De Aral - 20-23 mei 2013

Started by Gert, May 25, 2013, 00:15:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Als herkansing voor oktober vorig jaar, toen de Kyll na 1 nacht (onze eerste nacht...) regen poepbruin, veel te hoog en dus onbevisbaar was geworden, hadden mijn broer Harry, Herman en ik een nieuwe trip gepland naar hetzelfde pension in Birresborn om in diezelfde Kyll te vissen. (Verslag vorig jaar: Chocoladefestival als afsluiting seizoen 2012)
De weersvoorspellingen waren in de week vooraf net zo instabiel als het weer zelf, dus de angst voor een herhaling van vorig jaar was groot.

Harry en ik waren er zondagavond (19 mei) al, en het water zag er perfect uit: mooi helder, laag en ze stegen als gekken! Dus diezelfde avond al naar hotel Am Kleinen Turm voor een vergunning voor de volgende dag, zodat we meteen 's morgens konden vissen. Maar Hans Hermann had geen tijd dus hij vroeg ons de volgende ochtend terug te komen.
Nou, en toen heeft het dus de heeeele nacht gehoosd, en was het water poepbruin, veel te hoog, gierde door de rivier en viel er gewoon niet te vissen. Als geluk bij een ongeluk hadden we ons de kosten voor de vergunning bespaard. We kwamen 2 Belgen tegen; die hadden de avond ervoor nog gebeld en hadden te horen gekregen dat het er allemaal prachtig bij lag, en dat was ook zo – toen wel. Maar die konden nu weer linea recta terug naar huis. Die neiging kregen wij ook een beetje, maar ach, je moet niet te snel opgeven. We hadden het pension geboekt tot en met donderdag, Herman zou dinsdag komen, misschien spoelde het in 1 of 2 dagen wel weer schoon, en/of waren er nog alternatieven in de buurt.
Nou had ik toevallig van Henk Peeters een tip gekregen: als het water bij Birresborn en omgeving te bruin is, rij dan naar Kronenburg. Daar is het riviertje vaak nog wel goed te doen.
Dus daar maar heen gereden, gekeken en ik voor mezelf besloten om een vergunning te halen. Harry zag het niet zitten en "bleef op de kant". Ik had er al na de derde of vierde worp geen spijt van: een leuk forelletje had de Pink Harry nimf gepakt dus dat beloofde wat.


M'n eerste

Daarna was het echter een hele tijd stil, tot het eind van de middag toen de vis begon te stijgen en ik er nog 6 bij ving, alles op droog (klinkhamertje en een grijs eendagsvliegje).

Het water bij Birresborn was 's avonds zo mogelijk nog slechter geworden, dus Herman maar even gebeld om te overleggen. Hij zou evengoed naar het pension komen en dan zagen we wel verder. Maar dinsdagmorgen werden de plannen bijgesteld: hij had nogal wat vertraging onderweg en zodoende spraken we maar af bij het riviertje bij Kronenburg. Herman bleek het riviertje ook al te kennen: hij was daar al eens geweest met Henk (Rossie) en Hendri.
Alle drie een vergunning gehaald en vissen maar, in een nog steeds mooi helder riviertje.


Herman moest naar beneden om z'n visje te scheppen

Is een leuk dagje geworden, we hadden er overdag allemaal 7 gevangen op zowel nimfjes als droog, en na het eten nog even op een ander deel geweest, waar ik er nog eentje bij wist te vangen op een zwart goudkopstreamertje.


Met goudkopstreamertje

Woensdag was een beetje een herhaling van dinsdag: wederom waren we aangewezen op de Aral, zoals het riviertje door ons werd genoemd. Alleen zijn we nu nog verder stroomopwaarts begonnen, waar het nog smaller is, en met nog meer bomen langs en vooral ook over het water.
Ook nu weer wat visjes gevangen met nimfjes en droog. Ik 6, Herman 7 en Harry 8. En ach, zo lang je wat vangt, het niet constant regent en niet al te koud is blijft het goed te doen, ook al kost het heel wat vliegjes en beetverklikkers zo midden in het bos waar wat water doorheen stroomt.


Met bloedzuiger

Donderdag, voor Harry en mij de laatste dag, nog wat andere stekken bekeken wat meer in de buurt van Birresborn, maar het werd toch weer de Aral. Helaas was deze inmiddels ook flink gestegen en ook al flink verkleurd. Harry ging weer hetzelfde parcours als de dagen ervoor afvissen, en Herman en ik gingen eerst nog stuk verder stroomopwaarts.




Zo ziet een waterschorpioen er dus uit - van boven en van onderen. Verder zaten er nauwelijks beesies onder de stenen.

Sommige stukken hebben we gewoon maar links laten liggen, want we zagen het echt niet zitten om daar je vlieg in het water te krijgen.



Herman en ik bij een moeilijk bevisbaar stukje Aral

Maar wat een mooi stuk rivier! En wat een veelbelovende stekken zaten er tussen! En we weten welhaast zeker dat er maar heel weinig gevist wordt omdat het nogal wat moeite kost om er te komen.



Het kost af en toe wat moeite, maar dan kom je weer bij een mooi pooltje

Ongelofelijk maar waar: we vingen er helemaal niets! En ook Harry kon er geen een meer haken.
Wel weer jammer dus, het parcours waar we voor deze midweek onze zinnen op hadden gezet helmaal niet kunnen bevissen, en hoewel we een redelijk alternatief hadden gevonden toch de laatste dag, die je normaal gesproken het meest bijblijft, niets kunnen vangen (alleen Herman had er op het laatst toch nog eentje, maar net niet in het net).

Na een pizzaatje in Stadtkyll zijn Harry en ik in 3 uur naar huis gereden en vanochtend kreeg ik een SMS'sje van Herman: hij had nog wat andere riviertjes in Duitsland bekeken – ook allemaal bruin, dus was hij toch maar naar de Ourthe in België gereden (dat was al vanaf het begin zijn plan geweest). Hopelijk heeft hij het daar alsnog een beetje kunnen treffen.

Al met al: zo met z'n drieën afspreken om een paar dagen te vissen bevalt prima (was nu de derde keer) en gaan we zekers vaker doen. Maar als het even kan wel alleen als we ook zeker weten dat het water voor die dagen goed is.

Maar ik moet er wel bij zeggen: we hebben tijdens het vissen niet veel regen gehad, en alhoewel het veel en veels te koud was voor de tijd van het jaar waren we er wel lekker tussenuit, en ik kreeg een SMS'je dat het weer bij ons nooit slechter kon zijn dan thuis.



O ja, veel insecten waren er niet, maar ze zwaaiden wel heel vriendelijk naar je   ;)

Groet,
Gert

Jan Damman

Leuk verslag Gert,

Ja het is de tendens van deze tijd, sterk wisselend waterhoogte en mede daardoor ook de kleuren, we zullen het er mee moeten doen :-\

Maar toch leuk gevangen dus niet voor niets geweest.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

HappyFisherman

Wat een monster zo'n schorpioen... Die laatste foto vind ik echt prachtig, heb ff teruggezwaaid ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

weerwolf

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Marksman


BV

Fijn verslag met leuke foto's

maurice

mooi stukje Gert met mooie gekleurde vissen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gert

Ik kreeg van Harry ook nog wat foto's opgestuurd.



Der Brauner Kyll



Een gouden stek? De eerste dag goed voor 3 vissen, de 2e dag eentje en de derde dag 0.



In deze bocht 2 vissen verspeeld, waarvan 1 compleet met leader



Omdat we in Oostenrijk vaak beekridders en bronforellen vangen met een gele buik, twijfelde hij even. Maar dit is toch echt wel een beekforel.

Groet,
Gert

Gerrit72



Een mooie wereld daar!
Mooi verslag en super foto's

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

ErickW

De aanhouders winnen, bedankt voor het mooie verslag.

Herman

Goed verwoord Gert!
Ik zal vandaag of morgen mijn bijdrage leveren.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Troutbuster

Broeders!!
Ondanks de slechte weersomstandigheden en dito waterstanden toch nog lekker gevist lees ik!
::goodjob::

Los 1 en Los 2 van Kronenburg/Stadtkyll/Junkerath is bij hoog water elders op de Kyll, altijd een aanrader!!

Vooral het stuk tussen Stadkyll en Kronenburg is een prachtig stuk met relatief veel vis

Een prima uitwijkstek als de omstandigheden onverhoopt slecht zijn elders op de Kyll!

Bedankt voor het delen makkers!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Gert

Quote from: Troutbuster on May 28, 2013, 11:57:54
Broeders!!
Ondanks de slechte weersomstandigheden en dito waterstanden toch nog lekker gevist lees ik!
::goodjob::

Los 1 en Los 2 van Kronenburg/Stadtkyll/Junkerath is bij hoog water elders op de Kyll, altijd een aanrader!!

Vooral het stuk tussen Stadkyll en Kronenburg is een prachtig stuk met relatief veel vis

Een prima uitwijkstek als de omstandigheden onverhoopt slecht zijn elders op de Kyll!

Bedankt voor het delen makkers!!

Gr

Jan

Klopt helemaal Jan. Ook in Stadtkyll zelf, in het parkje bij de brug pakte ik er 6 in een kwartiertje of zo. Maar zo in de bebouwde kom staan tussen al het publiek vind ik toch minder dan "echt in de natuur" voorbij de waterzuivering richting Kronenburg, tussen de omgevallen bomen, omringd door allerlei vogelgeluiden en zelfs een vos die je recht in de ogen kijkt.

Heintje Davids

Leuk verslag Gert. En je hebt wat mij betreft helemaal gelijk: het is leuker om wat minder te vangen of er wat met meer moeite voor te doen in een mooie omgeving dan te fungeren als een toeristische attractie ter leeringh ende vermaeck voor een heel dorp.

Herman

#14
Zoals Gert al had geschreven was het weer een leuke trip. Dit keer in het voorjaar, zal het toch beter moeten zijn dan in oktober toch?? Helaas waren de weergoden ons minder goed gezind en kregen we best wat aanvulling van het water..........
Als je dan de dag voor vertrek de volgende foto toegestuurd krijgt dan moet je bedenken wat je meeneemt...



In dit soort omstandigheden is het dan beter om de Lentebok thuis te laten en een paar sixpacks Herfstbok mee te nemen.


Maar goed, drinken kun je thuis ook. Dus over naar het vissen.

De dinsdagmorgen wat tegenslag in het verkeer gehad dus maar gelijk afgesproken bij de ARAL in Stadtkyll. In het verleden wel goede ervaringen gehad wanneer de Kyll elders als chocolade door de dalen slingerde. Harry en Gert hadden hier nog niet gevist, dus voor hen nieuw water.
Gelukkig hadden de mannen de zaken voor elkaar en konden we van een aantal vissen genieten die dag. Naast de uiteraard weer mooie natuur.

Op een rode copperjohn maatje 12


Een van de vissen van Gert op de droge vlieg


En nog eentje

Ik had geluk, er zaten toch ook nog wel vlagzalmen in dit stuk rivier...

Haha, wie het kleine niet eert.... vis is vis!

Ook de kleine forelletjes in de stroming gaven toch wel leuke sport


Ook de volgende twee dagen moesten we ons vermaken op dit gedeelte van de Kyll. We hebben toch ook de tweede dag onze visjes weten te vangen.


De slotdag van het trio was een visloze, maar zeker gezellige dag. Veel stekken gezien waar we met laag water en beter weer zeker naar toe moeten gaan!




Nadat we onze pizz's op hadden, gingen Gert en Harry weer naar huis. Natuurlijk niet nadat ze me het stuk hadden laten zien waar Gert op de maandag een zestal visjes had weten te strikken.
Hoe ik t ook probeerde met droge vlieg; met de lichte nimf; de zware versie; streamertjes het lukte niet een vis te foppen.
Op de terugreis naar Birresborn bij Gerolstein toch even kijken of de Oosbach bevisbaar zou zijn. Meestal is die niet gekleurd als het een dag of wat droog is geweest, terwijl dan de Kyll nog erg bruin is. Helaas....... ook de Oosbach was als chocomel light beschikbaar.

De vrijdag via een paar andere plaatsen richting de Ourthe gereden. De Nimms was op een drietal stekken net zo bruin als Kyll en Oosbach. De Prüm deed het zelfs nog slechter, dus toch maar doorgereden naar Houffilage voor mijn eerste keer Ourthe.
Omdat het best wel onhandig aangegeven staat allemaal in de vergunningen ben ik eerst maar naar het No Kill stuk gegaan. Is wat makkelijker met invullen in het boekje (boetes van controleurs heb ik een hekel aan, vooral als ze alleen Fransmans praten).
Hier was ook duidelijk te zien dat het de laatste tijd geregend had. Lichtbruin water, beetje vergelijkbaar met de kleur van de dinsdag op de Kyll. Wel hoog en snelstromend (ten opzichte van wat ik er van gelezen en gehoord had). Toch.... een mooi stuk in een mooie omgeving.




Helaas een paar missers op de droge vlieg............ verder wel een andere Nederlander zien vangen. Een praatje met hem gemaakt. De palinghuidknoper! Op de Flyfair wel mee staan praten, maar hier zo snel niet herkend...
Zo eindigde ook deze dag voor mij visloos. Op naar huis, de volgende dag moest er weer vroege dienst gedraaid worden.

Gert en Harry bedankt weer voor een paar gezellige dagen vissen! Op naar de volgende keer!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gert

Mooie aanvulling Herman, dank!
Jammer dat de Ourthe niks meer heeft opgeleverd, wat vis betreft dan.

Groet,
Gert

Rossie69

al met al.

geslaagd

mooie platen.