Snap er niks van

Started by Laurencep, November 05, 2013, 20:01:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Laurencep

Goede avond,

Ik ben een beginnend vlieg visser zoals te lezen in mijn welkoms topic, maar ik snap niet waarom ik nu niks vang. Ik ben 4 middagen wezen vissen zonder resultaat, terwijl er toch echt wel vis zat. Ik probeer te vissen op voorn. Heb redtagg, en fazanten als aas, maar bijten ho maar. De eerste keer dat ik ging vliegvissen was in een forellen vijfer en dan heb ik toen wel wat gevangen ook niet alleen forel.

Iemand enig idee? ^^

Mike

Hoi Laurencep,

Met fazanten als aas zal je niet direct een vis vangen, misschien eerder een hond of een kat ;D

Maar even zonder gekheid....kijk even of er in de buurt een vliegvisvereniging actief is, die willen je vast wel verder helpen.

Succes!

Grt, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

#2
Gewoon ff een hazenoortje in mekaar draaien met goudkoppie 2.3 op #16 ofzo.

Gerrit72



Laurence, alle begin is moeilijk (en soms zit het gewoon tegen).

In De nimf binnenhalen staan vele tips van forummers.
Je bent echt niet de eerste met deze vraag en zeker niet de laatste. Mocht jouw antwoord er niet bij staan, trek dan aan de bel
(we gaan net zolang helpen tot je een vis hebt gevangen  :)).

Indien je aangeeft waar je woont is er misschien wel iemand/of een vereniging waar je eens kan kijken, dat werkt het mooist en is vaak bere gezellig!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

MarcelN

#4
Quote from: Cornico on November 05, 2013, 21:50:08
En jij denkt dat OP met deze vraag dit wel snapt?
Probeer je eens wat in te leven en mocht dat te moeilijk zijn probeer eens je te herinneren of je toen je  moest beginnen wel wist wat een hazenoortje (verbastering van phasant tail nimpf), goudkoppie2.3 of # (onjuiste gebruik voor haaknummer) allemaal betekende en dan zwijgen we nog maar over de rest van de gebruikte woorden . . . .
U heeft wederom helemaal gelijk, zoals altijd :'(

Laurencep

Quote from: Gerrit72 on November 05, 2013, 22:21:21

Laurence, alle begin is moeilijk (en soms zit het gewoon tegen).

In De nimf binnenhalen staan vele tips van forummers.
Je bent echt niet de eerste met deze vraag en zeker niet de laatste. Mocht jouw antwoord er niet bij staan, trek dan aan de bel
(we gaan net zolang helpen tot je een vis hebt gevangen  :)).

Indien je aangeeft waar je woont is er misschien wel iemand/of een vereniging waar je eens kan kijken, dat werkt het mooist en is vaak bere gezellig!

Ik woon in Emmeloord. Heb ook al op allerlij manier de vlieg geprobeerd binnen te halen.

Plantje

Quote from: MarcelN on November 05, 2013, 21:05:29
als je dan niks vangt ben je een M....uhhhh Downie ;D
Er zijn net twee topics op slot gegaan, omdat mensen uitgemaakt worden voor mongool of persoon met down; gelieve deze opmerking weg te halen.

Quote from: MarcelN on November 05, 2013, 22:24:09
Oh Oh jij kunt zo lekker happen he maf 'zoutje'
Vissen doen we aan de waterkant. Hier op het forum is het niet de bedoeling mensen uit te lokken tot "happen".

Quote from: MarcelN on November 05, 2013, 22:24:09
ik plaats dit bewust in 'vaktaal' om een oproep tot beginners topic te stimuleren
Kun je dit toelichten? Wat wil je nu bereiken met het gebruik van "vaktaal"?

Dan graag weer on topic! Geldt voor iedereen.

jur606

#7
laurencep,

Wat mij in deze periode ook altijd een beetje tegenvalt is het vissen :)
maar afgelopen weekend lukt het ook nog redleijk om vis te vangen.

Ik viste met 2 nimphen onder een verklikker (nimph is zinkende vlieg :P) dit keer bijde op haakje 12 en kon toen diversen vissen vangen het wordt wel al wat meer zoeken in de lokale sloten waar ze zitten. is mijn ervaring en ze worden wat slomer dus zelfs vissen op 2 min stil hangenden nimphen gevangen mijn tacktiek in deze periode is veel meters afleggen gooien even wachten niks weer paar stappen verder etc.

juist nu blijven zoeken naar de actieve visjes en gloof me ze komen dan echt wel.

S6

Laurencep

Het is even geleden dat ik hier ben geweest, maar ik heb in het nieuwe jaar tot dus ver 6 vissen gevangen met de vliegen lat :) Allemaal kleine voorntjes.

merijn1982

Goed begin van het jaar dus!
Tight lines!!

Gerrit72



Laurence, het begin is er! Goed man  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Laurencep

Nou ik het van het weekend een impuls aankoop hoor, ik heb Flueger Supreme AFTMA 4-5 met een aftma 5 reel gekocht voor 50€... Maja nu moet ik dus backing en vlieglijn etc gaan kopen. Iemand tips? Ik vis momenteel op Voorntjes etc.

pas

Kijk eff bij a en m die hebben meestal wel wat leuks. Mijn ervaring is dat sls je een 4/5# hengel koopt dat de hengel toch lekkerder gooit met een 5 lijn. Succes
::wtf::

Bone F

Laurence
Probeer dit ook ff. Pijl met een loodje aan de onderste nimph, een klein loodje met oog of bv. een moertje hoe diep het is. Vis in het begin op max. 1,5 meter. Knoop 2 nimphen, 1 aan het eind en 1 20cm. hoger aan je lijn en geef ze tijd om af te zinken. Een zijlijntje maak je door een lus te maken en deze 2x door te halen zodat er een waterknoop in komt. Knip direct bij de knoop 1 lijntje van de lus door en je hebt een zijlijntje. Wissel event. met de diepte dmv. je beetverklikker. Beweeg niet te veel laat de nymphen maar een beetje dwarrelen en geef af en toe een beetje beweging met de hand of hengeltop. Gebruik nymphen maatje 14 koperkopje en een beetje ruig gebonden bv. fuzzynymph in rood en zwart of red tag nymphen. Vis in de bebouwde kom tegen schoeiingen aan in water dat in verbinding staat met groter water en heb veel geduld, wintervisserij is soms taaie visserij maar je kunt in de goeie omstandigheden blankvoorn 20/25+ vangen. Succes!

Frans

PS. Backing heb je voor deze visserij niet nodig hoor hoogstens opvuldraad/middel voor de spoel van je reel zodat je lijn zo min mogelijk kan kringelen.

Laurencep

Ik heb een leader loop met daar aan ongeveer "vis draad" van de zelfde lengte als mijn hengel. Ik wou eigenlijk een polyleader kopen maar dat moet ik dus niet doen? want aan een poly leader doe je 20 tot 40cm vis draad toch?

jur606

laurence,

Ik vis voor dit soort visserij gewoon met 12 of 14-00 nylon aan mijn vliegenlijn
(in onze stadswatertjes waar ik woon is het zelden dieper als 2 tot 2.5 meter dus vis met meter of 4 nylon aan mijn vliegenlijn voeldoet voor mij goed (hoe dunner je lijn hoe makkelijker hij afzinkt, niet te dun i.v.m. lijnbreuk)
verklikkertje erop 2 vliegen eraan (1 punt andere cm of 20-30 erboven en op zoek naar de vis)
vis meestal met red tag of ander vlieg met een kopje zeg maar hij meot gewoon zinken

Je zal ook merken als het straks warmer wordt (voorjaar)het vangen aannemelijk toeneemt (gewoon blijven vissen en blijven proberen)
gaat zeker lukken

merijn1982

Zou sowieso niet aan moeilijke leaders beginnen. In het begon gooi je geregeld dingen in de knoop en dan is het zonde. Bovendoen volstaat een stuk nylon of fluorcarbon prima!! Ik vis bijna niet anders dan met een direct een dikte fluo. Als leader. Gaat prima! Denk alleen op het moment je subtiel met een droge vlieg o.i.d. gaat je beter af bent met een getaperde leader i.v. m. De overslag/ presentatie
Tight lines!!

FSCHAMP

Je kan ook zelf een leader knopen door verschillende stukjes nylon van verschillende diktes aan elkaar te knopen om zo tot een mooie overslag te komen. Als je even googled vind je genoeg voorbeelden van hoe je zelf een leader kan knopen, die dan toch taps gaat.  Ook voor de droge vlieg. Is in het begin zeker de moeite omdat je toch dikwijls windknopen werpt.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Laurencep

Ik heb het gister geprobeerd met een 2e vlieg er aan, maar die 2e vlieg gooi ik steeds om de hengel :o

Maar heb mijn bestelde spulletjes binnen die ik heb besteld en maar meteen mijn hengel klaar gemaakt voor morgen. Ik hou het voorlopig bij 1 vlieg er aan dan gaat het gooien wel redelijk, daar boven heb ik nog een verklikker zitten zo heb ik al een aantal visjes gevangen afgelopen weken. Ik ga denk alleen wel zonder verklikker vissen, de verklikkers die ik heb verschuiven redelijk snel en dat is nogal irritant.

Morgen dus maar oefenen met vissen zonder verklikker.

Vorig weekend overigens met een drooge vlieg gevist, de vissen waren muggen van het water aan het pakken en dat heeft wel wat visjes opgeleverd.

Wonen er nog vissers in de buurt van emmeloord die een keer een dag met mij op pad willen?

merijn1982

Is ook lastig gooien hoor. Komt vanzelf!! Iig je eerste visjes gevangen dus het begon is er:-) helaas woon im
k te ver weg anders was ik graag met je mee gegaan!
Tight lines!!

Laurencep

Quote from: merijn1982 on January 11, 2014, 19:04:25
Is ook lastig gooien hoor. Komt vanzelf!! Iig je eerste visjes gevangen dus het begon is er:-) helaas woon im
k te ver weg anders was ik graag met je mee gegaan!

Als ik een uurtje moet rijden voor een leuke dag vissen heb ik helemaal geen probleem mee hoor  :D

Beertje

Merijn1982@ Je hebt helemaal gelijk. Nimf vissen! geen tapered leader nodig.een stuk fluor carbon of nylon volstaat.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Hilco de Visser

met meerdere nimfen mag je best een wat grotere "loop"  achter hebben anders is er geen ruimte voor het hele zaakje om zich netjes uit te rollen .

dus hengel wat lager zijwaarts naar achteren en hoger voorwaarts............

en bij de laatste voorwaartse cast  bij het nawijzen de top ietsje laten zakken .


Of het zo hoort zeg ik niet , maar zo werkt het wel voor mij  ;)


Laurencep

Topic naam mag wel veranderd worden in: Ik snap het.  :P

Als ik nu ga vissen vangen ik gemiddeld zo'n 10-15 voorntjes enzo.

Wilco

Of we gaan het sluiten. Aan jou de keus.