Schoonmaken lijn

Started by thomas250, October 23, 2012, 21:06:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thomas250

Voor mijn #5 hengel maak ik gebruik van de 'grand' lijn van het merk Rio. Deze lijn is aardig smerig geworden en omdat ik het niet schoon krijg alleen water was mijn vraag of ik mijn lijn ook met afwasmiddel kan schoonmaken en vervolgens invetten.

Gr. Thomas ;)

vliegvisgek

warm water niet kokend dubro er in flink soppen droog en schoonmaken daarna in vetten met lijn vet of cockpitspray
mocht je geen lijn vet hebben werkt prima en anders 2x alles herhalen bij extreem smerig succes
::goodjob::

thomas250

Oke dat dan maar is proberen. Ik vroeg het mij af omdat ik las dat niet alle lijnen tegen zeep kunnen.
Voor het invetten van mijn lijn gebruik ik tiemco linedressing.
Gr. Thomas ;)

Peter B.

Quote from: vliegvisgek on October 23, 2012, 21:12:40
warm water niet kokend dubro er in flink soppen droog en schoonmaken daarna in vetten met lijn vet of cockpitspray
mocht je geen lijn vet hebben werkt prima en anders 2x alles herhalen bij extreem smerig succes
::goodjob::

Misschien een niet zo'n slimme vraag, maar kun je ook vaseline gebruiken voor het invetten?

Gert

Wat ik me als eerste voorstel bij het gebruik van vaseline: je lijn zit meteen onder het zand, wat vervolgens lekker gaat lopen krassen in je ogen en op de hengel....
Cockpitspray is wat dat betreft een veel betere optie als je niet een officiele lijndressing wilt gebruiken (maar waarom zou je dat niet willen eigenlijk ???)

Groet,
Gert

Peter B.

Goed punt. Ik vroeg het me gewoon af  :)

Useless

Quote from: Peter B. on October 24, 2012, 12:05:09
Misschien een niet zo'n slimme vraag, maar kun je ook vaseline gebruiken voor het invetten?
Vaseline zorgt er ook voor dat je lijn aan je hengel blijft plakken en gaat dus ten koste van de werpafstand. Ook met cockpitspray een beetje oppassen. Er zijn sprays in de handel die je vliegenlijn aantasten.

Gert

Quote from: Useless on October 24, 2012, 15:31:03
Vaseline zorgt er ook voor dat je lijn aan je hengel blijft plakken en gaat dus ten koste van de werpafstand.

::agree::
Dat is inderdaad het tweede dat ik me erbij voorstel...