OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky Boy

Vandaag gaat het Oostvoornse Meer weer open voor de sportvisserij.
Ben benieuwd wat dit nieuwe seizoen gaat brengen.
Zijn de problemen met de algen voorlopig al voorbij?
Hoe zijn de vangsten? (Een paar weken geleden zijn regenboogforellen van topkwaliteit uitgezet; lengte 25 tot 30 cm)
Hoe zijn de vangsten van de bruine forellen (beekforellen)?
Worden er ook weer grote (paairijpe) regenboogforellen gevangen?
Worden er al zalmpjes of zalmen gevangen? (herkenbaar door het ontbreken van de vetvin; de zalmpjes van de uitzetting van dit jaar zijn inmiddels rond de 30 cm lang)

Koen


Franky Boy

#2
Nee, die gesloten tijd (staat nog steeds verkeerd op de site van de federatie!) is inmiddels alweer teruggedraaid.
Met ingang van 2014 is de gesloten tijd weer alleen de maand november. Dus vandaag was de eerste dag dat weer mocht worden gevist!
Check pag. 18 van de aanvullingslijst 2014 (paginaverwijzing geldt voor de meeste boekjes).
Zorg wel dat je de bijlage met aanvullingen voor 2014 bij je hebt.

Hidde

Je eerste vraag is wat mij betreft het meest belangrijk, dan komt de rest vanzelf..
Nu de kou in het land is sterft de alg wellicht wel af, rest nog de vraag hoe het met de pompen gesteld is, daar werd recentelijk nog over gesproken in het oude topic.

Franky Boy

Met die pompen gaat het goed. Het Waterschap heeft blijkbaar eindelijk zoutwaterbestendige pompen besteld.
Nu is echter het probleem dat de retourleiding die oppervlaktewater UIT het OVM pompte (om te voorkomen dat het meer te vol raakt en overloopt) kapot is gegaan. Geen wonder, want die dateerde nog uit de tijd dat Maasvlakte 1 met zand uit het OVM werd opgespoten! Het Waterschap had geen geld voor een nieuwe retourleiding gereserveerd en gebruikt nu de zoutwaterleiding die op aandringen van o.a. mensen van de VNV, duikers en de recreatiesector was aangelegd (!)
Kon je vroeger tegelijkertijd zout water uit de haven op een bepaalde diepte inpompen EN zoeter opppervlaktewater uit het Oostvoornse Meer wegpompen, dan kan je nu maar een ding tegelijk doen. Dat betekent dat het zouter worden van het OVM veel langzamer verloopt.

Franky Boy

Gisteren (1 december) is de sportvisserij op het Oostvoornse Meer na een gesloten tijd van een maand weer geopend. Ondanks het koude weer begaven Freddy Cromheecke en zijn vismaat Felix Taveirne zich op het water. Deze Belgische vliegvissers vingen vanuit de pontonboot misschien niet zoveel forellen, maar Freddy wist wel een grote bruine forel (beekforel) van 66 cm te landen en een regenboogforel. Felix verspeelde een grote beekforel die al springend zich van de kunstvlieg wist te bevrijden en landde 2 regenbogen. Deze twee 'bikkels' hadden gisteren bijna het rijk alleen, want ze zagen alleen maar twee andere vissers. Alle forellen werden weer keurig teruggezet.
Bijgaand de foto van de mooie bruine forel van 66 cm.


HappyFisherman

Prachtig! Maar wat moeten doe koude vingers gehad hebben!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Bone F

BB's dus Belgische Bikkels! In het water is het  waarschijnlijk warmer dan er boven. Respect hoor ik wacht nog ff maar het is wel verleidelijk gezien deze mooie vissen. Nou als het zo moeilijk zouter te krijgen is allemaal maar een pondje zout meenemen als je gaat vissen ;D

Frans

Troutbuster

Om met Freek Vonk te spreken, "jeeeeeeeeezzzz.... wat een beest" !!

Gaaf!!! ::goodjob::

Gr

Jan
"Petri Heil"


Hidde

In de kerstvakantie toch maar weer ff kijken dan..,

Franky Boy

Hans Bock had gisteren (5 december) in het Oostvoornse Meer een mooi sinterklaascadeautje: Een heuse beekforel (met rode stippen!) met de respectabele lengte van 60 cm.
Foto's volgen nog.
Ook had hij nog een paar regenboog-uitzetters die al lekker over het gehele meer verspreid zitten.
Minder leuk was de melding van een lijn met drijvers met daaraan een net en/of leglijnen met aas.
Als je drijvers aantreft met daaraan een staand net of lijnen met aas, dan weet je zeker dat het om stroperstuig gaat.
De beroepsvisser vist alleen met fuiken.

Bone F

Franky het is misschien een goed idee om wat meer details te geven over het aangetroffen "stroperstuig". Met die info kan die troep opgeruimd worden door de legale gebruikers van het OVM. Die lijnen zullen ook op minder druk bezochte plaatsen staan dus een beetje watersurveillance kan ook geen kwaad.
Frans

Stevo

Laat idd maar even weten waar, ga morgen en komende week met de BB het OVM op.
Zal het ook in de gaten houden

MarcelN

Franklin, plaats eens een kaartje van het OVM met punten waar die troep ongeveer is, gaan we wel even kijken en verwijderen >:(
Ik neem aan dat Hans ook wel even telefonisch er melding van heeft gemaakt bij de desbetreffende instantie of Bas de bruin even contacten, die regelt wel wat dan. Ik heb nog een mooie scherpe bajonet voor die netten, komt van mijn sniper af  :-X

Hidde

Je kan beter met die sniper in de bosjes gaan liggen.. Probleem bij de oorzaak aanpakken , niet  de symptomen ...

Franky Boy

Hoewel ik liever zie dat de BOA's het afhandelen, hier alvast wat informatie over die 'ballenlijn'.
Het is een dikke lijn met drijvers en ook enkele plastic containers en een jerrycan. Circa 10 meter lang.
Drijft (waarschijnlijk verankerd) bij het natuurgebied aan de kant van de speeltuin.
Waar het voor dient, is nog niet duidelijk.
Je zou er beaasde leglijnen aan kunnen vastmaken, maar ook een staand net (warnet of kieuwnet).

sjoerd

Franky
als ik je goed begrijp, is het dus nog niet zeker of dit ook met visstroperij te maken heeft.
Er is geen warnet of zetlijnen aangetroffen? Misschien is het voor een heel ander doel(welk weet ik niet)
daar geplaatst. M.i. zou een stroper zijn "werkzaamheden" meer verstoppen en dus niet zichtbaar een
aantal boeien plaatsen maar ja dat weet je natuurlijk nooit.
Wordt vervolgd, neem ik aan.......


Sjoerd


Hendrik

#17
indien van sniper .50 = van de baas = illegaal bij jou thuis.
in feite heeft een sniper rifle geen bajonet..........
::stil::

MarcelN

ouwe zeiksnor, ik schiet kaartjes met vergunning en is een Rus een verlengde AK-47 oftewel Dragunov, deze kwamen wel degelijk mét Bajonet waarmee je easy prikkeldraad mee kunt knippen, dus die verankerde lijntjes komen wel los  ;D
Punt 50 is inderdaad verboden in de schietsport.

Bone F

Quote from: Franky Boy on December 07, 2014, 12:06:45
Hoewel ik liever zie dat de BOA's het afhandelen, hier alvast wat informatie over die 'ballenlijn'.
Het is een dikke lijn met drijvers en ook enkele plastic containers en een jerrycan. Circa 10 meter lang.
Drijft (waarschijnlijk verankerd) bij het natuurgebied aan de kant van de speeltuin.
Waar het voor dient, is nog niet duidelijk.
Je zou er beaasde leglijnen aan kunnen vastmaken, maar ook een staand net (warnet of kieuwnet).
Als ik het zo lees is het meer een ballenlijn om diep(er) water aan te geven voor de zwemmende kleintjes. Blijft natuurlijk dat je daar een zet of steklijn aan vast kunt maken.
Als ze vanuit de oever gezet zijn langzaam met je schoenen over de bodem shuffelen kom je ze vanzelf tegen (hoop ik).

Frans

kees

Er hebben daar altijd al boeien gelegen,
deze waren zover ik weet door de windsurfers neergelegd om het ondiepe water
daar aan te geven misschien hebben ze wel nieuwe markeringen aangelegd.

Franky Boy

#21
In de eerste week van het nieuwe seizoen zijn drie grote beekforellen (bruine forellen) van meer dan 60 centimeter uit het Oostvoornsemeer gemeld.
Na de 66 cm grote bruine forel die op de openingsdag door een Belgische vliegvisser werd gevangen (zie eerdere posting hiervoor), volgde nog Hans Bock met een beekforel van 62 cm op Sinterklaasdag en Bram Zanis ving op 6 december ook nog een prachtige bruine forel.

De beekforel (met rode stippen) van Hans Bock:



De bruine forel (met kleine donkere stippen) van Bram Zanis:


Arno


FSCHAMP

Mooie grote beekforellen  ::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

HappyFisherman

Volgens mij mag je er vissen tot 2 uur na zonsondergang Arno en dan is het meestal donker...
Vliegvissen is bevlogen vissen...