mini fotostudio en nu?

Started by catchem, January 13, 2014, 11:55:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

catchem



Ik heb een mini fotostudio gekocht. De eerste foto's gemaakt zonder al te veel gedoe. Ik heb de studio neergezet en de camera op auto laten staan (wel de macro stand aan). Zo op het eerste zicht vind ik de foto's prima, maar als ik tips kan krijgen om het nog meer te perfectioneren zijn deze van harte welkom.

Foto van spider:


En de bijgesneden foto:


Nog een foto:


En de bijgesneden versie:


Bij de laatste foto heeft naar mijn zin nog iets te veel onscherpe plekken.

Sieger

Hoi,

Ik vermoed dat je met een compact fotografeert. Door hem op macro te zetten haal je wel zo'n beetje het maximale uit de camera. Ik weet niet of je nog in kunt stellen dat je het diafragma kunt aanpassen, maar zo ja, probeer dan een kleiner diafragma te nemen. Dat verhoogt de scherpte diepte... en dan wordt de hele vlieg scherp.

Kijk ook even of je de witbalans aankunt passen. De foto heeft een te warme kleur... Zet hem eens op kunstlicht...
En kijk even of je de belichting aan kunt passen... Hij is wat onderbelicht en dat komt door de witte achtergrond... Dus met veel wit (ook in de sneeuw) overbelichten....

Je zou een 'grijskaart' mee kunnen fotograferen in je eerste foto, dan kun je dit later wat makkelijker allemaal corrigeren en een bewerkingsprogramma. Ik heb wat duurdere programma's, maar volgens mij zijn er ook gratis programma's waar dit mee kan...

Ik heb de foto 2 behandelingen gegeven: witbalans (kleurtemperatuur) door het programma automatisch laten veranderen en de belichting wat opgekrikt. Dan krijg je dit:



[attachment deleted by admin]


Sieger

HappyFisherman

Zet gerust die lampjes binnen in je studio, want dan is de belichting direct een stuk beter. Wel zorgen dat hierbij ook de achtergrond van beide zijden voldoende belicht wordt, omdat je anders de schaduw van je vice op de foto krijgt.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Mmmm dat zou ik nou juist niet doen...  ::) De opzet van de lichten buiten de studio is juist dat je dan zachter/verspreid licht zonder schaduwen krijgt....

Gewoon lekker experimenteren....


Sieger

HappyFisherman

In theorie heel mooi, maar dan heb je sterkere lampjes nodig. Canailles geprobeerd, maar deze brengen de boodschap niet over :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Instelling van het toestel aanpassen Bram......


Sieger

HappyFisherman

Ja, maar daar heb ik de ballen verstand van. Lampjes dus binnenin gezet en dat levert prima plaatjes op... Ik zal vanavond eens laten zien hoe dicht ik die lampjes er op zet.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

@sieger. Ik heb een Kodak dx6490, nogal een redelijk oud ding maar prima voor wat ik er mee doe.
Ik heb de handleiding gedownload om meer inzicht in de handmatige instellingen te krijgen. Ik heb geen idee wat ik op moest letten bij de foto, ik ben dus erg blij met je reactie. Diaframa kleiner en lichtbalans, ik ga zoeken en proberen.

@Happy. Ik heb de studio just gekocht om vervelende schaduwen te voorkomen en een constante kwaliteit van licht te hebben. Tot nu toe hing het erg van het zonnetje en een loeplamp af hoe het licht was (afgelopen keer waren er maar een paar van de 70 die ik had gemaakt toonbaar). Ik hoop ook als ik eenmaal een instelling heb gevonden die acceptabel is dat ik verder niet meer hoef te rommelen, maar gelijk hem op deze instelling kan zetten.

catchem

@sexyloops. je inbox zit vol  :-[

catchem

Wat geprobeerd, de lichtbalans ingesteld op tungsten (is voor halogeen en gloeilampen). Diafragma stond bij de autostand al op 2.8 en kon niet kleiner. Ben met deze instellingen wat gaan rommelen met de sluitertijd in verschillende programma's

A programma diafragma 2.8 sluitertijd 1/60


M programma diafragma 2.8 sluitertijd 1/30


M programma diafragma 2.8 sluitertijd 1/90


Ik vind de middelste foto wel het mooiste, maar wat ik niet snap is dat de kleur van de achtergrond zo kan verschillen door de sluitertijd.
Ik heb ook nog geprobeerd een foto te maken door het diafragma groter in te stellen, maar mijn camera protesteerd dan.
en nu maar hopen dat ik het een beetje snap en hier geen stomme dingen schrijf

Sieger

Diafragma: Hoe hoger het getal, hoe kleiner het gat waar het licht door kan, hoe meer scherptediepte in de foto. 2.8 is waarschijnlijk de grootste opening van de lens en heeft dus de minste scherpte diepte. Als je dat getal groter kunt instellen, dan wordt je vlieg helemaal scherp.

Sluitersnelheid: Hoe lager het getal onder de streep... ( 1/ 30 ) Hoe langer de sluitertijd en hoe langer er licht door de opening kan. Zoals ik al zei... Bij een witte omgeving moet je overbelichten, dus langer licht door de lens laten komen. Dus een kleiner getal onder de streep.... Als je dit handmatig kunt instellen, dus liever naar de 0 dan omhoog....


Noot: Je achterkant zou eigenlijk wit moeten zijn... Is immers een witte studio.... Dus meer licht erin...


Witbalans op tungsten is al een stuk beter....


Sieger

catchem

Dan had ik het van het diafragma verkeerd. Dat van de sluitertijd heb ik dan dus weer wel goed door. Misschien straks nog wat proberen.

Ik kan de iso ook nog instellen, staat nu op 200.

Sieger

Met de ISO ff oppassen. Als je die hoger instelt, dan wordt de foto vaak erg korrelig en dus minder scherp.... eigenlijk is lager beter... Dus Iso laag, Tijd langzamer en Diafragma omhoog... Camera op een statief en dan niet met de handafdrukken, maar met de zelfontspanner....  ;)


Sieger

Beertje

Ik vind deze mini foto cursus van Sieger heel leerzaam. Ik hoop dat ik er mijn voordeel mee kan doen. Bedankt Sieger. ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Arie de Vries

Wat voor lampjes zitten er bij het studiootje?
Soms worden daar daglicht lampen bijgeleverd en dan moet je dat ook kunnen instellen.
Neem aan dat je een statief gebruikt. Zet camera eens op stand zelfontspanner of timer , iets van twee seconden. Tijdens het openen van de sluiter hoef je dan niet aan de camera te komen en staat het beeld nagenoeg stil.
Lampen inderdaad buiten de studio.
En een goed fotobewerkings programma op je pc
Groet, Arie

Sieger

Quote from: Arie de Vries on January 13, 2014, 19:42:39
Wat voor lampjes zitten er bij het studiootje?
Soms worden daar daglicht lampen bijgeleverd en dan moet je dat ook kunnen instellen.
Neem aan dat je een statief gebruikt. Zet camera eens op stand zelfontspanner of timer , iets van twee seconden. Tijdens het openen van de sluiter hoef je dan niet aan de camera te komen en staat het beeld nagenoeg stil.
Lampen inderdaad buiten de studio.
En een goed fotobewerkings programma op je pc

Sorry Arie, maar dat klopt niet helemaal... De chip van de camera wordt beïnvloed door de witte omgeving en zal bij vrijwel alle compact camera's een gemiddelde meting nemen en die willen afstemmen op 18% grijs... Gevolg Wit wordt grijs en je onderwerp is onderbelicht....

Tenzij je spotmeting hebt (en dan ook echt een heel klein punt kunt meten)... in zeer lichte omgeving altijd overbelichten... Dus langere tijd nemen...



(de rest zie boven...)


Sieger

Sieger

Overigens geldt het omgekeerde ook.... Bijvoorbeeld bij donker gekleurde mensen...
De donkere huidskleur is een probleem voor de lichtmeter in de camera.
Die relateerd het terug naar middengrijs en daardoor zal de foto worden overbelicht.
Dus de compensatieknop op je camera gebruiken en deze op -1 of -2 zetten


Sieger

catchem

Ik begin betere resultaten te krijgen. Door het diafragma kleiner (grotere getallen) in te stellen werd de achtergrond grijzer. Nadat ik de sluitertijd aanpast naar 1/15 werd dit weer verbeterd.
De zelfontspanner gebruikte ik altijd al  ::)



@Arie. Het zijn hallogeen spotjes




Sieger

Kijk... zo kom je er wel.... De grijze hoeken komt door de kwaliteit van de lenzen in je camera... Die heeft wat veel lichtafval (of de lampjes staan zo opgesteld dat er niet niet voldoende licht in alle hoeken verspreid wordt...

::goodjob::


Sieger

catchem

Komt denk ik door de lampjes, staan erg dicht tegen het scherm, geeft een witte cirkel aan de zijkant en iets donkere hoeken. Als het aan de lens zou liggen zou ik dat toch bij elke hoek hebben. Natuurlijk kan het ook aan de camera liggen blijft een gedateerd ding, maar wel leuk al die instellingen die ik na ruim 10 jaar leer kennen  ;D

Sieger

Eigenlijk zou er nog een lampje bij moeten zitten (3 of 4)... om achter de kubus te zetten .... Ach ja...  ::)

Denk dat je ze zo al heel mooi op de plaat krijgt....


Sieger

catchem

De achterkant is de tas, kan ik eventueel ook als bovenkant neerzetten, maar dan staat het geheel niet zo stevig. Het geheel is een soort map waar je de boven en zijkanten uit klapt en met klittenband aan elkaar zet.
Nu ik beter kijk naar het geheel, zie ik dat de donkere hoeken ook schaduw van de vouwen in het zeiltje van de achtergrond kan zijn, misschien eerst strijken

Sieger, nog bedankt voor de tips, het heeft zeker geholpen om betere foto's te maken. ::top::

Sieger



Sieger

HappyFisherman



Zal vast niet de bedoeling zijn zo, maar ik ben al lang blij dat ik ze er fatsoenlijk op krijg...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

Nou Bram, de foto's zijn in ieder geval mooi. En daar gaat het om. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.