De Wenne (Eslohe) of de Ahr (Insul)

Started by Jorrit W, August 02, 2013, 11:15:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jorrit W

Beste vliegvissers,

Mijn vader en ik zijn weer een vliegvisweekend aan het plannen en dit keer richting duitsland.

Nu ben ik tijdens mijn zoektocht op De Wenne bij Eslohe en De Ahr bij Insul uitgekomen... Jullie raden het al... iemand ervaring op beide rivieren en zo ja... welke heeft de voorkeur en waarom?

Hoor graag van jullie.

Groeten,
Jorrit.

Herman

Wenne ben ik al een paar keer geweest. Is een prachtige stek! Kijk eens verder in de verslagen op t forum voor indrukken die we daar opgedaan hebben..... Andere stek ken ik zelf niet, kan ik dus niets over zeggen.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Jorrit W

Beste Herman,

Dank je voor de info. Had de verslagen op het forum al gelezen. Zit idd wel nuttige info tussen. Maar hoe zit het met de overnachtingen t.o.v. de vergunningen. Lees regelmatig dat je minimaal 2 overnachtingen moet boeken voor een vergunning en soms dat de vertrekdag geen vergunning wordt uitgegeven. Ik vroeg me af of dit in Eslohe en Insul ook het geval is?!

Herman

Klopt voor de Wenne bij Wenholthausen.
Zelf steeds bij Haus Hochstein geweest, uitstekend bevallen!

http://haus-hochstein.de/hotel/natur-und-freizeit/fliegenfischertage/

Je kunt in de buurt vast nog wel een dagje vissen in de "buurt" als je heen of terugrijdt. Vraag maar aan de mensen van Haus Hochstein welke beperking er is voor de vergunning. Kun je daarop plannen wat je gaat doen de eerste of laatste dag ;-)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Jorrit W

Beste Herman,

Dank je voor je reactie.

Maar... wanneer je ff 1 dag wil gaan vliegvissen dan is er dus bijna niet aan een vergunning te komen om op de Wenne te vissen?

Herman

Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Barry

Dan ging ik voor de Ahr veel mooier of de mohne ligt er allemaal in de buurt!!

Wij hebben gevist in der Wenne maar wij kregen via hochstein geen vergunning omdat wij daar niet geresveerdt hadden en dus geen gebruik van hun hotel maakten.
Wij sliepen in de hubertushoeve ook in Wenholthausen een stuk goedkoper en kan ook voor jou de vergunning regelen.

Maar de Mohne vond ik persoonlijk mooier En de Ahr en de Diemel Schijnt nog mooier te zijn!!

Groet Barry

Heintje Davids

#7
Als ik moest kiezen zou ik ook naar de Ahr gaan. Heeft overigens niets met de visstand te maken maar puur met de persoonlijke voorkeur voor de omgeving. De visstand in beide riviertjes is heel erg afhankelijk van hoe de rivier wordt verzorgd en kan dus zelfs van jaar tot jaar verschillen. De door jou genoemde plekken heb ik zelf nooit bevist. Ik ben 2 keer aan de Wenne geweest en heb me prima vermaakt. De Ahr ken ik wat beter. Ik heb gevist in het stuk van Dernau (toen nog vergunningen, ook dag vergunningen, verkrijgbaar bij het benzinestation maar weet niet of dit nu nog zo is) en het was een stuk beter dan je zou verwachten voor een 'openbaar' gedeelte. Het stuk van Mayschoss was ook goed (vergunningen toen verkrijgbaar bij gasthoff Klass, maar je moest wel overnachten in het dorp). Je was daar wel een soort toeristische attractie omdat een groot deel van de Strecke door het dorp liep. Het deel van Altenahr heb ik ook veel bevist. Overnachting was verplicht dacht ik en verkrijgbaar bij de VVV. Toen zat er nog veel vlagzalm maar ik heb begrepen dat dit tegenwoordig niet meer zo is. Het meest heb ik in het stuk van Rech gevist, zo'n 17 jaar achtereen, maar sinds de uitbaters van dit deel gestopt zijn weet ik niet of er nog vergunningen voor dit deel worden uitgegeven.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.fliegenfischen-lehmann.de/html/angelsportverein.html
Of deze: http://www.wizardoffishing.com/search.html?http://www.wizardoffishing.com/cms/modules/location/country.php?id=7

Jorrit W

Beste vliegvissers,

Bedankt voor jullie info. Top!

De site http://www.wizzardoffishing.com kende ik idd al en kan ik al dromen net zo als het boekje vliegvissen in duitsland welk ik nu voor de zoveelste keer aan het lezen ben. :-) De andere site kende ik nog niet. Dus Dank!

We hebben gekozen voor de Ahr. En waarschijnlijk wordt het de Ahr bij Altenahr. Nu hopen dat onze duitse vergunningen optijd in nederland zijn. :-) Mocht iemand nog tips hebben over dit traject... we horen het graag van je.

Wanneer we terug zijn van het dagje vliegvissen zal ik er een verslag van maken.

Groeten,
Jorrit.

Heintje Davids

Mijn ervaring op dat stuk van de Ahr dateert alweer van een behoorlijk aantal jaren terug. Ik weet nog dat ik toen erg veel gevangen heb op een grijs vlokreeftje; voor wat zo'n tip waard is, want 3 weken later beviste ik het stuk bij Rech en had natuurlijk een enorme hoeveelheid vlokreeftjes gebonden. Je raadt het waarschijnlijk al, helemaal niets! Wat ik er maar mee wil zeggen is dat tips over gebruikte vliegen niet zoveel zegt. Het kan iedere dag weer anders zijn. Normaliter doen alle bekende patroontjes het wel, gewoon uitproberen dus. Naast forel en, toen nog veel vlagzalm, zaten er ook behoorlijk veel forse barbelen. Verzwaarde nimfen, zoals bijvoorbeeld een Montananimf, over de bodem laten stuiteren, werkt meestal prima. Ik zou als ik jou was wel bij de vvv vergunningen reserveren want toen werd er een beperkt aantal vergunningen per dag uitgegeven en er is bijna niets vervelender dan je verheugen op een visdag om er vervolgens achter te komen dat je achter het net vist :). Bij de brug in het dorp zaten toen altijd een aantal grote broodforellen. Ze werden door toeristen gevoerd maar zijn vrijwel niet te vangen of je moest het leuk vinden om een broodvlieg erbij te gooien. Een hele enkele keer kon er eentje gehaakt worden. Zelf heb ik er nooit aandacht aan besteed omdat je op dat deel echt een toeristische attractie bent en iedere voorbijganger dan over de brugleuning hangt en begint te roepen waar de vis staat. Altenahr is nu niet echt het meest landelijke stuk om te bevissen. Een deel loopt langs een wandelpad wat best mooi is, maar een groot deel van de Strecke loopt door het dorp. je vist dus als het ware in de achtertuin van de huizen. Op zich niets mis mee maar persoonlijk vind ik dat er mooiere stukken zijn.
In ieder geval veel succes en plezier!

chepp

wanneer denk je te gaan want er valt op dit moment bijna niet te vissen het water staat extreem laag.

Jorrit W

Dank jullie voor jullie info, Heintje en Chepp

Met de vergunningen zijn we druk bezig, Heintje. Het is voor ons dan ook de eerste keer dat we naar duitsland (afgelopen jaren belgie en Luxemburg) gaan dus wist niet dat het achtertuinvissen was in Altenahr. Misschien toch maar in Insul kijken?!

We gaan zondag richting Duitsland, Chepp. Maar wat betreft de waterstanden... is het op andere rivieren beter vissen dan? of is het in heel die regio slecht?

We willen in oktober nog een weekendje gaan dus zondag is bedoeld om lekker te vissen en te vangen maar ook om daar eens rond te kijken voor oktober.

chepp

ik zou kiezen voor de wenne of de lenne zeker inhet najaar want je zit daar in oktober met de wijnfeesten en zal misschien al geen plaats meer vinden in een hotel.
in altenahr kan je niet rustig vissen  veel teveel kabaal.
grtjs


Heintje Davids

 ::agree:: Ik zou als ik de keuze had sowieso niet snel voor de drukte van Altenahr kiezen wanneer er andere alternatieven voorhanden zijn. En ja, eind september en de gehele maand oktober is er weinwochenende in Mayschoss dus de kans op drukte in de weekenden is vrij groot.

chepp

ook in die buurt maar veel mooier en 30 km viswater wel  25 euro  voor een vergunning.
http://www.fsv-broeltal.de/


Jorrit W

Heren bedankt voor deze informatie! Super!

Weinwochenende... Helemaal niet bij stil gestaan. Bedankt!

Jorrit W

Mede door jullie info, toch maar voor de Ahr bij Insul gekozen.

Volgens de site http://www.wizzardoffishing.com stroomt de rivier door mooie natuur en niet door de achtertuinen.

De vergunningen zijn geregeld... Heb er zin in!!!

Jorrit W

Zondag was het dan zo ver!!!

Rond 5 uur ging de wekker en om half 6 zat ik in de auto om mijn zwager op te halen. De reis verliep goed en gemakkelijk en om half 9 zaten we met mijn vader aan de koffie in het hotel waar hij voor die nacht nog een kamertje had kunnen vinden. (lees speelgoedkamer van de kinderen met een hoop troep maar wel een goed bed) Na de koffie... op naar de rivier.

We hadden vernomen dat het water super laag zou staan maar vonden dat eigenlijk best meevallen. Op hele stukken van het traject stond het water toch net boven de knieën. De rivier lag er mooi bij. Snelstromende ondiepe stukken afgewisseld met lange wat diepere stukken en op sommige plaatsen veel te diep om te waden. Ook zagen we.... jaja niet geheel onbelangrijk... vis! En wat voor vis. Mooie grote bruine- en regenboogforellen. Snel omkleden en de rivier in.

Het begin was direct veel belovend. Op een klinkhamer black, stroomopwaards en vlak achter een stroomversnelling hapte een vis. Jullie lezen het goed... een vis. Geen idee wat het was want na een seconde of 10 had hij zijn vrijheid weer gevonden. Iets verderop sprong er een naar mijn vlieg... maar deze miste helaas. Kortom... na een paar uur vissen kwam ik mijn vader tegen en moest ik bekennen dat de teller nog op 0 stond. Hij had er tot dat moment 2 gevangen waaronder één van zijn grootste forellen ooit. Na enige informatie uitgewisselt te hebben, ben ik maar naar het diepere gedeelte gegaan waar hij gevangen had. Volgens mijn vader (en ook volgens de man van het verstrekken van de vergunningen) deden vliegen met een rood staartje het goed. Dus... redtag er an en gaan...

Volgens mij was het mijn 2de worp en had ik beet. Op afstand leek het net een wat kleiner visje die ik vals gehaakt had (omdat hij zo raar bewoog in het water) maar toe de vis dichterbij kwam, werd Jorrit blij, heel blij!!! Mijn eerste vlagzalm was een feit. En nog een mooie grote ook!

Een paar meter verderop nog een kleine forel gevangen en een rivierkreeft gezien. Op dit diepere gedeelte ook erg veel vis gezien. Veel grote forellen en grote barbelen die op een paar meter langs kwamen zwemmen.

Hierna nog even met de auto naar een ander stuk van het traject gereden en ook hier een groepje grote regenboogforellen zien zwemmen met een paar bruine forelletjes er omheen. Mijn zwager had eerder op de dag een grote regenboogforel gevangen en ving op dit gedeelte nog een wat kleinere bruine forel.

Al met al een hele mooie dag, (helaas wel wat regen gehad) een mooie rivier, een mooie waterstand, hele mooie vissen (veel mooier als in de ardennen) en... mijn eerste vlagzalm!!! Wat ons opviel is dat we erg veel vis hebben gezien maar weinig hebben gevangen, wat misschien ook wel iets met het heldere water te maken had.

We hebben genoten en komen hier zeker nog een keer terug.


Jorrit W

Hier nog 2 foto's helaas is er één niet scherp, maarja... die staat nog wel een tijdje op mijn netvlies!

[attachment deleted by admin]

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jorrit W

Vrijdag is het weer zo ver... Dan gaan mijn vader, zwager en ik weer naar de Ahr bij Insul!

Erg veel zin in. Iemand onlangs daar nog in de buurt geweest om te vissen?

Groeten, Jorrit.

Jorrit W

Iemand de laatste weken nog in de Ahr aan het vissen geweest? Mijn zwager en ik gaan vrijdag weer een dagje in Insul kijken.

Gert

Nou Jorrit, zo te zien was je er zelf vorige maand nog geweest....
Vertel vertel vertel!

Groet,
Gert

Jorrit W

Klopt. Viel eigenlijk een beetje tegen. Kregen te horen van de man van de vergunningen dat de dagen voor dat wij er waren goed gevangen was. Ook veel en grote vlagzalm. Maar verder dan een paar mooie kopvoorntjes en een kleine forel ben ik niet gekomen. Het weer viel toen ook tegen. Hopen dus dat het vrijdag beter is.

Maar vroeg me af of er verder nog iemand geweest was.

Jorrit W

Afgelopen vrijdag met mijn zwager weer een dag wezen vliegvissen in de Ahr bij Insul. Het weer was super dus daar kon het iig niet aan liggen.

Nadat we de vergunningen ontvangen hadden zijn we snel naar het water gegaan. Het zag er goed uit, zowel de waterstand al de rondzwemmende vissen. Mijn zwager begon halverwege het traject en ik ben bij het beginstuk, de brug, begonnen. Al snel kon ik mijn eerste forel landen. Wat heerlijk... in het zonnetje, in alle rust, midden in de rivier... Genieten.

Zelfs nog een ijsvogeltje zien vliegen en... de meivliegen waren aanwezig. Helaas niet veel forel zien stijgen naar deze mooie vliegen. Heb het nog wel even geprobeerd met een meivlieg maar op een paar aanbeten van hele kleine visjes (die niet eens bleven hangen) leverde dat geen succes op.

We hebben heerlijk gevist, beiden zo'n 20 vissen weten te landen. Op een paar kopvoorns na alleen maar forel. Hieronder een paar foto's.



[attachment deleted by admin]