aangezien
deze steeds ondieper werden. Zo gebeurde dat ook achter ons huis.

Na het baggeren werd ook de beschoeiing vernieuwd.

Daar gaan heel wat palen in.

Het waterschap deelde mee dat aandacht besteed zou worden aan de planten en de vissen.
Dat klonk goed maar hoe was de praktijk?
OP een ochtend, toen we enkele dagen weggingen, zag ik nog  dat er met een net en electrisch werd gevist,
OK de vis is dus(grotendeels) uit de sloten gehaald. Er dreven tijdens het baggeren toch dode vissen. Waar ze gebleven zijn?? In ieder geval zijn ze niet teruggezet
waardoor een aantal sloten dus geheel visloos zijn geworden. Of de vele(beschermde) kikkers de werkzaamheden hebben overleefd moet straks nog blijken. Ik  vind dit een rare manier van werken maar klagen zal weinig uithalen denk ik want ja van wie  zijn deze vissen nu eigenlijk.Toch zal ik het Waterschap om uitleg vragen. Ben benieuwd naar hun antwoord.

Dan de natuur zelf maar een handje helpen en een aantal keren heb ik wat gevangen voorns uitgezet. Officieel
mag dat niet maarja als het waterschap de vis niet terugzet,moet je toch wat.


Toch zal het nog lang duren voordat ik hier weer  zulke plaatjes kan maken! :X


Baggeren? een goede zaak maar dan wel zorgen dat de visstand intact blijft.
Sjoerd

Wilco

In Hasselt hebben ze enkele jaren geleden de binnengrachten ook uitgebaggerd.  Tijdens de wintermaanden waren dit mooie plekken waar je goed kon vissen met een mooi bestand aan wintervoorn. Na het baggeren zijn de mooie taluudjes tegen de kant verdwenen. Aan de kant was het 50 cm diep nu 1,5 meter. De beschoeiing is ook aangepakt net als bi jou  Sjoerd en het is er qua visserij niet beter op geworden en het is net of de wintervoorn niet meer aanwezig is.
Ik ben bang dat je nog meerdere jaren moet wachten voordat je er weer een mooie visplek hebt.

Bekeerling

De sloten hier in Ede zijn na het baggeren al jaren dood, zogenaamd ter verbetering van de waterkwaliteit is er geen vis uitgezet, karperstand en witvisstand waren echt heel goed, schitterende gezonde vissen en het water was vaak mooi helder. Nu drijft op veel plekken een dikke laag kroost en zie je nergens meer leven. De gemeente ede heeft volgens mij wat tegen vissers  :(

Heintje Davids

In mijn woonplaats ging het iets anders maar ook helaas met gevolgen voor de visstand. De visstand was, toen ik hier ruim 20 jaar geleden kwam wonen, geweldig. Allemaal oud polderwater die door de bebouwing bijeen werd gedreven in de plaatselijke singels en vijvertjes. Ruisvoorns van ruim boven de 30 cm waren heel normaal. Ik heb in mijn leven slechts 3 ruisvoorns van boven de 40 gevangen en die kwamen alle 3 uit de slootjes achter mijn huis vandaan. Prachtige grote snoeken en baarzen huisden er in het water. Totdat men na een aantal jaren ging baggeren. Niet in de winter maar met name een paar weken na de paaitijd. De opgebaggerde planten en slik zaten werkelijk vol met voornamelijk jonge vis waaronder ook beschermde soorten zoals vetjes, bittervoorntjes enz. Maar ook veel jonge snoekjes en noem maar op. Het gevolg? Jaar na jaar zag je de visstand afnemen en nu vang je er nog best af en toe een visje maar zoals 20 jaar geleden wordt het nooit meer. En als je er iets van zegt bij de gemeente? Tja meneer, het zit nu eenmaal zo in de planning!

Beertje

Alles heeft zijn voor en nadeel.Als men in sierwateren te lang wacht met baggeren en er valt elk jaar wel veel blad in het water,dan kan er op een zeker moment visterfte door zuurstof gebrek optreden.het rottings proces van deze bladeren vergt n.l. veel zuurstof.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

LycoWico

Soms heb ik ook mijn bedenkingen bij de methodes hoe er met de wateren wordt omgegaan.

Hier in Vught is het water zo verpest dat er weinig mooie vislocaties zijn.
De snoeken worden op de kant gegooid omdat ze de "jonge karper" opeten en de vijvers verranderen meer in vierkante badkuipen.

Vorig jaar hebben ze hier ook de Dommel en de Essche stroom uitgebaggerd met een hoop geweld en heb er geen vis meer gezien of gevangen.
Ook mijn vrienden met feeder hengels en spinhengels vangen helemaal niets.
Ik denk dat er niet teveel blad moet liggen omdat dit inderdaad veel zuurstof verbruikt. Maar tijdens mijn studie heb ik wel eens onderzoek gedaan naar waterorganisme en het blijkt dat er echt enorm veel voedsel tussen die bladeren zit.

En ach er mag zoveel niet, ik vis de voorns gewoon uit de gemeente siervijver  ;)




W3stland

Ik ben er van overtuigd dat baggeren nodig is om de bodemkwaliteit te behouden. De reden hiervoor is volgens mij het alsmaar graven van sloten langs vooral nieuwbouw zonder eens te kijken naar doorstroom. Vaak zie je vieze doodliggende stukjes water die gewoon doodlopen. Daarnaast is het waar het wel helder is zulke vruchtbare grond dat het helemaal dichtgroeit met waterplanten. Ook het baggeren word niet meer het hele jaar door gedaan maar gewoon ff snel met grote machines, de vis kan niet vluchten en de laag die moet worden weggegraven is inmiddels een dikkke meter prut. Hier in almere wordt niet meer gebaggert omdat de gemeente het niet kwijt kan. Ze hebben er inmiddels voor gekozen een supermooie grote visplas op te overen en deze vol te gaan storten onder het mom van het creeeren van moerasachtig landschap vior andere dieren. Alles onder de noemer natuurbeheer en zij zijn die zooi mooi kwijt want de opslag was nogal duur aant worden.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

j.klopper

Lijkt me dat hier duidelijk een taak is weggelegd voor sportvisserij Nederland en de hengelsportverenigingen.
Als je niet baggert verlanden sloten helemaal op den duur ,dat staat vast.

LycoWico

Jep, helemaal mee eens! Hier in Vught is pas alles gebaggerd maar waarom doen ze dat in de winter weet iemand dat toevallig? De vis is dan langzamer en naar mijn idee scheppen ze veel meer vis mee?

catchem

Eigenlijk is het heel erg dat ze in het gesloten seizoen baggeren. De vissen gaan (normaal gezien) nu eitjes leggen, dan scheppen ze die er ook allemaal uit. In de winter zijn er geen eitjes, dus prima.

Gerrit72


In mijn omgeving hebben ze net een aantal nieuwe watertjes aangelegd. Wat mij daarbij opvalt is dat deze vijvers en verbindingssloten zo ondiep zijn, dat je zeker weet dat deze al snel dicht zullen groeien. Vanaf de kant loopt het zeer ondiep af naar het midden waar maximaal een meter water staat.

Wel zag ik bij een vijver die twee jaar terug is aangelegd, inmiddels behoorlijke scholen voorns en visbroed (terwijl er niets is uitgezet). Het was allemaal klein spul dat kennelijk toch in die vijver terecht is gekomen.

Het dichtgroeien van het water is jammer, maar denk ik qua onderhoud ook een behoorlijke kostenpost. Ik snap dit beleid dan ook niet. Wat ook jammer is, is dat ik in oudere vijvers zie dat vissen die na jaren groot geworden zijn, bij een strenge winter het loodje leggen (mogelijk door ondiepte-rotting-zuurstofgebrek  :-\).

Er moeten wat meer vliegvissers in de landschapsontwikkeling meedenken lijkt me :).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

#11
Vandaag op de hengelsportbeurs in Groningen gesproken met Albert-Jan Scheper van HSF Groningen-Drenthe.
Samen met een ander lid van "VVNA" legden wij hem voor dat de federatie veel aandacht heeft voor de vastestok  en karpervissers zoals,aanleg vissteigers en nachtvisvergunningen.maar dat er voor vliegvissers niets of weinig gedaan wordt.Maar dat er op bepaalde plaatsen (wij noemden het Oldamtmeer, het lauwersmeer en de plassen bij haren aan de A 28) knelpunten zijn die "in onze beleving" geen of weinig aandacht krijgen.Punten zoals:vergunning technisch (mag je er waden),toegangkelijkheid (kun je er om te waden in het water komen door een doorgang in de rietkraag,en bij Haren Mag je in de ene plas alleen aan de A 28 kant vissen,maar dat kan niet vanwege de aanwezige struiken/bomen en in de andere mag je alleen aan de kant van de beek vissen, Zelfde probleem.Terwijl aan de A 28 kant ruimte zat is.Het lijkt wel pesten! waarschijnlijk kunnen jullie er nog wel een paar aan toe voegen.
Jan-Albert zijn reactie was;dat men bij de federatie niet van deze knelpunten op de hoogte was en dat hij graag meer van onze kant wil horen waar wij als vliegvissers zo al mee zitten.Eigenlijk bestond de gedachte dat "de struinende vissers" zoals ze dat noemen,hun weg wel vinden.
Misschien is het een idéé,om onze knelpunten te bundelen en deze aan te bieden aan sportvisserij Nederland.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72




Beertje, Albert-Jan heb ik in het verleden ook wel gesproken (ivm controles-Boa's & vanuit mijn KarperStudiegroep tijd). Toen werd ook duidelijk dat als je als groep een standpunt of idee aandraagt er best wat mogelijk is. Op zich een goed idee om knelpunten te verzamelen en aan te dragen, mogelijk is er winst te behalen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

W3stland

Gerrit  ben het met je eens dat die sloten niet goed aangelegd worden. Heb het idee dat ze alleen maar aangelegd worden zodat mensen aan het water kunnen wonen en het er mooi uit ziet. Ookhet onderhoud is op het eerste gezicht minder als groenstroken. Ik merk ook dat de slootjes steeds smaller en ondieper worden. Enige wat er leeft zijn honderd miljoen muggen, leuk voor de mensen die dan aan een stinkende volgegroeide muggenwater wonen van 30 cm diep.. Ik denk dat hierin de gemeente beleid moet stellen. Er moet naar mijn mening meer onderzoek gedaan worden voor een sloot mag worden aangelegd en er moet een zekere doorstroom in het water zitten en het onderhoud moet bekeken worden..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

sjoerd

Het probleem met veel sierwater is dat de gemeente er niet veel meer over heeft te zeggen. Het waterschap is tegenwoordig de "Koning"
Maaien bijvoorbeeld in mijn gemeente doen de gemeentewerkers tot één meter vanaf de oever. Daarna mogen de brandnetels, distels , riet ,bereklauw,etc meters hoog groeien. Nadat ik de gemeente had geinformeerd dat dit gevaarlijke situaties opleverde voor bijv kinderen als die in de sloot vallen tijdens het spel,of zoals ik enkele jaren geleden meemaakte, een hondje dat in het water lag en er niet zelf uit kon komen(waadpak gehaald en het beestje kunnen redden!!) is er wat actie ondernomen. Los van het feit dat het een oerlelijk gezicht is voor de omwonenden om uit te kijken op een verloederde niet onderhouden groenstrook, is het dus ook nog eens gevaarlijk. Eén keer per jaar worden de sloten grof ontdaan van waterplanten, die echter hardnekkig zijn en  in het volgende jaar de sloot weer dicht laten groeien.
Nu met al die bezuinigingen wordt het onderhoud alleen maar meer uitgesteld.
Voor prestigeobjecten heeft het Waterschap wel geld over kennelijk. Zo wordt in de uiterwaarden van de Ijssel nabij Zwolle een compleet rivierbos elders herplant t.b.v. twee bevers die daar een burcht hebben. En nu maar hopen dat die beesten inderdaad gaan verkassen naar die nieuwe plek! Voor deze aaibare dieren wordt wel heel veel geld uitgegeven maar als ze schubben hebben??

Zo weer even genoeg gemopperd op deze zachte maar natte zondagmorgen. Visweer! :) :)

Sjoerd

Plantje

Bij ons achter het huis is het water vaak erg bruin. Er wordt eigenlijk nooit gebaggerd en dat lijkt me ook niet zo heel hard nodig.

Wel "maaien" ze de waterplanten één tot twee keer per jaar om op die manier het water helder proberen te krijgen. Ze doen dat in goed overleg met de bewoners en luisteren ook naar suggesties die we hebben. Ik ben daar wel erg over te spreken.

Enige minpuntje is dat ze volgens mij niet helemaal goed naar het water kijken. Ik begrijp, dat te veel planten niet goed is, maar uitgerekend als er in de zomer meer planten in het water zitten is het water kraakhelder! Direct na maaiwerkzaamheden is het natuurlijk even wat troebel, maar het blijft dan ook troebel totdat de waterplanten weer gaan groeien en het water zuiveren! Ze zeggen het maaien te doen om de doorstroming te verbeteren....welke doorstroming?! Het loopt hartstikke dood bij ons! Als ze écht aan de doorstroming willen werken sluiten ze het aan op de IJssel. Dan ben ik blij! :)