De penhengel won vandaag

Started by Gerrit72, April 19, 2012, 20:25:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Vandaag moest het gebeuren. Na 2 weken rug en nekklachten, eindelijk weer eens (kort en voorzichtig) vissen! Ik had in die 2 week zelf wat vliegen zitten knutselen om op karper te gaan vissen (die wedstrijd van Gert 'de mooiste karper' daar moet ik natuurlijk aan meedoen... :P).

Ik had een stek in gedachten met veel overhangende bomen en bosjes, waar ik met de pen mooie karpers had gevangen tot 26 pond. In mijn gedachten had ik alles goed doorgenomen, want zo'n karper op een vliegenstok, dat wordt ongetwijfeld spektakel. De lijn, backing en leader had ik met zorg voorbereid. De karper kan op deze stek het bos inzwemmen, waardoor meelopen door bomen en bosjes niet mogelijk is.

Aangekomen op de stek waaide het harder dan verwacht. Ook was er zeer weinig oppervlakte activiteit. Toch begon ik vol verwachting met een 7/8# en een flinke vlieg (ik had op een 4 haak een wesp met een dikke kraag gemaakt, die ikzelf  'spiderwasp'  heb gedoopt, of bestaat die naam al?).

De wesp ' bewoog' verleidelijk, ik kreeg vertrouwen in deze creatie. Toch bleven beten uit. Nadat ik de enige stekken met 'werpruimte' had uitgekamd, vervolgde ik met een 5#, in een poging kleiner wild te vangen. In een korte pauze, maakte ik met deeg een voerplek, om vlak voor vertrek toch nog even met de penstok een poging te doen op karper. Ik heb sinds ik vliegvis (al weer bijna 2 maand...poeh poeh :o) veel geluk gehad, vandaag echter niet, ik ging zowaar blanken!

Kort voor vertrek kroop ik naar mijn voerplek en legde beheerst in. Tijdens voorzichtig bijvoeren zag ik een grote kolk vlak bij mijn dobber, waar ik net een balletje deeg in had geworpen. Kennelijk had een varkentje honger en werd niet eens gewacht tot het deeg de bodem had bereikt. Direct daarop gleed mijn dobber het diepe in en sloeg ik raak.

Toch nog vis, helaas niet op de vlieghengel. Maar I'l be back, als het wat warmer is en er wat minder wind staat, een nieuwe poging doen op karper met de vlieg.


[attachment deleted by admin]
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Team

Mooi verhaal, geen schande pen vissen met HARDY  is een van de mooiste soort van karperen.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Gerrit72


Team, dank je. Ben idd Hardy fan, al vis ik ook graag met mijn Bruce&Walker mark IV compound taper, die heeft wat meer massa.

Ik had me voorgenomen alleen te gaan vliegvissen, maar toen het echt niet lukte was ik blij dat ik de pen hengel toch in de auto had gedaan.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

mooie vis Gerrit, jammer dat ze op de vlieg niet mee wilden werken
::bbq:: ::proost:: ::proost::

sjoerd

Zo te zien erg groot water voor de karper. Die wespvlieg lijkt mij nu niet echt een geschikte karpervlieg. Karpers moet je in principe op zicht bevissen.en in de regel pakken ze heel weinig vanaf de oppervlakte!!!En daar komt echt nog wel het nodige bij kijken. Lijkt me voor een pas beginnend vliegvisser wel wat te hoog gegrepen.
Verder snap ik niet waarom er drie hengels op het beestje gelegd moeten worden, waaronder een vliegenhengel. Die karper is immers niet eens gevangen aan de vlieg, Vreemd, maar dat zal wel  :)aan mij liggen. :-[

Sjoerd

maurice

foto geeft mooi weer dat deze karper met een Hardy is gevangen. ;D ;D ;D

dat je een karper alleen op zicht kunt vangen daar ben ik het niet mee eens,
heb er al verschillende aan de nimpf gehad en totaal niet op zicht.
toeval treffers nee bewust op gevist langs de kanten waar ze regelmatig op zoek zijn naar hun voer.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

sjoerd

Goed lezen Maurice!!! Ik schreef in principe, dat wil zeggen dus dat je karpers aan de vlieg in de regel, oftewel meestal, oftewel het beste op zicht kunt vangen. Uiteraard kun je ze ook (in ondiep ) water langs de bodem vangen.
Ik heb er tientallen zo gevangen maar ook dan in principe(daar heb je hem weer!) op zicht.
Dat gezegd hebbende, moet ik daar aan toevoegen dat ik (toevallig bij jou in de buurt) de nodige karpers heb gevangen in werkelijk erwtensoepkleurig water. Dat kan maar dat is toch een stukje zeg maar hogeschool vliegvissen, wat ik een beginner zeker niet zal aanraden.
Wat ik echter wil betogen is dat het geen zin heeft om willekeurig in een plas of kanaal, diep te vissen op niet zichtbare karpers, Dus blind vissen. Dat is echt contraproductief vliegvissen en dat zul je toch met mij eens moeten zijn Maurice. Toevallig ken ik dus de wateren waar jij vist, en dat zijn ondiepe redelijk heldere poldersloten. Misschien treffen we elkaar daar nog wel eens want ik ga daar binnenkort, als we met de caravan in de buurt staan, er weer eens een middagje vissen. Kijken of het nog zo goed is als pakweg, 6 jaar terug  toen ik nog in Den haag werkte en daar regelmatig viste op karpers met de vlieg. Mijn beste vangst daar: 13 karpers op een middag en nog wat verspeeelde vissen.  :) :) :)
Mooie tijden, dus laat de zon maar komen!!
gr Sjoerd

Gerrit72

Sjoerd, dit water is idd groot, het deel dat op de foto staat is het enige deel zonder bomen, de rest is omgeven door bos (met her en der een klein plekje met visruimte). Doordat ik er al jaren penvis, weet ik waar de karper graag zit (de ene voerplek bewees dit..). Door het ontbreken van oppervlakte activiteit, ben ik de wesp als natte vlieg gaan vissen, over de plekken die mij goed leken.

Als beginner probeer ik van alles (met veel plezier), gisteren was een testdag om te kijken hoe mijn creaties zich houden in het water. Ik zag hommels en bijen in het bos, ik ga nu ook daarop gelijkende vliegen maken. De karpers daar zijn groot (de 26 ponder ving ik 5 jaar geleden, de gevangen vis is e e n van de kleintjes). Door de grote vis, wil ik ze ook een grote hap voorschotelen (het moet wel de moeite zijn voor ze).

De stek ken ik als een plek waar karpers, graskarpers en brasem een groot deel van het jaar in het oppervlakte actief zijn. Ik ving er recordbrasems aan een flinke pluim brood, vlak onder het oppervlak op 4 meter diep water. Normaal gesproken zie ik er veel actieve vis.

Om die straks gericht aan te gaan werpen, zal ik nu dus moeten oefenen, gehurkt, kijken hoe de vlieg land, etc, om de vis straks zo subtiel mogelijk te belagen. In de zomer als de vis veel natuurlijk voedsel tot zich neemt (de moeilijkere hengelperiode) wil ik ermee van start gaan (te hoog gegrepen of niet, ik wil uitdaging en ben, zoals ik al eerder zei, behoorlijk eigenwijs ;)).

En dan de foto... ik viste gisteren met die 3 hengels (zoals ik al schreef), omdat ik ze bij me had liggen, vond ik hetzelf een leuke herinnering ze erbij te zetten (2 vlieghengls, 1 penhengel, vandaar de titel, de penhengel won...)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

sjoerd

Gerrit , ik denk dat je met een langzaam zinkend(zwevend) zalmeitje meer succes zult hebben dan met een bij of hommelimitatie,Maar wie weet, verras je ons! :) :) :)
Gr Sjoerd

Gerrit72

#9
Zalmeitje en broodkorst-vlieg heb ik wel overwogen, maar mijn eigenwijze ik vindt een 'vliegachtige' vlieg leuker.
Ben inmiddels ook al bezig met langpoten (wat een gepruts, die pootjes knopen  :o)
Het zou leuk zijn jullie te verrassen/verbazen, mocht ik succes hebben dan volgt er uiteraard een verhaal en foto's.
Maar misschien moet ik tzt gewoon bekennen dat je gelijk hebt en moet ik mijn strategie aanpassen.
Hoe dan ook, ik heb plezier in het prutsen, bedenken en uitproberen en zolang dat zo blijft, gaat het goed... ;D

(De vooraf natgemaakte onthaakmat (dun), waaronder de megadikke KSN onthaakmat lag, moet je wel aangesproken hebben, toch...)
The only difference between men and boys is the price of their toys.